یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با اینکه سال‌ها است در فضای رسانه مشغول شاگردی و آموختنم و به‌تبع این فعالیت در مراسمات مختلفی مشمول لطف آشنا و اغیار می‌شده و دعوت می‌شوم؛ اما در این میان بعضی جاها آن‌چنان لبریز نیروی مثبت و تلاش صادقانه است که تا همیشه در بایگان اندیشه باقی می‌ماند. جشنواره فرهنگی بلوط نمونه‌ای از این خوش لحظه‌هاست.
دعوت‌نامه ارسالی از سوی دبیر جشنواره فرهنگی «بلوط» حاکی از آن است که آیین اختتامیه پنجمین دوره این جشنواره از ساعت 14 و ۳۰ دقیقه سه‌شنبه ۱۲ ام آذرماه ۹۸ در سالن ‌شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که طی پنج سال گذشته توسط گروهی از جوانان فرهنگی لر تبار مناطق مختلف کشور و با مساعدت نهادهای فرهنگی در قالب سالانه برگزار شده، حالا قرار است در عصر سه‌شنبه‌ای پاییزی که خیابان‌های پایتخت پر از طراوت تکرار باران خدادادی است به اختتام برسد.
ترافیک شدید تهرانِ بارانی هم نتوانسته عزم حضور مشتاقان لر تبار سراسر کشور را مخدوش کند و خود را سر وقت به مراسم رسانده‌اند، به‌رغم اعلام اولیه، شروع مراسم با تأخیر همراه بود و درب سالن دیرتر از موعد به روی مدعوین گشوده شد که همین فرصت کافی بود تا به دیدن غرفه‌های بخش جانبی همایش قدم بردارم.
این بخش مشتمل بر 10 غرفه‌ی بر پا شده بود که موضوعاتی از قبیل معرفی البسه محلی، صنایع‌دستی، غذاهای محلی، جلوه‌های طبیعت و جلوه‌های عشایری را غرفه داران جوان به نمایش می‌گذاشت.
هر چند ضعف نبود وسیله گرمایشی و برودت هوا با برخورد گرم غرفه داران (که بر اساس علاقه یا شاید جبر روزگار وظیفه معرف بخشی از داشته‌های لرتباران را به عهده داشتند) جبران شد اما زیبنده‌تر آن بود که برای غرفه داران تأسیسات گرمایشی پیش‌بینی می‌شد.
بازدید غرفه‌ها حدود 30 دقیقه طول کشید و درب سالن ‌شهید چمران ‌ با تأخیری 50 دقیقه‌ای و در ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه بر علاقه‌مندان گشوده شد و باعث شد برای دقایقی بی‌نظمی و هجوم سالن را در برگیرد.




پنج ردیف از صندلی‌های این سالن ۶۰۰ نفری به مدعوین اختصاص ‌یافته و برای عموم مردم قابل‌دسترسی نبود که ای‌کاش روزی شاهد آن باشیم که این حصار حائل همیشگی بین مردم و مدعوین (بهتر بگوییم مسئولین) در همایش‌های ما برچیده شود.
صندلی‌ها و سالن خیلی زود پر شدند، ساعت ۱۵: ۳۰ دقیقه را نشان می‌داد، اما همچنان خبری از شروع رسمی برنامه خبری نبود، در این فاصله برگزارکنندگان همایش ترجیح دادند مستند کوتاهی به نام «هِناس» از آقای عباس عزیزپور را که به موضوع «بی‌مهری به طبیعت لرستان و سیل فروردین‌ماه » پرداخته بود را بازپخش نمایند. این مستند تأثیرگذار به‌خوبی بیانگر ظلم و تعدی انسان‌ها به طبیعت بود.
درحالی‌که عقربه‌ها به ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه رسیدند، صدایی آشنا توجه همه را به خود جلب کرد و تأخیر برنامه را به فراموشی سپرد.


"علی فروتن" هنرمند 52 ساله بروجردی که عمده محبوبیتش مربوط به برنامه معروف فتیله است و این روزها در سریال دوقلوها در شبکه دو در کنار هنرمندانی مانند لاله صبوری و سعید امیر سلیمانی مشغول بازی است، همه را شگفت زده کرد و با حضوری گرم و صمیمانه اجرای برنامه را در کنار "حکیم ارزیده" به عهده گرفت.
فروتن که به اذعان خودش عمده هنرش در بازیگری است و در طول برنامه با بازگو کردن خاطراتش از بروجرد؛ گرما و حلاوت خاصی به همایش بخشید.
وی برای بخش اول برنامه "مختار فیلی" شاعر لرتبار اهل دره شهر را به صحنه دعوت کرد، فیلی که مجموعه شعر «دوزخ زیستن» را در کارنامه دارد، با خواندن اشعاری زیبایی به وصف رشادت‌های قوم لر پرداخت.


بخش بعدی برنامه اجرای موسیقی بختیاری توسط " ایمان کریوند" جوان با تعصب و خوش‌سیمای لرتبار بود. وی که اهل الیگودرز است و چندی پیش در برنامه عصر جدید هم به زیبایی هر چه تمام‌تر ترانه‌هایی از " آ بهمن علاالدین" اجرا کرده بود، در این همایش سه ترانه زیبا را با سه موضوع مختلف برای حاضرین به زیبایی اجرا کرده و در آخر گلایه‌ای مطرح کرد که ای‌کاش لرتباران و به خصوص لرستانی‌ها با لباس‌های محلی در این مراسم حاضر می‌شدند.



فروتن و ارزیده مجریان برنامه در بخش بعدی از برخی کارآفرینان لرتبار و ملی دعوت کردند تا از آن‌ها تقدیر شود.
در این بخش از مومنعلی خزایی، جهان افروز نجفوند، حسین سلاحورزی، رحیم چگینی، خانوم شهرکی، قباد چوب‌دار، مهران بالان، نبی رضایی، حاج اکبر ابراهیمی و ... با اهداء تندیس جشنواره و هدیه تجلیل شد.


گزارش یک جشنواره: همایش "بلوط" بهانه‌ای برای تقویت هویت جمعی

بخش بعدی برنامه به سخنرانی " حسین سلاحورزی" نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی کشور اختصاص یافت. سلاحورزی که متولد سال 1349 در خرم‌آباد و از کارآفرینان و افراد موفق در اقتصاد کشور است، موقعیت جلسه را به‌خوبی درک کرد و خیلی خلاصه به موضوع "برگزاری جشنواره فرهنگی بلوط، قدمی در جهت تقویت هویت جمعی و افزایش تعلق‌خاطر لر تباران به دیار خود" پرداخت. صحبت‌های کوتاه وی با استقبال حضار همراه شد و در ادامه نیز «غلامرضا پناه» معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر کار به ایراد سخنانی در خصوص اهمیت این همایش پرداخت.



ساعت 17 در حالی برنامه به نیمه‌های خود رسیده بود که آثار خستگی را در چهره کمتر کسی دیده می‌شد و همه منتظر هنرنمایی هنرمندان در ادامه برنامه بودند.
فروتن در بخش دوم برنامه از حجت‌الاسلام " روشن سلیمانی" از شاعران مطرح لرتبار دعوت نمود تا به اجرای برنامه بپردازد. سلیمانی که شعر معروفش " به نام خدایی که لر آفرید " در اذهان همگان ماندگار شده است؛ به زیبایی هر چه تمام‌تر با خوانش یکی دیگر از اشعار خویش در رثای رشادت‌های مردم لر آن‌چنان شوری در سالن ایجاد نمود که حاضرین تا دقایقی با حالت ایستاده به تشویق وی را ادامه دادند.


بخش بعدی برنامه که به تایید بسیاری از حاضرین بهترین بخش همایش بود، اجرای موسیقی توسط ﺟﺎﺳﻢ ﺧﺪﺍﺭﺣﻤﻰ بود. شاید بهتر است در اینجا اعتراف کنم که تا قبل از این مراسم، نام این خواننده 32 ساله لرتبار را نشنیده بودم که البته این موضوع بیشتر متاثر از کوتاهی نگارنده در شناخت مفاخر قوم لر است و نه محبوبیت این هنرمند جوان.
خدارحمی اولین آهنگش به نام " بی‌وفا" ﺑﻮﺩ را در سال 1385 منتشر کرده بود که ﺑﺎ استقبال فراوانی ﺍﺯ سوی مخاطبان روبه‌رو ﺷﺪ.
وی که مصمم و امیدوار در مسیر ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ ﺷﻬﺮ، ﺩﻳﺎﺭ ﻭ هم‌زبانانش گام بر می‌دارد، در این برنامه به اجرای 5 ترانه پرداخت که همه آهنگ‌ها زیبا و تأثیرگذار بودند و همخوانی جوانان لرتبار با وی، مؤید محبوبیت این جوان خوش آتیه بود.



فراز پایانی برنامه نیز به اجرای موسیقی "گروه گهر" با خوانندگی داریوش نظری و نوازندگی پارمیدا نظری، مهران ترک‌زبان، میثم یاراحمدی، علی جودکی و هنرنمایی محسن کیهان‌نژاد نوازنده ساز سرنا اختصاص داشت. در این بخش نظری ابتدا به خواندن ترانه‌هایی در مورد مظلومیت قوم لر و رنج آن‌ها پرداخت و پایان‌بخش این برنامه اجرای سرنا نوازی محسن کیهان نژاد و ترانه‌های شاد بود که با استقبال حاضرین همراه بود.



این برنامه در ساعت 19 در حالی با پذیرایی از مدعوین به اتمام رسید که ذکر یک نکته خالی از لطف نیست.
جشنواره فرهنگی «بلوط» در پنجمین سال خود با همت جوانان فرهنگی لر تبار از مناطق مختلف کشور برگزار شد.
‌سید وحید موحدی ، مصطفی حسن کاویار، حکیم ارزیده، مجتبی حسین زاده، فردین صالحی، حسین احمدی، پویش دستاران، کامران میر، فرهاد رحیمی، زینب عطایی، سیده زهره حسینی، مریم طلایی، مریم رمضانی، عاطفه بساک، فاطمه احمد پور، ضیافت بیاتی،محمد محمدشاهی، محمد سلیمان پور، حجت زرینجو و زهرا محمدزاده به عنوان عوامل اجرایی این همایش از ماه‌ها قبل تلاش کردند تا با تدارک چنین برنامه‌ای هم به معرفی بخشی از داشته‌های قوم لر بپردازند و هم این که در جهت اتحاد اقوام کشور و به طور خاص قوم لر گام بردارند.
بی‌شک برگزاری این مراسم موجب وحدت و همبستگی بیشتر قوم لر و جوانانش شد که جا دارد به نحو شایسته از تلاش‌های آن‌ها قدردانی گردد.

 


پنجمین جشنواره سالانه بلوط از ۹ تا ۱۳ آذر با حضور عموم علاقه‌مندان، برخی مسئولین کشوری و ستارگان ورزش و هنر در دانشگاه تهران‌ برگزار شد.

گزارش و عکس: عبدالرضا قاسمی/ مدیر مسئول پایگاه خبری یافته


***************************

آلبوم تصویری جشنواره بلوط










طراحی پوستر این جشنواره به عهده احمد عزیزپور از دره شهر و واحد تقی زاده از خرم‌آباد بود.




دیدگاه‌ها  

#1 نبی بختیاری 1398-09-13 08:48
درود خدا بر عبدالرضا قاسمی مدیر مسئول خوش قلم و فرهیخته پایگاه خبری یافته
نقل قول کردن
#2 آریان 1398-09-13 08:53
درود برشما کل مراسم را خلاصه و مفید تشریح کردید. به امید توجه بیشتر به فرهنگ و تاریخ مردم لرتبار که افتخار کشور عزیزمان ایران می باشند و سد محکمی در مقابل دشمنان وتفرفه اندازان می باشند . این جشنواره باعث اتحاد و همدلی لرتباران و جلوگیری از پروژه قوم سازی خواهد بود. به امید روزیکه استان های غنی اما محروم گذاشته لرنشین به جایگاه اقتصادی و تاریخ ساز خود برسند. ای کاش این جشنواره در سالن فردوسی برگزار می شد تا جمعیت بیشتری از مراسم استقبال می کردند.
نقل قول کردن
#3 مهرداد سوری 1398-09-13 09:39
درود بر جناب قاسمی و یافته
خدا قوت دست مریزاد
تمام میهمانان این جشنواره ،ارزشمندند و غنایی هاص به آن بخشیده اند
نقل قول کردن
#4 حسنوند 1398-09-13 12:43
درود بر جناب آقای قاسمی، بسیار عالی توصیف فرمودین به گونه ای که احساس کردم من هم در این همایش و فضا بودم
نقل قول کردن
#5 نوید 1398-09-13 13:51
بسیار توصیف عالی و صادقانه ای کردید.

هر چند قاصله افتتاحیه و اختتامیه کم بود.

اما همینکه ساعتی دور هم بودیم عالی بود
نقل قول کردن
#6 احمد 1398-09-14 16:52
درود بر همه لرتباران عزیز که واقعا نمای خوبی از همدلی لرهای ایران عزیز رو به نمایش گذاشتن و تشکر از تیم اجرایی بخصوص آقای سید وحید موحدی که با وجود از دست دادن پسر عموی جوانش و گذشت یه ماه از این غم بزرگ باز هم بخاطر همدلی لرزبانان با تمام وجود شرایط این جشنواره رو فراهم آورد
نقل قول کردن
#7 احمد 1398-09-14 22:46
خیلی خوش گذشت. واقعا عالی بود. ممنون
نقل قول کردن
#8 ضیا 1398-09-14 22:48
سلام و تشکر از ان گزارش لحظه به لحظه

این همایش ضعف هم داشت . اما خیلی کم بود و ممنون از بانیان
نقل قول کردن
#9 لر 1398-09-14 22:51
جناب قاسمی

سالهاست شما را میشناسم و میدانم دو دهه است در قالب وبلاگی که داشتید به بیان نکات مثبت این قوم پرداخته اید.
امیدوارم اون ضعفهایی که دید و منتشر نکردید را خصوصی هم که شده به بانیان مراسم گوشزد کنید.
همه فرآیندها نیاز به بازنگری دارد.
سپاس از توجه شما
نقل قول کردن
#10 سمانه 1398-09-14 22:52
به نقل از لر:
جناب قاسمی

سالهاست شما را میشناسم و میدانم دو دهه است در قالب وبلاگی که داشتید به بیان نکات مثبت این قوم پرداخته اید.
امیدوارم اون ضعفهایی که دید و منتشر نکردید را خصوصی هم که شده به بانیان مراسم گوشزد کنید.
همه فرآیندها نیاز به بازنگری دارد.
سپاس از توجه شما

لایک
نقل قول کردن
#11 حموله 1398-09-15 13:04
درود برای انعکاس مطلب.
جا دارد از تک تک مدعوین، حاضرین و بانیان تشکر کرد.
سپاس از یافته برای انعکاس این گزارش
نقل قول کردن
#12 اندیکا 1398-09-15 13:05
وضف خوبی از خواننده مطرح ممسنی کردید . تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا