یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برای ما لرهای غربت نشین، خوش لحظه‌ای زیباتر از بازگشت به سرزمین پدری و یله در خاطرات خوب گذشته موطنمان نیست.
خرم‌آباد، امروز خسته‌تر از دیروز و فردا فرسوده‌تر از امروز است و هناسه اش به شماره افتاده از این‌همه بی‌تدبیری، طغیان، جناح‌بندی منفعت طلبانه، مناسبات عبوس و زد و بندهای بی‌پروای بعضی پیمانکاران ریز و درشت.
اگر نشان خرم دیارِ خرم‌آباد را از طبیعت اش بپرسیم مصداق واقعی نام والای خویش است؛ خرم، بسامان و سخاوتمند
اما اگر از نماده های شهری و ظاهر به‌ظاهر مدرنش باز پرسیم چیزی جز چند زیرگذر معیوب الحال و خیابان‌هایی که دسترسی‌شان یک‌طرفه شده چیزی نمی‌یابیم
بگذریم...




بام باشکوه خرم‌آباد، بضاعتی هویداست که از بیشتر محله‌های شهر قابل دیدن است
هفته گذشته پس از مدت‌ها موقعیتی فراهم شد تا در زادگاهم حاضر شوم، با ورود به شهر و نظاره جلوه‌ی بام، تصمیم گرفتم دوباره از فراز آن هیمنه و حضور شهرم را به تماشا بنشینم.
هوسی که خواب را از چشمانم ربود آن‌هم در هفت صبح آدینه‌ای تعطیل و خالی از رهگذر
همراه دوستی قدیمی مسیر خیان شریعتی- کوی علی‌آباد را برای صعود برگزیدیم.
 در همان ابتدای سربالایی جاده با صحنه‌ای شگرف روبرو شدیم که خدا قوتی جانانه طلب می‌کرد، جاده عاری از تپه نخاله‌هایی بود که قبلاً دسترسی و چشم‌انداز این مسیر را مختل و مخدوش می‌کرد؛ در چپ و راست مسیری به طول سه کیلومتر نیز درختان بلوط، زیتون، کاج و ...به شکل زیبایی و منظمی کاشته شده بود.
با خود اندیشیدم این درختان در سال‌های آینده علاوه بر ایجاد کوچه‌باغی که سر به هم ساییده است، جان‌پناه و گارد ریلی طبیعی خواهد بود برای بازدیدکنندگان و وسایط نقلیه‌شان!



کمی بالاتر به گروهی سی چهل نفره برخوردیم که همراه با پدر بلوط مشغول نظافت، بسط و توسعه فضای سبز و کاشت نهال بودند که حقا در این ساعت صبح روز تعطیل فقط نشان از عشق داشت و همیت و وظیفه!
دقایقی را با پدر بلوط گذراندیم، صرف چای گرم در آن ساعت سرد بامدادی لذتی مضاعف داشت!
آقای مظفر افشار پدر بلوط می‌گفت: ما میراث دار طبیعت اجداد خود هستیم و فرزندان و نسل‌های بعدی نیز باید از این موهبت خدادادی بهر و حظ ببرند.
 ایشان جمع‌آوری چند صد تن زباله، آسفالت و تعریض جاده دسترسی به بام، نصب سطل زباله و کاشت نهال زیتون برای محافظت از جوانه‌های بلوط، ایجاد شیارهای آتش‌بر در شیب‌های صعب‌العبور جهت جلوگیری از اشاعه شعله‌های آتش در آتش‌سوزی‌های احتمالی آینده، پاک‌سازی منطقه از زباله‌های دپو شده را به‌عنوان طرح کوتاه‌مدت مدنظر خویش برشمردند که الحمدالله با کمک و همیاری دوستداران طبیعت به‌طور کامل محقق شده است!
در طرح بلندمدت رشد درختان مختلف تا ارتفاع هشت متر و بالاتر، ساکنین دهه‌های آینده از اتمسفر باغ شهری بی‌نظیر برخوردار خواهد نمود!
با این تلاش و خدمت صادقانه، بام قطبی طبیعی در جذب توریست و بازدیدکننده خواهد بود، تحقق آینده‌ای که یقیناً خیلی از ما در آن نیستیم و آیندگان ز روی اثراتمان ما را قضاوت خواهند کرد
همچنین خزانه بذر و نهال بلوط ایجاد شده در بام که هم‌اینک توسط اداره منابع طبیعی لرستان و با حضور پدر بلوط اداره می‌شود نیز بضاعتی درخور در سال تولید ملی است.




برای کسانی چون من که بیش از دو دهه در خارج از استان اجبار غربت را پذیرفته‌اند، فراگیر شدن نامی چون پدر بلوط در ادبیات زیست محیط زیستی از چند جنبه ارزشمند است و قابل‌بررسی است
 
نخست: بعد از سال‌ها، استان در آزمونی خاص و سخت، سربلند بوده و توانسته با معرفی نامی بومی همچون پدر بلوط در ادبیات زیست‌محیطی کشور گامی موفق را پشت سر بگذارد.
 
دوم: پدر بلوط، امید و تلاش را به سمن‌ها تزریق کرده و هم‌اینک هر شخص لر تداعی جلوه‌ای، از انوار بلوط دوستی و طبیعت‌گرایی است.
 
سوم: اعتماد و استقبال دستگاه‌های آموزشی و اداری استان از پدر بلوط بوده که باعث شده آقای مظفر افشار تاکنون موفق به آموزش و انتقال تجربیات خود به هشت هزار نفر شود در قالب‌ها صدها کلاس، نشست و دوره‌های مختلف و رایگان.
 
چهارم: اتحاد دوستداران محیط‌زیست در مقابل بعضی تصمیمات شتاب‌زده و شخصی مدیران استان که تخریب زیست‌بوممان را نشانه رفته بود.
 
پنجم: کاشت هزاران هزار دانه و نهال بلوط و سایر گونه‌های محلی در سطح استان و کشور که در فضای سیمانی و دودآلود امروز، به‌مثابه اهدا ریه‌ای تازه به پیکر کشور عزیزمان است.
 
ششم: صادرات بی‌شمار بذر و نهال بلوط و سایر درختان بومی به اقصی نقاط کشور برای کاشت و بالندگی این درختان.
 
هفتم: ورود ادبیات حمایت از محیط‌زیست به خانه‌ها، آن‌هم در شهری که تا پیش از این قوت غالبش کباب بود و در تفرجات حتماً می‌بایست با قطع شاخه‌های درختان، این تناول صورت می‌پذیرفت.
 
هشتم: معرفی بام به عنوان نمادی شهری برای استفاده مسافرانی که قصد ورود به جنوب کشور را از معبر خرم‌آباد دارند و داخل بافت مرکزی شهر نمی‌شوند.
 
و ...
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 خرم آبادی 1398-09-09 10:13
درود بر شما آقای سوری. خواندن این گزارش باعث خوشحالی قلبی هر دوستدار لرستان میشه . دست مریزاد به همه کسانی که با کارهای خوب خودشون موجب سربلندی لرستانیها میشن . قدر مفاخر خود را باید بیشتر بدانیم
نقل قول کردن
#2 همشهری 1398-09-09 21:01
از جنبه فرهنگی اهمیت دارد
نقل قول کردن
#3 امیر 1398-09-10 00:37
سلام خواستم بدونم آیا آقای مظفری گروه کار میکنن اگر گروهی کار میکنن و مشخصات یا اطلاعات تماس از گروهشون دارین به ما اطلاع بدین ممنون

سروش: amirsaki_64@
------------------
09161611380
نقل قول کردن
#4 ابو اسحاق 1398-09-10 18:55
لرستان به هزاران نفر مثل آقای افشار نیاز دارد برنامه دیدم به اسم بهشت کویر که یزدی ها از آب سیلاب در کویر هندوانه و میوه های زیادی و یونجه کشت کرده بودند و از آب سیل که با یک سیل بند خاکی و استفاده از نایلون پلاستیکی برای حفظ اب در تابستان انواع سیفی جات را کاشته بودند بیاد آقای افشار افتادم و گفتم لرستان به هزاران نفر مثل آقای افشار نیاز دارد یک نفر خیلی کم است
نقل قول کردن
#5 سيف 1398-09-11 13:44
خداوند سلامتي به ايشان بدهد.
نقل قول کردن
#6 ابراهیم 1398-09-15 21:29
به جای لعن تاریکی بیا شمعی برافروزیم
مهندس افشار این بیت رو به خوبی معنا کرده و
به جای لعنت فرستادن به مشکلات آستین رو بالا زده... خدا قوت
نقل قول کردن
#7 غفاری 1399-10-03 13:33
خداوند سلامتی وسربلندی به ایشان بدهد
به امید ایرانی آباد
چگونه میتوانم بذر یا نهال بلوط تهیه کنم
برای استان مرکزی
نقل قول کردن
#8 غفاری 1399-10-03 13:34
با سلام چگونه میتوانم بذر یا نهال بلوط تهیه کنم
نقل قول کردن
#9 احمد رضا رحمتی 1399-11-17 17:39
سلام و عرض ادب خدمت پدر بلوط خرم آباد.

تشکر برای همه زحماتی که برای حفظ جنگل های بلوط لرستان دارید.
نقل قول کردن
#10 فریدون 1399-12-15 14:48
من عاشق لرستانم....عاشق وشیفته...البته اراکی هستم
نقل قول کردن
#11 اسماعیل بوستانی 1400-01-13 01:30
سلام چندتا نهال بلوط برام میفرستید بکارم توی جنگل شهرم فسا
نقل قول کردن
#12 سالاری 1400-03-02 00:43
با سلام خدمت آقای سوری یک درخت بلوط کهنسال که فکر کنم بالای 150 سال سن داره نیاز به توجه و رسیدگی داره آدرسش رو براتون می‌نویسم امیدوارم رسیدگی کنید چون مردم آن محله بهش کم لطفی کردن خودتون برید ببینید متوجه میشد دره گرم کوچه بغل شهرداری منطقه یک کوچه عرفان 13
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا