یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روسـتای گوشه شهنشاه از توابع بخش مرکزی شـهرسـتان خرم‌آباد، با مـختصات جـغرافیایی 48 درجـه و 17 دقـیقه طـول شرقی و 33 درجــه و 24 دقیقه عرض شمالی، در 15 کیلومتری جنوب غربي شهر خرم‌آباد قرار دارد.
گوشه، از روستاهای هدف گردشگری هست که پتانسیل‌های گردشگری همچون مقبره شاه شجاع‌الدین خورشید از اتابکان لر، کاروانسرای دوره صفوی، درخت سرو، دو درخت بنه و یک درخت توت همگی با قدمت طولانی از ظرفیت‌های این روستا به شمار می‌روند. باغات انار و انجیر این روستا از قدیم‌الایام نیز موردتوجه بوده است.
باغداری و کشاورزی شغل اصلی مردم گوشه است. روستا دارای 30 تا 40 هکتار اراضی باغی است که بیشتر آن را درختان انار تشکیل می‌دهد و میانگین برداشت انار در هر هکتار بین 8 تا 12 تن است. ﺁﺏ ﺑﺎﻏﺎﺕ نیز ﺍﺯ ﺳﺮﺍﺏ (ﺳَﺮ ﺳِﺮﺁﻭ) ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ‌شود.
باغات انار گوشه به دلیل اختلاف ارتفاع مناسب منطقه از سطح دریا و اختلاف دمای شبانه‌روز به‌خصوص در شهریور و آبان ماه سبب شده که بهترین کیفیت را داشته باشند. انار تولیدی علاوه بر تأمین نیاز داخلی بهترین نوع برای صادرات است، قابلیت رقابت با محصولات تولید شده در داخل و خارج از کشور را دارد در صورتی که بسته‌بندی، صنایع تبدیلی، بازاریابی، موانع تجارت و ... موردتوجه مسئولین و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

 
 
* باغ‌های خرم‌آباد درگذشته از پایه‌های اصلی اقتصاد شهر قلمداد می‌شد. محصول سیب، انگور، انار، گلابی، گردو، به زردآلوی این باغ‌ها به شهرهای دیگر و حتی خارج کشور صادر می‌گردید. انار این باغ‌ها ((یاقوت سرخ ایران)) نام گرفت و همواره به‌عنوان نخستین تولیدکننده انجیر سیاه در کشور از این باغ‌ها یاد می‌شود.) سید فرید قاسمی) لازم به ذکر هست اکثر باغات شهر خرم‌آباد به‌مرور تخریب و فقط نامی از آن‌ها باقی‌مانده است و اگر توجه لازم به حومه خرم‌آباد صورت نگیرد سرنوشتی همچون دیگر باغ‌ها پیدا می‌کنند.

گزارش و عکس/ علی محمدی-یافته

دیدگاه‌ها  

#1 انار 1398-08-12 09:39
جون من هستي انار
نقل قول کردن
#2 پیری 1398-08-12 12:48
ترشاب
نقل قول کردن
#3 رضا 1398-08-12 17:03
سلام خسته نباشید عکس های آقای محمدی مثل همیشه واقعا زیبا و قشنگ هستند.انار گوشه بهترین وخوشمزه ترین انار است.به امتحانش میارزد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا