یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین رونمایی از دو کتاب به نام«زمستان بی برف» و «به زبان دُرناها» اثر شاعر معاصر، بانو «راهبه خوشنود» در خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش یافته، عصر پنجشنبه دوم آبان ماه 98، جشن امضاء و آیین رونمایی از دو کتاب به نام «زمستان بی برف» و «به زبان درناها» اثر شاعر معاصر، بانو «راهبه خوشنود» در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان (خرم‌آباد) برگزار شد.
در این مراسم «ناهید پرویز پور» مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان، «فرشته طهماسبی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان برخی چهره‌های فرهنگی، اهالی شعر، ادب و هنر و حضور برخی جامعه شناسان از جمله هوشنگ رئوف، کرم‌رضا تاجمهر، عزیز بیرانوند، نسرین خدادادی، شیرزاد بسطامی، کامین عالی‌پور، اکبر رشتو، سعید رشنو، مجتبی تَرکارانی،علیرضا کرمی، رشنو و حشمت خالقی و ... حضور داشتند.

مراسم رونمایی و جشن امضای دو مجموعه شعر از شاعر معاصر خرم‌آبادی "راهبه خوشنود"

"زمستانِ بی‌برف" و "به زبانِ دُرناها" دو مجموعه چاپ‌شده از این شاعر لرستانی است که اخیراً توسط انتشارات پریسک منتشر و به بازار کتاب عرضه شده‌اند.. در این آئین که با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان و در سالن اجتماعات آن اداره برگزار شد با استقبال پرشور شاعران و حضور پررنگ اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران در لرستان و انجمن زیست محیطی یاران سبز همراه بود.

مدیر انتشارات پریسک در آغاز برنامه با ارائه‌ی یک شمای کلی از وضعیت شعر معاصر و جریان‌های شعری در لرستان به استعدادها و قابلیت‌های شاعران لرستانی اشاره کرده، خاطرنشان کردند که شاعران لرستانی در دو دهه اخیر نقش مهمی در جریان‌های پیشرو شعری داشته‌اند.

امین رجبیان با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط نسلی در میان نسل‌های مختلف شاعران، به ضرورت ارتباط و تبادل فرهنگی مؤلفه‌های زبان‌های بومی در زیست‌بوم زاگرس با زبان معیار پرداختند.

ناهید پرویز پور مدیر کل امور بانوان استانداری لرستان، در ابتدای مراسم در خصوص ضرورت رسیدگی به امور بانوان مطالبی را عنوان داشت و این نوید را داد که در جهت اعتلای فرهنگ و کمک به بانوان هنرمند، به‌زودی خانه بانوان هنرمند در استان تأسیس خواهد شد.

در ادامه شیرزاد بسطامی معاون فرهنگی اسبق اداره کل ارشاد اسلامی لرستان با پیش کشیدن ضرورت بومی‌گرایی فرهنگی به نقاط قوت تاریخی و اساطیری زبان‌های بومی اشاره کرد، عدم تخصیص یارانه حوزه نشر در استان و کشور را پیش کشید و شروع به کار انتشارات پریسک را به عنوان یک نقطه عطف در حوزه نشر استان با رویکردی تخصصی به ادبیات و علوم انسانی دانست.

کامین عالی پور در خصوص مولفه‌های شعری، زبانی و ساختاری در آثار راهبه خوشنود سخنرانی کرد و وجود مولفه های زنانه و طبیت گرایانه را محورهای اصلی اشعار این شاعر معاصر معرفی کرد.

سومین سخنران هوشنگ رئوف شاعر خرم‌آبادی از پیشگامان و چهره‌های شاخص شعر سپید در ایران و لرستان و سراینده زخم سایه و بید، به سخنرانی در خصوص آثار و روند شعری راهبه خوشنود پرداخت.

رئوف خاطرنشان کردند که راهبه خوشنود را می‌توان از چهره‌های شاخص شعر سپید امروز در لرستان نامید و زنانگی و صمیمیت را از مؤلفه‌های برجسته این شاعر زن به‌حساب آورد.

دکتر مجتبی ترکارانی رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در لرستان به‌عنوان آخرین سخنران به سقف شیشه‌ای اشاره کردند که زنان در جامعه با آن برخورد کرده محدود می‌شوند؛ و شکستن این محدودیت‌ها را توسط زنان هنرمند کاری سترگ دانستند.

برنامه با شعرخوانی چندی از شاعران خرم‌آبادی و شعرخوانی راهبه خوشنود و با رونمایی از کتاب‌های به "زبان دُرناها" و "زمستان بی‌برف" به پایان رسید.

 گزارش و عکس : فرهاد ظهراب/ یافته


معرفی

کتاب به "زمستان بی برف" متشکل از اشعار این شاعر سپیدسرا در بازه زمانی سال 77 تا اواخر دهه هشتاد است؛ که شامل ۳۲ شعر سپید است. شعرهای این مجموعه دارای مشخصه های رمانتیک و عاشقانه‌اند.

مجموعه دوم "به زبانِ دُرناها" بیست‌وچهار شعر نسبتاً بلند است؛ که سروده‌های سال‌های اخیر راهبه خوشنود را شامل می‌شوند. در این اثر شاعر با بهره‌گیری از تکنیک‌های زبانی و درونی کردن مولفه های طبیعی و زیست‌محیطی در یک بافتار زبانی به ترسیم جهانی زنانه پرداخته که زنانگی و طبیعت را به‌نوعی خصیصه‌ی شعریِ خودویژه در شعر راهبه خوشنود تبدیل کرده است.



دیدگاه‌ها  

#1 راحیل 1398-08-05 00:30
واقعا جای همچین جلساتی در شهر ما خالیه.ای کاش مقداری بودجه ارشاد برای این افراد و معرفیشون هزینه بشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا