یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هم‌زمان با تاسوعای حسينی مراسم چهل‌منبر ويژه بانوان در شهرهای لرستان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، امسال نيز در روز تاسوعا در خرم‌آباد، شماري از زنان ضمن پوشاندن صورت‌های‌شان به تکرار نام خدا و روشن کردن شمع به یاد کشتگان کربلا پرداختند.
 این آیین یکی از رسوم خاص در خرم‌آباد و بروجرد است که در روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود‌. در این روز زنان به یاد اسارت حضرت زینب (س) با پای‌برهنه و نقابی بر صورت، 40 شم‍‍ع به همراه 40 نقل یا قند‌ در 40 منبر یا م‍ج‍ل‍س‌ ‌عزاداری ‌امام‌ ح‍س‍ی‍ن‌ (ع) روش‍ن‌ می‌کنند ت‍‍ا با توسل به آن حضرت ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍رآورده سازند.
در ‌ای‍ن‌ س‍ن‍ت‌ دی‍ن‍‍ی‌ زنان‌ ‌از ‌اب‍ت‍د‌ا ت‍‍ا ‌ان‍ته‍‍ا‌ی مراسم‌ مهر سکوت بر لب زده‌ و ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا گفتن ذکر و ص‍ل‍و‌ات‌، آن را به پایان می‌رسانند.
معمولاً در شهر خرم‌آباد اين مراسم را از امامزاده زيدبن علی (ع) شهر خرم‌آباد آغاز كرده و حركت خود را در مناطق مختلف شهر تا منطقه باغ دختران خرم‌آباد ادامه می‌دهند.
آیین چهل‌منبر که یکی از آیین‌های عزاداری ماه محرم در ایران است در گرگان، لاهیجان و چند شهر دیگر هم برگزار می‌شود.
آئین چهل منبر به‌عنوان یک اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. ناظم‌الاسلام کرمانی دربارهٔ این رسم نوشته است: «در آغاز، این رسم منحصر بود به همان منبری که در دههٔ عاشورا روضه می‌خواندند، بعد هر جا منبری می‌گذاشتند تا مردم رویش شمع روشن کنند.»

 تصاویر  این آیین، در ادامه از لنز دوربین مصطفی باقری ملاحظه کنید:







دیدگاه‌ها  

#1 سالاری 1396-07-08 19:44
کلأ عدد ۴۰ مورد تقدس است. برای اطلاع بیشتر حتمأ کتاب ( پژوهشی درباره عدد نمادین چهل ) را که توسط اکبر یاوریان نویسنده و محقق خرم آبادی چاپ شده است را بخوانید.
نقل قول کردن
#2 آرمین 1396-07-08 20:29
حیف باغ دختران که مسئولین شهرداری داغونش کردن!! امروز دو اتوبوس خبرنگار از شهرهای دیگه به باغ دختران اومده بودن تازه منهای عکاس های آزاد که وابسته به خبرگزاری ها نبودن! آقای عیدی بیرانوند خیلی به این محله بی مهری کرد! از وضعیت آسفالت بگیر تا سطل های زباله! تنها محلی که هنوز اکثر قدیمی هاش نرفتن و کوچ نکردن! محله ای آروم و بااصالت که ما تو پنجاه سال زندگیمون تو این محل هیچ بدی از اهالیش ندیدیم!
نقل قول کردن
#3 کوکلا 1396-07-08 22:51
جلوی پاشون می بینند نخورن زمین
نقل قول کردن
#4 احمد 1396-07-08 23:55
به نقل از کوکلا:
جلوی پاشون می بینند نخورن زمین

داداش بگو فازت چیه
کوکلایی عزیز
نقل قول کردن
#5 . 1396-07-09 18:16
بعضی از شهرها هم این مراسمو ب اسم خودشون اجرا میکنن :sad:
نقل قول کردن
#6 حیدرپور 1396-07-11 12:00
به نقل از .:
بعضی از شهرها هم این مراسمو ب اسم خودشون اجرا میکنن :sad:

عزاداری امام حسین که چشم و هم چشمی نداره
نقل قول کردن
#7 منصور 1396-07-14 02:27
اکثرا اهالی منطقه باغ دخترک همه قدیم شهری هستند هرسال تاسوعا چهل منبربرکزارمیشه ومن هرسال باید به خبرنگارها بکنه انشاالله سالی دیکه هم آسفالت میشه هم راهنمایی رانندگی منع آدمخوارها رامیکنه آخه من موندم چرا تو این مناطق که بیشتر زنده میان چهل منبر چرا یه عده با ماشین میان هیچ ماموری هم جلوی ترد خودرو‌هارانمیکی ره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا