یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین سنتی چَمَریونه (عزاداری محلی لرستان) در عزای شهادت سردار سلیمانی در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش یافته، عصر پنچشنبه 19 دی ماه98، در هفتمین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی مراسم آیینی، سنتی چَمَریونه و مویه خوانی (عزاداری محلی لرستان) با حضور اقشار مختلف مردم و به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در محوطه جایگاه ولایت قلعه تاریخی، فرهنگی فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد.
"چمر"،"چمری" یا " چمریونه" موسیقی و آهنگ اندوه باری است که در سوگ و عزای افراد بزرگ در ریتم‌های متفاوت و به‌وسیله "سرنا" و "دهل" نواخته می‌شود.
پیام آئین "چمر" علاوه بر بیان اوج اندوه مردمان این سرزمین حامل پیغامی است برای سایر افراد؛ به‌نوعی که با اجرای این مقام از موسیقی عزا همه خواهند فهمید که بزرگی از میان ایل و یا طایفه عزادار مرده است.
در مراسم سوگواری مردمان لر همچنین مویه‌هایی در سوگ شخص متوفی خوانده می‌شود که در این آئین زنان لر با هم‌آوایی این اشعار حزن‌انگیز را زمزمه می‌کنند.
سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و شهید ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی عراق به همراه برخی دیگر از یاران ایرانی و عراقی‌شان سحرگاه جمعه 13 دی‌ماه، در حمله تروریستی نیرو‌های آمریکا در بغداد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
 











عکس: مهدی ملک نژاد

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1398-10-19 22:23
به نظرم باید شعر و آهنگ های حماسی لری و لکی برای سردار سلیمانی ساخته بشه توسط هنرمندان صاحب نام
نقل قول کردن
#2 عبدی 1398-10-20 00:11
لطفا پیگیر پل کمالوند در ورودی شهر باشید که 10 ماهه تکمیل نشده
نقل قول کردن
#3 هادی 1398-10-20 18:51
سلام
شما رو بخدا فیلم های بیشتری از این مراسم بذارین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا