یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاونت فناوری پارک علم و فناوری لرستان گفت: شانزدهمین دوره نمایشگاه ملی "فن بازار" برای معرفی جدیدترین تولیدات، اختراعات و ارایه آخرین پژوهش های دانشجویان و محققان پارک های علم و فناوری، در تهران برگزار شد.
دانشجویان لرستانی در نمایشگاه به گزارش پایگاه خبری یافته، "سامان غلام‌رضایی" اظهار داشت: شانزدهمین دوره نمایشگاه ملی "فن بازار" با حضور "دانشگاه لرستان"، "پارک علم و فناوری لرستان"،"دانشکده فنی و حرفه‌ای خرم‌آباد" و "دانشگاه آزاد اسلامی لرستان" به نمایندگی از جامعه علمی و پژوهشی استان، از 23 تا 26 آذر‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار و دانشجویان به ارایه آخرین تولیدات و اختراعات خود پرداختند.
وی با اشاره به شگفت زدگی مسئولان و برگزار کنندگان جشنواره "فن بازار" امسال گفت: مسئولان اجرایی جشنواره امسال نزد من آمده و از عملکرد لرستان ابراز شگفتی کردند و معتقد بودند، امسال لرستان غوغا کرده است.
معاونت فناوری پارک علم و فناوری لرستان در ادامه با تاکید بر پتانسیل بسیار بالای استان لرستان در حوزه گیاهان دارویی گفت: ما از شرکت های مطرح و معتبری در صنعت گیاهان دارویی برخورداریم که با ارایه جدیدترین محصولات و تولیدات با کیفیت جهانی، صادرات گسترده ای به کشور های حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه و روسیه دارند. تولیدات جدیدی به این جشنواره آورده ایم که بسیار مورد توجه قرار گرفته و برخی محصولات و داروهای گیاهی را برای اولین بار به جامعه پزشکی کشورمان معرفی کردیم.
وی افزود: وزارت دفاع از اختراع شرکت های لرستانی تعجب کرده و به دنبال عقد قرار داد است. "پیل های سوختی" که برای اولین بار با ویژگی های انحصاری در ایران و توسط "حیدری"، دانشمند لرستانی ساخته شده، می تواند با پیش بینی هوای روزهای آتی، به ذخیره انرژی پرداخته و این فرآیند را با اتصال به سامانه سنجش هوا به صورت کاملا سامان یافته، انجام دهد.
غلامرضایی اظهار داشت: پارک علم و فناوری به هر ایده مبتکرانه ای که قابلیت ساخته شدن داشته باشد، کمک می کند. ما حلقه گم شده دانشگاه و صنعت هستیم. در پارک، مقاله دیده نمی شود؛ اینجا طرح ها عملیاتی شده و برای محصولات و تولیداتِ مخترعان و پژوهشگران با رصد دقیق بازار و ارزش گذاری واقعی فناوری، قیمتی تعیین می کنیم تا آن محصول، با ارزشِ واقعی به بازار عرضه شود.
کوچکترین پهپاد عمود پرواز جهان با قابلیت فیلم برداری
حسین یاری فر، دانشجوی رشته مخابرات دانشگاه پیام نور خرم‌آبادحسین یاری فر، دانشجوی رشته مخابرات دانشگاه پیام نور خرم‌آباد، مخترع جوان و خوش آتیه هم استانی، از نوآوران پارک علم و فناوری لرستان بود. او سازنده پهپادهای عمودپرواز "مِرسین 1 " و "مرسین 2" (گِلارَه) است. یاری فر رکوردی که در اختیار محققان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا بود را در سال گذشته با مرسین 1 شکست. او امسال رکورد خود را با پهپاد "مرسین 2" (گِلارَه)، برای دومین بار ارتقا داد. یاری فر هم‌اکنون سازنده کوچک‌ترین پهپاد عمودپرواز جهان است که قابلیت فیلم‌برداری داشته و می‌تواند به مدت 5 دقیقه پرواز کند و فیلم‌برداری نماید.
او درباره پهپادهایش و رقابت با محققان دانشگاه پنسیلوانیا گفت: رکورد کوچک‌ترین پهپاد جهان، به ابعاد 9 سانتی‌متر در 9 سانتی‌متر تا دو سال پیش در اختیار محققان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا بود. سال گذشته با ساختِ "مرسین 1" به ابعاد 6 سانتی‌متر در 6 سانتی‌متر، این رکورد را در شکستم. به محققان این دانشگاه اطلاع دادم و آن‌ها در جریان تولید این محصول قرار گرفتند. امسال، تصمیم بر کوچک‌تر نمودن مرسین 1 گرفتم. مرسین 2 (گِلارَه) با ابعاد 1.8 سانتی‌متر در 1.8 سانتی‌متر به‌اندازه یک سکه، حالا کوچک‌ترین پهپاد عمودپرواز جهان است که می‌تواند طی پنج دقیقه پرواز، فیلم‌برداری نماید.
وی ادامه داد: پس از ساخت مرسین 2(گِلارَه) و اطلاع به دانشگاه پنسیلوانیا، دیگر پاسخی دریافت نکردم! گویا بسیار ناراحت شده بودند! تصمیم دارم در آینده نزدیک، باز هم رکورد کوچک‌ترین پهپاد عمودپرواز جهان با قابلیت فیلم‌برداری را ارتقا دهم و پهپادِ جدیدی با ابعادی کمتر از 1.8 سانتی‌متر در 1.8 سانتی‌متر بسازم.
 فناوری پارک علم و فناوری لرستان فناوری پارک علم و فناوری لرستان
غرفه دانشگاه لرستان و دانشکده فنی خرم‌آباد
این غرفه علی‌رغم سادگی، دور بودن از تجمل و فقدان پذیرایی از میهمانان و مراجعه‌کنندگان، به لطف حضور دانشمندان جوان و باذکاوت لرستانی، در کانون توجهات قرار داشت. به‌طوری‌که هنگام تهیه این گزارش، شاهد حضور مراجعه‌کنندگانی بودم که پس از آشنایی با محصولات موجود در این غرفه، خواهان گرفتنِ عکس یادگاری با مخترعان لرستانی و تولیدات فاخر آنان بودند. این برخورد مراجعه‌کنندگان با نخبگان لرستانی رخدادی امیدوار کننده بود که نشان داد علی‌رغم ضعف زیرساخت‌ها در استان ما، به لطف حضور نخبگان جوان و خوش آتیه، فردایی روشن و پرثمر در افق‌های سالیان آینده جامعه علمی، پژوهشی استان لرستان دیده می‌شود.
محمود محمودوند از دانشجویان لرستانی حاضر در غرفه "دانشگاه لرستان" نمایشگاه فن بازار با گلایه از برنامه‌ریزی صورت گرفته مسئولان دانشگاه برای حضور دانشجویان لرستانی در این نمایشگاه، گفت: متأسفانه از حمایت لازم برخوردار نیستیم. با هزینه شخصی از لرستان به تهران آمده‌ایم. اغلب طرح‌ها با هزینه شخصی ساخته شده و از حمایت مسئولان برای توسعه طرح‌هایمان محرومیم. قرار بود از مسئولان دانشگاه به دیدارمان بیایند، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه تماسی هم با ما نداشته‌اند، جویای حال ما نبوده‌اند و از کمی و کسری ما نپرسیده‌اند. هماهنگی برای اسکان در تهران و داشتن غرفه با دانشگاه لرستان بود و کمک‌هزینه اندکی برای مخارج جاری طی این چند روز در اختیار داشتیم.

فناوری پارک علم و فناوری لرستان فناوری پارک علم و فناوری لرستان                                                                 دستگاه چاپگر سه‌بعدی/ طرح: مهندس سلگی

جت با توانایی پرواز با سرعت بیش از 200 کیلومتر بر ساعت/ طرح: مهندس ترابی                                               جت با توانایی پرواز با سرعت بیش از 200 کیلومتر بر ساعت/ طرح: مهندس ترابی

پهپاد عمودپرواز با قابلیت شلیک موشک؛ موشکی با سوخت جامد، بدون بسماند و ساخته محقق لرستانی است/ طرح: مهندس محمودوند

پهپاد عمودپرواز با قابلیت شلیک موشک؛ موشکی با سوخت جامد، بدون بسماند و ساخته محقق لرستانی است/ طرح: مهندس محمود محمودوند



طرح اولیه از کوچک‌ترین پهپاد کروز پرواز (پرواز مستقیم) با قابلیت فیلم‌برداری/ طرح: مهندس محمودوند              طرح اولیه از کوچک‌ترین پهپاد کروز پرواز (پرواز مستقیم) با قابلیت فیلم‌برداری/ طرح: مهندس محمود محمودوند

ارسال کننده: محسن  کرامتی‌مقدم / تهران

دیدگاه‌ها  

#1 محمد بهار 1394-10-15 02:00
ای ولا به بچه های لرستان
نقل قول کردن
#2 علی 1394-11-08 11:22
آفرین
نقل قول کردن
#3 علی 1397-09-05 19:05
آفرین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا