یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین رونمایی از مجموعه شعر سپید «دروا»، اثر محمد بهاروند در خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، آیین رونمایی از کتاب «دروا» سروده محمد بهاروند، با حضور جمعی از اهالی شعر و ادب شهرستان خرم‌آباد عصر پنجشنبه 24 بهمن‌ماه ۹۸ در کتاب‌فروشی هزار و یک‌شب برگزار شد.


 در ابتدای این مراسم، مسعود والی زاده و احمد بیرانوند به‌عنوان منتقد به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص کتاب «دروا» پرداختند.
مسعود والی زاده تولید شعر را از منظر سنت و معاصر بودن بررسی کرد و با بیان اینکه تولید شعر در معنای معاصر، معنایی غیر از تولید شعر از منظر سنت دارد افزود: شعر از نظر سنت که تعاریف خصلت بندی شده دارد حاوی یک معناست و از نظر شعر معاصر چیز دیگری. والی زاده شعر را حیات ملی ایرانیان در گذشته توصیف کرد که همه مفاهیم اشراق و عرفان و آیین‌های ملی و مذهبی ما در بافت آن تجلی پیدا می‌گردد که این خود بر سنگینی بار رسالتی که بر دوش شاعران گذاشته می‌شد و همه ساحتی‌های وجود انسان را در برمی‌گرفت می‌افزود.
سخنران آیین رونمایی از کتاب «دروا» در بخش دیگری از توضیحات خود، موضوع بحران مخاطب را بحرانی نشات گرفته از ضعف شاعران برشمرد و خاطرنشان کرد: خلق اثر ادبی اگر به معنای تولید باشد و به شکل ابزاری صرف عمل کند و در همه حوزه‌ها فاقد ارزش درونی و غایت باشد بحران مخاطب را در پی خواهد داشت که این بحران را شاعران خود ایجاد نموده‌اند.
وی در ادامه از ادبیات بدون مخاطب به‌عنوان ادبیاتی که ابر بحران‌ها را تجربه می‌کند یادکرد و گفت: کفه سنگین این تقصیر به عهده شاعران است و حذف شاعرانی که با همه ظرفیت‌های زیبایی‌شناسی و با همه بستری که برای فرمالیسم متعهد ایجاد نموده‌اند از گردونه شعر، عامل اصلی ایجاد فضای فعلی حاکم بر ادبیات است.
در ادامه نوبت به احمد بیرانوند رسید تا بررسی کتاب «دروا» بپردازد.
وی، خلق اثری نظیر «دروا» را پدیده‌ای نیک توصیف کرد و گفت: تولد یک کتاب به‌صرف انتشار معنا پیدا نمی‌کند بلکه لازم است در محافل شخصی ما حضور پیدا کند و ایفای نقش نماید.
بیرانوند وام گرفتن عنوان این کتاب از شعر خاقاتی را حرکت زیبایی دانست و افزود: برداشتن عنوان از شعر کلاسیک با یک رویکرد معاصر که خود کنایه‌ای است از تعلیق، انتخاب آگاهانه و هوشمندانه‌ای است و «دروا» این مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند.
وی در ادامه اظهار داشت: محمد بهاروند با وجود سن کم، تلاش زیادی دارد که از عمومیت بپرهیزد. از این که شعری بسراید که معلوم نباشد ریشه و شناسنامه شعر چیست و سعی می‌کند تا شعری را پیدا کند که ظرفیت‌های تازه‌ای در آن باشد. در این کتاب تجربه‌های مختلفی تأثیرپذیری و میل به درک درست از محتوا، درک درست از فرم، تلاش برای پیدا کردن ساختار و ا ز همه مهم‌تر تلاش برای ایجاد بدعت در تصاویر دیده می‌شود و این نگاه در آینده یاری‌رسان او خواهد بود.
 اجرای تار و آواز توسط محمد قنبری پایان‌بخش این مراسم فرهنگی بود.
گفتنی است «دروا»» نخستین مجموعه شعر محمد بهاروند، شاعر خوش‌ذوق لرستانی است که به سبک سپید سروده شده و توسط نشر نامه مهر به چاپ رسیده است.
بیشتر اشعار این کتاب که سحر لطفی طراحی جلد آن را بر عهده داشته است موضوع عاشقانه‌ را به خود اختصاص داده و چندین قطعه شعر هم با مضمون موضوعات اجتماعی سروده شده است.
 
خبر: محمدرضا پورسالار

«دروا» رونمایی شد+ تصاویر

 


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


         

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا