یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ایین رونمایی از " ارغوان " مجموعه روش نوین آموزش کمانچه نوازی استاد علی اکبر شکارچی در ساختمان انجمن موسیقی تالار وحدت در تهران با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.



به گزارش خبرنگار یافته، در این آیین استاد شکارچی گفت: صوت وتصویر در جهان برای آموزش حرف اول را میزند مثل سینما بهمین دلیل مانند پروژه قبلی که ردیف های موسیقی میرزا عبدالله را با عنوان «چراغ افروخته» منتشر کردم که چراغ افروخته هم بر اساس یک گفتار جاودانه مولاناست که میگوید:
چراغ افروخته چراغ ناافروخته را بوسه داد ورفت او به مقصود رسید...
و باید آنچه که بنظرم می رسید که آنچه را که «میدانم» را جا بگذارم و با خود نبرم و در مقدمه کتاب هم گفتم مانند درختی که به بار مینشیند خودم را به شدت تکانده ام تا ...
 


در این لحظه استاد شکارچی بغض میکند...
استاد ادامه داد: با توجه به ایمان و اعتقادی که به داشته ها وتجربه خودم داشتم تصمیم به انتشار این کتاب بصورت صوتی وتصویری گرفتم وهزینه این پروژه که بسیار سنگین برایم بود و حدود یک میلیارد ریال تمام شد و مانند یک جشن وشادمانی که دیگران شاباش عزیزانشان میکنند، من هم این اثر را شاباش «مردم» میکنم حتی اگر هیچ درآمدی هم نداشته باشد. دقیقا شبیه چراغ افروخته.
ایشان از زحمات همه عزیزانی که در تهیه و تولید این اثر هنری که در منزل استاد برگزار شده بود تشکر کردند و از شادی وشادمانی اعضای گروه تولید که لحظات خوبی را رقم زدند، خستگی ها و حتی هزینه های سنگین را در کنار این گروه فراموش و خاطره خوب وجالبی برای من وخانواده ام بجای گذاشت.
استاد شکارچی همچنین گفت: بیش از ده سال است برای اجرای این پروژه وقت گذاشتند و برای نت نویسی و دست نویسی و اهنگ و قطعات صرف شده است. چرا که گذشت زمان باعث دگرگونی در تولیدآثار خواهد شد. ملودی های این کتاب از ساده به پیچیده همراه با کلام برای آموزش بهتر و خواندن همراه با نواختن همزمان شنونده را تسخیر میکند و این در موسیقی نواحی به فراوانی مشاهده میشود.
 
عشق داغی است که تا مرگ نیاید نرود
هر که بر چهره ازاین داغ نشانی دارد
هنرمندان این مملکت همه داغ این مهر عشق را بر پیشانی دارند که با افتخار هنر این مملکت را سر پا نگه میداند.
جلوی دوربین قرار گرفتن و این که بخواهی کار انجام بدهی که جاودانه بماند بسیار سخت است و تو مسولی در مقابل دیگران و این اهمیت موضوع را می رساند و خانواده من برای این مهم بسیار همراه و همدل و مشوق من بوده اند.
همچنین استاد شکارچی ادامه داد: پروژه ای دیگر در دست اجرا دارند که ضبط حدود 60 ترانه محلی است که بصورت صوتی است برای علاقمندان آواز محلی منتشر خواهد شد.
وی تاکید کرد: تصویر ساز کمانچه حدود 15 سازنده معروف کمانچه لرستان را در کتاب در معرض دید علاقمندان بعنوان یک کار هنری قرار داده ام.و آرزو میکنم تمام اساتید مطرح کشور امکان ضبط و ثبت هنر خودشان را به نسل های بعد داشته باشند.



شکارچی افزود: من این کار را بعنوان نعمتی که در جمع خانواده ام با نشاط و همراهع و همدل کار میکنم از خداوند سپاسگزارم.
وی افزود: امیدوارم آنچه که گفتم و انجام دادم برای فرهنگ و هنر این مملکت و گوش شنیداری شما مفید باشد چرا که این کار مانند یک مرجع و منبع است که در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. این کار آموزش از طریق دیدن و شنیدن بطور موازی بنیان هایش را بنا نهم و تا تئوری و دانش بردستگاه موسیقی منطبق نبوده این کار را نکرده ام.دیگری محتوای آموزش است که متاسفانه مشاهده میشود اتودهایی از خارج به فرهنگ ما وارد شده است که برای موسیقی ما مفید نیست. برای یادپیری باید موسیقی دستگاهی یاد بگیرید و موسیقی نواحی یاد بگیرید. موسیقی نواحی تکنیک و فن در دل خودش برای بیان خودش را بهمراه دارد.
وی باداعلام این که من دستگاه ماهور وراست پنجگاه رابرای آموزش علاقمندان مفید میدانم، افزود: پس برای این اثر با آگاهی هم نیاز اجتماعی، هم دانش نظری وفن وتکنیک و هم تجربه ای که از شاگردانم آموختم بکار رفته است. شوق آموزش مانند درختی که سنگ سیاه را می شکافد در من شعله ور است و امیدوارم با همین شوق زندگی کنید.
 
حواشی:
*استاد شکارچی در ابتدا از انجمن موسیقی برای برگزاری این تشکر کرد و گفت: سالها قبل جناب آقای ثابت نیا همراه با آقای فرامرز شکرخواه به عشق موسیقی از مشهد برای آموزش موسیقی و کمانچه به آموزشگاه و کلاس من به تهران آمدند وحالا خود مسول انجمن موسیقی ایران شده اند و از همکاران ایشان جنابان؛ الهیاری، کندی، مرتضی سمنانی وآقای عباسی تشکر کردند و اینکه انجمن موسیقی مانند یک خانواده عمل میکند و با وجود جشنواره های مختلف این عزیزان با شوق و زحمت فراوان برای فرهنگ وهنر این مملکت این عشق را به جای می آورند و حرمت واحترام فراوانی برای علاقمندان به جای می آورند.
 
*وی از خبرگزرای ها و رسانه ها و همچنین خبرگزاری یافته برای حضور در این مراسم بعنوان نخبگانی که برای انتشار شان فرهنگ وهنر این مملکت تلاش میکنند تشکر وقدردانی نمود.
 
*در بخش از برنامه دکتر حسن دولت ابادی دکترای تئاتر و نویسنده بیش از 30 جلد کتاب در مورد اثر استاد شکارچی وشخصیت ایشان و زندگی وعمر هنری ایشان مطالبی را بیان کردند.
*در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و آیین رونمایی در ساختمان انجمن موسیقی تالار وحدت بهمراه دوستان و علاقمندان واستاتید هنر برگزار گردید و استاد شکارچی از دو جلد کتاب «روش نوین آموزش کمانچه نوازی» به نام های ارغوان یک: دوره مقدماتی یک و ارغوان دو: دوره پیشرفته رونمایی کردند.
 
*شایان ذکر است علاقمندان جهت تهیه این اثر میتوانند به مرکز پخش این اثر به «انتشارات درویش خان» مراجعه نمایند.
 
 

معرفی مجموعه «ارغوان»
مجموعه روش نوین آموزش کمانچه نوازی اثر علی‌اکبر شکارچی در دو جلد و با عنوان «ارغوان» رونمایی شد.
این مجموعه شامل دو جلد کتاب و چهار دی‌وی‌دی تصویری است که تمام قطعه‌های حاضر در کتاب به‌صورت تصویری و با نوازندگی و آواز علی‌اکبر شکارچی و تنبک‌نوازی و همخوانی آساره شکارچی برای هنرآموزان روایت شده است.
جلد نخست این کتاب‌ها مربوط به دوره‌ی مقدماتی و جلد دوم برای دوره‌ی پیشرفته کمانچه نوازی است.
در بخش تصویری مجموعه «ارغوان» مستندی بیست‌دقیقه‌ای درباره زندگی علی‌اکبر شکارچی گنجانده شده است.
شکارچی برای این کتاب‌ها از عنوان «ارغوان» استفاده کرده که این عنوان را براساس یکی از سروده‌های خودش انتخاب کرده است. متن سروده‌ی شکارچی به این شرح است:
قطره به خواب نمی‌رود
نمی‌رود خواب در چشمان من
می‌چکد خون من قطره‌قطره بر این سنگ سیاه
تا بگذرد از دل‌سخت و سیاه او
من به خواب می‌روم و قطره هم
وقتی‌که می‌چکد جان من قطره‌قطره در پای ارغوان
مجموعه آموزشی «ارغوان» صبح دوشنبه هفتم مرداد 1398 در طبقه پنجم ساختمان دفتر موسیقی رونمایی شد
 
گزارش سعید معتمدی/ یافته- تهران
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1398-05-07 17:30
زنده باد استاد شکارچی
نقل قول کردن
#2 حسن 1398-05-08 07:52
ایشان یکی از معدود باسوادهای موسیقی سنتی در ایران هستند. موقعی که خیلی ها نمی دانستند دانشگاه چیست او از روستای چم سنگر به دانشگاه نهران رفت و مدرکش را گرفت و حتی در همان دانشگاه موسیقی را تدریس کرد.جوانهای جویای نام باید ایشان را الگوی خود قرار دهند
نقل قول کردن
#3 رضا 1398-05-08 08:27
دورود بر استاد شکارچی فخر موسیقی لرستان
نقل قول کردن
#4 متین 1398-05-08 11:39
انشاله استاد سلامت و موفق باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا