یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کارگاه آموزشی یک روزه شعر پریسکه‌خوانی با حضور علاقه‌مندان شعر و ادبیات کشور در شهرستان دورود برگزار شد.

به گزارش یافته، کارگاه یک روزه آموزشی شعر پریسکه و پریسکه‌خوانی با حضور بنیان‌گذار شعر پریسکه "علی‌رضا بهرهی" و جمعی از پریسکه‌سرایان کشور از جمله کوروش جوادی، محمد رئوفی، محمد مهراد، مهران مدرسی‌، محسن فعله‌گری، افسانه راز، آذرعاصمی، پریچهر مهدی‌خان‌لاله و جمعی از شاعران لرستان در سالن اجتماعات کارخانه سیمان دورود برگزار شد.

دبیر جلسه "رضا محبی‌راد" هدف ازانجام این برنامه را آشنایی هر چه بیش‌تر شاعران و علاقه‌مندان استان با قالب نوظهور شعر پریسکه عنوان نمود.

در ادامه علی‌رضا بهرهی به تدریس مباحثی پیرامون شعر و از جمله شعر پریسکه پرداخت.

در بخشی دیگر از این برنامه، دومین رونمایی از کتاب "پریسکه‌های آذر" سروده شاعره معاصر آذرعاصمی توسط شعرای استان انجام گرفت و در پایان این کتاب توسط مولف به صورت رایگان بین حاضرین در کارگاه توزیع شد‌. در این مراسم شاعرانی از تهران اصفهان همدان و ... حضور داشتند .

در حاشیه این برنامه بهرهی بنیان‌گذار شعر پریسکه پاسخگوی سوالات خبرنگار یافته بود‌. او در خصوص معرفی شعر پریسکه گفت: پریسکه یک قالب جدید شعر ایرانی است که براساس فرهنگ اسلامی ایرانی و با رویکرد مقابله با ورود عرفان‌های نوظهور و عرفانهای شرقی ایجاد گردیده است‌.

بهرهي اضافه کرد‌: پریسکه متشکل از 2 یا 3 یا 4 فصل (مصراع) بوده و شاعر می‌تواند در صورتی که تمامی ویژگی‌های شعر پریسکه را رعایت نماید در یک فصل هم شعر بگوید.

بهرهی یادآورد شد: پریسکه می‌تواند سپید و نیمایی یا موزون و مقفی باشد به شرط آن که تساوی عروضی در فصل‌ها اعمال نشود‌.

بنیانگذار شعر پریسکه گفت: در حال حاضربیش از چندین هزار نفر در داخل و خارج ازکشور به سرایش پریسکه به زبانه و لهجه‌های مختلف مشغول بوده و بیش از 10 انجمن ومحفل متمرکز پریسکه درسطح کشور ایجاد شده است‌.

لازم به ذکر است شعر پریسکه، هشتم آذرماه 91 به شماره ثبت ۵۸۷۱ توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ثبت گردید.

 

گزارش : عبدالرضا قاسمی/ یافته

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 افسانه راز 1392-10-07 00:19
مرسی از پایگاه خبری به امید موفقیت شاعران پریسکه سرای کشور به سهم خودم تشکر می کنم از تمامی دست اندر کاران این همایش با سپاس
نقل قول کردن
#2 بهاروند 1392-10-07 08:05
سلام
شعر پریسکه بسیار زیبا و قابل ستایش است این قالب شعری می تواند حتی در کمتر از ده کلمه آدم را به تفکر وا دارد ضربه نهایی در شعر پریسکه در دو سه کلمه اخر اتفاق می افتد. در دو جلسه ای که با بر و بچه های پریسکه و اشعار آنها آشنا شدم فکر میکنم این قالب شعری جایگاه والایی را در آینده نه چندان دور در ادبیات ایران پیدا نماید.
نقل قول کردن
#3 فرهاد شکاری 1392-10-08 00:34
سلام تشکر فراوان از زحمات آقای قاسمی عزیز .شعر پریسکه به حق معجزه ادبیات معاصر می باشد.شعری که در کمترین زمان درچندکشور اطراف گسترش یافت.
گزارش جالبی بود کاش زودتر اطلاع رسانی می کردید که شرکت کنیم.
سپاس
نقل قول کردن
#4 زیودار 1392-10-08 00:43
از گزارش زیبا و خوب شما متشکریم .پریسکه را شنیده بودم اما با این گزارش بر اشتیاقم افزوده شد شاید به کوتاه سرایی به پردازم .بازهم سپاس از اطلاعاتی که انتشار دادید.
نقل قول کردن
#5 عبدالوند 1392-10-08 11:14
تشکر و سپاس از شعرای تهران ودیگر استانها که به سرزمین شور وشعور وطبیعت گام نهادند.از حضور برادر عزیز وفرهیخته ام استاد بهرهی نیز متشکرم. دست مریزاد
نقل قول کردن
#6 علی رضابهرهی 1392-10-18 14:38
سلام وعرض ادب به مسولین ودست اندرکاران یافته درگاه یافته و شعرای خون گرم فرهیخته سرزمین شور و حماسه لرستان کهن.
زمستانتان پر پریسکه
نقل قول کردن
#7 فلاح 1393-05-25 15:07
دومین همایش ملی شعرپریسکه نیز باهمت همین عزیزان درشهردورد درسال 93برگزارگردید.ا ززحمات همه ی دست اندرکاران به ویژه اداره ارشاددوردمتشکری م.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا