یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 خرم‌آباد افتخار میزبانی اولین اجرای گروه ارکستر ملی ایران در کشور را پیدا کرد. به گزارش پایگاه خبری یافته، پنجشنبه 19 اسفندماه 1395 کنسرت گروه ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و با صدای علیرضا افتخاری در سالن خانه کشتی خرم‌آباد برگزار شد.

در حاشیه:
* گروه ارکستر ملی شامل 65 نوازنده و 10 نفر عوامل صدا، چهارشنبه‌شب با 3 دستگاه اتوبوس وارد خرم‌آباد شده و در هتل سالیز مستقر شدند.
* اگر چه ساعت شروع کنسرت 19 روی بلیت‌ها قید شده بود ولی امین ساکی به عنوان مجری آغازگر مراسم از ساعت 19:45 روی سن رفت و به حضار و گروه ارکستر ملی خیرمقدم گفت.
* سپس حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به استقبال خوب مردم خرم‌آباد از کنسرت‌ها و عملکرد فوق‌العاده انجمن موسیقی لرستان، بیان کرد که لرستان اولین استانی است که ارکستر ملی آنجا کنسرت برگزار می‌کند.
* مسعود رایگان و وحید موسائیان هنرپیشه و کارگردان خرم‌آبادی، مهمان ویژه کنسرت بودند. وحید موسائیان برادر ماهور موسائیان همسر استاد فریدون شهبازیان نیز هست.
* نوازندگان زن ارکستر ملی با سرپوش گلونی به وارد شدند و شهبازیان گفت که به افتخار و احترام شما (لرستانی‌ها) امشب گلونی به سر دارند.
 وی همچنین اشاره داشت که امروز سالروز تولد مرحوم نسرین جافری شاعر لرستانی است که سال قبل بدرود حیات گفت و اجرای امروز را به روح وی تقدیم کرد. مرحوم نسرین جافری مادر همسر استاد شهبازیان بود.
* اکثر نوازندگان ارکستر ملی، جوان بوده و زیر 30 سال سن داشتند. آندیا شهبازیان دختر استاد فریدون شهبازیان نیز جزو نوازندگان ویلن دو بود.
* سازهای مورد استفاده ارکستر شامل: ویلن مک، ویلن دو، آلتو، ویلنسل، کنترباس، فلوت، ابوا، کلارینت، فاگوت، تار، سنتور، نی و سازهای کوبه‌ای بود.
* 45  دقیقه از سانس اول کنسرت گذشته بود که هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز همراه معاونانش وارد سالن شد و در ردیف اول قرار گرفت. اسد عبدالهی فرماندار خرم‌آباد از ابتدا در سالن حضور داشت.
* فرج علی پور، فضل‌الله صفاری و بسیاری دیگر از هنرمندان لرستانی نیز در سالن حضور داشتند. استاد علی پور در بخشی از برنامه، دسته‌گلی به استاد افتخاری اهدا کرد.
* از ظرفیت 2 هزار و 500 نفر سالن با احتساب جایگاه ویژه (صندلی‌های وسط محوطه سالن)، حدود هزار و 700 صندلی پر شده بود. این عدم استقبال حداکثری احتمالا به دلیل مصادف شدن زمان کنسرت با ایام پایان سال بود.
* گاهی سکوت لازم توسط حضور در سالن برقرار نمی‌شد و بخصوص صدای کودکان و گریه آن‌ها، سکوت سالن را بر هم می‌زد. همین موضوع باعث شد شهبازیان یک‌بار جهت لزوم رعایت سکوت برای تمرکز گروه تذکر دهد. انتظار می‌رود در کنسرت‌های بعد کودکان را همراه نیاوریم و سکوت لازم را رعایت نماییم.
* استاد افتخاری در بخش پایانی یاد استاد رضا سقایی حنجره فاخر قوم لر را گرامی داشت و اشاره کرد که مرحوم سقایی برای سربلندی موسیقی لری، رنج فراوان کشید به همین خاطر، آخرین قطعه را به یاد رضا سقایی به یکی از آثار او اختصاص داد و لری خواند. البته به دلیل ناآشنایی ایشان با گویش لری، برخی کلامت صحیح تلفظ نمی‌شد که ایشان قبل از اجرا اشاره کرد فرصتی برای تمرین آن نداشته است.
* ارکستر ملی ایران 4 قطعه موسیقی از آلبوم نیلوفرانه و 5 قطعه موسیقی از مجموعه شور عشق را در خرم‌آباد اجرا کرد.
* کنسرت ساعت 21:35 خاتمه یافت.
* گفته می‌شود برای هر شب اجرا، مبلغ 3 تا 5 میلیون تومان از انجمن موسیقی لرستان اخذ می‌شود!

رضا جایدری/ یافته








دیدگاه‌ها  

#1 مسعود خسروی 1395-12-20 05:04
باید به همه دست اندر کارانی که زحمت برگزاری این مراسم رو کشیدند تبریک گفت همچنین به استاندار و شخص آقای دکتر حنان واقعا شب بیاد ماندنی بود چرا که از تک تک آهنگ ها خاطره داشتیم
نقل قول کردن
#2 فرزاد 1395-12-20 19:04
کاش یک مقدار در سطح شهر و استان اطلاع رسانی بهتری صورت میگرفت . تا هم استانی هایی که امکان حضور ارکستر ملی در شهرهای آنها به دلایل فنی وجود ندارد، میتوانستند از این همایش فرهنگی خوب بهره لازم را ببرند.
نقل قول کردن
#3 سامان 1395-12-20 22:57
عجب شبی بود!!! استاد افتخاری عالی بود. همه ی قطعات خاطره انگیز بودن واسه ما! امیدوارم استاد افتخاری بازم آلبوم بده بیرون.
نقل قول کردن
#4 121 1395-12-21 09:38
با سلام
آقا لينك دانلود موزيك رو بزاريد
نقل قول کردن
#5 مهبد 1395-12-21 11:15
باسلام البته سالن اصلا سالن اجرای ارکستر نبود و بعنوان یه ببینده هیچ لذتی نبردم.امیدوارم برای اجراهای بعدی تدابیری اندیشیده شود .چون این اجرا ارکستر بود و دیدن سازها و نوازندگان از سالنی که مسلط به اجرا باشد لذتبخش و مهم است نه فقط خواننده و رهبر ارکستر ببینی
نقل قول کردن
#6 مرادی 1395-12-23 01:02
متاسفانه اصلاح رسانی درست حسابی نشد وباز هم متاسفانه مکان در شان این برنامه نبود و مایه سرافکنده مسول بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا