یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کنسرت گروه موسیقی "کمان‌آوا" با حضور بزرگان کمانچه لرستان در تهران با شور و هیجان خاصی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، تک‌خوانی و هم‌نوازی کمانچه نوزان بزرگان لرستان که شامگاه پنج‌شنبه 31 از ساعت 18 در تالار وحدت تهران برگزار شد، شبی به‌ یاد ماندنی برای پایتخت‌نشینان رقم زد.
در این کنسرت که مدیریت اجرایی آن به عهده امین عباسیان بود، اساتید موسیقی لرستان علی‌اکبر شکارچی، فرج علی‌پور، محمد باجلاوند، فرشاد سیفی، حامد فیضیان با کمانچه و شهاب خاکسار با تنبک به زیبایی هنرنمایی کردند.
گزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریست
گزارش کنسرت
:
تالار وحدت تهران عصر پنج‌شنبه میزبان خیل مشتاقانی بود که برای استفاده از هنرنمایی اساتید کمانچه لرستان گرد هم آمده بودند.
مدیریت اجرایی و هماهنگی این برنامه را "امین عباسیان" رئیس انجمن موسیقی لرستان به عهده داشت.
کنسرت رأس ساعت 18:30 با صحبت‌های استاد شکارچی شروع شد، وی در سخنانی از تکمیل نشدن سالن گلایه کرد و گفت: چگونه است که 6 نوزانده برتر کشور در پایتخت برنامه اجرا میکنند ولی سالن تکمیل نمیشود. شکارچی علت این موضوع را دوران گذر فعلی جامعه دانست و افزود: البته ابن موضوع طبیعی است و باید به چشم به آینده موسیقی دوخت.
شکارچی در ادامه ضمن تشکر از حضور مردم، از همکاری وزارت ارشاد و همچنین برگزارکنندگان کنسرت قدردانی کرد.
برنامه کنسرت در دو بخش انجام گرفت، در بخش اول قطعاتی توسط علی‌اکبر شکارچی و شهاب خاکسار به زیبایی هر چه تمام اجرا شد، پایان اجرای این دو هنرمند، با تشویق ممتد حاضرین همراه شد، استاد شکارچی که از تشویق مردم به وجد آمده بود، دقایقی از شوق گریست.
پس از استراحتی کوتاه، گروه در بخش دوم به روی صحنه آمد؛ علی‌اکبر شکارچی، فرج علی‌پور، محمد باجلاوند، فرشاد سیفی، حامد فیضیان با کمانچه و شهاب خاکسار با تنبک قطعات زیبایی به صورت تک‌نوازی، تکخوانی، هم‌نوازی و همخوانی تقدیم حضار کردند.
استاد شکارچی در پایان برنامه، دسته گلی را به استاد داریوش پیرنیاکان تقدیم کرد.
زمان رسمی کنسرت در رأس ساعت 20:30 به پایان رسید و تماشاگران با رضایت سالن را ترک کردند.
گزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریست
در پایان این کنسرت خبرنگار ما به میان تماشاگران رفت و نظرات تعدادی از آن‌ها را در خصوص این برنامه جویا شد:

"فرزان دلفانی" هنرمند هنرهای نمایشی در خصوص کنسرت امشب گفت: به خود می‌بالم، به خود می‌بالم براى سفيران فرهنگ و هنر سرزمينم، آن‌قدر مغرور از سالن بيرون آمدم كه سر از پا نمی‌شناختم، با اشک‌های علی‌اکبر شكارچى گريستم، نگاهم به موهاى سفيد فرج علی پور كه افتاد احساس كردم گرد سفيد كاليفون روى آن نشسته، مرحبا به همراهى دائمى محمد باجولوند كه كمانچه را بخش جدانشدنی از وجودش می‌داند، عاطفه سرشار حامد فيضيان كه مثل هميشه مثال‌زدنی است، خنده‌های زيبا و مليح فرشاد سيفى كه سرشار از انرژی است و در آخر پنجه‌های شهاب خاكسار كه اين ٥ ستاره موسيقى سرزمينم را تا انتها همراهى كرد، دست‌مریزاد به امين عباسيان هميشه همراه و در آخر درود بر ستارگان موسيقى سرزمين مادري‌ام.

"یعقوب تقی پور" دانشجوی كارشناسي ارشد مهندسی نفت که از لرستانی‌های حاضر در سالن بود نظرش را در باره این کنسرت این‌گونه بیان کرد: امشب شبی با اساتید بزرگ موسیقی محلی و در نگاهی وسیع‌تر موسیقی سنتی کشور بود؛ استاد علی‌اکبر شکارچی با آن صدای ناب و کمانچه نوازی حرفه ایشان کنسرت رو شروع کردند و با تنبک‌نوازی آقای شهاب خاکسار که انصافاً فوق‌العاده بود ادامه دادند؛ استاد شکارچی ابیاتی از شاهنامه فارسی و لری را نواخت و خواند؛ در ادامه برنامه اساتید عزیز فرج علی پور، حامد فیضیان، فرشاد سیفی، باجلاوند، با استاد شکارچی و خاکسار با خواندن اشعار فولک و نواختن کمانچه‌های ته باز لری با تک‌نوازی و تکخوانی، شب به‌یادماندنی برای حاضرین به یادگار گذاشتند، هر یک از اساتید هنر خود را در کشیدن آرشه بر سیم و هوا بر تار صوتی خود به نمایش گذاشتند.

مهندس "نصرت والی‌زاده" از لرستانی‌های مرکز‌نشین، در خصوص این کنسرت گفت: اجرای هم‌نوازی کمانچه‌نوازان لرستانی بی‌نهایت زیبا و عالی بود، برگزاری این‌گونه کنسرت‌ها باعث پیوند عمیق بین لرستانی‌ها خواهد شد، اگر از نواقص کار بخواهم بگویم باید به دو مورداشاره کنم؛ اول این‌که اطلاع‌رسانی مناسب نبود و دیگر این که محوریت با استاد شکارچی بود که ای‌کاش بقیه هنرمندان هم به معرفی خود می‌پرداختند.

"معصومه پارسامهر" مجری برنامه‌های تلویزیونی یکی از حاضرین در سالن بود؛ وی در خصوص این کنسرت گفت: امروز توفیقی شد تا به همراه خانواده با حضور در کنسرت کمانچه‌نوازان لرستانی، از اجرای برنامه آن‌ها لذت زیادی ببرم، حضور اساتید این رشته همچون استاد شکارچی، علی پور و ... نوید یک اجرای بی‌نظیر را می‌داد که در نهایت همین‌طور هم شد؛ برای من که متولد تهران هستم و با گویش لری آشنایی کمی دارم، شنیدن اشعاری از فردوسی، باباطاهر و نظامی با ملودی لری بسیار دل‌چسب و شیرین بود؛ همین‌طور خواندن ترانه‌های معروف لری بزران، بارو بارو و ... بسیار دل‌چسب بود که کل سالن را به وجد آورده بود؛ در بین اعضای این گروه حرفه‌ای، با ساز استاد شکارچی و استاد علی پور و فرشاد سیفی بیشتر ارتباط برقرار کردم، درمجموع از کل گروه و هماهنگی و هم‌جوابی موسیقیایی نوازندگان لذت بردم؛ از بانیان این مراسم و نوازندگان تشکر می‌کنم و برای اهالی موسیقی لرستان آرزوی موفقیت دارم.

یکی دیگر از هنرمندان قدیمی تئاتر نیز که در سالن حاضر بود و نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ما گفت: اجرای کنسرت هم‌نوازی کمانچه‌نوازان لرستانی بسیار تاثیر گذار بود، با توجه به اینکه تمام سازها کمانچه بود، ولی از تنوع برخوردار بود؛ همدلی در بین نوازندگان به‌خوبی مشهود بود، همین‌طور همراهی آقای خاکسار نوازنده تنبک با کمانچه‌نوازان از نقاط مثبت و قوت کنسرت بود. جا دارد این‌گونه کنسرت‌های مشترک در پایتخت بیشتر اجرا گردد.

"لیلا معتمدپور" دانشجوی مقطع دکترا نیز در این خصوص گفت: امشب در کنسرت کمان اوا برای اولین بار در گردهمایی اساتید کمانچه استان متوجه شدم که می‌شود قطعاتی از موسیقی محلی لری را به صورت ارکستر و در نهایت زیبایی و شیوایی اجرا کرد، این اجرا آن‌چنان زیبا بود که هنرنمایی هرکدام از استادان بزرگ، شمه‌ای از کارهای زیبای را در ذهن مخاطب تداعی می‌کرد. امشب در سالن لحظاتی از اجراهای سال‌های دور را در خیالت زمزمه می‌کردی. از هنرنمایی این عزیزان که موسیقی فاخر فولکلور و لرستان را در مرزهای خارج از استان معرفی می‌کنند احساس غرور و افتخار کردم؛ درس دیگر این کنسرت همراهی و هماهنگی و علاقه‌مندی این اساتید برای اجرا در کنار هم بود که می‌توان باهم و در کنار هم به مرزهای اعتلای موسیقی پرکشید و قلب مخاطبان هنر موسیقی فولکلور را تسخیر کرد.

"امین آزادی‌فر" خواننده لرستانی نیز در خصوص این کنسرت گفت: امشب تالار وحدت تهران، تالار وحدت طلایه‌داران کمانچه لرستان بود. اساتید ارجمند کمانچه لرستان هرکدام با سبک و سیاق خاص خود گرد هم آمدند تا شبی به‌یادماندنی را برای هنر دوستان رقم بزنند. می‌توان نان گروه کمان آوا را تیم کهکشانی‌های پر از ستاره کمانچه با سرپرستی آقای خاص موسیقی لرستان استاد شکارچی نامید. امشب شب لرستان بود شب کمانچه و آواهای کهن که در ذهن هر شنونده خاطراتی را زنده می‌کرد. علی‌دوستی، بزران، هه لاو، به نا، هربزازکه، بالابرز، ای گله و دیگر ترانه‌هایی که با آن‌ها زندگی کرده‌ایم. شروع کنسرت با اجرای دو نوازی کمانچه و تمبک استاد شکارچی و استاد خاکسار آغاز شد تلفیقی از موسیقی سنتی و محلی که حالت خاصی از موسیقی را برای تماشاچیان اجرا کردند و این اجرا آن‌قدر پرشور و پرانرژی بود که تماشاچیان را به وجد آورده بود. پایان این بخش با تشویق تماشاچیان و اشک شوق استاد شکارچی در مقابل هم‌ولایتی‌های خود همراه بود که زیبایی شبم را دوچندان کرد. بخش دوم این کنسرت با اجرای آواز و قطعاتی کهن از موسیقی لرستان همراه بود هرچند بارها این قطعات را شنیده بودم ولی باز برایم تازگی داشت هم به خاطر تنظیم این قطعات که توسط استاد شکارچی بسیار زیبا تنظیم شده بودند هم اینکه اساتید هر کدام با سبک و سیاق خاص خود این آوازها و قطعات را خواندند و نواختند و اجرا کردند، حضور این اساتید در کنار هم کمانچه سحرانگیز علی پور، احساس وصف‌ناپذیر فیضیان، تکنیک خاص سیفی، لحن و نوای زیبای باجلاوند، سبک خاص و منحصر به فرد پیر موسیقی لرستان شکارچی و خاکسار پرانرژی و پرشور یک شب رویایی را برایمان به ارمغان آورد. ایرادهایی به این کنسرت هم وارد بود. البته نه به تیم کهکشانی بلکه به لرستانی‌های مقیم مرکز و تماشاگران عزیز. اول اینکه از این کنسرت استقبال آن‌چنانی نشده بود. این اساتید گران‌قدر در کنار هم جمع بشوند و برای لرستانی‌های عزیز مقیم مرکز اجرا کنند و مورد استقبال قرار نگیرند جای تأسف دارد. ایراد دوم متوجه ما تماشاچیان بود که هنوز یاد نگرفتیم که در حین اجرا نباید صحبت کنیم، نباید گوشی موبایل و دوربین دست بگیریم و شروع به عکس‌برداری و فیلم‌برداری کنیم. نباید با خودمان بچه خردسال به سالن بیاوریم چون کودکان عزیز تحمل این جو رو ندارند و قطعا سروصدا می‌کنند، باعث بر هم زدن تمرکز مستمعین می‌شوند هنگام اجرا باید سکوت رعایت شود. موسیقی غذای روح است همان‌طوری که زمان غذا خوردن نباید حرف بزنیم و نباید کارهای حاشیه‌ای انجام بدهیم، نباید زمان اجرای موسیقی به خود اجازه انجام کارهای حاشیه‌ای بدهیم. امشب یکی از شبه‌ای به‌یادماندنی موسیقی لرستان بود که امیدوارم دوباره شاهد این نوع اجراها از این اساتید ارجمند در تهران باشیم البته این بار با استقبالی درخور این اساتید از سوی لرستانی‌های مقیم تهران.


گزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریستگزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریستگزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریستگزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریستگزارش تصویری: اجرای زیبای بزرگان کمانچه لرستان در پایتخت/ استاد شکارچی از شوق گریست
گزارش: عبدالرضا قاسمی/ سعید معتمدی
عکس: سعید معتمدی

دیدگاه‌ها  

#1 مسن 1395-05-01 01:46
عالی
درود بر شما
نقل قول کردن
#2 رضا حسنوند 1395-05-01 01:55
بسیار عالی. همینکه این کنسرت در پایتخت برگزار شد باید دست بانیان را بوسید.
بقیه کنسرتها به لطف اسپانسرهای قوی( به بده بستون) برگزار میشن. خوشحالم که امین عباسی با دست خالی روسفید شد
سپاس از یافته و عوامل پرتلاشش
نقل قول کردن
#3 خسن زاده 1395-05-01 06:28
بسیار شب خوبی بود. جا دارد از هنرمندان و‌بانیان تشکر کنم.
برایم جالب بود که حتی یک نفر از اعضای هیات مدیره انجمن لرستانی ها در کنسرت حضور نداشتند، البته اونا عادت کردند به بلیط مجانی. اما گویا این بار از بلیط خبری نبود( خخخخ)
نقل قول کردن
#4 تقی پور 1395-05-01 09:55
عالیییییییی بود
واقعا لرستان باید به این اساتید افتخار کند
درود بر تک تک این عزیزان
نقل قول کردن
#5 خورموه 1395-05-01 11:10
واقعا شب عالی بود
لرستانمون رو که نمیخوان پیشرفتی کنه شرکت و کارخانه که نمیزنن
یه تاریخ پر از غرور داریم و یک درخت بلوط و یک موسیقی ناب که شوق زیستن ما هستن
نقل قول کردن
#6 محسن از یاسوج 1395-05-01 13:20
زنده باد امین عباسیان(خوش غیرت احسن)
نقل قول کردن
#7 پاپی 1395-05-01 15:07
اقای شکارچی فرمودن چرا سالن پر نشده و خودشون گفتن که طبیعیه. واقعیت اینه که طبیعی نیست. ذائقه موسیقیایی مردم در طول این سالها به شدت نزول کرده. توی همین خرم اباد که مهد موسیقیه مردم واسه خواننده های پاپ سر و دست می شکنن چه برسه به تهران. سعی کنیم به بچه هامون موزیک فاخر و با ارزش یاد بدیم.
نقل قول کردن
#8 فرزان دلفانى 1395-05-01 19:05
اميدوارم امين عباسيان در مسند خودش ابقا بشه و بيشتر از اين شاهد برگزارى كنسرتهايى اينگونه باشيم
درود بر امين عباسيان و تيم فكرى او فرشاد سيفى و ذبيح اله كردعليوند و.....
نقل قول کردن
#9 شهروند 1395-05-02 00:45
خوب اسپانسر می گرفتند و از انجمن های لر زبان مقیم تهران همکاری می گرفتند و ...
نقل قول کردن
#10 عزیزی 1396-03-14 23:40
زنده باد اساتیدلرستان
نقل قول کردن
#11 مهدی بختیاری 1396-07-08 11:40
زنده لرستان,زنده بادهنرمندان عزیزموسیقی سنتی,,
درودبراستادفرج علیپورعزیز,که خودوخانواده ایشان وارث و میراث دار ارزشهای هنرموسیقی ایرانند,وانشالا زحمات واثارشون تاهمیشه جاودانه اند,ارج واحترام استادعلیپور برای مابختیاریها به بلندای زردکوه ست,به امیدروزی که استادرو درشهرهای بختیاری خوزستان ملاقات کنیم باموسیقی زنده وصدای گرم ودلنشین ایشون,
نقل قول کردن
#12 محمد باجلاوند 1399-12-11 03:14
ضمن تشکرازتمامی کسانی که ماراحمایت کردند بایدعرض کنم ،تابه حال کسی ازمادرخواست نکرده است که این کنسرت روتکرارکنیم بنده از ته دل مشتاقم ودرخدمت مردم فهیم هستم
نقل قول کردن
#13 رضا آزادیان 1401-05-29 22:54
چرا هیچ فیلمی از این کنسرت منتشر نشد هیچوقت (جز یکی دوتا چند دقیقه ای)
نقل قول کردن
#14 عسکری 1402-08-28 11:30
لریعنی اصالت ،وکمانچه یکی از نشانه‌های ظهور این اصالت است.بزرگان کمانچه نوازی حال لرستان برگرفته از همین اصالت،وبیان زیبایی های قوم بزرگ لر می باشد، هزاران درود بر شما که زنده نگه می دارید این اصالت و ریشه دار بودن را.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا