یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هفدهمین دوره رقابت‌های بازی‌های آسیایی در اینچئون با حواشی جالب و متنوعی همراه بود که در ادامه به آن می‌پردازیم.
به گزارش یافته، رهاورد کاروان ورزشی کشورمان با 21 مدال طلا و 17 نقره و 18 برنز سقوط یک پله‌ای نسبت به دوره قبل این بازی‌ها و جایگاه پنجمی پس از قزاقستان در قاره‌ کهن بود اما در این دوره از رقابت‌ها برگزاری رشته‌های مختلف ورزشی با حواشی زیادی نیز همراه بود که در پاره‌ای موارد مهم‌تر از نتایج حاصله توسط کشورها نمود پیدا می‌کرد که به صورت اختصار در ادامه به آن می‌پردازیم.
اسامي 276 ورزشکار ايران در بازي‌هاي آسيايي اين‌چئون+ اسامي ورزشكاران لرستانيشاید پررنگ‌ترین حاشیه‌ای که در این بازی‌ها برای کاروان ورزشی کشورمان نمود پیدا کرد مشکل اخلاقی بود که توسط یکی از اعضای تجهیزات کادر فنی فوتبال در برخورد با یک دختر راهنمای کره‌ای ایجاد شد و پس از این اتفاق، بلافاصله پلیس کره خواهان اخراج او از این بازی‌ها شد تا ناکامی‌های تیم فوتبال امید که در 2 بازی شکست سختی را برابر ویتنام و قرقیزستان متحمل شده بود، به اضافه مشت خانزاده به سوی بازیکن ویتنامی تکمیل شود.
به این ترتیب فوتبالیست‌های جوان کشورمان با هزینه 4 میلیاردی رهاوردی جز ناکامی و سرشکستگی بر کاروان ورزشی کشورمان در این بازی‌ها نداشتند.
اما پس از این اتفاق فوتبالیست فلسطینی نیز به اتهام مشکل اخلاقی و آزار و اذیت جنسی از این دوره از رقابت‌ها هم اخراج شد.
هم‌زمان با مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی مشعل بازی‌ها توسط یک بازیگر کره‌ای نام آشنا برای ایرانی‌ها (یانگوم) روشن شد که بسیاری از منتقدان از آن به عنوان یک اتفاق بی‌سابقه نام بردند چرا که بسیاری بر این باورند که مشعل بازی‌های آسیایی باید توسط ستارگان ورزشی روشن شود.
از دیگر اتفاقات جالب مراسم افتتاحیه، پرچم‌های کشورها مختلف بود که در این میان گویی ورزش هنوز نتوانسته وفاق و صلح را در میان کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا به ارمغان آورد و همیشه مجالی برای کینه‌ورزی‌ها و توسعه‌طلبی‌ها وجود دارد.
کشور ژاپن در این دوره از رقابت‌ها با پرچم سال 1954 خود که یادآور زمان جنگ ژاپن و کره جنوبی و تسلط ژاپنی بر کره‌ای‌ها بود ظاهر شد، از سوی دیگر کشور میزبان به دلیل غرض‌ورزی‌ها و سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود با کره شمالی در دست گرفتن پرچم را توسط ورزشکاران و تماشاگران کره‌ای ممنوع اعلام کرد.
اما در بازی فینال فوتبال مردان این بازی‌ها دو کره جنوبی و شمالی با یک‌دیگر برخورد کردند که کره جنوبی فاتح این جنگ ورزشی شد و شمالی‌ها به مدال نقره بسنده کردند.
در ادامه منازعات سیاسی، فرار بعضی از ورزشکاران و پناهنده شدن آن به کره جنوبی رخ داد که از جمله آن 2 ورزشکار نپالی به کشور خود بازنگشتند، در شرایطی که بسیاری به میزبانی این دوره از رقابت‌ها معترض بودند و از عدم هماهنگی لازم برای تخصیص امکانات به کشورهای شرکت‌کننده خبر می‌دادند، خبرنگاران ایرانی به میزبانی ضعیف کره جنوبی در بازی‌ها اعتراض کردند و در ابراز نارضایتی از سرویس ضعیف حمل‌ونقل میزبان و مسافت دور سالن‌ها اعتصاب کردند.
خبرنگاران ایرانی که بیش از یک ساعت و نیم منتظر اتوبوس بودند تا به محل اقامت خود بروند، وقتی این شرایط را دیدند به نشانه اعتراض در وسط خیابان نشستند، این تجمع خبرنگاران ایرانی باعث شد، خبرنگاران دیگر کشورهای شبکه‌ها و گزارشگران تلویزیونی سایر کشورها و حتی کشور میزبان از این صحنه تصویر و گزارش تهیه کنند.
کره‌جنوبی در این دوره از رقابت‌ها 2 میلیارد دلار هزینه کرد و این هزینه یک بیستم آن چیزی بود که چین در گوانگژو خرج کرد. اما در سمت دیگر کره‌ای حد تعادل را رعایت نکردند و به نوعی از آن سمت بام افتادند به طوری که ورزشکار معمولی فیلیپینی را با شاهزاده (پرینسس) اشتباه گرفتند و برای او فرش قرمز پهن کردند چرا که نام وی "پرینسس سوپرال" بود و کره‌ای‌ها به اشتباه فکر می‌کردند که این ورزشکار رشته گلف شاهزاده یکی از بخش‌های کشور فیلیپین بود.
پس از این اتفاق مسئول فیلیپینی مجبور شدند به کره‌ای‌ها تذکر دهند تا مراسم مخصوص خود را متوقف کنند، کره‌ای‌ها بارها از مسئولان فیلیپینی به خاطر این اشتباه عذرخواهی کردند.
در ادامه مسیر اشتباهات، در ماده دوی 800 متر رقابت‌های دو و میدانی اتفاقات جالبی رخ داد. به طوری که این ماده سه دونده قطر، عربستان و بحرین به مقام‌های اول تا سوم رسیدند اما به دلیل اینکه دونده عربستان پیراهن یکی از دوندگان را کشید، هر سه نفر نخست مرتکب خطا شدند و جایگاه اول تا سوم به سه دونده بعدی این ماده یعنی چهارم، پنجم و ششم از کشورهای عراق، چین و قطر رسید.
قطری‌ها ناکامی‌ دیگری را در این رقابت‌ها تجربه کردند که مربوط به تیم بسکتبال بانوان آنها می‌شد.
بر اساس اعلام جدید فدراسیون جهانی بسکتبال ممنوعیت حجاب برای دو سال به صورت آزمایشی برداشته شد، به دنبال این مسئله بانوان محجبه قطری در رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی شرکت کردند اما غافل از اینکه این تبصره جدید هنوز در این رقابت‌ها اعمال نشده است و به این ترتیب قطری‌های محجبه از حضور در این رقابت‌ها باز ماندند.
باز هم در خصوص حجاب در رقابت‌های کبدی این بازی‌ها اتفاق جالب دیگری رخ داد به طوری که در جریان بازی فینال مابین تیم ایران و هند مقنعه یکی از بازیکنان ایرانی از سرش افتاد پس از این بلافاصله بازیکنان هندی و ایرانی دور او حلقه زدند تا وی دوباره مقنعه‌اش را سرش کند، داور کشور میزبان نیز برای سهولت کار کتش را درآورد و بر سر او انداخت.
اما یکی از تعجب‌برانگیزترین اتفاقات بازی‌های آسیایی بی‌شک دستگیر شدن شناگر ژاپنی برای دزدیدن دوربین یک عکاس خبری بود. ورزشکاری که در ماده 100 متر کرال به عنوان چهارم این رقابت‌‌ها دست یافت در حالی که در دوره گذشته مدال طلای 200 متر جهان را در کارنامه افتخارات به همراه داشت، پس از این اتفاق وی از دهکده مسابقات و کره جنوبی اخراج شد و شرمندگی و عذرخواهی کاروان و نمایندگان ژاپنی حاضر در این رقابت‌ها را در پی داشت.
 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا