یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مركز پيكرسنجي (آندوپومتريك) خرم‌آباد - يافتهپیکرسنجی یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین راه‌های کشف استعدادهای ورزش در سنین پایه و نوجوانی است.

در این روش مهم، کارشناسان و متخصصان مربوطه بعداز بررسی و مطالعه شکل و ترکیب بدن و اندازه‌گیری قد‌، وزن، طول، درصد چربی، تیپ بدنی و چند تست دیگر و با استفاده از تجهیزات استاندارد به راحتی ورزش متناسب با بدن نوجوان را مشخص و محرز ساخته و آن ورزشکار نوجوان را به ورزش تخصصی متناسب با بدنش معرفی می‌کنند تا مراحل قهرمانی آن ورزش را زیر نظر مربیان مجرب طی ‌نماید‌.

اتفاق مهمی که در استان لرستان طي سال 89 رخ داد، پی‌گیری و رایزنی‌های متعدد برای راه‌اندازی مرکز پیکر‌سنجی در استان بود که خوشبختانه این طرح مهم برای اولین بار بین استان‌های کشور در لرستان راه‌اندازی شد. مركز پيكرسنجي(آندوپومتريك) خرم‌آباد در قاضي‌آباد ساختمانی مجهز با مهیا نمودن امکانات و تجهیزات استاندارد و به کارگیری متخصصان و صرف هزینه‌های زیاد آغاز به کار نمود جالب این که با توجه به عمر کم این طرح در استان‌، با استقبال خانواده‌ها روبه‌رو شد.

خانواده‌ها فرزندان خود را برای انجام تست‌های مربوطه به این مرکز مراجعه می‌کردند. پیکرسنجی می‌رفت تا جایگاه خود را در بین جامعه ورزش استان پیدا کند. مهم بودن این طرح علمی تخصصی به قدری بود که انتظار می‌رفت علی‌رغم جابه‌جایی در سطح مدیریت ورزش استان، نسبت به گذشته توسعه و تقویت بیشتری پیدا کند، اما متاسفانه این امیدواری جای خود را با عدم توسعه‌یافتگی و بی‌توجهی عوض کرد و امروزه این مرکز فعالیت آن‌چنانی ندارد و تقریباً تعطیل است!

مشخص نیست چرا و با چه توجیهاتی این طرح که با نگاه علمی به آن به رشد و پرورش ورزشکار به صورت تخصصی کمک‌های شایانی می‌کند سرعت و شتاب گذشته را ندارد؟ اگر می‌خواهیم به اهداف بزرگ در ورزش کشور و میادین بین‌المللی دست پیدا کنیم این چنین مراکزی را باید نه تنها تقویت کنیم بلکه آن را در اولویت برنامه‌های ورزشی خود قرار دهیم متاسفانه در حال حاضر این طرح به فراموشی سپرده شده و برنامه خاص و مدونی برای توسعه و اطلاع‌رسانی گسترده آن در بین خانواده‌ها وجود ندارد.

چرا نگاه و توجه به پژوهش‌های علمی تخصصی و نگاه حرفه‌ای به ورزش در استان ما رخت بر بسته است؟ آیا زمان آن فرا نرسیده است با توجه به وجود استعدادهای ناب ورزشی در استان نگاه و تفکر سنتی به ورزش را کنار گذاشته و راه‌های تخصصی و علمی از جمله پیکر‌سنجی ورزشی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهیم‌؟

امیدواریم مدير كل ورزش لرستان كه در زمينه جذب بودجه براي امور عمراني و علمي سوابق روشني دارد راه‌کارهای سازنده و علمی را اولویت قرار داده و با برنامه‌ریزی و استفاده از صاحب‌نظران ورزشی حداقل مراکز علمی و پژوهشی را همچون گذشته فعال نمایند ولی اگر روال به همین شکل طی شود، مطمئناً آينده درخشانی در انتظار ورزش لرستان در زمينه قهرماني نخواهد بود.

 


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا