یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در کوهنوردی نوین کشورها و نژادها در راستای نشان دادن قابلیت‌های فردی و نیروی انسانی برتر در حوزه جغرافیایی خود دست به انجام رکوردهایی فراتر از توان معمول افراد عادی می‌زنند؛ و صعود انفرادی امری غیرمعقول یا وسوسه‌ای تمام‌نشدنی!خود را در قالب‌های ایمنی و دستورالعمل‌های فنی و کارشناسی قرار نمی‌دهند در کشورهای اروپایی و بلوک شرق در عرصه کوهنوردی و صعودهای هیمالیایی در بزرگان این صنف ورزشی شاهد صعودهای حرف‌هایی و هیجانی و ریسک‌های این قشر در منطقه خود و قلل بالای ۵۰۰۰ متر هستیم و شاید این رکورد تمام‌نشدنی در مسیرهای نو و صعودهای زمستانی چون k2 و سایر ۸۰۰۰ متری‌ها مصداقی برای این موضوع است؛ و این تاکتیک در صعودها فقط یک پیام دارد ... برتری انسان و کنترل موقت طبیعت کوهستان... البته لازمه این کار توان جسمانی بالای کوهنورد، قابلیت‌های فنی و فردی، توان بالای روحی در مواجه با شرایط غیرمترقبه هوایی و احتمالی کوهستان‌هاست و تجربه بیش از یک دهه در این ورزش است که هر چه پتانسیل مناطق قابل‌دسترس بیشتر باشد کوهنورد پخته‌تری خواهیم داشت.

در استان لرستان با وجود جبال باشکوه و جوان اشترانکوه نحوه آرایش این کوه به نحوی است که در فصل زمستان آوردگاه مناسبی برای کوهنوردان قوی‌پنجه است. نمونه بارز آن نوار مرکزی و انتهایی این کوه بی‌انتهاست. در آخرین نقطه این رشته‌کوه قله کول جنون به ارتفاع ۳۸۰۰ متری خودنمایی می‌کند. کوهی با قابلیت درجه سختی زیاد در زمستان و هرم‌های زیبا که نادی مطالبه گران خود می‌باشد و برای رویارویی با قهرمانان این عرصه محک مناسبی است. قله کول جنون به‌گونه‌ای استوار گردیده که می‌تواند غربال فنی و آوردگاهی مناسب برای کسب تجربه باشد اما از طرفی نباید فراموش کرد که این قله با شرایط بادگیر سخت، دهلیزهای پر بهمن؛ و میکس بودن مسیرهای سنگی و یخی از خود یک «فریبا وحشی» ساخته که کوچک‌ترین اشتباه دلبر خود را نمی‌بخشد.
و هر وقت خشم می‌گیرد ملتی را می‌گریاند.
اما هستند کسانی که این دلبر طناز را به خشم وا نمی‌دارند.
ازجمله کوهنوردان لرستانی و پیشکسوتان کشوری که سابقه طولانی در برخورد با این زیبای سنگی دارند.
در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۹۶ صعودی انفرادی را بر این زیبای وحشی توسط هم نورد هم استانی مربی یخ و برف و کوهنورد با تجربه عبدالرضا نعمت الهی داشتیم صعودی که با زمان‌بندی مناسب و اتکا به توان و تجربه فنی و آرامش روحی یک تجربه هیجانی منحصر را رقم زد هرچند از نظر علمی و فنی این عمل و تاکتیک کوهنوردی رد می‌شد، اما شاید دو دهه کوهنوردی فنی و اتکا به تجارب فنی این صعود موفق را به خاطرهایی شیرین در تاریخ ورزش لرستان ماندگار کرد و باعث شد که سرمایه‌های انسانی و طبیعی لرستان بار دیگر معرفی گردد.
امید است با مساعدت فدراسیون محترم کوهنوردی و همکاری اهالی این ورزش شرایط ایمنی این کوه در مسیر پناهگاه و مسیر شصت خدا فراهم گردد تا هیچ‌وقت شاهد خبرهای ناگوار از این زیبای بلند نباشیم و خانواده‌ای داغدار عزیزی...؛ و کوهنوردی از بین ما آسمانی نگردد.
سید آرش قیاسیان / رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا