یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در میان مشاغلی که در جامعه وجود دارد، بعضی از  مشاغل به لحاظ کارکرد‌، اهمیت و ارتباط تنگاتنگی که با زندگی و حیات انسان‌ها دارند از دیر‌باز مورد توجه قرار گرفته و سعی شده تا به نوعی اخلاق حرفه‌ای در آن‌ها نهادینه شود‌.
طبابت از جمله این مشاغل است که با سوگند‌نامه پزشکی گره خورده است و در هر دوره‌ای که بنگریم ضرورت اخلاق را در آن پررنگ‌تر از سوگند‌نامه‌ی پزشکی را پاس بدارید/ نمونه‌اي از بي‌مسووليتي پزشكي در خرم‌آباد قبل احساس می‌کنیم‌.  سوگند‌نامه میثاقی است برای این که با گذر زمان‌، اخلاق‌، وجدان و شان والای انسانیت گم نشودو برای این است که هر لحظه بر یادها بماند که در مسیر این شغل شریف و حساس آن‌چه مهم است جان انسان است و تلاش پزشکان باید به ارج نهادن به شان والای انسان و حفظ حیات او معطوف شود‌.
در میان کلمات سوگند‌نامه پزشکی در کشور عزیزمان ایران که تامل  می‌کردم به این جملات رسیدم که: «در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم که: ...، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم.»
چند روز قبل بود که برای مداوای پسرم به مطب یکی از دندان‌پزشکان رفتم‌. وی بعضی از امور درمانی را به پزشکان دیگری ارجاع داد و تاکید کرد که این کارها از عهده من خارج است! احساس کردم که این پزشک به اخلاق پزشکی پای‌بند است و به این مرام درود فرستادم‌.
چند روزی از انجام معالجات فرزندم می‌گذشت و عصر یک روز پس از کشیدن یکی از دندان‌هایش پس از مراجعت به منزل، به دلیل پارگی شریان و بند نیامدن خون‌ریزی لثه‌، حدوداً ساعت دو و نیم نیمه شب بود که به بیمارستان شفا خرم‌آباد مراجعه کردم‌. پس از گرفتن نوبت منتظر پزشک شیفت خانم "ع. ط" ماندیم تا از اتاق استراحت بیاید. چند دقیقه‌ای گذشت و فرزندم که درد و خون‌ریزی را تحمل می‌کرد جند باری مجبور شد که خون دهانش را تخلیه کند و ختی داخل اتاق پزشک هم آلوده شد‌. 
خانم پزشک با چشمان خواب‌آلود آمد و در عین ناباوری ما حتی حاضر نشد که از نزدیک طفل را معاینه کند و با بی‌تفاوتی تمام گفت‌: این مسأله‌ای طبیعی است و نیاز به هیچ مداوایی ندارد! اصرارهای ما هم هیچ کمکی نکرد و با یاس و نگرانی شدیدی به منزل مراجعه کردیم‌.
لحظه‌ها برای ما به سختی گذر می‌گذشت  و هر لحظه خون‌ریزی لثه فرزندم بیش‌تر می‌شد و حال عمومی وی هم بدتر می‌شد‌. ساعت 7 صبح بود‌.  هوشیاری فرزندم به حداقل رسیده بود‌. وحشت‌زده وی را به بیمارستان دولتی شهید رحیمی خرم‌آباد رساندم‌.
به محض ورود به بیمارستان‌، پرسنل و پزشکان متهعد این بیمارستان با مشاهده وضعیت فرزندم‌، منتظر گرفتن ویزیت هم نشدند و بلافاصله کارهای درمانی را شروع کردند‌. پس از یک ساعت کار بی‌وقفه و تزریق چند نوع آمپول و سرم بالاخره خون بند آمد و فرزندم که بیش از 15ساعت بی‌خوابی و خون‌ریزی را تحمل می‌کرد  آرام‌تر شد و خوابش برد.
حال بچه که بهتر شد پزشک بیمارستان بر من خرده گرفت و گفت‌: اگر لحظه‌ای دیرتر مراجعه می‌کردید سلامت و حیات فرزندتان به مخاطر‌ه می‌افتاد‌. من از مراجعه نیمه شب به آن بیمارستان گفتم و او حسرت از این که همکارانی دارد که به اخلاق پزشکی پای‌بند نیستند...
 و به راستی چه بسیارند حوادثی از این دست که می‌شود با لحاظ کردن اخلاق حرفه‌ای‌، تعهد و مسوولیت‌شناسی جلوی عواقب ناگوار آن‌ها را گرفت‌.
لحظه‌ای با خود اندیشدیم که این پزشك شریف و انسان‌دوست راست می‌گوید و با لحظه‌ای مسوولیت‌شناسی می‌شود جلوی حوادثی ناگواری مانند  مرگ معلم فداکار لرستانی و دانش‌آموزانش‌، مرگ طفل پلدختری در اثر عقرب‌گزیدگی و یا زایمان مادر کوهدشتی در سرویس‌های بهداشتی بیمارستان و ... را گرفت.
در پایان برای خانواد‌ه‌های زیادی مثل حقیر این امید و آرزو  می‌مانَد که ای کاش برخي پزشکان شهرم هیچ چیز را با اخلاق‌، انسانیت و وجوان معاوضه نکنند و سوگند‌نامه پزشکی را عملاً در انجام طبابت پاس بدارند.
علی قربانی/ خرم‌آباد
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1394-03-27 11:15
بیمارستان خصوصی اسمش با خودشه فقط به پول اهمیت میده نه جان انسان .خانم دکتر هم اونجارو با خوابگاه اشتباه گرفته.روز تو مطب پول در میاره شب میاد بیمارستان میخوابه!!!
نقل قول کردن
#2 بیرانوند 1394-03-27 12:15
سلام
ما هم از برخی از پزشکان این شهر نا امید شدیم
یکی دو ماه پیش مشکلی برای چشم مادرم پیش آمده بود که به بیمارستان تامین اجتماعی رفتیم آنها گفتن ما دکتر شب نداریم و بیمارستان عشایر دکتر چشم پزشک دارن
به مراجعه به بیمارستان عشایر گفتن دکتر چشم پزشک خانه تشریف دارن و با تلفن با هاش صحبت کردن هر کاری هم کردن نیومد و گفت مشکل شما ارژانسی نیست حتی حراست بیمارستان هم نتونست بیارنش بیمارستان و گفتن برید فردا صبح بیایید
و ما رفتیم بیمارستان شهید رحیمی اونجا هم چشم پزشک نداشتن ولی یه دکتر عمومی به هر زحمتی بود و بطور موقت برای چند ساعت مشکل مون رو حل کرد تا فردا که رفتیم پیش متخصص
واقعا به حال بعضی از این پزشکان باید تأسف خورد
روح الله بیرانوند
نقل قول کردن
#3 مطلع 1394-03-27 14:14
متاسفانه بعضی از بیماران یا حتی والدین از ترس انجام نشدن امور مربوط به دندانپزشکی از گفتن حقیقتی در مورد وجود بیماری زمینه ای(هموفیلی) طفره میروند و واقعیت را به دندانپزشک یا پزشک نمیگویند. اگر در همان مراجعه اول به دندانپزشک یا پزشک بیمارستان خصوصی ، اعلام می کردید فرزندتان هموفیلی دارد، اقدامات پیشگیرانه انجام میشد و اینقدر به دردسر نمی افتادید.
همیشه تمام واقعیتها را به پزشک معالج خود بگویید
نقل قول کردن
#4 شفافی 1394-03-27 18:30
لااقل پیگیری کنید چرا این همه نیرو بیکار یا اخراج میشه
نقل قول کردن
#5 پاسخ 1394-03-27 19:48
خانم یا آقای مطلع کودک ما هیچ مشکلی شکرخدا نداشتند تمام آزمایشها موجود است
نقل قول کردن
#6 علی قربانی 1394-03-27 19:52
با سلام و احترام خدمت آقا یا خانم مطلع
فرزند من هموفیلی ندارد و بیماری هموفیلی را تا حدودی می شود از ظاهر اشخاص تشخیص داد . در متن هم توضیح داده ام که بر اثر پارگی یکی از مویرگهای لثه خونریزی غیرعادی بود و چون بچه هم نمی توانست با باند دقیق روی شریالها را مسدود کند خونریزی بند نمی آمد و نیاز بود که حتما از آمپول ویتامین کا استفاده شود که لختگی خون را سریع تر کند و براثر مداومت بر خونریزی و تحلیل رفتن قوای جسمی نیاز به تزریق سرم شد .
عرض حقیر در این مجال این بود که اگر دندانپزشک اصلی مشاوره های لازم را می داد و شماره اش را برای مواقع اضطراری می داد و یا پزشک بیمارستان مقدازی کمی از ویتامین کا را با باند آغشته می کرد و لحظه ای روی محل پارپی لثه می گرفت کار به جاهای خطر ناک نمی رسید ..
فرزند من فقط ده سال دارد و قوای جسمانی هم آنقدر نیست که توان مقابله در برابر خونریزی حاد را داشته باشد
نقل قول کردن
#7 شهروند 1394-03-27 20:28
مگه میشه ادم بره بیمارستان خصوصی ،بعدش دست خالی برگرده؟اونها تا هزار تا سرم و امپول الکی به خورد بیمار ندن و حسابی جیبش رو خالی نکنن دست بردار نیستن یعنی به همین راحتی به شما گفتن برید و مشکل خاصی نیست؟!. اقای قربانی به نظرم این داستان شما کمی مشکوک میزنه!! کاشکی دقیقتر میگفتی اونجا چه اتفاقی افتاده تا ادم بتونه قضاوت کنه.
نقل قول کردن
#8 گمنام 1394-03-27 21:58
متاسفانه رفتار پزشکان با بیماران مناسب نیست

هنوز توضیح بیماری نداده میگع برو ازمایش بده اخه ساعت 12 نصف شب کدوم ازمایشگاه بازه ؟؟؟

بعد میبینی مریضت از درد داره میمیره کسی نمیاد بالای سر مریضت باید دار و هوار راه بندازی تا بیان بالای سر مریضت بیمارستان عشایر خرم اباد
نقل قول کردن
#9 حسینی 1394-03-28 00:06
با سلام و عرض ادب
متاسفانه بیمارستان [...] قسمت اورژانس خیلی بی تفاوت هستند چند وقت پیش وقتی اونجا رفته بودم یه خانم بنده خدا بر اثر فشار خون بالا از ناحیه دماغ خونریزی شدید داشت بعد اقای پزشک محترم اورژانس هم داشت با همکارش در کمال خونسردی بگو و بخند داشتند ، برخی پزشکان متاسفانه اخلاق حرفه ای پزشکی رو ندارند و از طبابت فقط مغرور بودن رو بلدن
نقل قول کردن
#10 علی 1394-03-28 02:09
با سلام. متاسفانه اینها دردهای لاعلاج جامعه ما است. عدم تکریم انسانها. دردی که هر چند به آن آگاهیم و متاسفانه در جامعه مان همه گیر شده است. عدم انجام بموقع وظیفه یک نفر باعث بروز حوادث اینچنینی و بدبینی مردم به تمام کارکنان آن قشر که مطمینا" با جان و دل برای این مرز و بوم در گمنامی و فقط برای رضای خداوند متعال کار می کنند خواهد شد. باشد که هر کس در هر جایگاهی که باشد دلسوز سایر انسانها باشد. از خودمان شروع کنیم./ علی از اهواز
نقل قول کردن
#11 نوشین جزایری 1394-03-28 04:01
اول اینکه خطای یک نفر به پای یک مجموعه نوشته نشود. من هم پیش آمده نیمه شب به شفا رفته ام و بالعکس رسیدگی عالی بوده . شفا برای بهبود عملکرد اورژانس پزشکانی استخدام کرده و برای آنها حتی خانه هم اطراف شفا اجاره کرده که در صورت اضطرار همه حضور داشته باشند. این را با علم مستند میگویم. و دوم در صورت صحت برخورد غلط میتوانستید با ریيس است بیمارستان تماس بگیرید و عکس العمل خوب ایشان را ببینید. من برای نشریه آن بیمارستان چند بار مطلب فرستادم و بیمار آنجا بودم
نقل قول کردن
#12 حسن 1394-03-28 10:26
هر چه هم داد و فریاد بزنیم دردی دعوا نمیشود، عقرب گزیدگی طفل معصوم که واقعآ از بی کفایتی کشیک وقت بیمارستان پلدختر این خانواده را داغ دار کرد و صدای مردم در کوچ و بازار پیچید و نشریات همدردی خود را با این خانواده با درج مطلب نشان دادن و حتی رسانهای صدای این خانواده داغ دار را 30و رساندند
نقل قول کردن
#13 مطلع 1394-03-28 13:52
هر گونه عمل دندانپزشکی بطور صد در صد باعث پارگی رگ و مویرگ و لثه می شود و موجب خونریزی می شود. مگر می شود کسی دندانش را بکشد ولی خونی نیاید و رگی پاره نشود؟ در اقراد طبیعی بعد از یک مدت کوتاه عروق پاره شده ترمیم می شوند و خونریزی خود به خود بند می اید.
پیشنهاد من به شما این است که حتما به دنبال دلیل زمینه ای جدی برای بند نیامدن خون فرزندتان انجام دهید
ضمنا بیماری تالاسمی را می توان تا حدودی از روی چهره تشخیص داد و نه هموفیلی!!
اگر بلد بودید چرا به پزشک مراجعه کردید؟ ضمنا واقعا انتظار دارید پزشک و دندانپزشک شماره موبایلش را در اختیار شما بگذارد؟!! که شما هر وقت دوست داشتید و میلتان کشید به او زنگ بزنید؟ یعنی هر کس از پزشک درخواست شماره تلفن کرد, پزشک باید شماره بدهد؟
نقل قول کردن
#14 علی قربانی 1394-03-28 18:57
جناب آقای مطلع من نمی دانم چه اصراری دارید که حق به جانب دفاع کنید .مطالبی که بنده گفتم با اشاره به مشاوره هایی است که از چند دندانپزشک گرفته ام . دوم اینکه تمام آزمایشات لازم در بیمارستان شهید رحیمی به همت پرسنل تلاشگر آن مرکز انجام شد و مشکل حادی مشاهده نشد. سوم این که تمام پزشکان در مواقع ضروری شماره ای به بیماران خود می دهند تا در صورت نیاز مشاوره تخصصی بگیرند و بارها و بارها برای حقیر اتفاق افتاده است .
چهارم این که قصد حقیر تلنگری بود که پزشکانی که اخلاق پزشکی را مد نظر ندارند و تقدیر از پزشکانی که نسبت به رسالت و مسئولیت خود آگاهند .
نقل قول کردن
#15 جواد 1394-03-28 21:18
سلام خدمت استاندار محترم لرستان ،اقای بازوند شما با تیم مدیریتی قوی و مخلص به داد این مردم برسید، سیاسی کاری غلط باعث عقب ماندگی لرستان شده ، مدیریت بر اساس رابط صورت میگیرد . در شهرستان پلدختر یک ابدارجی رئیس یکی درمانگاه های حومه این شهرستان شده ،مدیریت قوی باید مدیر باشد نه ابدارچی. رئیس شبکه بهداشت پلدختر باید توسط پزشک مدیریت شود نه مهندس . خیلی ااز افراد سر جای خود نیستند
نقل قول کردن
#16 ناصر 1394-03-28 21:58
اخه اين شهر ما وقتي پزشك نداره چه انتظاري داري.متخصص مغز اعصاب نداريم متخصص ستون فقرات نداريم اين يعني عقب مانددگي شهرمون ربطي ب بيمارستان نداره .شفا تا 10شب 4تا متخصص دندانپزشك داره اگه يكم به فكر بچه بودين ميبردينش نه ساعت 2 شب
نقل قول کردن
#17 شهروند خرم اباد 1394-03-29 14:50
مدت دوماه است بیمه شدگان تامین اجتماعی که اکثرا از قشر ضعیف جامعه می باشند وقتی به بیمارستان تامین اجتماعی مراجعه می کنند برای سو نوگرافی با تعطیلی بخش سو نوگرافی مواجعه و مجبورند کار سونو گرافی را در بخش خصوصی انجام که گاها مجبورند 60 درصد هزینه ان را خودشان پرداخت کنند در صورتیکه اگر بیمارستان تامین اجتماعی این بخش را فغال کند بیمه شدگان بصورت مجانی کارشان را انجام می دهند متاسفانه کسی نیست به داد مردم برسد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا