یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

میادین، به دلیل نقش محوری در ساختار شهری، می‌بایست به خوبی تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و هویت یک شهر را به تصویر بکشند و علاوه بر تأثیر در شکل معماری شهر در صورت طراحی مناسب و اصولی‌، می‌توانند به عنوان عنصری مهم در جذب گردشگر حائز اهمیت باشند چرا که اصولاً فلسفه‌ی وجودی میادین تنها به کنترل و تقسیم بار ترافیکی و روان نمودن حمل و نقل در محل مورد هدف ختم نمی‌شود.
از آن جایی که ورودی‌های هر شهر پیشانی و آبروی آن شهر به شمار می‌روند، بنابراین شکل و طراحی میادین ورودی شهر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، چرا که به اولین تصویر نشسته در ذهن مسافرین و بازدید کنندگانی تبدیل می‌شود که قصد دیدن از آن شهر توریستی و تاریخی را دارند.
با توجه به گسترش روزافزون شهر خرّم‌آباد از هر سو، به خصوص با عبور شهر از روزنه کرگانه و امتداد به سمت منطقه کمالوند(شرق خرم‌آباد) لزوم توجه ویژه به شهرسازی اين منطقه و آینده‌نگری در این مورد امری ضروری به نظر می‌رسد چرا که احداث یکی از سه فاز بزرگ مسکن مهر خرم‌آباد در این منطقه و همچنین احداث دانشگاه‌های بزرگ و مادر استان همانند دانشگاه لرستان و علوم پزشکی استان در منطقه کمالوند و ... خود نشان از رشد سریع خرم‌آباد در آینده نه چندان دور به سمت منطقه کمالوند را می‌دهد.
در اين شرايط می‌طلبد که مسوولان استانی و شهری از هم اکنون با آینده‌نگری و با درک این موضوع که دیری نمی پاید تا چند سال دیگر این منطقه به محدوده شهری خرم‌آباد بپیوندد و به علت شرایط ویژه و نزدیکی بودن به مسیر ترانزیتی سریعاً جمعیت قابل توجهی را به خود پیشنهاد احداث "میدان بزرگ لرستان" در ورودی شرقی خرمآبادجذب می‌کند، لذا از هم‌اكنون زیرساخت‌های شهرسازی اصولی و علمی آن‌جا تدارک داده شود چرا که چند سال آینده با ساخت و سازهای قانونی و غیر‌قانونی، قطعاً اصلاح معابر اصلی در این منطقه هزینه سنگینی را بر دوش شهرداری خواهد نهاد؛ همان طوری که در بخش بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان این آینده‌نگری را در مورد احتمال گسترش شهر خرم‌آباد به سمت منطقه کمالوند را به خوبی در برنامه‌های بلند‌مدت خود تدارک دیده به گونه‌ای که احداث بیمارستان جایگزین شهدای عشایر در این منطقه، خود گواهی بر این ادعاست اگر چه نزدیکی این بیمارستان آموزشی‌درمانی به دانشگاه علوم پزشکی، یکی دیگر از دلایل احداث این بیمارستان در منطقه کمالوند است.
علاوه بر دلایل ذکر شده و همچنین با در نظر گرفتن موقعیت طلایی آزاد‌راه "اراک‌– بروجرد- خرم‌آباد" که  پس از شروع از شهرک مهاجران اراک به محل پلیس راه خرم‌آباد و محور کنونی ختم می‌شود، طراحی و احداث میدانی بزرگ در محدوده پلیس راه خرم‌آباد و انتهای آزاد‌راه شماره 5 کشور(در محدوده لرستان) هم می‌تواند اتصال‌دهنده مسیر آزاد‌راهی به محور کنونی "تهران‌– جنوب" شود و از بی‌نظمی‌ها و خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آورد و هم با طراحی داخلی میدان و استفاده از نمادهای حجمی و هویت‌گرا، سبب جذب گردشگر و اشتغال‌زایی گردد.
احداث میدانی بزرگ با مساحتی غریب به 4 هکتار و نصب نمادها و سازه‌های حجمی هویت‌گرا با صبغه فرهنگی، مذهبی در مهم‌ترین ورودی شهر خرم‌آباد می‌تواند به نوعی زیرساخت و برنامه‌ای بلند مدت در صورت گسترش احتمالی شهر به سمت منطقه کمالوند در آینده نزدیک باشد.
 از سوی دیگر، اين كار از اختلاط مستقیم مسیر آزادراهی با مسیر کنونی جلوگیری به عمل مي‌آورد و از طرفی سبب جذب گردشگران و افزایش زمان ایستایی مسافران خواهد شد که با با تعبیه فروشگاه‌های عرضه کننده مواد غذایی، محصولات فرهنگی، صنایع دستی و ... نیز اشتغال‌زایی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت‌.
لذا انتظار می‌رود که استاندار لرستان و همچنین مدیر کل راه و شهرسازی در قالب پروژه آزاد‌راه "اراک‌– خرم‌آباد" و با تامین اعتبار آن از محل احمد ساكياعتبارات مربوط به این پروژه ملی، زمینه‌ي لازم برای احداث "میدان بزرگ لرستان" را در مهم‌ترین ورودی مرکز لرستان فراهم آورند چرا که همان طور که قبلاً ذکر شد احداث چنین میدانی با این عظمت، یقیناً منافع بسیاری برای مرکز لرستان به همراه خواهد داشت، پروژه‌ای که منافعش با گذشت زمان سال به سال نمایان‌تر خواهد شد.
 
احمد  ساكي / خرمآباد
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد فیضی 1394-02-29 07:26
ایده ی خوبی است. متشکرم
نقل قول کردن
#2 احسان فاضلپور 1394-02-29 11:14
بسیار فکر و ایده مهم و جالبیست اگر مسئولان با دید باز بنگرند
نقل قول کردن
#3 بهمن آریا 1394-02-29 13:05
در مسیر هیچ آزاد راهی تقاطع هم سطح و یا میدان احداث نمی شود و معمولا آزاد راه ها از کنار شهرها عبور میکنند نه داخل شهر ها و میادین
نقل قول کردن
#4 همشهری 1394-02-29 14:08
طرح خوب و زیبایی است اگر مسولین مربوطه به ان توجه نمایند زیرا ورودی هر شهر ویترین ان شهر در جذب گردشگران می باشد .
نقل قول کردن
#5 Raptor 1394-02-29 14:16
با سلام و تشکر از دوست خوبم اقای ساکی،ایا این پیشنهاد برای شهرداری ارسال شده است
نقل قول کردن
#6 reza 1394-02-29 15:23
[جناب آقای آریا ، اون چیزی که شما اشاره بهش دارین و تو کتاب های دانشگاهی بهش اشاره شده میگه که در طول مسیر آزادراه(به علت سرعت طرح 120 کیلومتری و امنیت رانندگی) تقاطع و دور برگردان وجود ندشته باشد. اما مطلب مورد بحث در رابطه با ورودی آزاد راه خرم آباد اراک است و میتوان آنرا اجرایی کرد. موفق باشید
نقل قول کردن
#7 معتمدی 1394-02-29 17:46
خیلی نظر به جا و ایده جالبیه است از اقای ساکی تشکر میکنم.مطمعنم در اینده یکی از بهترین مهندسین این شهر خواهند شد.
نقل قول کردن
#8 ح.حاتمی 1394-02-29 18:42
ممنون از مطالب خوبتان ساکی جان
نقل قول کردن
#9 شیعه پور 1394-02-29 22:13
درود بر احمد ساکی عزیز...
.
.
.
خیلی گلی داش احمد... دلسوزهایی مث تو و همکارای عزیزت در خبرگزاری یافته کم پیدا میشن تو استان...
خدا به همتون عمر باعزت بده
نقل قول کردن
#10 سیاوش 1394-02-30 00:17
به نقل از reza:
[جناب آقای آریا ، اون چیزی که شما اشاره بهش دارین و تو کتاب های دانشگاهی بهش اشاره شده میگه که در طول مسیر آزادراه(به علت سرعت طرح 120 کیلومتری و امنیت رانندگی) تقاطع و دور برگردان وجود ندشته باشد. اما مطلب مورد بحث در رابطه با ورودی آزاد راه خرم آباد اراک است و میتوان آنرا اجرایی کرد. موفق باشید

خیر دوست گرامی .چه در بحث اجرا و چه آکادمیک عدم اجرای تقاطع های همسطح به عنوان یک اصل آیین نامه ای وجود دارد اما نظر جناب ساکی درباب احداث یک میدان بزرگ در ورودی خرم آباد شایسته ستایش و پیگیری است. وجود این میدان قطعا ورودی آزادراه نخواهد بود و جناب آقای ساکی هم احتمالا در متن فوق این منظور را نداشته اند. :eek:
نقل قول کردن
#11 نعمت الهي 1394-02-30 11:33
باسلام و تشكر از آقاي ساكي فكر بسيار خوبي است و قبل از هم به شهرداري پيشنهاد شد كه ميداني در حوالي فرودگاه شوراب احداث شود كه هم اشتغال زايي دارد و هم جذب مسافر و درآمد ولي بزرگترين ضعف استان عدماجراي كاراهاي بزگ است و در كل كلان فكر نمي كنيم ..طول شهر خرم آباد از شهرك بسيجيان تا فرودگاه 22 كيلومتر است هنوز كسي براي كلانشهر شدن صحبتي نمي كند در همين نزديكي ما شهر كرمانشاه از طاق بستان تا ميدان فردوسي 15 كيلومتر ..اگر خرم آباد را كرمانشاه فرض كنيم آنها با الحاق ماسور دارايي بهرامي و ديناروند هم شهر را توسعه و از ساخت و ساز غير اصولي جلوگيري بعمل مي آورند و از بودجه كلانشهر استفاده مي كنند اونوقت شهر ما برعكس از سمت شما 7 كيلومتر شهر را بايد طي كني و در ابتداي استخر صدف تابلو مي زنيم ابتداي حوزه قانوني شهر خرم آباد!!!از شما آقاي ساكي كه انساني خوش فكر و دلسوز هستي انتظار داريم موضوع را مطرح نماييد ..با تشكر فراوان
نقل قول کردن
#12 حدیث خدارحمی 1394-02-30 12:41
عالی بود مرسی از توضیحات خوبت مخصوصا اون بخشی که اشاره کردی به امکان حضور اسکان غیر رسمی در اون محدوده از شهر و لازمه ی تفکر و برنامه ریزی برای محدوده ای که پتانسیل رشد در آینده دارد و همینطوراشاره به مکث در شهر خرم آباد که البته این موضوع میتونه به اشکال مبتکرانه ای در شهر پیاده بشه تا بتونه گردشگران رو حتی برای یک ساعت بیشتر در شهر نگهداره و این موجب رونق این شهر تاریخی میشه و از اونجایی که شما فکر خلاقی داری دوست دارم راجع به این موضوع ایده های جالبی از شما ببینم :)
مرسی از این همه توجه به مسائلی که خیلی ها از اون به سادگی عبور میکنن .. :)
نقل قول کردن
#13 reza 1394-02-30 15:28
با سلام،دوست عزیز همانطور که قبلا هم توضیح دادم این موضوع که شما خیلی اصرار دارید که چنین پروزه هایی در استان و شهرمون با استناد به یک بند آیین نامه ای اجرایی نشه ! بنا به دلایلی که عرض کردم در مباحث دانشگاهی مطرح است .لازم میدانم خدمتتان عرض کنم که همین موضوع (عدم اجرای تقاطع در طول مسیر آزادراه ها) هم یک قانون کلی نیست و در خیلی از موارد خلاف آن نیز اجرا شده مانند آزاد راه قزوین- رشت که چند تقاطع غیر همسطح شبدری در طول آزاد راه + تقاطع ومیدان در ورودی قزوین اجرا شده است.
امیدوارم همه ما به جای اینکه در اینگونه موارد (هرچند روی کاغذ باشد و هیچ وقت هم اجرایی نشود) به جای اینکه موج منفی بدیم . روحیه ای مطالبه گر مثل دیگر استان ها داشته باشیم. موفق و پیروز باشید.
نقل قول کردن
#14 احمد ساکی 1394-02-30 20:55
به نقل از Raptor:
با سلام و تشکر از دوست خوبم اقای ساکی،ایا این پیشنهاد برای شهرداری ارسال شده است


سلام و دروود بر شما

متاسفانه به علت عدم ثبات مدیریتی در شهرداری خرم آباد امید چندانی به انعکاس این دست پیشنهادات نداریم
البته امیدواریم که جناب محمد جایدری مدیر سخت کوش روابط عمومی شهرداری خرم آباد این دست پیشنهادات را به جناب عیدی منتقل بکنند ...
نقل قول کردن
#15 سعید 1394-03-01 19:13
این میدانهای بزرگ در ابتدای شهرها زمانی مد شده بودند و شاید هنوز هم خوب باشند ولی در منطقه مورد نظر شما که به صورت دره نسبتا باریکی است و چند راه و احتمالا راه آهن از آن خواهد کرد جایی برای چنین طرحی وجود ندارد مگر به قیمت هزینه کردن بسیار و از بین بردن طبیعت. در نهایت هم روزی میدان تخریب و یک تقاطع چند طبقه احداث خواهد شد.
نقل قول کردن
#16 دكتر موسوي 1394-03-02 14:03
عاليست اما اگر پيگيري شود
البته اين ايده را مي توان در ساير شهرهاي استان و ساير شهرهاي لرنشين مثل انديمشك نهاوند ياسوج ممسني و .......... دنبال كرد
نقل قول کردن
#17 علی رستمی 1394-03-04 15:59
کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه روحانیون شبکه تبلیغ و مبلغات و مداحان و هیئات مذهبی شهرستان کوهدشت با آقای رحمتی معاونت پیشگیری از مواد مخدر استان لرستان،آقای خرم آبادی کارشناس ،موزش وپژوهش ادراه تبلیغات استان لرستان،فرماندار ،رئیس اداره تبلیغات اسلامی،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) کوهدشت به همت اداره تبلیغات اسلامی کوهدشت در سالن اجتماعاد ارشاد کوهدشت برگزار شد.

گزارش تصویری کاگاه آموزشی اعتیاد در سایت روابط عمومی جهت درج خبر با آدرس ذیل

http://kohdasht.lorestan.pnu.ac.ir/
نقل قول کردن
#18 بابک مهری 1394-03-05 01:49
خواسته مهم من ازاستاندارمحترم وشهردارمحترم ودیگرمسئولان مربوطه آزادسازی حریم حرم مطهرامام زاده زیدبن علی (ع) خرم آبادواحداث بازارسرپوشیده بامعماری ایرانی اسلامی وجذب سرمایه گذاردراین امر است
نقل قول کردن
#19 محمد جواد 1394-06-04 19:02
امیدواریم همه این حرفا به عمل تبدیل بشه. از این خوش خیالیا زیاد شنیدیم برا جلب توجه کردن . راستی مجتمع کشت و صنعت چی شد . راه آهن چی . پارسیلون و چرم پوست چی . تقاطع غیر هم سطح انتهای 60 متری متصل به مسکن مهر چی شد . دهکده المپیک چی شد . من فقط برای خودم متاسفم
نقل قول کردن
#20 خرم‌آبادی 1401-11-20 13:12
بسیار ایده و طرح خوبی است اکثر مراکز استانها و شهرهای بزرگ میادین بزرگی در ورودی شهرها دارند که جذب گردشگر می‌کنند اما در خرم‌آباد از این میادین وجود ندارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا