یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرهنگ ضد ظلم و ساکت نماندن در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی، مرامی است که انسان را به احقاق حقوق طبیعی خود می‌خواند. حقوقی که همه در راستای آزادگی انسان باشد.
ما ایرانیان که با بزرگانی چون فرزندان ائمه(ع) همنشین شده‌ایم، فرهنگ ظلم‌ستیزی و یک‌رویی را پسندیده‌ترین کارها می‌دانیم.
در این بین، ساكنان محدوده لرستان که بر طبق آن‌چه تاریخ گواه است، پرچم‌دار ظلم‌ستیزی و غرور علیه مستبدان بوده‌اند، لذا پس از اسلام و به خصوص از دوران صفويه، آیین سوگواری امام حسین(ع) را همچون دیگر مردمان ایران پرشور اجرا می‌نماید.
لرستانیان خاک و گل را نشان فروتنی می‌دانند و از این رو برای هم‌دردی با صاحب عزا در مراسم سوگواری، گِل را بر شانه‌ها و روي سر خویش می‌ماليده‌اند. این مراسم کهن که همراه با سرنا و دهل اجرا می‌شود با بر پایی آتش برای خشک شدن پس از گل‌مالی همراه است.
متاسفانه برپایی آتش غالباً با قطع درختان يا شاخ و برگ آن‌ها همراه شده است.
سوزاندن چوب درختان با وجود فناوری‌هاي امروزي، ديگر محلی از اعراب ندارد. آلودگی محیط زیست در کنار تخریب پوشش جنگلي زاگرس، زنگ خطری را برای اهالي این مرز و بوم به صدا درآورده است.
در سخنان پيامبر و ائمه اطهار نيز بر لزوم توجه به طبيعت تأكيد شده، چنان كه پيامبر(ص) نيز فرمود: «نزد من، شكست شاخه‌اي از درختان همچون شكستن بال فرشتگان است.»
اخیراً ارگان‌هايي همچون محیط زیست لرستان، منابع طبيعي و شهرداری خرم‌آباد در اين خصوص وارد ميدان شده و به ساماندهی هیأت‌های مذهبی پرداخته‌اند و مجوز برداشت چوب از جنگل‌های بلوط را به برخي افراد اعطا نموده‌اند. نبايد فراموش كنيم كه سودجويان از هر فرصتي براي بهره‌برداري از منابع ملي استان به نفع خود استفاده مي‌كنند و گاه ممكن است چوب لازم براي فروش را به بهانه تأمين مراسمي مثل روز عاشورا تهيه كنند لذا شماري از درختان را قطع مي‌كنند.
با وجودي كه مسوولان ارگان‌هاي ذكر شده بر این باورند که برخي درخت‌های قطع شده خشک بوده‌اند،‌ ولی شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. جدا از این که سوزاندن درخت خشک نیز صدمه به طبیعت وارد می‌کند و می‌بایست از اين درختان در بخش صنعتی بهره‌برداری شود ولی می‌بینم که برخي هيأت‌ها با داشتن مجوز از اين ارگان‌ها، با اره برقی به جنگل‌های بلوط می‌روند و با کامیونی پر از تنه‌ی درخت برمی‌گردند!
سوال: آیا نمی‌توان با فراهم کردن شعله‌های گازسوز برای عزاداران، درختان را نسوزاند؟
بعضی هیئات با بهره‌گیری از شعله‌های گازسوز از آتش زدن چوب خودداری می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر بر این روش غلط پافشاری می‌کنند و حاضر به استفاده از روش دیگری که صد البته دارای هزینه‌های کمتری است نیستند!
بر این اساس، تصميم گرفتيم تا به همراهی مردم و آن دسته از مسوولان دلسوز كه واقعاً مرد عمل و خدمت به مردم و طبيعت لرستان هستند، از این روش غلط جلوگيري کنیم تا عزاداری امام شهيدمان هر چه باشکوه‌تر و مطابق با ارزش‌های اسلامی و انساني در راستای حفاظت از طبیعت و بدون مرتكب شدن گناه قطع درختان و تخريب طبيعت لرستان، برگزار شود.
اولین گام در اين زمينه را برگزاری یک مسابقه عکاسی با موضوع آزاد و محوریت "آتش نزدن درختان در روز عاشورا" توسط خانه فرهنگ و انديشه خرم‌آباد برداشته شده است. امیدواریم با پیوستن هر چه بیش‌تر مردم و مسوولان به این پویش، دیگر شاهد آتش زدن درختان در آیین گل‌مالی نباشیم و هر چه سريع‌تر نسبت به تهيه و توزيع شعله‌هاي گازسور اقدام شود.
يادمان باشد: بخشي از حق و حقوق آيندگان، در دست ماست، پس حق آن‌ها را به با اره و تبر قطع نكنيم!
ارسال كننده: محمد  شرفی
مسابقه عكاسي "آتش نزدن درختان در روز عاشورا" 
 

دیدگاه‌ها  

#1 بهاروند 1393-08-13 13:53
با سلام به موضوع بسيار مهم و اساسي پرداخته ايد جاي تشكر و قدرداني دارد انشاءاله كه با همكاري همه نهاد فرهنگي اعم از مردمي و دولتي جلوي قطع درختان بلوط گرفته شود و هيئت هاي عزاداري با احترام به خلوص نيت عزادارن حسيني خرم آباد از همين حالا به فكر استفاده از وسايل گرمايشي باشند تا سال آينده شاهد قطع درختان در روز عاشورا نباشيم
نقل قول کردن
#2 محمد شرفی 1393-08-13 21:51
درود بر جناب بهاروند.

امیدواریم بتونیم با یه سری برنامه ها توجه مردم و مسئولین رو به این مسئله جلب کنیم بلکه در شورای شهر قانونی بر منع ورود چوب درختان به شهر وضع بشه و در عوض مشعل در اختیار هیئات قرار ذاذه باشه.
نقل قول کردن
#3 امین سبزی 1393-08-14 13:15
با سلام
برای شرکت در مسابقه عکس محرم به وبسایت
afano.ir مراجعه کنید. باتشکر
نقل قول کردن
#4 اصغر مینجایی 1393-08-14 22:34
برخي رسانه ها با نگرش نا صحيح به مراسم خرره لرستاني ها، در گزارش هاي تصويري خود بيش از هرچيز بر آتش و هيزم هاي در حال سوختن زوم کردند. حيف است رسانه هاي لر هم همان عکس ها را کپي پيست کنند و زمينه کج انديشي هموطنان در باره مراسم زيباي خرره را فراهم آورند. لطفا در گزينش برخي تصاوير خود تجديد نظر کنيد.
همچنين در اين گزارش ها روي فعاليت نسل جوان و نوجوان و دانشجو خيلي کم تأکيد شده است، آگاهانه يا نا آگاهانه تلاش شده است شرکت کنندگان اين مراسم را سال خوردگان و احيانا کم سوادان تشکيل مي دهند.
نقل قول کردن
#5 محمد شرفی 1393-08-15 11:12
همانطور که در متن عرض کردم مراسم گل مالی ایین کهنی ست و ریشه در فرهنگ ما داره ولی خب اینکه ما برای خشک کردن گل از گاز به جای چوب استفاده کنیم هیچ منافاتی با اعتقاداتمون نداره.
نقل قول کردن
#6 شهروند 1393-08-16 11:44
بهتر است از بخاري هاي بزرگي كه در مكانهاي عمومي مثل مساجد استفاده ميشود در گرم كردن عزاداران در روز عاشورا هم استفاده شود
نقل قول کردن
#7 همشهري 1393-08-16 11:46
اين تفكر كه عده اي بيان ميدارند براي روز عاشورا نذر كرده اند درخت قطع كنند بايستي عوض شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا