یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خبرنگار يا زورگير؟!/ نظارتي بر مطبوعات لرستان وجود نداردشما را به خدا راهي پيش پاي ما بگذاريد چرا كه از دست برخي از همكاران‌تان به تنگ آمده‌ايم!

اين سخن هميشگي، تكراري و يك‌شكل برخي مسوولان روابط عمومي‌هاي ادارات لرستان است كه هر بار ما را مي‌بينند، از دست برخي به اصطلاح خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در عرصه رسانه استان، لب به شكوه مي‌گشايند!

متاسفانه عده‌اي كه در عرصه رسانه‌هاي استان حضور دارند، از خلاء‌هاي قانوني و نيز سهل‌انگاري برخي مسوولان ادارات نهايت استفاده را برده و خوب بلدند كه چگونه از آب گل‌آلود ماهي بگيرند.

اين عده كه گاهي خود را به مديران ادارات مي‌چسبانند تا از اين طريق آگهي با نرخ بي‌حساب و كتاب بگيرند و پول كلاني به جيب بزنند، بدون توجه به آبروي اهل رسانه استان، فقط به فكر منافع شخصي خويش هستند و شگفتا كه اكثرشان از نوشتن 4-5 خط درست و حسابي عاجز بوده و يا نمي‌توانند يك خبر كوتاه را تنظيم كنند؛ آن‌گاه همه جا خود را اهل رسانه معرفي مي‌نمايند!

گاهي نيز انگيزه اصلي اين افراد چسباندن خودشان به صاحبان قدرت در ادارات است و به قصد مطرح كردن خويش و رسانه‌شان، از هيچ‌گونه چاپلوسي براي مديران و رؤسا مضايقه نمي‌كنند و در مرحله بعد، به فكر پر كردن جيب مبارك از روابط صميمانه با آن مسوول از طريق تعريف و تمجيدهاي نخ‌نما از عملكرد فضايي آقاي مدير يا روابط عمومي مورد نظر مي‌پردازند.

بايد پذيرفت كه برخي مديران استان و مسوولان روابط عمومي ادارات نيز در پرورش چنين سيف‌القلم‌ها و موجودات سمجي بي‌‌تقصير نيستند، چرا كه هر گاه نياز به مطرح شدن از طريق همين حاضران در جمع اصحاب رسانه استان (و نه خبرنگار و روزنامه‌نگار واقعي) دارند، با شل كردن سر كيسه براي 2-3 تا از آن‌ها، به مراد و مقصود خويش مي‌رسند.

هنگامي كه نرخ يك صفحه كامل آگهي رنگي مثلاً در صفحه پاياني 500 هزار تومان است و مسوول روابط عمومي برخي ادارات به خاطر چاپ عكس خودش كنار آقاي مدير حاضر است بين يك تا 2 ميليون تومان به اين افراد پرداخت كند بلكه نيازهاي شخصي‌اش تسكين يابد، بايد فكر اين هم باشد كه با اين كار، روابط عمومي قانونمند و درستكار نهادي ديگر را به دردسر و زحمت مي‌اندازد؛ يعني كسي كه حاضر نيست بدون حساب و كتاب به چنين به اصطلاح خبرنگاراني باج بدهد!

البته بسياري از فعالان عرصه رسانه استان هم هستند كه اگر سواد و آگاهي رسانه‌اي چنداني ندارند، اما منش و تربيت خانوادگي آن‌ها اجازه نمي‌دهد كه دست به تلكه‌گيري از مديران ادارات يا مسوولان روابط عمومي بزنند، اما آن‌ها نيز به نوعي قرباني همين "زرنگ‌هاي" حاضر در مطبوعات استان مي‌شوند.

به نظر مي‌رسد آن عده كه خود را در اين زمينه تافته‌ي جدابافته دانسته و به جاي حل دغدغه‌هاي مردم لرستان از طريق رسانه، در صدد پر كردن جيب خود از پول‌هاي به زور گرفته شده از ادارات مي‌باشند، وجود فردا و آخرت را به نوعي كتمان كرده و با سوء‌استفاده از ملاحظات برخي مديران و مسوولان روابط عمومي ادارات لرستان، به شناگري ماهرانه‌شان در اين وادي ادامه مي‌دهند، در حالي كه اراده‌اي نيز جهت برخورد با آنان در بين مسوولان به خصوص اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ديده نمي‌شود.

نيك است كه مسوولان هر چه زودتر براي حل اين معضل چاره‌اي بيانديشند و با تعيين نرخ‌هاي مصوب با حضور نمايندگان رسانه‌هاي استان براي صفحات مختلف نشريات و اعلام اين نرخ‌ها به كل نشريات و روابط‌عمومي‌ها، علاوه بر روشن‌گري براي آنان، جلوي زورگويي عده‌اي از حاضران در عرصه رسانه لرستان را بگيرند بلكه حداقل به گوشه‌اي از وضعيت ناخوشايند حاكم بر رسانه‌هاي استان، سر و سامان داده شود.

ما هم مثل شما همچنان اميدواريم كه اين كار بشود اما چه كسي بايد آن را پي‌گيري كند؟ اين سؤالي است كه سال‌ها به دنبال پاسخ آن هستيم!

سخن روز/ پايگاه خبري يافته

دیدگاه‌ها  

#1 نورالدين احمدي 1393-04-11 15:00
باسلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات اين مطلب با عنوان ( فرهنگ وارشادلرستان جلوي«خبرنگارنما هاي باج گير»رابگيرد ) در بخش اخبارروز سايت balageriveh.ir بازنشر گرديد.
احمدي مديرمسئول نشريه وسايت بالاگريوه
___________________________
يافته: سلام و سپاس حاجي. طاعات و عبادات شما هم قبول باشد. سپاس از لطف شما
نقل قول کردن
#2 شهروند 1393-04-11 16:50
این یک واقعیتی است که عده ای در حد شاید یکی دو تا از اصحاب رسانه در استان لرستان عل خصوص مر کز استان با راه انداختن هفته نامه دنبال سوه استفاده از این طریق و تحت فشار دادن بعضی از مدیران ضعیف باج بگیرند به عنوان نمونه هفته نامه ای که همسر مدیر مسولش پیمانکار است و توانسته از همین ابزار چندین پروز از یکی از سازمانها اخذ و متاسفانه علی رغم گذشت چند سال و گرفتن اعتبار هنوز پروزها را نیمه تمام گذاشته وباپول ان در جایی دیگر سر مایه گذاری و مسولین مربوطه از ترس همین هفته نامه با ایشان کاری ندارند و برعکس خبرنگاران ومدیران مسول تعداد زیادی از سایتها که گاها بدون هیچ چشم داشتی فقط برای توسعه شهر واستانشان شرفتمندانه کار می کنند.
نقل قول کردن
#3 مسعود 1393-04-11 17:44
سلام .باآرزوى قبولى طاعات و عبادات همه دوستان.
متأسفم
نقل قول کردن
#4 روابط عمومی 1393-04-11 18:00
دستمريزاد. یکی از این خانمهای پر رو رفته بود پیش همکارم گفته بود اگه آگهی دو میلیونی من را نقد نکنی ابروی خودت و مدیرت را در نشریه میبرم . تهدید کرده بود ما از استانداری باج میگیریم شما که دیگه در مقابل انها عددی نیستید
نقل قول کردن
#5 مجتبی رومانی 1393-04-16 00:30
با عرض ادب و احترام و ضمن قبولی طاعات و عبادات خبرنگاری از زومره شغلهای حساس و تأثیر گدار است با توجه به اینکه این حقیر چند صباحی در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی خدمتگزاری نموده ام و در حال حاضر نیز در روابط عمومی و رسانه دستی بر آنش دارم باید اذعان داشت که مشکل فراتر ار این است که حضرتعالی در مطلب بالا به رشته تحریر درآوردید.
مشکل ریشه ای و اساسی است که شاید به مسائل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه کنونی ما برمی گردد اولین عاملی را که می توان روی آن تأکید نمود بیکاری مضاعف در استان ما است چون افراد بدون هیجگونه تخصصی وارد عرصه خبرنگاری می شوند به صرف این که خود را مشغول و از این طریق امرار و معاش نمایند دومین عامل را انتشار بی رویه هفته نامه در چند سال اخیر می توان اشاره کرد و عواملی دیگر همانند نبود تخصص ،‌ گپی برداری مطالب و غیره از سوی دیگر روابط عمومی ها که می بایست به عتوان مغز متفکر ٰ، انتقاد کننده مدیران و مسئولین مرتبط پل ارتباطی بین مردم و مسئولین و.... ایفای نقش نماید با گماردن افرادی بی کقایت در این پست و اهمیت ندادن مدیران به این جایگاه حساس باعث این ناهنجاری شده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا