یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تصاوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد ماجرای هتل 4 ستاره بین‌المللی سزار (صخره‌اي) خرم‌آباد حکایت 17 سال بدقولی‌های فراوان از جانب برخی مسوولان و سازنده‌ي این هتل است که منجر شده تا کنون شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پتانسیل خفته در مرکز لرستان نباشیم.

به گزارش يافته، در گردن‌کلفتی این هتل همین بس که تا کنون توانسته دوران 3 رئیس جمهور، 8 استاندار، 8 فرماندار، 10 مدير يا سرپرست ميراث فرهنگي و 17 شهردار يا سرپرست شهرداری را در خرم‌آباد و لرستان به چشم ببیند و نمونه‌ي كندي و بي‌كيفيتي کارهای عمرانی طي 2 دهه اخیر باشد.

اما امسال شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گویی مدیریت ارشد استان با انتخاب مهندس نصرت‌الله والي‌زاده به عنوان پيمان‌كار جديد به خوبی توانسته از گود تعیین تکلیف این هتل بیرون بیاید که در جای خودش کاری بسیار بزرگ و ارزشمند است و بی‌شک به سرانجام رساندن اين پروژه‌ي باستاني، در تاریخ عمرانی شهر خرّم‌آباد به يادگار خواهد ماند.

هتل سزّار بر بالای صخره‌ای بلند در شمال غربي خرم‌آباد قرار دارد که در غرب آن دره‌ای به عمق 25متر و در سمت شرق آن محوطه سبز مملو از درختي است که در شيب تندی قرار دارد.

ايده‌ي اصلی پروژه بر اساس الگويی دو سيستمي شکل گرفته است: "پوسته اوليه يا هسته اصلی" و "پوسته ثانویه یا نمای ساختمان".

پوسته اولیه یا هسته اصلی، فضاهای عملکردی را شامل شده و پوسته ثانويه يا نمای ساختمان، که جلوه اصلی و نمای ظاهری هتل را شامل می‌شود.

هسته اصلی اين ساختمان 7 طبقه دارد که در 3 طبقه پائين عملکردهای عمومی و در 4 طبقه فوقانی اتاق‌های اقامت مهمانان قرار دارد.

طبقه اول، فضاهای خدماتی مربوط به مهمانان و خدمه، لابی، سالن اجتماعات و گالری‌، مجموعه استخر و سونا را شامل شده، در طبقه دوم فضاهای تجاری عمومی و خصوصی، آشپزخانه، رستوران و فست‌فود و در سومين طبقه فضاهای مربوط به تالارهای جشن، سالن کنفرانس، کتابخانه و بخش اداری و در 4 طبقه فوقانی اتاق‌های اقامت مهمانان قرار دارد.

هتل صخره‌اي خرم‌آباد در مسير تكميل: وقتی کیفیت ساخت فدای سرعت می‌شود‌!+ عكس

با توجه به آن که طرح نمای ساختمان، تجريدی از بنای تاريخی شهر خرم‌آباد (قلعه فلک‌الافلاک) است و در تقابل با فرم و آناليز فضای آن قرار دارد بهتر است که در سیمای خارجی هتل سزار نیز از ظرفیت‌های بصری به کار گرفته شده در قلعه تاریخی فلک‌الافلاک سود جست. با این کار هم نمایی متفاوت و جذاب به هتل داده می‌شود و هم به نوعی تبلیغی برای چشم‌گیرترین اثر تاریخی لرستان صورت مي‌گيرد. همان گونه که اين موضوع در هتل 4 ستاره جمشید کرمانشاه با الگو‌برداری از المان‌های معماری موجود در اثر تاریخی طاق‌بستان این شهر به خوبی رعایت شده است و به خوبی این هتل توانسته در کنار معماری نوین خود علاوه بر جذابیت بیش‌تر برای گردشگران، برندی برای معرفی این اثر تاریخی در کرمانشاه باشد.

هتل صخره‌اي خرم‌آباد در مسير تكميل: وقتی کیفیت ساخت فدای سرعت می‌شود‌!+ عكس

در پايين تصوير: هتل جمشيد كرمانشاه با نمادي از طاق‌بستان

طي مدتی که شاهد شروع به کار این پروژه باستانی می‌باشیم نکته قابل توجهی نظرها را به سوی خويش معطوف می‌سازد و آن نكته این است که علی‌رغم استفاده از مصالح گران‌قیمت هم‌چون سنگ تراورتن در نمای خارجی هتل، متاسفانه شاهد اندکی بدسلیقگی در به کار گرفتن این سنگ‌ها در نمای خارجی هستیم به صورتي که بدون هیچ‌گونه طرح و شکل خاص و منسجمی، این سنگ‌های گران‌قیمت در حال نصب شدن وش كل دادن سیمای خارجی هتل هستند؛ در حالی که اکنون همین سنگ‌های تراورتن در غالب طرح‌ها و شکل‌های تاریخی و جذاب توانسته‌اند به خوبی زینت‌بخش سیمای خارجی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های تجاری در گوشه و کنار شهر باشند.

لذا با اندک سلیقه‌ای از جانب پیمان‌کار پروژه و سود جستن از این ظرفیت بی‌نظیر بصری، مي‌توان سیمای پروژه را دگرگون کرد. امیدواریم این موضوع از احمد ساكيجانب پیمان‌کار جدید هتل صخره‌ای به خوبی رعایت گردد.

اگر چه شروع به ساخت این هتل باستانی آن هم با سرمایه‌گذاری بومی و مطمئن اتفاقی نيك است، ولی با این حال نباید کیفیت و نحوه ساخت، فدای سرعت در کار و تکمیل این پروژه اورژانسی شود. لذا پيشنهاد مي‌شود در استفاده از مصالح مناسب و بحث زیباسازی این هتل، توجه ویژه‌ای منظور گردد.

احمد ساكي

 

يك دهه با هتل صخره‌اي (سزار) خرم‌آباد

تصاوير اين هتل بين سال‌هاي 1382 تا 1390 از نماي غربي:

سال 1382

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1383

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1384

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1385

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1386

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1387

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1388

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1389

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

سال 1390

تصوير هتل صخره‌اي خرم‌آباد - يافته

 

عكس‌ها از: رضا جايدري

 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1393-04-10 14:54
چه سرعتی که فد ای کیقیت شود اگر ایشان سازنده که حالا تهرانشین ان هم در منطقه اعیان نشین ساکنند وقت کرد تا برای گرفتن وام جدید به خرم اباد بیاید حتما نظر شما را راجع به عدم دقت در کیفیت وهمسانی نمای قلعه با نمای هتل را به دوستان می کوییم به سمع ایشان برسانند بنده خدا این همه از ارث و میراثی که بهش رسیده ساخت هتل را تا اینجا رسانده مسولین کمکش کنند یه مقدار دیگه اگر وام اخذ کنه در اسرع وقت تماش می کنه ضمنا اصلا خود این هتل با گذشت هفده سال جزه اثار باستانیست. :lol:
نقل قول کردن
#2 سهيلا سپه ومحمد خوارزمي 1394-01-14 01:41
با تشكر از اين مرد شريف وبزرگوار ،كه اقدام به ساخت هتل صخره اي در خرم آباد كردن . ما هم از مسئولين أستان در خواست ميكنيم به مدير اين هتل كمك كنند و با پرداخت وأم براي تكميل اين هتل تلاش دلسوزانه خودشون به مردم أستان لرستان را نشان دهند.
ما هم افتخار ميكنيم به كسي كه أقدام به شروع اين هتل بين المللي هتل ( صخره اي ) هتل سزار نموده. موفق باشيد
نقل قول کردن
#3 آرين خوارزمي 1394-01-14 20:52
درود بر اين انسان بزرگوار كه اقدام به ساخت اين پروژه عظيم در أستان لرستان نموده است، به اميد موفقيت وپيروزي براي مدير با لياقت هتل سزار هتل صخره اي خرم آباد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا