یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید حاج سعیدی: ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه جرم است! استفاده از عناوین علمی غیرواقعی همچون "دکتر و مهندس" جرم است! روشن کردن آتش در جنگل جرم است! مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است! تبلیغ سیگار جرم است! سگ گردانی در معابر جرم است! نصب بنر درب منزل بدهکار جرم است! یعنی فقط کم مانده درخواست ویزای اقامت برای کاهش هزینۀ تحصیل در کانادا و موتور سواری هم جرم تلقی شود!
 
پیش خودمان بماند غریبه نیستید این مدل جرم انگاری و اطلاق واژه وزین جرم به هر فعل سخیف و نا سخیف در جامعه نوعی بی‌حرمتی به واژه جرم است. جرم و تعریف آن هم برای خودش مراتبی دارد و باید به گونه‌ای جرم انگاری شود که دو روز دیگر قاضی خواست حکم بدهد، خدای ناکرده خنده‌اش نگیرد!
 
یعنی کار تا جایی از خرک در رفته که ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه جرم است اما در یکی از بند‌های قانون کاهش مجازات حبس اعلام شده سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان در دسته جرائم قابل بخشش قرار می‌گیرد! یعنی در این دوره و زمانه‌ای که تعدیل نیرو نصف جوانان را بیکار کرده است و حقوق کارمندی و کارگری جوابگوی هزینه‌های زندگی نیست؛ همزمان تلگرام فیلتر است و توئیتر مال از ما بهترون، شما اگر با همین گوشی نوکیا چراغ قوه عهد دقیانوس و لاستیک میرزا، برای پیدا کردن مشتری و فروش ماست و کشک و دوغ سنتی، چهار تا پیامک برای در و همسایه و غریبه ارسال کنید مرتکب جرم شده‌اید ولی اگر همسایه قُلچماق شما که دور بازویش از دور بازوی مرحوم داداشی بیشتر است و تبر گردنش را نمی‌زند، با رعایت ملاحظات راهبردی از دیوار خانه مردم بالا برود و تا نوزده میلیون و نهصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و نه تومان از اموال بندگان خدا را سرقت کند، جرم قابل بخشش انجام داده و فقط در صورت شکایت مالباخته باید اموالش را پس بدهد!
 
والا به خدا ما در زبان شیرین فارسی که اتفاقاً جزء چهار زبان کلاسیک دنیا محسوب می‌شود، واژه‌ها و عبارات زیادی داریم که استفاده از آن‌ها اگر اثر‌گذار نباشد، دستکم در روز چند میلیون نفر به جمعیت مجرمین کشور اضافه نمی‌کنند! عباراتی نظیر « تخلف است... ممنوع است... پیگرد قانونی دارد... برخورد می‌شود... برخورد قضایی می‌شود... مجاز نیست... زشت است... صورت خوشی ندارد... از شما بعیده... خوبیت نداره... » و قس علی هذا... اینکه هر اتفاق ریز و درشت را در مملکت را جرم قلمداد کنیم، یعنی نصف مملکت هر روز ده‌ها فقره جرم مرتکب می‌شوند و راست راست در خیابان‌ها می‌چرخند و کسی هم با آن‌ها برخورد نمی‌کند! حرمت واژه‌ها را حفظ کنیم...

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا