یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته: پیشنهاد نامگذاری و یا هرگونه اصلاح روز‌ها و مناسبت‌های خاص از سوی اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی به شورای فرهنگ عمومی ارائه می‌شود و پس از بررسی و تصویب در آن شورا به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد تا در متن تقویم و یا ضمیمه تقویم ثبت شود. بر اساس آیین‌نامه نحوه نامگذاری مناسبت‌های خاص روز‌ها و مناسبت‌های خاص به دو دسته مناسبت‌های مندرج در « متن تقویم» (مناسبت‌های ملی ـ اسلامی) و مناسبت‌های مندرج در « ضمیمه تقویم» (مناسبت‌های صنفی ـ سازمانی) تقسیم می‌شود.
بر این اساس، روز‌ها و مناسبت‌های مندرج در متن تقویم به مناسبت‌هایی اطلاق می‌شود که دارای حداقل یکی از ویژگی‌های زیر باشد:
۱ - برای تمام قشر‌های مختلف جامعه مهم و تأثیرگذار بوده و از دیدگاه همه ملت ارزشمند و معتبر باشد.
۲- همه مناطق کشور، آن مناسبت را با خود مرتبط بدانند و اهمیت آن منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نباشد.
۳- تقویت‌کننده حداقل یکی از مؤلفه‌های هویت ملی ایرانیان باشد.
بر اساس این آیین‌نامه، روز‌ها و مناسبت‌هایی که دارای ویژگی‌های فوق نباشند، در ضمیمه تقویم آورده می‌شود و پیشنهاد نامگذاری، کاهش، افزایش و یا هرگونه تغییر و اصلاح روز‌ها و مناسبت‌های خاص از سوی اشخاص مختلف (اعم از حقیقی و حقوقی) به شورای‌فرهنگ‌عمومی ارائه می‌شود و پس از بررسی و تصویب در آن شورا به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به عنوان روز و مناسبت خاص، حسب مورد در متن یا ضمیمه تقویم درج می‌شود. درج روزی به نام روز شهر‌ها هم از نوغ دوم است. بعنی بعد از تصویب توسط تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ضمیمه تقویم آورده می‌شود.



 
در ادامه روند تصویب روز‌های خاص در تقویم، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۹ بهمن ۱۴۰۲، خبر از تصویب روزی خاص به نام چند شهر دارد. بر این اساس منبعد نام زنجان، کرمان و سیستان بر اساس مصوبه این شورا به شکل رسمی در « ضمیمه تقویم» درج خواهد شد و اهالی این شهر‌ها فرصتی رسمی برای یادآوری جایگاه شهرشان و بیان تاریخ و فرهنگ آن خواهند یافت.
 
با مرور اسامی این شهر‌ها و چند شهر دیگر که پیش‌تر نامشان در تقویم آمده، اهالی شهر‌های لرستان و به خصوص خرم‌آباد این حق را برای خود قائل هستند که با توجه به پیشینه غنی تاریخی/ فرهنگی روزی خاص به نام شهرشان در تقویم ثبت شود تا علاوه بر ایجاد همدلی بیشتر بین مردم، فرصتی برای معرفی بیشتر این شهر به هموطنان و دعوت از چهره‌های ملی و کشوری در شهرشان فراهم شود.
البته از سال ۱۳۹۵ روز ۲۰ اردیبهشت که به اعتقاد بسیاری از مردم، هیچ ارتباط تاریخی با خرم‌آباد ندارد توسط شورای شهر وقت خرم‌آباد بدون نظر کارشناسان خبره انتخاب شده و شهرداری ملزم به برگزاری برنامه‌های شد. هر چند تا کنون هیچ دستگاهی پیگیر ثبت این روز به نام روز نکوداشت خرم‌آباد در تقویم رسمی کشور نشده، اما طی این چند سال برنامه‌هایی توسط شهرداری برگزار که هیچ‌یک نتوانست حق مطلب را در باره خرم‌آباد ادا کند و هر سال با رنگ و بویی خسته‌کننده موجبات نارضایتی مردم را در پی داشت.
شایان ذکر است در جایی دیگر تاریخ ۱۷ مهر را به روز ملی خرم‌آباد می‌شناسند كه استاد سید فرید قاسمی هم در دانشنامك خرم‌آباد به آن اشاره کرده و گویا در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ مراسم‌هایی برای آن برگزار شده است.
انتخاب یک روز به عنوان روز خرم‌آباد و تصویب آن در تقویم رسمی کشور یک مطالبه مردمی است که باید بر اساس نظر کارشناسان و بر پایه یک دلیل منطقی و مختص آن شهر صورت پذیرد.
بهتر است شورا و شهرداری تا فرصت خدمت باقی است، دین‌شان را به این شهر ادا کنند و با دعوت از کارشناسان خبره، همین ۲۰ اردیبهشت و یا روز و مناسبتی که ارتباط بیشتری با خرم‌آباد دارد و مردم نیز به واسطه آن تاریخ، ارتباط بیشتری با این شهر زیبا و تاریخی پیدا می‌کنند را شناسایی کرده و آن تاریخ را به منظور ارج نهادن به این شهر تاریخی به عنوان روز خرم‌آباد اعلام و پیگیر تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند. در کنار تصویب رسمی روز (نام خرم‌آباد)، شناسایی و پیشنهاد نمادی رسمی به عنوان ( نماد خرم‌آباد) هم می‌تواند در معرفی این شهر زیبا نقش به سزایی داشته باشد.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 بالاگریوه 1402-12-01 20:55
قلعه در هر روزی ثبت جهانی شد اون روز رو بذارن روز خرم اباد .
نقل قول کردن
#2 امیر رضاپناه 1402-12-01 22:04
با سلام و تشکر از پیشنهاد تصویب روزی به نام خرم‌آباد در تقویم رسمی کشور
نقل قول کردن
#3 علی 1402-12-01 23:07
خرم آباد سر و سامان دارد که روز داشته باشد .جناب عزیز آقا ...شهر خرم آباد به یک ویرانه تبدیل شده...
نقل قول کردن
#4 ص 1402-12-02 07:37
داداش زباله منطقه دو را سه چهار روز یک بار به زور جمع می کنند حالا می خواهی روز خرم آباد تصویب بشه بیایند زباله های سطح شهر ررا تماشا بکنند
نقل قول کردن
#5 لرستانی 1402-12-02 12:56
دزفول نصف خرم‌آباد جمعیت دارد بعد ۴ منطقه شهری دارد در صورتیکه شهر خرم‌آباد از سال ۱۳۸۰ تاکنون فقط ۳ ناحیه شهری دارد و با افزایش وسعت و جمعیت خرم‌آباد، هنوز که هنوز است بعد از ۲۲ سال فقط ۳ ناحیه دارد
نقل قول کردن
#6 فریاد 1402-12-08 00:46
به دنبال کدامین قصه و افسانه می‌گردی
در این بیغوله رد پایی از یاران نمی‌یابی
چراغ شیخ شد خاموش و این افسانه روشن شد
که در شهر ددان میراثی از انسان نمی‌یابی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا