یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سیل سال ۹۸ و طغیان یکباره رودخانه ها موجب تخریب و آسیب حدود ۹۰۰ دهنه پل در لرستان شد که پس از آن، لایروبی و بهسازی این سازه ها مورد توجه قرار گرفت، اما همچنان مشکلات اعتباری وجود دارد.



به گزارش ایرنا، سیل ۹۸ از مجموع هشت هزار کیلومتر راه موجود در لرستان، به یک هزار کیلومتر آسیب جدی وارد کرد، همچنین در جریان این حادثه طبیعی به صدها پل بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب وارد شد که باتوجه به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه دائمی و فصلی رودخانه های استان، بسیاری از این پل ها، موقت بودند.
پل های لرستان که تا آن زمان به دلیل کم آبی ها و نبود طغیان های فصلی، کمتر بهسازی و حتی لایروبی شده بود، با حجم بالایی از آورده های بالادست مواجه گشت که به دلیل انباشت زباله ها، مصالح ساختمانی و درختان شناور، مسدود شدند و همین امر موجب بازگشت هزاران متر مکعب آب به زمین ها و منازل اطراف آن شد.
برخی از این سازه ها نیز که قدیمی تر بود و ظرفیت عبور حجم بالای سیلاب را نداشت به دلیل فشار آب و آورده های بالادست جمع شده، شکسته و در نتیجه آن سیل با شدت و فشار بیشتری به خانه ها، مغازه ها، زمین های کشاورزی و ساختمان ها وارد می شد.
شدت سیل سال ۹۸ به قدری بود که پل های به نسبت بزرگ با سازه های فلزی را تخریب و اثری از پل های موقت هم که برای ارتباط روستاها ساخته شده بود، باقی نگذاشت تا جایی که امروز با گذشت سالیان پس از سیل نیز بازسازی پل های اصلی و بزرگ و احداث سازه جدید همچنان ادامه دارد، اما مشکلات اعتباری به مانعی تبدیل شده است.
 
۱۷۳ پل نیازمند بازسازی/ ۱۶۰ پل در آستانه تخریب
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان می گوید: ۱۷۳ دستگاه پل واقع در جاده ها و محورهای ارتباطی استان موقت و یا در آستانه تخریب است که باید بازسازی شود.
مرتضی شیروانی با اشاره به روند احداث و بهسازی پل های بزرگ و اصلی افزود: از این تعداد ۶ پل پس از سیل سال ۹۸ به صورت موقت بازسازی و احداث شدند که باید دوباره سازه جدیدی احداث شود.
وی اظهار داشت: در این راستا برای احداث هر یک از پل های جدید "دوآب"، "زیودار"، "کلات" و "کیان آباد" ۲۰۰ میلیارد ریال، پل "چم شهران" ۱۷۰ و پل "چم مهر" ۴۵۰ میلیارد ریال نیاز است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان ادامه داد: همچنین هفت پل نیز تخریبی هستند و تاکنون بازسازی نشده اند که در مجموع باید ۸۷۰ میلیارد ریال شامل ۳۰۰ میلیارد ریال برای پل "میانگلال"، ۱۵۰ میلیارد ریال برای پل "شباندر"، ۱۰۰ میلیارد ریال برای هر یک از پل های "هزار جریب"، "آبگرمک" و " مله گاو"، ۷۰ میلیارد ریال برای پل "درمره" و ۵۰ میلیارد ریال برای احداث پل "ایمان آباد" تامین شود.
شیروانی با بیان اینکه ۱۶۰ دستگاه پل نیز در آستانه تخریب می باشد، یادآور شد: برای بهسازی و احداث برخی پل های جدید در این خصوص نیز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در مجموع باید برای پل های موقت، بازسازی نشده و در آستانه تخریب استان ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال تخصیص یابد.
 
اعتبار بازسازی پل ها تخصیص نیافت
وی مجموع پل های موجود در محورهای ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی استان را ۱۴ هزار دستگاه برشمرد و افزود: پیگیری های متعددی برای تخصیص ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز جهت احداث و بهسازی ۱۷۳ دستگاه پل انجام شده اما تاکنون اعتباری تخصیص نیافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان یادآور شد: پس از سیل سال ۹۸، ۲۱۰ دستگاه پل احداث و بازسازی شد که ۱۶۵ دستگاه از این تعداد تا دهانه هشت متر، ۲۴ دستگاه تا دهانه ۲۰ متر، ۱۷ دستگاه تا دهانه ۷۲ و چهار پل نیز تا دهانه ۱۵۰ متر بوده است.
شیروانی همچنین گفت: ۲۲ کیلومتر دیوار حائل برای ارتقای ایمنی جاده های استان باید در پلدختر، چگنی، الیگودرز، بروجرد و خرم آباد احداث شود که برای هر کیلومتر ۷۰۰ میلیارد ریال نیاز است.
 
پاکسازی بیش از ۲ هزار پل در محورهای ارتباطی
وی اضافه کرد: لایروبی و بازگشایی دهانه پل‌ها و مسیر آبراهه‌های روستایی یک راهکار اساسی در جلوگیری از سیلاب است که امسال در این راستا پاکسازی و تنقیه بستر ۲ هزار و ۳۴۵ دستگاه پل بزرگ و کوچک در حوزه راه‌های استان انجام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان اظهار کرد: عملیات پاکسازی و لایروبی پل ها با هدف پیشگیری از وقوع سیلاب و جلوگیری از وارد شدن صدمات به ابنیه، قبل از شروع بارندگی ها در محور های مواصلاتی استان انجام می شود تا هنگام بارندگی مشکلی برای عبور و مرور جاده ای رخ ندهد.
شیروانی تصریح کرد: نیروهای راهداری به منظور آماده باش برای بارندگی های احتمالی در پاییز و زمستان، اقداماتی همچون احداث و اصلاح قنوها، تخلیه و پاکسازی کانال‌های هدایت آب، پاکسازی آبروها و پل های کوچک، دریواسیون پل‌های بزرگ، تنظیم بستر ورودی و خروجی آبروها و ریزش برداری را در طول محورهای استان انجام داده اند.
به گفته وی تنقیه پل‌ها به معنای تمیز کردن، باز کردن و برداشتن گل و لای از دهانه پل‌ها بوده و جزو برنامه‌های اولویت دار راهداری استان برای جلوگیری از خسارات احتمالی به پل‌ها و هدایت آب‌های سطحی است، چراکه پاکسازی به موقع و تخلیه مصالح باقیمانده در این پل‌ها می‌تواند به طرز چشمگیری از بروز خسارات، از بین رفتن ابنیه فنی و بستر راه در زمان بارش ها و سیل جلوگیری کند.

 
خرم آباد - ایرنا -/ الهام بابایی

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا