وحیدحاج سعیدی: یادش بخیر... یک زمانی پراید برای خودش سالار جادهها بود و حتی پراید سواری در نوع خودش افتخاری محسوب میشد. خود بنده اولین باری که سوار پراید شدم دانشجو بودم و یکی از اساتیدمان مرا در راه دانشگاه دید و سوار کرد. باور کنید ماجرای پراید سواری بنده در آن روزها در دانشگاه ترند شده بودم و تا دو هفته دانشجوها توی صف سلف سرویس و اتوبوس دانشگاه و محوطه مرا با دست به یکدیگر نشان میدانند که این همون پسره س که پراید استاد مستعان رو سوار شده! آن روزها شایعه شده بود که بازدید از کارخانجات ایران خودرو و سایپا ممنوع است؛ عین آشپزخانه آن روزهای دانشگاه ما که بازدید از تأسیسات هستهای آسانتر از رؤیت آنجا بود! اما همان روزها متوجه شدیم این اخبار محصول «واحد شایعه پراکنی کارخانجات رقیب» یعنی بنز و فورد و تویوتا و... است تا در روند رو به رشد این غولهای خودروسازی خدشه وارد کنند. چرا که در همان اثنا وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت بدون هیچ ممانعتی و به راحتی از خطوط تولید شرکت سایپا بازدید فرمود و به تمام شایعات در این خصوص پایان داد. تازه در جریان آخرین اقدامات و دستاوردهای تولیدی و صنعتی سایپا نیز قرار گرفت! از برآیند مشاهدات و مطالعات ما در خصوص این شرکتهای بزرگ چنین برمی آید، مجموعه اتاق فکر این کارخانجات مفخم، به تنهایی یک دانشگاه علمی، کاربردی، اقتصادی، هنری و... محسوب میشوند و اگر قدما معتقد بودند«هنر نزد ایرانیان است و بس» الان باید گفت« هنر نزد خودرؤساز است و بس! » شگردهای این شرکتها در جذب منابع مالی میتواند به عنوان یکی از منابع و تکستهای ( متون) قابل تدریس در دانشگاههای بزرگ و درست و حسابی دنیا، مورد استفاده قرار گیرند. یکی از شگردهای جذب منابع مالی در این شرکتها، در آن دوران تبلیغات گسترده در خصوص پیش فروش خودرو از طریق جراید و رسانههای مجازی و مکتوب و در نهایت صدا و سیما بود که با استقبال پرشور خلق الله همراه میشد و مردم خودروهای این شرکتها روی چشمشان میگذاشتند. از طرفی خودرؤسازان هم در نهایت صداقت به وعدههایشان عمل میکردند. در یک نمونه از این شاهکارها شرکت سایپا اقدام به پیش فروش پراید با دنده اتوماتیک(! ) کرده بود که بعد از گذشت ۱۵ ماه مشخص شده که اصلاً خط تولید پراید در سایپا آبستن چنین خودرویی نبوده که الان موسم زایمانش باشد. اصل خبر به روایت جراید آن دوران...
«به گزارش تهران پرس در حالی که پیش خرید خودرو دنده اتوماتیک با استقبال گستردهای از سوی مردم در دو مرحله یکی اواخر سال ۹۱ و همچنین اوایل سال ۹۲ مواجه شد ولی با گذشت ماهها از موعد تحویل خودرو، شرکت سایپا به پیش خریدکنندگان اعلام کرده است که اصلاً چنین خودرویی تولید نشده و پیش خریدکنندگان در ازای خودروی مذکور میتوانند وانت یا پراید معمولی تحویل بگیرند! در غیر این صورت هم میتوانند سود ۲۳ درصدی دریافت کنند. ( روزنامه جوان – ۳ اردیبهشت ۹۳)
ملاحظه فرمودید؟! باز هم خدا را شکر... چرا آن روزها این داستان پیش فروش و پیش خرید و خودروهای نوظهور جوری با آب و تاب دنبال میشد که هر آینه احتمال میرفت پیش فروش خودروی پراید با ۱۶ کیسه هوا، مینی بوس پراید با ۱۸ صندلی و کولر آبی، پراید کِشنده جفت دیفرانسیل و... آغاز شود که خوشبختانه خط تولید پراید برای همیشه جمع شد و خطر از بیخ گوش خلق الله گذشت!
توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانهی احترام شما به تلاش آنها است.
دیدگاهها