یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید حاج سعیدی / روزنامه‌نگار: نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف علمی، مذهبی، تجاری، آموزشی و مذهبی بر همگان آشکار است و همین امر باعث شده رسانه‌ها در همه کشور‌های دنیا جایگاه با اعتباری پیدا کنند و در بسیاری از مناسبات مختلف نقشی تعیین‌کننده و اساسی ایفا کنند.
البته باید اذعان داشت رسالت رسانه‌ها در صورتی مثمر ثمر و حقیق خواهد بود که استقلال رسانه حفظ و رسانه‌ها در جهت تأمین منابع اقتصادی خویش به نهاد‌ها و احزاب مختلف وابستگی پیدا نکنند.
با این وجود در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون اقتصادی و غیر اقتصادی شرایط رسانه‌های کشور به گونه‌ای رقم خورده است که بیشتر توان و انرژی گردانندگان آن‌ها صرف پیدا کردن منابع مالی برای سرپا نگه داشتن یا حتی احیای رسانه است و رقابتی که باید بین خبرنگاران برای تولید محتوی مناسب‌تر و علمی‌تر باشد، در راستای جذب بیشتر آگهی است.
این فاجعه که می‌توان از آن به عنوان مرگ تدریجی رسانه‌ها نام برد با افزایش ضریب نفوذ استفاده از فضای مجازی صد چندان شد و دولت‌های یک دهه اخیر نیز با ذوق زدگی از آن استقبال کردند!
هر چند باز گرداندن شرایط به اوضاع مطلوب دور از دسترس نیست ولی به شهادت اکثر فعالان این حوزه نبود نگاه حرفه‌ای در بین مسئولان و نداشتن مشاور رسانه‌ای باعث شده تا رسانه‌ها کج دار و مریز به حیات خود ادامه دهند و با یارانه‌هایی که به صورت قطره چکانی و سلیقه‌ای به بدنه نحیف رسانه‌ها تزریق می‌شود، امورات خویش را پیش ببرند.
در چنین شرایطی شاید راه‌اندازی یک شورای راهبری مستقل که متشکل از رسانه‌ای‌های با سابقه و جوانان پر انگیزه باشد، در باز تعریف و احیای مجدد رسانه‌ها مؤثر باشد. مطالبه‌گری از مسئولان، برگزاری جلسات با مدیران و الزام مدیران به معرفی مشاور رسانه‌ای دارای شناسنامه و رزومه، پیگیری برگزاری نشست‌های خبری توسط اداراتی که سال هاست نشت خبری برگزار نمی‌کنند، تلاش برای جذب بخشی از بودجه فرهنگی ادارات که رسانه را جدای از فرهنگ می‌بینند، تربیت نیروی ماهر انسانی با برگزاری دوره‌های تخصصی، راه‌اندازی سامانه تولید محتوی به نحوی که محتو‌های تولید شده توسط سردبیران قابل خرید باشد، تلاش در جهت الزام ادارات به خرید بخشی از نشریات چاپی استان، تلاش برای اختصاص بخشی از یارانه وزرات ارشاد به تولید‌کنندگان محتوی( در حال حاضر یارانه فقط به مدیران مسئول پرداخت می‌شود) و... بخشی از اقداماتی است که شاید در آینده بتواند رسانه‌های استان را به سر منزل مقصود برساند و جایگاه از دست رفته آن‌ها را باز یابد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا