وحید حاج سعیدی: در مسیر دائم به ساعتش نگاه میکند و معلوم است حسابی عجله دارد. از لباس و موهای تراشیدهاش مشخص است که سرباز است و در شهر خودش خدمت میکند. راننده علت بیتابی و عجلهاش را میپرسد و در جواب میشنود: زودتر برم خونه ماشین رو بردارم با اسنپیه کم پول در بیارم!
چالش معیشت رانندگان تاکسی، آژانس، سرویس مدارس و در مجموع کرایه وسایل حمل و نقل عمومی همواره یکی از چالشهای اساسی در حوزه حمل و نقل محسوب میشود و دولتها برنامههای متعددی برای ساماندهی این حوزه ارائه میکنند. اما در سالهای اخیر به دلایل گسترده اقتصادی و اجتماعی این چالش به گونۀ دیگری رخ نمایانده است. کسب درآمد از خودرو توسط افرادی که شغلی به جز رانندگی دارند و ورود تاکسیهای اینترنتی به حوزه حمل و نقل در کنار افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی و خدمات حوزه تعمیرات و نگهداری خودرو، باعث شده تا امرار معاش افرادی که تنها محل درآمدشان از راه حمل جابجایی مسافر است، با مشکلات عدیده مواجه شود.
اما از آنجا که این مشکلات اقتصادی تنها مختص رانندگان نیست و مردم عادی نیز تحت فشارهای اقتصادی هستند فلذا سعی میکنند از خودروهایی استفاده کنند که هزینه کمتری دریافت میکنند و این خود به افزایش تعداد خودروهای اینترنتی و یا مسافرکشهای بدون مجوز میافزاید.
ژوبین علاقه بند مدیرعامل اسنپ معتقد است امروز این سامانه به طور مستقیم برای بیش از ۱۳۰۰ جوان نخبه ایرانی شغل ایجاد کرده و به صورت غیرمستقیم برای ۲ میلیون نفر فرصت درآمدزایی فراهم آورده است. بدون شک بخش اعظمی از این ۲ میلیون نفر دارای مشاغلی ادارای و غیر آزاد هستند که در کنار شغل اصلی خود اقدام به جابجایی مسافر و کسب درآمد از این حوزه میکنند و این به معنای اجحاف در حق کسانی است که تنها شغلشان رانندگی است.
در چنین شرایطی قطعاً افزایش نرخ تاکسی و آژانس تنها چاره کار نیست و شاید به نوعی باعث رغبت بیشتر مردم عادی به وسایط حمل و نقل اینترنتی شود که با قیمت پائینتری نسبت به انتقال و جابجایی مسافر اقدام میکنند.
از سویی باید بپذیریم که افزایش نرخ تاکسیها و آژانسها اجحاف در حق مردم در شهرهای کوچکتر است که علی الاصول مشکل ترافیک ندارند و برخی مسیرها در کمتر از چند دقیقه طی میشود ولی افراد به دلیل کهولت سن یا داشتن بار مجبور به استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی هستند.
بدون شک افزایش بنزین سهمیهای، توزیع لاستیک، روغن موتور و لوازم یدکی با نرخ دولتی و حتی در نظر گرفتن مکانی برای خدمات رایگان تعویض روغن و کارواش و در نهایت الزام به استفاده از تاکسی متر در تاکسیهای شهری و آژانسها میتوانند از راهکارهای حفظ مشتریان و کاهش نیافتن درآمد رانندگانی باشد که تنها محل درآمدشان جابجایی مسافر است و برای درآوردن پول سیگار و بخشی از هزینۀ بنزینشان مسافرکشی نمیکنند!
دیدگاهها