یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 مجتبی ترکارانی*
اشاره:  توسعه و پیشرفت از جمله مفاهیمی است که امروزه نه فقط در ایده ها و اندیشه ها بلکه با تجربه زیست روزمره مردم گره خورده است. بنابر این بازاندیشی این تجربه، هم از منظر گفتمانها و روایت های رسمی و غیر رسمی و هم به لحاظ سیاستها و برنامه ها و هدفها لازم است. در این نوشته کوتاه کوشش شده است که توسعهٔ محلی در لرستان از این منظر بازکاوی شود و در پایان ملاحظاتی در باب ساخت یک مدل توسعه محلی ارائه کنم . نگارنده که دو دهه تجربه اندیشه در باب جامعه شناسی توسعه را دارد امیدوار است که طرح این موضوعات باعث شود تا گفت و گوی موثری میان نخبگان، مدیران ، سیاستگذاران و جامعه مدنی بر سر چارچوبهای فکری و ابزاری توسعه محلی در گیرد و جامعه ما بر سر علل و سیاستهای توسعه به اجماع و وفاق برسد.

مقدمه:
 توسعه، تجدد، و پیشرفت مفاهیمی هستند که بیش از یک قرن است جوامع جهان سوم را شیفته خود کرده اند. آرزویی است که جوامع سنتی جدا از مرحلهٔ تکاملی و تحولی خود، امیدوارند روزی به آن برسند.جوامعی مانند لرستان که دارای پیشینهٔ اجتماعی و فرهنگی و معیشتی ایلی اند در شروع فرایند تجدد و سازگاری با دولت مدرن از همان ابتدا مشکل داشتند. ساخت نامتمرکز جوامع ایلی، به خصوص ایلات لرستان که دارای پراکندگی بیشتری نسبت به دیگر مناطق ایلی ایران بودند، تن به قدرت متمرکز ،مرکزی مخصوصاً از نوع دولت اقتدار گرای رضاشاهی که سر ستیز با جوامع ایلیاتی داشت نمی دانند علاوه بر این لرها در طی چند دهه به خاطر ضعف دولت مرکزی قاجار در این مناطق در انزوای جغرافیایی و سیاسی قرار داشتند و به همان نسبت که از دولت مرکزی فرمان نمی بردند در داخل خود نیز انسجام سیاسی و سازمانی مناسبی نداشتند و هر منطقه ای از لرستان تحت سیطره ایل و طایفه ای بود و قلمرو نفوذ ایلها قدرت سیاسی و سرزمینی را در این منطقه تعیین میکرد بنابراین وقتی قدرت نامنسجم و پراکنده و سرکش و خود فرمان ایلیاتی در لرستان در مقابل نظام متمرکز و اقتدارگرای رضاشاهی قرار گرفت برخورد این دو بسیار تلخ و سنگین بود و خسارتهای زیادی به دو طرف وارد آورد. رضا شاه برای استقرار دولت مدرن در ایران نیاز به سرکوب و مطیع کردن قدرت های ایلی در کشور داشت و ایلات لرستان ،نیز به عنوان یکی از سرکش ترین ایل ها در کل کشور، هدف اول سرکوب و اسکان اجباری و تخت قاپوی ایلی مندرج در برنامه دولت سازی رضا شاه قرار گرفتند. از این روی تجدد و مدرنیزاسیون با ارتش و از طریق زور سرنیزه و قدرت نظامی وارد این مناطق شد. آورندگان تجدد به این سرزمین بیشتر نظامیانی بودند که با هدف مطیع و سرکوب کردن افرادی سرکش و به قول آنان یاغی به این مناطق آمدند طبیعی بود که این نگرش به مدرنیته و حاملان نظامی آن و برخوردی که میان این حاملان از یک سو و نخبگان ایلیاتی و سنتی این دیار از سوی دیگر رخ داد در شکل دادن به مسیر آینده این جامعه و میزان مقاومت و پذیرش مدرنیته بسیار مؤثر بود تا جایی که از منظر مردم این جوامع درس خواندن فرزندان عشایر در دار التربيه عشایری رضاشاهی به گروگان گیری فرزندان عشایر تعبیر شد، یا کشیدن جاده و راه آهن و اسکان اجباری آنان در روستاهای نوبنیاد را وسیله ای برای کنترل و نفوذ و سلطه دولت در جامعه عشایری تفسیر کردند و در برابر آن مقاومت ورزیدند. البته این بدفهمی از مظاهر تجدد، ریشه در نگاه آمرانه و نظامی حاملان مدرنیته یعنی ارتشیان هم داشت، به طوری که از همان ابتدا تجدد با حاملان نظامی و بعدها نظام اداری سرکوبگر چیزی جز سرکوب و زور و امنیت زوری ! به مردم محلی نشان نداد این چنین بود که تجدد آمرانه و نظامی گرای رضاشاهی در مناطق ایلی با نوعی سوتفاهم و بدفهمی آغاز شد. این بدفهمی اولیه نه فقط در مقاومت لجوجانه و ایلیاتی جامعه ایلی مؤثر بود و باعث تلف شدن سرمایه های مالی و اجتماعی و فرهنگی جامعه و تبعید و زندانی شدن بسیاری از نخبگان ایلی شد، کنده شدن اجباری از شیوه زندگی ایلی و عدم آمادگی اجتماعی و روانی و اقتصادی برای پذیرش این زندگی و میل به بازگشت به گذشته ایلی بعد از یک قرن در ضمیر ناخودآگاه این قوم وجود دارد. ادبیات و شعر و تاریخ و موسیقی و هنر این جامعه پر از حسرت و نوستالژی گذشته ایلیاتی و بازنمایی آن در زندگی امروز است.

شاخص های توسعه لرستان:
 فرایند توسعه در همه جوامع مسیر پویایی را طی می کند و نباید ایستا در نظر گرفته شود، گرچه در درون خود فراز و نشیب و گاه برگشت به عقب نیز دارد. به لحاظ مقایسه ای نیز بعضی جوامع پیشرفت قابل توجهی داشته اند ولی این نافی تغییر نیست. لرستان نیز در مسیر توسعهٔ خود شاخص های امیدآفرین و بیم آور داشته ولی برایند این تغییرات در مجموع مثبت نیست ابتدا به شاخصهای مثبت و امید آفرین اشاره میکنم: میزان سواد عمومی از ۴۶٪ در ۱۳۵۵، با گذشت چهار دهه به ۸۲٪ در ۱۳۹۵ رسید. سهم جمعیت شهر نشین ، در عرض پنج دهه از ۲۳ در سال ۱۳۴۵ به ۶۴٪ در ۱۳۹۵ افزایش یافت. بعد خانوار نیز از حدود شش نفر به ۳/۵ نفر در سالهای اخیر کاهش یافت و امید به زندگی نیز به ۷۲ سال رسیده است. میزان دسترسی جمعیت به خدمات عمومی مانند برق و گاز و تلفن همراه و آب لوله کشی و بهداشت، نیز در این چند دهه در شهرها و روستاها افزایش یافته است. این شاخص ها گرچه در مسیر خودرو به پیش هستند ولی نسبت به سطح میانگین کشوری پایین ترند. در کنار این شاخصهای مثبت شاخصهای با بار منفی عرض اندام می کنند. لرستان در چند دهه اخیر رتبه های بالایی را در میزان بیکاری در سطح کشور داشته است تا جایی که در بعضی سالها با ۲۰٪ بیکاری به رتبه اول کشوری رسیده بود جایگاه استان در نرخ فلاکت که مجموع نرخ بیکاری و تورم در استا است در ۱۳۹۸ در سطح کشور، از آخر اول بود! درآمد سرانه استان در رتبه سی ام کشوری قرار دارد و در دسته پایین ترین در آمدها قرار می گیرد. سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور ۴۷/ ۱ است که در مقایسه با استانهای دیگر در رتبه ۲۲ قرار میگیرد. رتبه استان در شاخص بهبود فضای کسب و کار در ۱۳۹۸ به ۲۸ در میان ۳۱ استان رسیده بود. لرستان از منظر مهاجر فرستی، در سرشماری ۱۳۹۵ ، استان اول کشور از آخر بود. نرخ شیوع آسیبهای اجتماعی در استان در آسیبهایی مانند طلاق و خودکشی و اعتیاد نیز مناسب نیست. تا جایی که در میزان خودکشی در دو دهه اخیر همواره رتبه های بالایی در سطح ملی داشته و به قول یکی از نویسندگان رسانه ای لرستان طی این سالها قهرمان بی مدال بوده است. به هر حال وضعیت این شاخص ها نشان می دهد که جایگاه لرستان در توسعه مناسب نیست. لرستان، سرشار از منابع آبی و معدنی، زمین های کشاورزی و نیروی کار، همچنان در سطح استانهای بسیار توسعه نیافته است. بنابر این این سؤال مطرح می شود: چرا توسعه نیافته ایم ! و چه عللی باعث شده است به رغم داشتن این همه منابع سرشار و افراد کوشنده و تلاشگر چنین فقیر باشیم؟ در این مقاله در پی پاسخ این پرسش هستیم.

روایت ها و گفتمانهای توسعه لرستان
 فرایند توسعه، به خاطر عمومیت آن، معمولاً کلیشه ها و روایت علمی و عامیانه ای را در مورد علت های توسعه نیافتگی تولید میکند. این گفتمانها، جدا از علمی بودن یا نبودن در عالم واقع مؤثرند. در اینجا به بعضی از آنها اشاره میکنم.

 جغرافیا: از کلیشه های مهمی که در این مورد وجود دارد روایت جغرافیایی است. به این معنا که ساکنان مناطق سخت و کوهستانی به خاطر فضای تنگ جغرافیایی و نبود امکانات، تنگ نظر و تندخو و خشن و فاقد ظرفیت آرزوهای بزرگ هستند. بنابراین، چنین کسانی، با داشتن این خلقیات و روحیات متأثر از وضعیت جغرافیایی، نمی توانند پیشرفت کنند این روایت کلیشه ای زندگی در کوه ها و دره ها را علت شکل گیری خلقیات منفی در این مردم می داند و نتیجه می گیرد که این خلقیات به توسعه راه نمی برد و این مردم همیشه توسعه نیافته می مانند. فرهنگ: این کلیشه معمولاً جوامع را به دو دسته بی فرهنگ و با فرهنگ تقسیم می کند. جوامع فقیر و توسعه نیافته را بی فرهنگ یا دارای فقر فرهنگی می داند و معتقد است که این نوع فرهنگ علت همهٔ مشکلات و ناکامی هاست. مثلا این مردم چون طایفه ای و عشیره ای رفتار می کنند، چون به شکل خاصی حرف می زنند، چون به تفنگ و تیراندازی و کباب ! علاقه دارند پس توسعه نیافته اند. خلاصه این که این کلیشهٔ فرهنگی نگر میان خصیصه های فرهنگی مردم و هویت قومی آنان و توسعه نیافتگی شان رابطه بر قرار می کند.
تاریخ: روایت کلیشه ای دیگری هم هست که علت همۀ مسائل امروز را به گذشته ربط می دهد و دلیل مشکلات را در گذشته دور و نزدیک جست و جو میکند بنابر این همه آنچه ما را بدبخت کرده گذشته ماست. مثلا بدبختی ما از آنجا شروع شد که رضاشاه در آغاز حکومتش به لُرها حمله کرد و همه بزرگان مارا سرکوب کرد. یا از وقتی که شیوه چادر نشین و کوچ گردی غالب شد، انحطاط ما آغاز شد. این شیوهٔ تفکر میان رویدادها و مسیر تاریخی گذشته و توسعه نیافتگی امروز رابطه بر قرار می کند.
دولت: روایت دیگری که از گذشته دور وجود داشته و در این سالها با فشار نگاه های مارکسیستی تقویت هم شده، تأکید بر نقش دولت، به خصوص دولت های استبدادی و تبعیض گر و ظالم و گاه بی کفایت، در بدبختی و فقر ملتها بوده است. این نوع نگاه معتقد است که دولت ها در ایران او همان ابتدا با بسیاری از اقوام و ایلات سر ستیز داشته اند. و دیگر اینکه هر ایل یا گروه قدرت را کسب می کرده بقیه اقوام و گروه های ایلی را سرکوب کرده است. این نگرش باور دارد که حتی در دولت مدرن نیز، بسته به اینکه نخبگان متعلق به چه گروهی بوده اند، منابع کشور را در جهت پیشرفت آن قوم هدایت کرده اند.
 روحیات و خلقیات فرهنگی: این تفکر به دنبال نسبت دادن خلقیات خاصی به مردم در مناطق و جغرافیای خاص است و با ساخت برچسب ها تکلیف توسعه نیافتگی را پیشا پیش مشخص می کند. این رویکرد با مشاهده رفتارهای خاصی در قسمتی از جوامع و تعمیم آن به کل جامعه، و تولید برچسب هایی برای هر منطقه به دنبال مرتبط کردن این خلقیات رفتاری و فرهنگی با توسعه نیافتگی است. مثلاً چون لرها تندخو و خشن و اهل بخشش و برگزاری برگزاری مهمانی هستند پس عقلانی و اقتصادی رفتار نمی کنند مستحق توسعه نیافتگی اند!
مرکز – پیرامون: این تفکر که در میان نخبگان فکری و روشنفکران رواج دارد علت عقب ماندگی این جوامع را در چارچوب های تحلیل چپ، از جمله مکتب وابستگی و نظام جهانی تحلیل می کند و با این فرض که این مناطق چون جزو پیرامون و زیر دست هستند پس مرکز ، یعنی توسعه یافته ها، مقصر بدبختی و عقب ماندگی آنها هستند و برای حل مشکل باید رابطهٔ مرکز و پیرامون را تغییر داد.

نقد روایتهای توسعه:
 اول، غالب این نگرشها نگاهی ذات گرایانه دارند. یعنی به طرف حاکم و محکوم، ذات ابدی و پایداری را نسبت می دهند. به این معنا که طرف توسعه یافته همهٔ ویژگی ها و خصلت های مثبت و رو به پیشرفت را دارد. نتیجه این دیدگاه ذات گرایانه القای نوعی درماندگی آموخته شده به مردم این جوامع است که شما امکان تغییر ندارید و چون نمی توانید دولت و جغرافیا و فرهنگ و خلقیات را عوض کنید پس بهتر آن است که سازگار باشید و تقدیر را بپذیرید.
دوم، این نگرش ها ایستا و فاقد چارچوب علمی تحلیلی از تحولات هستند. تحولات جامعه ای مانند لرستان را از گذشته دور تا به امروز یک شکل میبینند و جامعه را ایستا و فاقد تعامل میان نیروهای اجتماعی تلقی می کنند. در این نگرش معمولاً نگاه مقایسه ای دقیق و مبتنی بر معیار حاکم نیست و توان مقایسه جامعه خود را با دیگران به صورت منصفانه و واقع گرایانه ندارد. سوم، در میان صاحبان این دیدگاه ها نگاه تک عاملی و تقلیل گرا در تبیین مسائل غالب است. این روایت ها، معمولاً بر مبنای تجربه یا تفکر ایدئولوژیک، شواهدی را بیرون می کشند و آنها را در ذهن خود و بدون توجه به تفکر علمی، به هم پیوند می زنند. چهارم، صاحبان این روایتها کمتر امکان گفت و گو باهم را در سطوح مختلف دارند. آنها نتوانسته اند در فضایی مشترک با هم گفت و گو کنند و بر روی مدل توسعه محلی به اجماع برسند.

 سیاستها و برنامههای توسعه اي حاکم برلرستان
 در برابر روایت ها در مورد علل توسعه نیافتگی، معمولاً راه حل ها و سیاستهای کلیشه ای در جهت تحقق توسعه نیز در این مناطق وجود دارد که بدانها اشاره میکنم:
 الگوی افزایش رشد اقتصادی و نشت به پایین (Trickle Down) از چند دهه پیش به این طرف معمولاً این رویکرد در میان سیاستگذاران غالب بوده که جوامعی مانند لرستان به خاطر داشتن نوعی تأخیر فاز نسبت به روند توسعه ملی قادر به همگامی با روند توسعه ملی نیستند. بنابراین باید توسعه این مناطق را با یک مرحله تأخیر دنبال کرد و با بالا بردن رشد اقتصادی مناطق پیشرفته و نشت دادنِ ثمراتِ رشد مناطق بالادست به پایین دست به تدریج امکان توسعه را در این مناطق فراهم کرد. این تفکر در سالهای اخیر با رشد خصوصی سازی و کنار کشیدن دولت از تعهد خود نسبت به عدالت منطقه ای و آمایش سرزمینی پررنگ تر هم شده است.
 سرمایه گذاری بزرگ دولتی:  این رویکرد که معمولاً در میان نمایندگان مجلس و نخبگان اداری و سیاسی محلی بیشتر شایع است باور دارد که دولت در این مناطق باید عقب ماندگی تاریخی را با جهش بزرگ و تبعیض مثبت و سرمایه گذاری عظیم دولتی، وایجاد صنایع و کارخانه ها و اشتغالزایی، مشکل بیکاری و فقر را یکباره حل کند این گونه خواسته ها معمولاً در بازیهای انتخاباتی و در فضای مردم فریبی و جمع کردن رأی مطرح و بر موج مطالبات مردم فقیر و ناکام سوار شده و بیشتر کارکرد انتخاباتی پیدا کرده و بعداً معمولاً فراموش یا در دالانهای اداری پایتخت گم می شود

جذب سرمایه گذار بخش خصوصی:
 رویکرد جدیدی که بار شد فضای خصوصی سازی دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ در ایران مطرح شده دولت حداقلی و تقویت بخش خصوصی را حلال مشکل اقتصادی ایران میداند. این نگرش معتقد است که مشکل توسعه در این جوامع را باید با جذب سرمایه گذار و آوردن سرمایه حل کرد. اینها معتقدند که اگر در این جوامع سرمایه، چه در قالب وام بانکی یا سرمایه گذار شخصی وارد شود می تواند به بهبود کسب و کار و رشد بنگاه های اقتصادی کمک کند و توسعه را به همراه بیاورد.

جذب اعتبارات دولتی:
 رویکرد دیگری که معمولاً در میان بوروکرات ها و تکنوکرات ها جذابیت دارد، متأثر از نگاه ملی تقویت بنگاههای خُرد و متوسط از طریق وام های زود بازده و اشتغالزا و حل مشکل توسعه از این طریق است پیروان این دیدگاه معتقدند با دادن اعتبارات فعالیت های اقتصادی پویا می شود و از این طریق رشد اقتصادی افزایش می یابد. نتیجه چنین رویکردی معمولاً توزیع ناکارآمد اعتبارات و منابع از مجرای یک بوروکراسی ناتوان دارند و خویشاوند سالار است که منابع مالی را میان افرادی توزیع می کند که نه سر رشته ای در اقتصاد و نه توان بنگاه داری دارند و با گرفتن وام ها، خود را مقروض و زندانی و گرفتار نموده یا سرمایه را به سمت مستغلات و املاک برده و از استان خارج میکنند. نمونه بارز حاکمیت این دیدگاه را در دوره ای از دولت آقای سید محمد خاتمی و عمدتاً در دولت آقای محمود احمدی نژاد دیدیم.

 تقدم توسعه فرهنگی و اجتماعی بر توسعه اقتصادی
 رویکرد دیگری که روشنفکران و نخبگان خارج از ساختار اداری هوادار آن هستند باور دارد که در لرستان توسعه فرهنگی مقدم بر اشکال دیگر توسعه است. دولت ها باید تلاش خود را ابتدا مصروف ارتقای سطح فرهنگی جامعه و گذر جامعه از فرهنگ قبیله ای و قبیله گرایی به فرهنگ توسعه کنند و سپس وارد ابعاد دیگر توسعه شوند.

 نقد سیاستها و برنامه های توسعه :
معمولا اولین انتقاد به این برنامه ها این است که آنها بدون توجه به سطح توسعه، ضعف زیر ساختها، عدم زیست مندی ،تجاری نبود جذابیت سرمایه گذاری در این مناطق و حتی ظرفیت های اداری و فنی و محلی و کنشگران اجتماعی و زمینه های اجتماعی و فرهنگی، فقط یک نسخه، مانند دولت یا بازاریا سرمایه، را پیشنهاد می کنند. همچنین در برنامه ریزی سطح کلان این مناطق فاقد استراتژی مشخصی در سیاست توسعه هستند. معمولا لرستان را به خاطر سابقهٔ ایلی و داشتن منابع آبی و زمینهای کشاورزی و مراتع دامداری، مستعد رویکرد کشاورزی محور دانسته اند ولی هیچ گاه در برنامه های توسعه اجرا شده نه فقط راه های تحول و کارانمودن کشاورزی سنتی مطرح نشده بلکه صنعت و خدمات نیز در این استان همپا با سیاست کشاورزی محور مورد توجه قرار نگرفته است. تنها در اوایل دههٔ ۱۳۵۰ بود که با اجرای صنایع مکمل و تبدیلی مانند صنایع گوشت و چرم و پوست و نساجی (پارسیلون) و یخچال سازی در لرستان سعی شد که خروجی بخش کشاورزی را به صنعت وصل کنند و راهی برای جذب نیروی مازاد حوزهٔ کشاورزی و دامداری عشایری به سمت صنعت و خدمات باز کنند که با انقلاب و جنگ ناکام ماند و بعد از جنگ هشت ساله نیز با سیاستهای خصوصی سازی آن صنایع هم تعطیل شدند و بعد از آن نیز سیاست روشنی در مورد توسعۀ لرستان، جز بی توجهی، دنبال نشد.

الزامات یک مدل توسعه محلی در لرستان
1.توسعه محلی نباید حاشیه و دنباله رو توسعه ملی باشد بلکه باید دارای راهبرد و استراتژی در متن توسعه ملی باشد. به این معنا که دولت توسعه گرا باید خود را مدافع رشد و توسعه مناطق عقب افتاده و کاهش دادن نابرابریهای منطقه ای و توانمند کردن مدیریت محلی بداند. به این منظور باید نظام حکمرانی ملی در کنار تغییر نگرش، نهاد توسعهٔ محلی را به صورت مجزا از ساختار اداری محلی ایجاد نماید. این نهاد متولی توسعه باید از اقتدار سازمانی و اجتماعی لازم برخوردار بوده و توان هماهنگی میان سازمانهای مختلف محلی را داشته و از امکان پژوهش و اجر او ارزیابی برنامه های توسعه در این مناطق برخوردار باشد. همچنین این نهاد نباید وابسته به سیاست انتخاباتی باشد به طوری که با هر انتخابات بدنه مدیریتی آن دستخوش تغییر شود، یا با فشار نمایندگان مجلس و متنفذان محلی مجبور شود منابع را در خدمت هدفهای سیاستمداران قرار دهد.
2.بوروکراسی محلی گرچه کارگزار مناسبی برای توسعه نیست ولی با داشتن شرایط مناسبی می تواند شریک و همکار خوبی برای نهاد توسعه باشد. بوروکراسی توانمند در این مناطق باید دارای اقتدار و نظم و ساختار اداری مناسب در سطوح مختلف بوده و از قبیله گرایی و خویشاوندسالاری که وجه مشخصه ساختار اداری در این مناطق است دوری کند و از کارایی و کارآمدی لازم برای همراهی با توسعه برخوردار باشد.
3.یکی از ارکان اصلی توسعه تأمین منابع و سرمایه مالی است. معمولاً در این مناطق میزانی از سرمایهٔ محلی وجود دارد که به خاطر همان زنجیره انتقال ارزش از مرکز به پیرامون، عدم امنیت سرمایه و انتظار سوددهی بالاتر، به سمت مناطق توسعه یافته کوچ می کنند. بنابر این یکی از راه های کند کردن سرعت فرار سرمایه، ایجاد پایداری اقتصادی در این مناطق از طریق ترکیب کردن سرمایه محلی با سرمایه بخش خصوصی و سرمایه ملی در قالب اعطای اعتبارات دولتی است. بنابراین با پیوند زدن سرمایه محلی به دیگر انواع سرمایه ها و جهت دهی آنها در کارهای تولیدی می توان هم از فرار سرمایه جلوگیری کرد و هم سرمایه گذار غیر محلی را جذب کرد.
4.معمولاً در این مناطق سطوح بالایی از فقر و بیکاری وجود دارد. فشار این دو پدیده برای تأمین بقاء می تواند هر نهاد و برنامه ای را دچار مشکل کند. بنابراین هر نهاد توسعه ای نمی تواند رفع فقر و بیکاری را موکول به بالارفتن رشد اقتصادی و نشت ثمرات آن و کاهش خود به خود فقر کند. بلکه ناچار است در همان ابتدای کار تمرکز خود را بر کاهش آستانه ای بیکاری و فقر قرار دهد تا فشار فقر مانع از افزایش بهره وری و کارایی پروژه های اقتصادی نشود. از این رو طرح های توسعه ای باید حداقل در شروع کار به جای رفاه محوری، کار محور باشد
. 5.در ادبیات مسلط توسعه و غالبا نگاه لیبرال معمولاً تاکید زیادی بر امر سرمایه در توسعه دارند. تا جایی که تصور می کنند با آمدن سرمایه و سرمایه گذار همه چیز قابل حل است. در عین حال که نقش سرمایه مهم است ولی نمی توان در کنار آن از نقش مهم تر دولت و زمینه های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و حتی سیاسی محلی در جذب سرمایه چشم پوشی کرد.
6.نظریه پردازان جدیدی مانند گونار میردال و دارون عجم اوغلو بر رابطۀ متوازن میان دولت و جامعه تأکید دارند واقعیت جامعه ایران و حتی مناطق توسعه نیافته این است که مردم به مدد بالا رفتن سواد و ارتباطات رشد کرده اند و خواهان مشارکت در حکمرانی اند و نمی توان با این مردم همانند دهه اول قرن بیستم و الگوهای رضاشاهی برخورد کرد و جامعه را کاملا مطیع تجدد و دولت دانست. گرچه عاملیت و فاعلیت مردم در سالهای اخیر وجه منفی و آسیب زایی نیز پیدا کرده است ولی هر دولت توسعه گرایی ناچار است عاملیت مردم محلی را بپذیرد و آن را در جهت خواسته خود تسهیلگری کند. به نظر این صاحب نظران رابطه مطلوب جامعه و دولت در توسعهٔ جامعه قوی در برابر دولت قوی است؛ چرا که امروزه موضوعات جدیدی مانند تغییر اقلیم خشکسالی، سیل، آسیبهای اجتماعی جدید، شهر نشینی، حاشیه نشینی، عاملیت زنان و طبقۀ متوسط جدید مطرح شده که هر الگوی توسعه باید این موضوعات را در برنامه های خود لحاظ کند.

نتیجه گیری:  از توسعۀ آمرانه تا توسعه هویت گرا و مشارکتی :
تجربه چند دهه مواجهه جامعۀ لرستان با الگوهای توسعه سبب شـ شده است که و اکنشهای مختلفی در میان مردم بر سر نگاه به توسعه ایجاد شود. اول اینکه در سطح نخبگان ابزاری و فکری معمولاً نوعی ناامیدی از رسیدن به توسعه به وجود آمده است. به این شکل که بسیاری معتقدند چنین جوامعی با تأخیر طولانی در روند توسعه و تشدید مشکلات محلی و ملی و جهانی اعم از تورم و تحریم و تغییر اقلیم و بی اعتنایی و ناتوانی دولت نسبت به مسائل داخلی، توسعه در سطح ملی ممتنع شا شده است. بنابراین از آرزوی توسعه این مناطق محلی نیز باید دست شست. دسته دیگری با مشاهده این سرخوردگی و تضییع حقوق این مناطق و تبعیض هایی که در سطح ملی تجربه می کنند به دنبال هویت سازی اجتماعی و سیاسی از قوم لر و تشکیل جنبش های اجتماعی در سطح ملی هستند تا بتوان با گسترده کردن چارچوب جغرافیایی جنبش از تمام لرهای سرزمین ایران بتوانند بسیج گسترده تری از این قوم ایجاد کنند و با بسیج سیاسی حق این قوم را از دولت مرکزی بگیرند. دسته آخری که غالباً در دانشگاه ها به تبع سیاست های حاکم دولتی در دانشگاه به وجود آمده اند و به نقد رادیکال مدرنیزاسیون پرداخته اند و متأثر از متفکران صاحب نام پساتوسعه، مانند مجید رهنما و آرتور اسکوبار، معتقدند که توسعه در شکل نوسازی آن هیچ سوغاتی جز فقر و فلاکت برای مردم این مناطق نداشته و ما باید به دنبال الگوهای محلی برای تعالی و پیشرفت و بهبود زندگی مردم این مناطق باشیم. چنین الگوهایی در خدمت باز تولید الگوهای سنتی اجتماعی و سیاسی و همراه با سنت گراها قرار می گیرند. بنابراین در پایان میتوان گفت که با وجود نقد جدی به مدلهای ذهنی توسعه و الگوهای عملی توسعه، ضرورت دارد با توجه به شرایط جدید جهانی و ملی و محلی در پرتو ارتباطات تکنولوژیکی، تغییرات اقلیمی و مشارکت جوامع محلی، الگوهای جدیدی از توسعه در سایه گفت و گوی همهٔ کنشگران و ذی نفعان و سیاستگذاران توسعه طراحی شده و در اجر او ارزیابی آن نیز جامعه مدنی هدف های محلی نیز منظور شوند. مردم لرستان جدا از جفای تاریخی که در طی یک قرن در حق آنان شده، مستحق شرایط فقر آلود امروز نیستند. همه جوامع حق دارند در آرامش و رفاه باشند، برای داشتن شغل های پایین و کسب نان و در آمد حداقلی مهاجرت نکنند؛ جوانانشان از فرط بیکاری و برای کسب لقمه ای نان جانشان را قربانی نکنند محل زندگی شان را آباد و زیبا ببینند به فرهنگ محلی خود ببالند و عزت نفس قومی بالایی داشته باشند همۀ اینها با داشتن دولتی توسعه گرا و برابری طلب و جامعه ای تحول خواه امکان پذیر است.

*دکترای جامعه شناسی توسعه
منبع: فصلنامه  نگاه نو ۱۳۳

دیدگاه‌ها  

#1 سلاحورزی 1401-10-27 20:16
دکتر ترکرانی آدم بسیار باسوادی است ایکاش گروه جامعه‌شناسی را در دانشگاه لرستان راه‌اندازی کند چون بعد از ۴۶ سال هنوز گروه جامعه‌شناسی ندارد. سپاس
نقل قول کردن
#2 حاج میرزا 1401-10-27 21:34
همه اقوام ایرانی در دویست سال پیش اغلب زندگی ایلیاتی داشته اند در لرستان فقط چند وطایفه معروف زندگی عشایری داشتند و بیشتر جمعیت لرستان یک جا نشین بودند و حکومت اتابکان لر گویای خیلی از خصلت لژها در زندگی اجتماعی است پدیده ای که اقوام دیگر نداشتند همین مرکز ایران و کویری که الان صاحب صنعت و قدرت هستند قبلا کارشان فقط کشت تریاک بود ولی بدلیل توجه دولت مرکزی به خصوص رضاشاه و تخصیص بودجه های کلان و ساخت کارخانجات فولاد و سنگ آهن و مس رشد فزاینده ای داشتند در حالی که هیچ بودجه قابل توجهی به لرها داده نشد بعد از انقلاب همین تفکر مرکز گرا حتی بیشتر شد و لرستان آسیب دیده از جنگ رها شد و هیچ گونه سرمایه گذاری دولتی و خصوصی صورت نگرفت و کل مشکلات لرستان ریشه در این نگاه تبعیض آمیز دارد نه زندگی ایلیاتی نه وطایفه محدود و کوچک الان شما کافی است نگاهی به میزان سرمایه گذاری در لرستان و اصفهان طی همین بیست سال گذشته داشته باشید حتی اجازه نمی دهند از منابع آبی خودمان برای کشاورزی استفاده کنیم شما دنبال چی میگردی ؟ از این واضح تر چی میخوای ؟ سابقه تمدنی قوم لر از همه اقوام ایرانی بیشتر است
نقل قول کردن
#3 حاج میرزا 1401-10-27 21:52
ادامه....
همان رضا شاه که شما ادعا می کنید به دنبال زندگی مدرن بود و مخالف زندگی ایلیاتی راه آهن جنوب به شمال را از شهرهای لرستان و مخصوصا شهر خرم آباد که سابقه تاریخی دارد عبور نداد و از بیابان های خالی از سکنه عبور داد پس ادعای شما درست نیست که خصلت های زندگی ایلیاتی مانع توسعه لرستان شده دلیل اصلی عقب ماندگی لرها سیاست لرهراسی که از زمان رضاشاه شروع شد و لرستان را به چندین استان تقسیم کرد تا قدرت لرها را کاهش دهد و تهاجم فرهنگی به لرها توسط دارندگان رسانه تا جایی که لرها دچار خودباختگی شدند و دشمنی اقوام رقیب برای جلوگیری از نفوذ لرها کاملا مشهود است که شما هیچ اشاره نکردید به این موارد سهم لر در انقلاب مشروطه چه شد در عوض سهم ترکها چه شد باعث شد ترکها به مرکز نقل مکان کنند و قدرت زیادی بدست آوردند و کلی عامل دیگر که گفتن آنها در این مجمل امکان پذیر نیست
نقل قول کردن
#4 کمال 1401-10-28 00:42
هیچگاه درتمامی کشورهای توسعه یافته شاهدسفرروسای جمهوری.روسای مجلس وقوه قضاییه به سایرشهرها نیستم بجزکشورما بعنوان نمونه این همه سفرهای مقامات ارشددرلرستان چه تحولی بوجودآورده اند.تنها ثمره اینگونه سفرها خرج تراشی های هنگفت میباشد
نقل قول کردن
#5 خرم 1401-10-28 01:05
به نقل از حاج میرزا:
ادامه....
همان رضا شاه که شما ادعا می کنید به دنبال زندگی مدرن بود و مخالف زندگی ایلیاتی راه آهن جنوب به شمال را از شهرهای لرستان و مخصوصا شهر خرم آباد که سابقه تاریخی دارد عبور نداد و از بیابان های خالی از سکنه عبور داد پس ادعای شما درست نیست که خصلت های زندگی ایلیاتی مانع توسعه لرستان شده دلیل اصلی عقب ماندگی لرها سیاست لرهراسی که از زمان رضاشاه شروع شد و لرستان را به چندین استان تقسیم کرد تا قدرت لرها را کاهش دهد و تهاجم فرهنگی به لرها توسط دارندگان رسانه تا جایی که لرها دچار خودباختگی شدند و دشمنی اقوام رقیب برای جلوگیری از نفوذ لرها کاملا مشهود است که شما هیچ اشاره نکردید به این موارد سهم لر در انقلاب مشروطه چه شد در عوض سهم ترکها چه شد باعث شد ترکها به مرکز نقل مکان کنند و قدرت زیادی بدست آوردند و کلی عامل دیگر که گفتن آنها در این مجمل امکان پذیر نیست
همین زندگی ایلیاتی و یاغی گری باعث عقب ماندگی شده و ترس ایجاد کرده برای سرمایه گذاری توجیه الکی نکن
نقل قول کردن
#6 سهند 1401-10-28 03:09
با تشکر بسیار زیبا بود، انتظار داریم آقای ترکارانی بیشتر در این زمینه یادداشت بنویسند.‌‌... ممنونیم
نقل قول کردن
#7 کتابدار 1401-10-28 03:15
البته تعبیر لرها برای عنوان کلی حداقل از نطر من خواننده، شاید درست نباشد.
فرق ما با اصفهان در حوزه های گوناگوت، ناشی از قدرت اون ها در استثمار سرمایه های طبیعی دیگر استان هاست. بنظرم آب رو از اصفهان بگیرن، تنش ها و چالش های اون ها هم به مراتب بیشتر از ما خواهد شد.
و اگر در لرستان چندتا کارخانه مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و..‌ بود، مطمئنا وضع ما امروز متفاوت بود... در مجموع اقتصاد زیر بناست..‌ آمارهای خشنونت و نزاع های خیابانی در همین لرستان ما در دوره های مختلف چند ساله گذشته، تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی کم و زیاد شده است..‌
نقل قول کردن
#8 حاج میرزا 1401-10-28 09:39
ادامه فرموده اید لرها هنوز حسرت زندگی ایلیاتی را می خورند ! اتفاقآ و متاسفانه تنها قومی که از آداب و رسوم قدیم خود فاصله زیادی گرفته است لرها هستند و زبان مادری و پوشش لباس خود را کنار گذاشته و شبیه مرکز نشینان شده اند ولی کردها و بلوچ ها و ترک ها هنوز با لباس و زبان خود زندگی می کنند پس همپوشانی لرها به زندگی مدرن نسبت به بقیه اقوام خیلی بیشتر است البته شاید این نوع رفتار نتیجه همان تهاجم فرهنگی به لرها باشد که لرها خود را باختند و تسلیم فرهنگ مرکز شدند به هر حال الان شهرهای لرستان بیشترین شباهت را با مرکز نشین ها دارد پس ادعای شما در این زمینه رد می شود لرهای امروزی خواهد زندگی مدرن هستند ولی دولت همکاری لازم را ندارد
نقل قول کردن
#9 دلسوز 1401-10-28 10:07
[quote name="حاج میرزا"]ادامه....
همان رضا شاه که شما ادعا می کنید به دنبال زندگی مدرن بود و مخالف زندگی ایلیاتی راه آهن جنوب به شمال را از شهرهای لرستان و مخصوصا شهر خرم آباد که سابقه تاریخی دارد
بزرگوار عامل تمام بدبختی و محرومیت این استان فرهنگ ایلیاتی و طایفه ای هست .شما بعنوان نمونه نظری به انتخاب نمایندگان در طول دوران داشته باشید ههههههیچ موقع انتخاب شایسته ای نداشته ایم و صرفا هدف تامین منافع ایل و طایفه بوده ونه شهر و استان
نقل قول کردن
#10 رشنو 1401-10-28 11:21
برخی ایلات و طوایف و عشیره ها زندگی کوچ نشینی و زیر چادر داشتند و ییلاق و قشلاق می‌کردند آن‌ها هیچ درک درستی از توسعه و مدنیت و شهریت نداشتند و متاسفانه امروزه هم با همان منظومه فکری عشیره‌ائی که داشتند در شهرها سکونت دارند و نام قبیله روی فامیلی شان است و فکرشان قرن بیست و یکمی نیست
نقل قول کردن
#11 هداوند دورودی 1401-10-28 11:32
والا همه احترام قوم لُر و لرستان را داشتند من خودم ۰ندین ساله در کارخانه داروسازی تهران کار میکنم و مشکلی نداشتم فقط وقتی کمی گرانی و بیکاری بیشتر شد خیلی از شهرهای غربی لرستان مهاجرت کردن تهران و متاسفانه اگر خلافی و جرمی مرتکب می‌شوند به پای کل لرستان نوشته میشه و اگر کمی مراقب رفتار و کردارشان باشند این‌همه قضاوت غلط بما صورت نمیگیره
نقل قول کردن
#12 میرزاوند چگنی 1401-10-28 11:35
تحقیر و توهین به اقوام زمانی شروع شد که اینها برای کارگری به تهران و کلانشهرها می‌رفتند و چون نه حرفه و فنی بلد بودن و نه درآمد و سرمایه‌ای داشتند ناچاراً به سمت باندها و کارهای خلاف کشیده میشدن و موقع دستگیری قاعدتا میگفتن ما از استان لرستانیم و اینگونه داوری ها و قضاوت ها و پیش فرضهای غلط ذهنی شروع شد. اگر مهاجرتی صورت نمی‌گرفت قطعا قضاوت غلطی هم نبود
نقل قول کردن
#13 خرم‌آبادی 1401-10-28 11:37
توسعه یک روند است. توسعه یک پروسه زمان بر است. توسعه یک رخداد نیست که یکدفعه اتفاق بیفتد. برای پیشرفت و توسعه به نیروی انسانی باسواد و دلسوز نیاز است. برای توسعه هم دولت باید توجه کند و سرمایه‌گذاری کند و هم مردم اون منطقه مطالبه‌گری کنند و میل به پیشرفت داشته باشند.
نقل قول کردن
#14 اسدی 1401-10-28 11:40
عده‌ای میرن تهران و هر خلاف و جرم و عمل زشتی می‌کنند از عمد و به دروغ میگن ما لر خرم‌آبادی هستیم و اینطوری وجهه مارو خراب کردند درصورتیکه نه لر زبانند و نه متولد خرم‌آباد هستند لذا ما باید اطلاع‌رسانی کنیم البته خود مردم ایران هم با رواج فضای مجازی فهمیدند که اونایی که خلاف می‌کنند اصلا لر و لر زبان نیستند
نقل قول کردن
#15 عسگری 1401-10-28 14:33
به نقل از کتابدار:
البته تعبیر لرها برای عنوان کلی حداقل از نطر من خواننده، شاید درست نباشد.
فرق ما با اصفهان در حوزه های گوناگوت، ناشی از قدرت اون ها در استثمار سرمایه های طبیعی دیگر استان هاست. بنظرم آب رو از اصفهان بگیرن، تنش ها و چالش های اون ها هم به مراتب بیشتر از ما خواهد شد.
و اگر در لرستان چندتا کارخانه مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و..‌ بود، مطمئنا وضع ما امروز متفاوت بود... در مجموع اقتصاد زیر بناست..‌ آمارهای خشنونت و نزاع های خیابانی در همین لرستان ما در دوره های مختلف چند ساله گذشته، تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی کم و زیاد شده است..‌
اونا سیاست دارن با زبان چرم همه کاری می‌کنند مثل ما احساسی و عاطفی نیستند
نقل قول کردن
#16 عبدالمالکی 1401-10-28 14:36
به نقل از کتابدار:
البته تعبیر لرها برای عنوان کلی حداقل از نطر من خواننده، شاید درست نباشد.
فرق ما با اصفهان در حوزه های گوناگوت، ناشی از قدرت اون ها در استثمار سرمایه های طبیعی دیگر استان هاست. بنظرم آب رو از اصفهان بگیرن، تنش ها و چالش های اون ها هم به مراتب بیشتر از ما خواهد شد.
و اگر در لرستان چندتا کارخانه مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و..‌ بود، مطمئنا وضع ما امروز متفاوت بود... در مجموع اقتصاد زیر بناست..‌ آمارهای خشنونت و نزاع های خیابانی در همین لرستان ما در دوره های مختلف چند ساله گذشته، تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی کم و زیاد شده است..‌
احسنت زندگی چادرنشینی و ایلات و عشایر کوچرو خودشان به‌عنوان ابزاری برای عقب نگه‌داشتن جامعه عمل می‌کردند و هیچ جای ثابتی هم نداشتند و سیم‌های تلگراف را هم قطع می‌کردند و باعث ناامنی شهرها شدند
نقل قول کردن
#17 ویسی 1401-10-28 14:46
عمده ترین مشکل لرستان اولا اختلاف حاکمان آن با حکومت مرکزی در دوره صفویه بود که باعث ۲ بار لشکرکشی شاه عباس صفوی به لرستان و اعدام شاهوردیخان بود که همین باعث شد طوایف کهن و اصیل لرستان مثل چگنی و کوشکی و ساکی و سلاحورزی را تبعید کنند و طوایف جدیدی از ماهیدشت کرمانشاه به لرستان آوردند که آنها هم به‌دلیل سکونت در مناطق سردسیر کم کم به مناطق جنوبی تر نفوذ کنند و دردسرها و مشکلاتی را برای حاکمان لرستان فراهم آوردند همچنین به‌دلیل زندگی کوچی و عدم دلبستگی به یکجا و تضاد و ناسازگاری با روستا و شهرها در ناآرام گردن لرستان نقش داشتند و همین تفکر و ذهنیت عشیره ای تاکنون در لرستان مهمترین مانع توسعه است چون تنگ نظری و حسادت می‌کنند نسبت بهم و دلسوز کلیت استان نیستند
نقل قول کردن
#18 دانشجو 1401-10-28 14:48
چرا دانشگاه لرستان گروه جامعه‌شناسی ندارد؟ با اینهمه مشکلات فقر و بیکاری و اعتیاد و سرقت و مهاجرت و...چرا گروه جامعه‌شناسی ندارد؟
نقل قول کردن
#19 حاج میرزا 1401-10-28 18:22
چند تا سرمایه گذار تا الان در لرستان کشته شده ؟سرمایه گذاران جایی می روند که زیرساخت های لازم مثل راه آهن فرودگاه و بزرگراه و انرژی های مورد نیاز و سوق الجیشی بودن منطقه از نظر دسترسی به همه نقاط کشور وجود داشته باشد کدامیک از این زیرساخت ها در لرستان موجود است اتفاقآ نیروی کار لرها بسیار مطیع هستند دو سال پیش بیشترین درگیری خیابانی و دعواهای منجر به قتل بیشتر در اردبیل و استان های شمالی بود لرستان در رتبه بسیار پایین بود اینقدر خودتان را ترور شخصیتی نکنید به خدا لر بودن افتخار است
نقل قول کردن
#20 حاج میرزا 1401-10-28 18:29
به نقل از دلسوز:
[quote name="حاج میرزا"]ادامه....
بزرگوار عامل تمام بدبختی و محرومیت این استان فرهنگ ایلیاتی و طایفه ای هست .شما بعنوان نمونه نظری به انتخاب نمایندگان در طول دوران داشته باشید ههههههیچ موقع انتخاب شایسته ای نداشته ایم و صرفا هدف تامین منافع ایل و طایفه بوده ونه شهر و استان
عزیز جان اگر دولت شرایط نمایندگی را سخت تر کند مخصوصا برای مناطق محروم هر کسی نمی تواند نماینده شود ولی استاندار را دولت انتخاب می کند و همه کاره استان است ولی تا کنون استاندار قابلی که همه از او راضی باشند نیامده است اکثرا میگن دهمرده آدم توانایی بوده خب چرا دولت برای منطقه محرومی مثل لرستان یک استاندار ویژه که قابلیت بالایی داشته باشد انتخاب نمی کند
نقل قول کردن
#21 چگنی 1401-10-28 20:04
به نقل از حاج میرزا:
چند تا سرمایه گذار تا الان در لرستان کشته شده ؟سرمایه گذاران جایی می روند که زیرساخت های لازم مثل راه آهن فرودگاه و بزرگراه و انرژی های مورد نیاز و سوق الجیشی بودن منطقه از نظر دسترسی به همه نقاط کشور وجود داشته باشد کدامیک از این زیرساخت ها در لرستان موجود است اتفاقآ نیروی کار لرها بسیار مطیع هستند دو سال پیش بیشترین درگیری خیابانی و دعواهای منجر به قتل بیشتر در اردبیل و استان های شمالی بود لرستان در رتبه بسیار پایین بود اینقدر خودتان را ترور شخصیتی نکنید به خدا لر بودن افتخار است
سرمایه‌گذاری اومد کارخانه فولاد خرم‌آباد را راه‌اندازی کند با تفنگ چندگلوله زدن تو ماشینش و اونم فرار کرد گفتن اول طلب مارو بده بعد کارخونه را راه‌اندازی کن! کسی به قوم لُر حرفی نزده خودمون داریم میگیم مردم ما راه قانونی و درست را بلد نیستن بجای غُر زدن و متهم کردن دیگران فرهنگ خودمون را هم از منظر خودمون نقد کنیم ما فرهنگ کارمون ضعیفه
نقل قول کردن
#22 چگنی 1401-10-28 20:06
به نقل از اسدی:
عده‌ای میرن تهران و هر خلاف و جرم و عمل زشتی می‌کنند از عمد و به دروغ میگن ما لر خرم‌آبادی هستیم و اینطوری وجهه مارو خراب کردند درصورتیکه نه لر زبانند و نه متولد خرم‌آباد هستند لذا ما باید اطلاع‌رسانی کنیم البته خود مردم ایران هم با رواج فضای مجازی فهمیدند که اونایی که خلاف می‌کنند اصلا لر و لر زبان نیستند
شما هم ناراحت نشید اینقدر فعال باشید و کار و تلاش کنید و همه‌جا با افتخار بگید ما لر خرم‌آبادی هستیم تا مردم بفهمند بین ما فرق هست من همیشه آدم تابع قانونی بودم و با رفتار درستم و وظیفه شناسی و هیچگونه خلافی باعث افتخار خودم و خانواده ام و شهرم شدم. این راهشه. راه درست
نقل قول کردن
#23 حاجیوند بختیاری 1401-10-28 22:24
سد بختیاری در شهرستان الیگودرز لرستان و بر روی رودخانه بختیاری لرستان است و بلندترین سد بتنی و دو قوسی جهان است مسئولان لرستان و خصوصا الیگودرز حواستون باشه این سد کلی افتخار و جنبه های گردشگری دارد حواستون را جمع کنید این را هم دزفولی ها نبرند و داستان آبشار شوی و دریاچه تمی تکرار نشود
نقل قول کردن
#24 خرم 1401-10-28 22:46
به نقل از حاج میرزا:
به نقل از دلسوز:
[quote name="حاج میرزا"]ادامه....
بزرگوار عامل تمام بدبختی و محرومیت این استان فرهنگ ایلیاتی و طایفه ای هست .شما بعنوان نمونه نظری به انتخاب نمایندگان در طول دوران داشته باشید ههههههیچ موقع انتخاب شایسته ای نداشته ایم و صرفا هدف تامین منافع ایل و طایفه بوده ونه شهر و استان
عزیز جان اگر دولت شرایط نمایندگی را سخت تر کند مخصوصا برای مناطق محروم هر کسی نمی تواند نماینده شود ولی استاندار را دولت انتخاب می کند و همه کاره استان است ولی تا کنون استاندار قابلی که همه از او راضی باشند نیامده است اکثرا میگن دهمرده آدم توانایی بوده خب چرا دولت برای منطقه محرومی مثل لرستان یک استاندار ویژه که قابلیت بالایی داشته باشد انتخاب نمی کند
ظاهرا عمدا در برابر واقعیت مقاومت میکنی!!3 حکومت قاجار،پهلوی و جمهوری اسلامی اومدن همه که پدرکشتگی نداشتن با لرستان تبعیض بوده شکی نیست اما رفتار و روش خود لرستانی ها عامل اصلی بوده
نقل قول کردن
#25 خرم 1401-10-28 22:50
به نقل از حاج میرزا:
چند تا سرمایه گذار تا الان در لرستان کشته شده ؟سرمایه گذاران جایی می روند که زیرساخت های لازم مثل راه آهن فرودگاه و بزرگراه و انرژی های مورد نیاز و سوق الجیشی بودن منطقه از نظر دسترسی به همه نقاط کشور وجود داشته باشد کدامیک از این زیرساخت ها در لرستان موجود است اتفاقآ نیروی کار لرها بسیار مطیع هستند دو سال پیش بیشترین درگیری خیابانی و دعواهای منجر به قتل بیشتر در اردبیل و استان های شمالی بود لرستان در رتبه بسیار پایین بود اینقدر خودتان را ترور شخصیتی نکنید به خدا لر بودن افتخار است

سفسطه نکن انقد منطقی فکر کن. نا امنی اجتماعی و اقتصادی ابعاد گسترده داره حتما نباید کسی به قتل برسه همینکه سرمایش نابود بشه با طایفه بازی و لجبازی کافیه بترسه و نیاد. درکش سخت نیست.وضع اداری استان مشت نمونه خرواره
نقل قول کردن
#26 فرزان 1401-10-28 23:39
خطاب به آقای شامیرزا

1-از نظر نظامی ما همسایگان نرمالی نداریم همیشه چشم طمع به خاک ایران داشتند برای همین صنایع سنگین و مهم به مرکز کویری منقل شد تا در امان باشد.
2-فرهنگ قبیله ای و خوی تهاجمی بیشتر نسبت به استانهای مرکزی که مردمی آرامتر دارد عامل مهم دیگر است
3-احساسی بودن و نداشتن سیاست بویژه در انتخابات و بزنگاه های مهم لطمه زده است
4-طایفه بازی مانع پرورش نخبگان و انسانهای مفید و بالیاقت برای استان شده است
دولتها هم بر همین اساس به استانها اهمیت میدهند عجیب نیست

من که چنین عیب شمار توام
در بد و نیک آینه دارِ تو ام
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شِکن آینه شکستن خطاست
راستی ام بین و به من دار هوش
گرنَه چنین است، به دارَم بکُش
نقل قول کردن
#27 فریاد 1401-10-29 02:18
مقاله ی بسیارجالبی بود .با سپاس فراوان .اما در ریشه یابی های اجتماعی باید عرض کنم .همان ایلیاتهایی که مانع توسعه بودند و سرکوب شدند در حکومت های بعدی حتی در زمان پهلوی دوم سناریوی اصلی را عوض کردند و امتیازاتی گرفتند .همین امروز اگر از نوادگان همان ایلیاتیها و سران عشایر سوال کنید که پدران شما چرا با رضا شاه به مقابله برخواستن قطعا جوابشان این است که آزادیخواه بودن و جلوی استبداد وایسادن .پس از سرکوب عشایر توسط رضاشاه در زمان محمد رضا شاه امتیازات خاصی به بازماندگان و فرزندان سرکوب شدگان داده شده .از جمله بورسیه های خاص برای تحصیل در تهران و اروپا .و غیره .............هم ان یاغی ها دوباره ذی حق شدند. پدران مالک و خورده بورژوا در کنار فرزندان بورسیه گرفته و تحصیل کرده و فرنگ دیده و مسخ مارکسیست و کمونیست و مائویست شده .محمد رضا شاه دیگر مقابل خوانین و سران بی سواد قرار نداشت بلکه مخالفانش اغلب فرزندان تحصیل کرده آنان بودند .واین مخالفین هر گونه توسعه را نماد امپریالیسم میدانستند و ............... ...............
نقل قول کردن
#28 فریاد 1401-10-29 02:44
آ میرزا خودمونیم داریم با هم حرف میزنیم غریبه بینمون نیست از کامنت های همه کاملا مشخصه کسی غرضی نداره همه هم دلسوز این خاکن باید بی تعصب ریشه یابی کرد .الکی بهم نپریم باور بفرمایید بدون اغراق این جمعیت لرستان از شمال تا جنوب و غرب تا شرق 80 در صد با هم قوم و خویشن .
ولی نمیدونم با این همه قرابت چرا با هم غریبیم همدیگرو درک نمی کنیم .این احساس برتری خاص و عیب خود را ندیدن .تعصبات و تحجر کورمون کرده .
همین الان اگه کسی از دربیاد و بگه که پدر بزرگ من صد سال پیش فلان اشتباه رو کرده حتی اگه درست هم بگه در مقابلش موضع می گیریم .بت سازی های بیهوده و غیره .قصد نصیحت و معزه ندارم .خاک پای همه دوستان هم هستم .اما بیایید انسان باشیم طوری که آیندگان بما افتخار کنند.
نقل قول کردن
#29 دریکوند 1401-10-29 12:59
تا امنیت نباشه و تا زیرساخت نباشه و تا مردم نخواهند نه لرستان پیشرفت میکنه و نه سرمایه‌گذاری میاد اینجا سرمایه‌گذاری کنه و پرسنل ادارات هم فکرشون بروز نیست و با سرمایه‌گذاری زیاد خوب برخورد نمیکنند
نقل قول کردن
#30 مجتبی ترکارانی 1401-10-29 19:55
با سلام و احترام
از توجه همه دوستان و مدیر مسوول محترم سایت یافته به مطلب بنده سپاسگزارم.

خوشحالم که این مطلب مورد توجه هم تباران و همشهریانم قرار گرفته و با گذاشتن کامنت های انتقادی و آگاهی بخش خود به غنای بحث افزودند.از مطالب دوستان نیزاستفاده کردم و گرچه مطلب مقداری طولانی است ولی ‌توصیه میکنم قسمت آخر مقاله را که به الزامات مدل توسعه محلی در لرستان پرداخته شده توجه انتقادی بیشتری داشته باشند .چرا که در آنجا پیش نیازهای مدل محلی توسعه را مطرح کرده ام و باور دارم ما به برای رسیدن به توسعه به ساختن گفتمان توسعه لرستان از رهگذر همین گفتگوی بر محلی فراتر از بحث های ملی نیازمندیم و همه ذینفعان در بحث توسعه باید صدایشان در ساختن گفتمان و برنامه توسعه محلی شنیده شود.
نقل قول کردن
#31 اسدی 1401-10-29 22:21
به نقل از اسدی:
عده‌ای میرن تهران و هر خلاف و جرم و عمل زشتی می‌کنند از عمد و به دروغ میگن ما لر خرم‌آبادی هستیم و اینطوری وجهه مارو خراب کردند درصورتیکه نه لر زبانند و نه متولد خرم‌آباد هستند لذا ما باید اطلاع‌رسانی کنیم البته خود مردم ایران هم با رواج فضای مجازی فهمیدند که اونایی که خلاف می‌کنند اصلا لر و لر زبان نیستند
حتی اونهایی که اواخر قاجاریه دست به ناامنی می‌زنند هم در اصل لرزبان نبودند
نقل قول کردن
#32 اصل داستان لر 1401-11-03 09:57
داستان ازآنجا شروع میشودکه بعضی هاخودشان را برترازدیگران می دانند.داستان لرهاوایران از آنجاشروع شدکه زمان کریم خان همه چی داشت به عدالت تقسیم می ش دومردم هم راضی بودندولی قاجارهااز این موضوع عصبانی بودندوبعدازمرگ اوحکومت رابدست گرفتندوشر وع کردن انتقام ازلرهاوباضعیف شدن لرهادیگران هم شروع به زورگویی می کردند بابی کفایتی هم که درکشورداری داشتندبیشترین ضربه رابه ایران و ازدست دادن خاک داشتند/زمان رضاخان که میخواستندمرکزگر ایی کننددوباره شروع به قتل عام لرها کردند/زمان محمدرضاپهلوی فازشاهنشاهی بودواولویت ده تهران رو میخاستندآبادکنن دناخواسته تبعیض شدیدشدولرهادراق لیت بودند/
نقل قول کردن
#33 اصل داستان لر 1401-11-03 09:58
درجمهوری اسلامی هم خیلی تلاش شدعدالت برقرارشودامابه طورکامل محقق نشدچون وجودهمان افرادتبعیض گر و تفکرآن هنوزکاملا مشهودبوده وآن افرادبامرکزگرای ی مدرن وتحقیرقومیت هاعملا راه را برای عدالت می بستندکه ریشه همان فسادها واختلاس ها می شد.درمورد قوم لربه جزنابرابری بودجه ای و رسانه ای نمونه صنعت آخه کجای دنیاصنایع آبرمثل فولادمبارکه اصفهان و کاشان و یزد،ذوب آهن،مس کرمان ورفسنجان و.را دراستانهای کویری و کم آب می سازنددرحالی که استانهای قوم لرتقریباپرآب مثل لرستان،چارمحال بختیاری و کهگیلویه بویراحمدنه فولاددارندنه ذوب آهن نه مس دارندونه نیروگاه.وخیلی نمونه های دیگر.که بایداصلاح شود./
نقل قول کردن
#34 اصل داستان لر 1401-11-03 09:59
این یک دروغ است که وجودطایفه هایاعشیره هامانع پیشرفت لرستان شده نه!اتفاقااین یک نقطه قوت است نه ضعف مثل اعضای بدن.این طایفه هافقط بایدبا اتحادبکارگرفته می شدند./تهران در۳۰سال پیش یک شهرکوچک با چندآبادی بودکه با تجمیع بودجه به کلانشهردست پیداشد.با تبعیض و تحقیربه راحتی می توان هرجایی را آبادکنی ولی به قیمت نارضایتی بقیه جاها،وبوجودآمدن فاصله طبقاتی گسترده بین فقیروغنی.آیا این هدف انقلاب۵۷ بود؟با این سیاست اشتباه تهران را وارد بحران جمعیتی،زلزله،آل ودگی ،ترافیک وفرونشست کردند.
نقل قول کردن
#35 اصل داستان لر 1401-11-03 10:01
بایدبه قوم لر کمک شو دتا دوباره بازیابی شود واقدامات زیربرای آن انجام گیرد.

۱-زبان لری۲-جشنواره موسیقی ۳-لباس ۴-فرهنگ سازی ۵-رفع بیکاری ۶-شبکه جهانی ۷-فیلم وسریال به زبان لری ۸-شعارفراگیرلری مثل یاشاسین آذربایجان ترکهای آذری و..۹
-اتحادسالانه وندها۱۰ -تقسیم عادلانه بودجه ۱۱-ثبت جهانی ۱۲-تعامل با همه.
نقل قول کردن
#36 دانشجوی تاریخ 1401-11-04 09:51
به نقل از اصل داستان لر:
درجمهوری اسلامی هم خیلی تلاش شدعدالت برقرارشودامابه طورکامل محقق نشدچون وجودهمان افرادتبعیض گر و تفکرآن هنوزکاملا مشهودبوده وآن افرادبامرکزگرایی مدرن وتحقیرقومیت هاعملا راه را برای عدالت می بستندکه ریشه همان فسادها واختلاس ها می شد.درمورد قوم لربه جزنابرابری بودجه ای و رسانه ای نمونه صنعت آخه کجای دنیاصنایع آبرمثل فولادمبارکه اصفهان و کاشان و یزد،ذوب آهن،مس کرمان ورفسنجان و.را دراستانهای کویری و کم آب می سازنددرحالی که استانهای قوم لرتقریباپرآب مثل لرستان،چارمحال بختیاری و کهگیلویه بویراحمدنه فولاددارندنه ذوب آهن نه مس دارندونه نیروگاه.وخیلی نمونه های دیگر.که بایداصلاح شود./
چرا نقش ۸ سال جنگ و آسیب استان‌های مرزی را نمیگید؟ کرمانشاه پس چطوری پیشرفت کرد؟ خوزستان چطور بازسازی شد؟ اونا مدیران دلسوز بومی داشتن و مردم ما مطالبه گر نبودن
نقل قول کردن
#37 فولادوند 1401-11-04 23:40
به نقل از اصل داستان لر:
داستان ازآنجا شروع میشودکه بعضی هاخودشان را برترازدیگران می دانند.داستان لرهاوایران از آنجاشروع شدکه زمان کریم خان همه چی داشت به عدالت تقسیم می ش دومردم هم راضی بودندولی قاجارهااز این موضوع عصبانی بودندوبعدازمرگ اوحکومت رابدست گرفتندوشر وع کردن انتقام ازلرهاوباضعیف شدن لرهادیگران هم شروع به زورگویی می کردند بابی کفایتی هم که درکشورداری داشتندبیشترین ضربه رابه ایران و ازدست دادن خاک داشتند/زمان رضاخان که میخواستندمرکزگرایی کننددوباره شروع به قتل عام لرها کردند/زمان محمدرضاپهلوی فازشاهنشاهی بودواولویت ده تهران رو میخاستندآبادکنندناخواسته تبعیض شدیدشدولرهادراقلیت بودند/
کریم خان برخلاف نظر شما کلی خشونت کرده که درکتاب دکتر نوایی ذکر شدند
نقل قول کردن
#38 اصل داستان لر 1401-11-07 10:03
بله درسته.بحث منم همینه طرفداران قاجارنه تنهاناراضی بودندبلکه عصبانی بودندچون با حاکم شدن کریم خان مواجب یا به اصطلاح الان رانت و فسادآنها قطع می شدوگرنه دراجتماع مردم هیچ وقت به حاکم عادل معرفی نمی شد.چون همه میدانستندقاجاره افقط به فکرقدرت خودهستندنه مردم.برای پیشرفت لرها همین عدالت کافی بود.وکافی است با دیگرشاهان مقایسه شود.
نقل قول کردن
#39 اصل داستان لر 1401-11-07 10:04
درمورد کرمانشاه اینه که استان مرزی است و خیل بودجه برای امنیت کشور آنجاسرازیرشدو اینهمه بودجه باعث استخدامی وافزایش جمعیت شدو طبق قانون بایدبرای آنهااقدامات رفاهی صورت میگرفت فقط همین عامل بودکه کرمانشاه بزرگترشود.وگرنه هیچ برتری دیگری نه تنهاکرمانشاه حتی اصفهان هم نسبت به لرستان ندارد.
در کل برای پیشرفت هرنقطه ای در جهان باید۲موردصورت گیرد.۱-امنیت۲-س رمایه گذاری.
نقل قول کردن
#40 اصل داستان لر 1401-11-07 10:06
(جامعه شناسی قوم لر بسیارپیچیده است)اما یک چیزمهم وجود داردهرزمانی که یک جریان سازی درستی در قوم و مناطق لرنشین ایران صورت گرفته همیشه پیشرفت بزرگی حاصل می شود.چون مردم همراه هستند.
نقل قول کردن
#41 دلسوز 1401-11-28 13:27
خرم‌آباد و لرستان باید مسئولان دلسوز و باسواد داشته باشه که نمیذاشتن پتروشیمی و پالایشگاه هفتم که سال ۱۳۶۰ تو خرم‌آباد کلنگ زنی شد رو نماینده اراک بیاد ببره شهر خودش یا سرهنگ دوم کازرونی مرکزآموزش ۰۷ خرم‌آباد که یک امتیاز مهم ملی بود را بیاد ببره شهر خودش کازرون که واقعا آب و هوای گرمش سربازان رو اذیت میکنه یا خانم فلاح نماینده ۳۱ ساله ایلام درخواست بده تیپی از لشکر ۸۴ خرم‌آباد را بدن به ایلام درصورتیکه کرمانشاه تعداد تیپها و لشکرهای و پادگان هاش از لرستان بیشتره یا امامزاده شاهزاده احمد که راه دسترسی اش از طریق لرستانه را اوقاف ایلام زیرنظر بگیرد یا دریاچه تمی الیگودرز و آبشار شوی بخش سپیددشت لرستان را مسئولان دزفول بنام خود کنند. مردم و مسئولان ما باید با علم و آمار از حق این مردم دفاع کنند. خواهش میکنم چاپ کنید تا کمی مسئولان و مدیران ما بخودشون بیایند. باید درد را گفت که بفکر درمان باشند. تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا