یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید حاج سعیدی: اینکه صدا و سیما ذائقه همه مردم را در نظر گرفته و با دست و دلبازی به تعداد سلائق ثبت شده، شبکه و کانال راه‌اندازی کرده، عین صواب است و آن را باید به فال نیک گرفت. اصلاً باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برایشان هورا کشید و کلاه را به اندازه برج میلاد بالا پرتاب کرد. ولی اینکه محمد رضا احمدی و جواد خیابانی برای تأمین هزینه‌های این دست و دلبازی در برنامه‌های پر بیننده جام جهانی با نهایت خفت و خواری کیک و کلوچه و خنزر پنزر تبلیغ می‌کنند و با آب و تاب مردم را به خوردن آن‌ها دعوت می‌کنند، نهایت بی‌تدبیری و مسخره بازی در این رسانه است! یعنی اگر چند صباح دیگر در رسانه ملی مجریان را مجبور به خوردن ماکارونی و جلبک کردند یا به تن‌شان پیش بند کردند و از آن‌ها خواستند به قول خودشان وال یا صفحه نمایش بزرگ را با فلان دستمال نانو گردگیری کنند و یا میز اجرای برنامه را با فلان مایع جادویی برق بیندازند، تعجب نکنید!
هفته گذشته در یک برنامه رادیویی دو مجری در حال تعریف کردن از نوعی جلبک بودند و مصرف آن را با گوشت و خاویار و انواع پروتئین‌های کشف شده در دنیا برابر میدانستند و در باب خواص آن برای دفع امراض چه سخن فرسایی‌ها که نکردند و تقریباً به جز سرطان و قطع عضو، مصرف این ماده در درمان سایر بیماری‌ها و پیشگیری از انواع امراض توصیه شد. همان جلبکی که اگر در حاشیه استخر یا رودخانه به شلوارتان بچسبد، چندشان‌تان می‌شود و تا دفع شر، معذب هستید. اما بعد از چند دقیقه صحبت در خصوص این طلای چندش‌آور، در کمال تعجب یکی از آن‌ها گفت: جهت خرید این محصول عدد ۲ را به فلان سرشماره ارسال کنید تا با تخفیف این پروتئین گیاهی به درب منزل‌تان ارسال شود! تازه ما متوجه شدیم که این برنامه علمی نیست و دوستان در حال تلاش برای جذب سرمایه و سود‌آوری در جهت ساخت لوده بازی ببخشید برنامه‌های فاخری چون دورهمی و خندوانه و... هستند!
این روز‌ها در حالی که کشور بیش از همه چیز محتاج جهاد تبیین و معرفی دستاورد‌ها و اختراعات دانشمندان جوان و حمایت از آن‌ها در جهت‌امیدآفرینی و دفع خود تحقیری در جامعه است، رسانه ملی با تبلیغ تی و سطل، کیک و اسنک، کیسه زباله، کف پوش ماشین، گهواره آرگونومیک، کرم حلزون با خواص دروغین و... عملاً بر آتش خود تحقیری می‌دمد تا جایی صورتش قرمز می‌شود و لپ‌هایش باد می‌کند!
کارشناسان معتقدند یک اثر تبلیغی ضمن برخورداری از استاندارد و کیفیت لازم باید از ابعاد مختلف، برنامه‌ریزی و استراتژی تبلیغی، بازاریابی مناسب، تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و جاذبه لازم بهره‌مند باشد. دارای مسئولیت اجتماعی بوده و با لحاظ تأثیر بر نگرش‌ها و ارزش‌های فرهنگی، سبک زندگی و... تهیه تولید شوند. همچنین از نظر متن، زیرمتن، فرامتن، ژانر، تدوین، روایت، نورپردازی، رنگ، صدا، صحنه و دکور، چهره‌پردازی، میزانسن، تکنیک، زبان بدن، عوامل انسانی، محصول و کالا و... دقت و نظارت لازم بر روی آن اعمال شود. آثار تبلیغاتی باید با شناخت بازار، مخاطب، قوانین، لحاظ موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... تهیه و منتشر شوند.
قبل از انتشار تبلیغات باید نظرسنجی و بازخوردگیری از مخاطبان در آن در نظر قرار گیرد. در حالی که روان و ساده پیام را به مخاطب منتقل کند، باید دارای خلاقیت و ابتکار لازم باشد. همچنین با رعایت اخلاقیات، ملاحظات روحی و روانی در تهیه و دفعات انتشار آن‌ها درنظر قرار گیرد؛ به طوری که هر اثر تبلیغاتی با هر کیفیتی و به هر قیمتی مجوز پخش نگیرد.
ای کاش یک نفر در این رسانه چند ده هکتاری پیدا شود و حالی دوستان کند قرار نیست برای کسب درآمد و سودآوری بیشتر، با روح و روان مردم بازی کنید، ذائقه مردم را تغییر دهید، تنبلی و مصرف گرایی را فضیلت ببخشید و... با این رویکرد هر روز از شمار مخاطب‌تان کاسته می‌شود. شک نکنید.

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 0 1401-09-20 11:28
گل گفتی جناب
تبلیغات آبکی و بلند که از زمان سریالهای صدا و سیما بلندتره چند بار از شبکه های مختلف پخش می کنن. اگه برنامه های صدا و سیما رو قطع کنن هیچی نمی شه تازه مصرف برق هم پایین میاد. خیلی از تبلیغاتشون حقوق شهروندی رو رعایت نمی کنن و توصیف غیر واقعی از کالا می دن و فقط با ظاهرنمایی قصد فروش کالا رو دارند. مثلا تولید داخل ولی قیمتشون خیلی بالا... صدا و سیما بودجه دولتی می گیره که تبلیغات بسازه و به مردم نشون بده مسابقه و سرگرمیشم که وضع خوبی نداره ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا