با رشد فزاینده تعداد وسایل نقلیه، در حال حاضر به صورت میانگین در هر خانوار یک دستگاه خودرو وجود دارد.
بر اساس شواهد موجود، با نصب روزانه بیش از ۱۰ پلاک در مراکز شماره گذاری خرمآباد، در آینده نه چندان دور باید منتظر حجم بالای خودرو در خیابانها باشیم.
خیابانهای قدیمی با حجم پذیرش پایین خودرو و ترافیک سنگین، افزایش روز افزون خودروها و حضور خودروهای به اصلاح مسافر از دیگر شهرهای استان و مناطق حاشیهای و روستاهای اطراف در مرکز شهر، باعث شده تا خرمآباد به پارکینگی بزرگ تبدیل شود.
شهرداری و شورای اسلامی این شهر در دورههای قبلی و دوره فعلی، هیچ برنامه عملیاتی برای رفع این مشکل نداشته و ندارند و با استفاده از ماده ۱۰۰ به چشمپوشی ساخت آپارتمانها و مراکز تجاری در مرکز شهر پرداخته اند.
اغلب این ساختمانهای پرتردد، در سیطره پزشکان، بانکها و صاحبان مشاغل است که بدون پارکینگ به صورت قارچگونه در مرکز ترافیک خرمآباد ایجاد شدهاند.
بیبرنامگی در مرکز استان بیداد میکند و مسوولان شهری در سایه عملکرد ضعیف استانداری لرستان در حوزه ترافیک شهری، اقدامی ندارند.
این یک هشدار جدی است که در آینده بسیار نزدیک برای عبور از ترافیک شهری به طرح زوج و فرد خودروها خواهیم رسید.
شهرداری خرمآباد هم در سالهای اخیر نتوانسته پارکینگ جدید ایجاد کرده و یا لااقل در تعریض خیابانهای اصلی اقدامی انجام دهد.
بزودی و در آینده نزدیک، شاهد ترافیک سنگینتری در خیابانهای اصلی خواهیم بود و این ماحصل عملکرد ضعیف مدیریت شهری در سالهای کنونی است.
شاید سال ۱۴۰۱ تنها سالی است که شما از شمال تا جنوب مرکز استان را بصورت طبیعی و با خودرو طی میکنید و در سال آینده برای عبور از پارکینگ بزرگی بنام خرمآباد باید مسیر پیادهروی را جایگزین کنیم.
قطعا بیشترین دغدغه فعلی شهردار خرمآباد، تامین حقوق کارکنان است و این مهم که ترافیک این شهر در آینده مشکل ساز است؛ در اولویتهای بعدی قرار دارد.
استانداری لرستان، معاونت عمرانی استانداری و دفتر فنی و شورای ترافیک باید برنامه عملیاتی را پیاده کنند که این مهم نیازمند عزم جدی مدیریت استان است.
✍ وحید_آریافر/ بهار لرستان
توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانهی احترام شما به تلاش آنها است.
ضمن تشکر از نگارنده به خاطر موضوع جالبی که عنوان کردند متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر مسائل یاد شده نیست تمام کوچه ها شده محل پارک خودرو سری به کوچه های روبروی بیمارستان عشایر بزنید ببینید که چطور ماشین پارک می کنند و اصلا به فکر صاحب خانه نیستند فقط به فکر این هستند که ماشین خودشون رو یه جا پارک کنند و دنبال کار خودشون باشند
خرم آباد در بعضی از مناطق شهرش بخاطر کوهستانی بودن نمی شه زیاد خیابانها رو عریض کرد پس باید چاره ای دیگر اندیشید. پارکینگ طبقاتی خیابانهایی که ظرفیت طبقاتی شدن رو دارند رو باید ساخت. روگذر و پل ها می شه در کم کردن ترافیک استفاده کرد. بهرحال اگه چندتا کارشناس واقعی و کاردرست باشه میتونن این مشکل رو حل کنند ولی افسوس که هست ولی نمی دونیم کجان؟!