یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یادداشت ارسالی:

وحید حاج سعیدی:جلوی در بانک ایستاده و به رمپ (سطح شیبدار) ورودی بانک خیره شده است. چند بار تلاش می‎کند که با صندلی چرخدار از رمپ بالا برود، اما شیب نامناسب وغیر استاندارد رمپ مانع می‎شود.

  بالاخره با کمک چند نفر وارد بانک می‎شود، اما گیشه بانک به قدری بالا است که حتی نمی‎تواند، تحویلدار بانک را ببیند! با کمک اطرافیان کار بانکی اش را انجام می‌دهد و باز هم به کمک عده‎ای دیگر از هموطنان از بانک خارج می‎شود؛ اما این پایان راه نیست، حالا باید با اعمال شاقه از خیابان عبور کند و این یعنی مشکلات تمام ناشدنی معلولان و توان خواهان در سطح معابر عمومی شهری ...

افزایش عوارض سیگار و ترک کبریت!معلولیت نوعی کمبود یا فقدان توانایی ناشی از اختلال است که به تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، فعالیت فرد را برای انجام امری به روش افراد عادی، محدود می‌کند یا دامنه فعالیت وی را از حالت طبیعی خارج می‌نماید.
طبق برآود سازمان بهداشت جهانی تقریباً 10 درصد جمعیت جهان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند و اگر این گروه را با جمعیت سالمندان که با محدودیت‌ها و مشکلات مشابه معلولان مواجه‌اند، جمع کنیم، نزدیک به بیست درصد جمعیت جهان را در بر می‌گیرند.
هر چند برخی از معلولیت ها در اثر حادثه یا تصادف بروز می‌کنند، ولی تلاش‌‌‌‌های پزشکی برای پیشگیری از معلولیت‌‌‌‌های مادر زادی سال هاست با جدیت پیگیری می‌شود. با این حال علی رغم تمام اقدامات برای پیشگیری متاسفانه افراد دارای معلولیت گروه قابل ملاحظه و فزاینده‌ای را در دنیای امروز تشکیل می‌دهند. در غالب کشور‌‌‌‌‌های جهان از هر ده نفر لااقل یک نفر از نظر جسمی ذهنی یا اختلالات حسی معلول است. متاسفانه معلولان گروه همگنی را تشکیل نمی‌دهند، برای نمونه افرادی که نقص در بینایی، شنوایی، اختلال در تکلم یا یادگیری و یا محدودیت در تحرک دارند و نیز معلولان به اصطلاح دارویی با موانع و مشکلات و مسائل مختلفی رو به رو هستند که باید به روش‌‌‌‌‌های متفاوت و با امکاناتی مجزا بر معلولیت خود غلبه کنند.
در کشور ما نیز، بعد از انقلاب اسلامی و بروز جنگ تحمیلی تعداد افرادی که از معلولیت‎‌‌‌‌های مختلف رنج می‎برند به فزونی گرایید و شمار بسیاری از هموطنان ما که به درجه پر افتخار جانبازی نائل شدند در زمره افراد توان خواه جامعه قرار گرفتند. آمار بالای معلولیت‌‌‌‌های ناشی از تصادفات نیز در افزایش تعداد معلولان جامعه تاثیر بسزایی گذاشته است.
فلذا آمار معلولیت در کشور سیر صعودی پیدا کرده است. این روزها سالمندان،جانبازان و معلولان در جامعه با دشواری‎ها و گرفتاری‎‌‌‌‌های زیادی دست و پنجه نرم می‎کنند: عبور و مرور، خرید از فروشگاه ها، سوار شدن یا پیاده شدن از خودرو،  عبور از پل هوایی، ورود به اماکن دولتی یا ساختمان‎‌‌‌‌های چند مرتبه و سایر مشکلات ریز و درشت دیگر که پرداختن به همه آنها از حوصله این مقال خارج است، اما یکی از اساسی‎ترین مشکلات معلولان در حال حاضر نبود گذرگاه، پیاده‎رو و پل مناسب برای عبور جانبازان و معلولان در اکثر معابر عمومی شهر‌‌‌‌های کشور است. تا جایی که بسیاری از توان خواهان  به تنهایی قادر به تردد در سطح پیاده‎روها و عبور از عرض معابر شهری نیستند.
ای کاش مسئولان شهری هر از گاهی با معلولان همدردی کنند و با سوار شدن بر روی ویلچر در معابر شهری احساس معلولان را درک کنن یا سعی کنند با استفاده از عصای سفید در پیاده رو مسیر یابی کنند و چند متری طی طریق کنند. شاید این «احساس معلولیت» باعث شود در ساخت و سازها یا ضرورت اجرای دقیق بخشنامه‌‌‌‌های مربوط به معلولان و سیاست گذاری در جهت دسترسی این قشر به خدمات جمعی، جدیت بیشتری به خرج دهند تا جانبازان و معلولان جامعه و در مجموع جمعیت توان خواه جامعه دستکم در عبور و مرور و تردد‌‌‌‌های روزمره رنج کمتری تحمل کنند.

دیدگاه‌ها  

#1 نااميد 1401-08-27 17:06
ما يك بيمار سالمند معلول داريم كه بخاطر مشكل نخاعي 3 سال هست كه محتاج ويلچر شدن حالا بماند كه چندنفري پول جمع كرديم و براي ايشون ويلچر خريديم بعد از مدتي مشكل پيدا كردو حتي يك مركز رفع نقص و تعمير براي اين دستگاه نيست قيمت اين وسيله هم اونقدر افزايش داشته كه نميشه يك نو خريد اين مورد رو هم لحاظ بفرماييد كه همين سطح ناصاف كوچه و خيابان و مطب پزشكان و...باعث فرسودگي بيشتر اين دستگاه ميشود حداقل يك مركز تعمير يا فروش دست دوم اين وسيله را در بهزيستي معرفي يا تاسيس كنند؛ زندگي براي افراد سالم هم سخت هست چه به معلولين مخصوصا سالمندان
نقل قول کردن
#2 علی 1401-08-29 09:20
معلولیت امروزه دیگر فقط به نقص جسم یا ذهن گفته نمی شود بلکه منتج از محدودیت های جسمی و روانی به اضافه محدودیت های اجتماعیست. وضعیت نا مناسب موجود در جامعه از درد معلولیت سخت تر و غیر قابل تحمل است. در طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی شرایط اجتماعی اقتصادی خانوادگی نوع سکونت ارتباط و روابط معلول با دیگران را همراه با نقص او اندازه گیری می کنند و درجه معلولیت را مشخص می کنند که نشان می دهد خود معلولیت تنها باعث محدودیت نمی شود بلکه وضعیت جامعه نقش اساسی در ناکارامدی افراد معلول در اجتماع را ایفا می کند. چند سالیست شعار جامعه فراگیر فرصتهای برابر برای معلولین از طرف سازمان ملل مطرح شده است که با فراهم سازی زیرساختها و از همه مهمتر دو مساله آموزش همگانی در قالب فرهنگ عموم از نحوه پذیرش معلول در اجتماع را از کشور ها خواسته است. با وجود قانون مختص در کشور و کنوانسیون حقوق معلولین 2006 هنوز معلولین گره های ناگشوده زیادی دارند....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا