یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته:
خشکاندن عمدی درختان برای اینکه نمای ساختمان، بهتر دیده شود متأسفانه در برخی شهرهای کشور از جمله تهران رخ داده است و انگار این پدیده شوم و ضد سرمایه‌های طبیعی شهر به شهر خرم‌آباد هم سرایت کرده است!
در شهر خرم‌آباد نیز که وجود درختان کهن‌سال متعدد در خیابان‌های گوناگون آن از جمله سرمایه‌های طبیعی و ارزشمند این شهر محسوب می‌شود گاهی اوقات شاهد خشکاندن درختان بوده‌ایم که مرحله‌ی بعدی‌اش، قطع درختان است!
برای مثال، در پارک محله‌ای واقع در کوچه شهید یاراحمدی که نزدیک به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محله خیرآباد شهر خرم‌آباد قرار دارد شاهد قطع کردن چند درخت خشک شده بودیم.
براساس اطلاعات کسب شده، قطع این چند درخت به این علت بوده است که خشک شده بودند و باید قطع می‌شدند.
اما پرسش این است که چرا این درختان خشک شده بودند؟ علت خشک‌شدن آن‌ها چه بوده است؟ آیا عامل انسانی باعث خشک شدن آن‌ها شده است؟
آیا بیماری باعث خشک شدن آن‌ها شده است؟
دلایل خشک شدن درختان باید توسط شهرداری خرم‌آباد به افکار عمومی و رسانه‌ها و خبرنگاران که نمایندگان افکار عمومی هستند اعلام شود.
چه علتی باعث خشک‌شدن درختان شده است؟ چه علتی باعث می‌شود که چند درخت که در کنار یکدیگر هستند همراه با هم، خشک می‌شوند؟!
اگر پدیده‌ی خشکاندن درختان با هدف دیده شدن نمای ساختمان در شهر خرم‌آباد رواج یابد درختان این شهر که جاذبه‌های گردشگری، محیط زیستی شهر هستند از بین خواهند رفت!
به همین علت حساسیت موضوع ایجاب می‌کند جرائم سنگین بازدارنده‌ی کافی از سوی دادستانی و شهرداری با همکاری همدیگر، در این موارد اعمال شود.
به هر روی یک درخت که یک روزه و ظرف مدت چند ساعت خشک نمی‌شود.
بلکه به تدریج خشکانده می‌شود! پس،‌ضرورت دارد گشت‌های شهرداری فعال‌تر شده و رصد کنند در خیابان‌ها و پارک‌ها به‌ویژه خیابان‌های اصلی شهر که دارای ساختمان‌های مختلف هستند وضعیت هفتگی درختان چگونه است.  
این موضوع قابل پذیرش نیست که به خاطر منافع شخصی و فردی، درختان جلوی ساختمان‌ها به صورت عمدی، خشکانده شوند!
همچنین وقتی یک درخت مقابل یک ساختمان خشکانده می‌شود بایستی علاوه بر مجازات‌های سنگین مؤثر، در همان محل، مالک ساختمان موظف شود درخت جایگزین با همان مختصات را بکارد تا محیط زیست شهر، آسیب نبیند.

دیدگاه‌ها  

#1 خرم 1401-05-27 12:37
ماده ۶۸۶ : هر کس درختان موضوع ماده ۱ قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آن­ها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.
نقل قول کردن
#2 عباس 1401-05-27 15:48
درختان خیابان مطهری تقریبا در کشور منحصربفرد هستند و میراث فرهنگی استان بایستی برای حفظ درختان شهر حداقل در مرحله اول نسبت به ثبت ملی درختان چنار خیابان های مطهری و سهدای شرقی و غربی اقدام ویژه کرده و با شماره گذاری و درج پلاک و در صورت قطع با مسببین برخوردی قاطع کند
نقل قول کردن
#3 فرزاد 1401-05-27 19:44
واقعا که درختان چنار خیابانهای مطهری ، شهدا، امام و خیابان خیام در سطح کشور بی نظیر و منحصر به فرد هستند، و خودشان به تنهایی باعث جذب گردشگر و و توریسم در سطح شهر شده اند...واقعا حیف است که لطمه ای به این درختان کهن سال وارد شود. گذشتگان با علم و آگاهی برای ما و زبایی این شهر این درختان زیبا را کاشتند، حال وظیفه ماست که ادامه دهنده این مسیر سبز باشیم
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1401-05-27 19:46
متاسفانه شهرداری و فضای سبز اخیرا فقط به کاشتن درخت توت و زیتون تلخ در سطح شهر روی آورده و شما با یک بررسی اجمالی متوجه میشوید که هیچ درخت چنار جدیدی در سطح شهر کاشته نمیشود...حالا دلیل این قصور چیست کارشناسان فن بهتر میدانند
نقل قول کردن
#5 شهروند 1401-05-29 09:48
به نقل از فرزاد:
متاسفانه شهرداری و فضای سبز اخیرا فقط به کاشتن درخت توت و زیتون تلخ در سطح شهر روی آورده و شما با یک بررسی اجمالی متوجه میشوید که هیچ درخت چنار جدیدی در سطح شهر کاشته نمیشود...حالا دلیل این قصور چیست کارشناسان فن بهتر میدانند

متاسفانه همینطوره ، ما گلوی خودمونو پاره کردیم اینقد داد زدیم اقا توت نکارید هم اببر هست و هم کثیف کاری داره و چهره شهر رو زشت میکنه
حداقل نارنج بکارید که در فصل های مختلف چهره شهر رو زیبا کنه و عطر و بوی خوبی به شهر بده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا