یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عادل آذر، این استاد ‌اندیشمند و‌امین مردم، با تکیه بر داشته‌های ناشی از دانایی و درایت مدیریتی در اوج عظمت و آراستگی و نیز در کسوت یک استاد تمام دانشگاه، در مناصب مهم ملی، مراتب تعهد و تخصّص و توان و شایستگی علمی و اجرایی خویش را به منصه ظهور رسانید.
درگذشت ناگهانی و غم‌انگیز عادل آذر از اساتید نام‌آور دانشگاه تربیت مدرس تهران، آسمان ایلام و اغلب مناطق لرنشین را دلگیر و حوزه جنوب این استان مرزی را غرقِ اندوه و عزا و پَکری و پِژاره کرده است.
او ستاره سخاوتمند و سَروِ صنوبری بود که در بلندای آسمانِ علم، درایت و آگاهی می‌درخشید و برگ و بار دانش و دانایی را به شاگردان و دانش آموختگانش اهدا می‌کرد.
عادل آذر رزمنده‌ای روشن ضمیر، جانبازی جسور، دانشمندی دانا و همچنین پژوهشگری پخته بود که با تکیه بر نبوغ و نجابت ذاتی خود، با عبور از موانع محرومیت، عوارض آوارگی و جورِ جنگ زدگی به مراتب عالی اعلمیّت و مدارج سخت مدیریتی رسید و به عنوان‌اندیشمند برگزیده در زمره دانشمندان برجسته جهان اسلام قرار گرفت.
وی که درس مقاومت را در آوردگاه ایثار و شهادت دهلران فرا گرفته بود و آنرا در آبدانان به کمال رسانید، در مرکز کشور به نقطه اوج ادب و انسانیت ارتقا داد.
به جوانان این دشت و دیار ثابت کرد که محرومیّت، محدودیّت نیست و مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.
به تصدیق دوستان و همکلاسی‌هایش از همان دوران آغازین مشخص بود که عادل آذر به دوردست‌ها میاندیشد.
تواضع، هوشمندی، دانایی، اخلاق مداری، اعتقاد به کار جمعی و پروسه‌ای بودن کسب موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی و از همه مهم‌تر توانایی علمی آن عالمِ فقید سعید منجر به رونمایی از یک پکیج کم نقص از یک شهروند متواضع، مترقّی و دانشگاهی گردید.
گذر از دالان دانش و دانشگاه، او را به افتخار نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی نائل گردانید تا در گردونه مدیریت‌های ملی و مناصب مهم کشوری قرار گیرد.
ریاست دانشکده مدیریّت دانشگاه تربیت مدرس، ریاست مرکز آمار ایران، رئیس دیوان محاسبات کل کشور با رأی قاطع نمایندگان مجلس، مشاور رئیس جمهور و نیز رئیس مؤسسه عالی آموزشی دولت سیزدهم، پاداش شیرین پژوهش، پختگی و پشتکار عالمانه‌ای بود که ارزانی این فرزند فرزانه استان ایلام گردید.
شادروان دکتر عادل آذر افتادگی آموخت و طالب فیض شد و لذا در نهایت پیشرفت علمی و ارتقای سازمانی مشی مردمداری را بر مقام سالاری ترجیح داد و سلامت و سادگی را به امرا و وکلاً و سفرا و سوداسالاران نشان داد.
این فقید سعید دیوان نشین مجلس‌آرایی بود که هیچگاه خود را تهرانی و مرکزنشین به حساب نیاورد و همواره میز و منزلت را ابزاری برای خدمت به جامعه و مرهمی در جهت التیام جراحات استانش ایلام و زادگاهش دهلران و دره شهر و بدره و آبدانان به کار گرفت.
افسوس که پیک اجل‌امان نداد و تلاش طبیبان حاذق کارساز نشد و این استاد فرزانه، این اسوه دانش و الگوی دانایی تسلیم مرگ شد.
خبر فقدان این چهره ماندگار جهان اسلام فضای استان ایلام به خصوص حوزه جنوبش را به فغان و فوران وا داشت.
در غم عروجش دست نگاره‌های دلتنگی و دل نوشته‌های چند رنگی زینت افزای مکان‌های ممنوع و مجاز شد، تصاویر این وکیل با وقار در صفحات سبز و ساحتِ سوگوار مردم قدرشناس منطقه جلوه‌گری می‌کرد.
جلسات خودجوش عزاداری در کوی و برزن هر شهر و دیار برپا، زنان ایل مویه کنان و مردانِ طوایف بر سَر زنان در مصیبت‌امیر ایل گریه می‌کردند و یاد تنها درخت آذری را گرامی داشته و نامش را فریاد میزدند.
مردم شهرستان‌های دهلران، دره شهر، بدره و آبدانان به پاس زحمات خالصانه عادل آذر و خدمات صادقانه این عالم آگاه در غمش بر سر و سینه‌زده و خدماتش را پاس داشتند.
مرحوم دکتر عادل آذر دوشنبه ۱۰ مردادماه در زادگاهش دهلران به خاک سپرده شد. / ایرنا
 
 
زندگی‌نامه عادل آذر
عادل آذر سیاستمدار و مدرس دانشگاه ایرانی است، که بعنوان رئیس دیوان محاسبات کشور و استاد دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می‌کرد. وی دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی،  کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای مدیریت ازدانشگاه تهران است. آذر در دورهٔ هفتم مجلس شورای اسلامی بعنوان نمایندهٔ دهلران در مجلس حضور داشت.
او در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ برای مدت بیش از ۶ سال، ریاست مرکز آمار ایران را برعهده داشت.
عادل آذر در سال ۱۳۴۵ در شهر دهلران،  استان ایلام زاده شد. وی پس از اتمام دوره تحصیلات دبیرستان، در سال ۱۳۶۳ وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و در سال ۱۳۶۷ با موفقیت دوره لیسانس مدیریت صنعتی را به پایان برد. وی طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ دوره کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس و دوره دکترای مدیریت را با گرایش پژوهش عملیاتی طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ از دانشگاه تهران اخذ کرد.
 
نشان‌ها و جوایز
استاد نمونه،  دانشگاه تربیت مدرس؛ در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶، استاد راهنمای برگزیده کشور، ۱۳۸۳، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۴ ، دیپلم افتخار، آکادمی ملی نخبگان، ۱۳۸۶، رتبه دوم دانشمندان پرتألیف ایران در حوزه علوم انسانی، توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۱۳۹۲،  مؤلف برگزیده در اولین نمایشگاه آثار علمی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، ۱۳۹۲ و... از جمله افتخارات عادل آذر است.
 
عضویت در مجامع علمی
رئیس هیئت مدیره انجمن علوم مدیریت ایران، ۱۳۹۱–۱۳۹۴، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت صنعتی ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های مدیریت در ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی و  دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران.
از جمله سوابق علمی اوست.
 
سوابق اجرایی عادل آذر
نماینده حوزه انتخابیه دهلران، دره‌شهر و آبدانان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ریاست مرکز آمار ایران، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، رئیس مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران، عضو هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق (ع) از جمله سوابق اجرایی است.
 
آثار
آمار و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، بودجه ریزی بخش عمومی: مفاهیم و نظریه‌ها، پارادایم‌های مدلسازی و اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و  مدل اجرایی نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان‌های خدماتی (بانکداری و بیمه) از جمله آثار علمی اوست.
 
 درگذشت
عادل آذر در تاریخ درگذشت ۷ مرداد ۱۴۰۱ و پس از یک عمل جراحی در بخش ریکاوری جان خود را از دست داد.

دیدگاه‌ها  

#1 بهاروند 1401-05-13 23:26
روحش شاد حیف شد. چند بار در جلسات آمار ایران به ریاست ایشان شرکت کردم
نقل قول کردن
#2 احمد اسماعیلی راد 1401-05-13 23:30
سپاس از زحمت و روشنگری ارزشمند جناب قاسمی و پایگاه وزین یافته
عادل آذر گوهری گرانبها و‌نابغه ای علمی و اخلاقی و تلاشگر بود که در هر چند دهه تک ستاره هایی همچون آنان به منصه ظهور می رسد.
همکلاسی و همدوره ای اوان جوانی ما راسخ بود چون کبیر کوه و مزد تلاش خستگی ناپذیرش را گرفت و به همه آرمانهای علمی دست یافت و صادق بود که مورد اعتماد مردم شریف و نیروهای فعال اجتماعی و سیاسی در همه ادوار قرار گرفت
یادش بخیر و نیکی و نامش جاودان و مانا و روحش شاد
نقل قول کردن
#3 ایرج 1401-05-14 00:11
روحش شاد .افتخار کشور و ملت بود.افسوس وصد افسوس
نقل قول کردن
#4 عیسی حیدری 1401-05-14 09:09
دکتر عادل آذر در گذشت ... شوک بزرگی بود! خدایا چی می دیدم و می شنیدم ! استاد راهنمای من در گذشت؟!!! با اینکه آن روز زیر تابوت اش را گرفتم و به نمازش ایستادم اما هنوز هم باور ندارم.
اسم او را به عنوان استاد دانشگاه و نماینده مجلس و ریاست مرکز آمار ایران ، رئیس دیوان محاسبات کشور زیاد شنیده بودم اما توفیق نداشتم از نزدیک ایشان را ببینم اولین باری که برای امضای فرم های رساله دکترا پیشش رفتم خیلی مهربانانه و صمیمی برخورد کرد و گفت : بگو ببینم تا حالا کجا بودی و چکارها کردی؟ بعد گفت : سالی چند تا کتاب می خوانی؟ بعد گفت : به نظرت مثلا دو تا مشکل خیلی مهم کشور چیه؟ بعد گفت: دو تا امتیاز و مزیت مهم کشور را چیه؟ بعد گفت : فکر میکنی تحقیق شما چه مشکلی از جامعه ایران یا صنعت حل می کند؟ بعد گفت : روزی چند ساعت کار میکنی؟ و هر روز چقدر وقت برای فکر کردن می گذاری؟ بعد گفت : چند درصد به آینده کشور امیدواری و چرا؟ بعد گفت : چرا آمدی پیش من این همه استاد خوب در دانشگاه خودت و جاهای دیگه هست؟ و ... او هر چی سوال می کرد من هم به وجد می آمدم هم بال و پرم بازتر می شد، واقعا او خیلی می دانست .
و خیلی می فهمید. به دقت پروپوزال من را خوانده بود، استاد خودش ده دقیقه از ایران، خاورمیانه، جهان و صنعت حول عنوان رساله دکترای من صحبت کرد و من حیرت کردم از این همه جامع نگری و جواب ها و مثال ها در حوزه های مختلف و قیاس های کمّی و کیفی سریع استاد.
و درک بالا و فوری مفهومی موضوع ، من اول راه بودم اما او تا آخر کار را خوانده بود .... بعد چند تا از کتاب های خودش را به من هدیه داد.
اکنون من ماندم و این همه خاطرات خوب و ایمیل هایی که دسته بندی شده نگه داشتم و یاد آن استاد بزرگ و راهی که او گشود .... روحش شاد و یادش گرامی.
ارادتمند
عیسی حیدری
نقل قول کردن
#5 شهروند 1401-05-14 10:51
روحش شاد و یادش گرامی باد.قطعا مردم ایران قدردان زحمات این نخبه کم نظیر و بی ریا هستند
نقل قول کردن
#6 اویسی 1401-05-15 08:29
احسنت آقای حیدری که ایشون رو خوب توصیف کردی..واقعا هجرت انسانهای فرهیخته بسیار تکان دهنده است...بنده در حد شاید ده دقیقه ایشون رو زیارت کردم و واقعا انسانیت و بزرگواری رو در ایشان دیدم.......ایشا ن برای همیشه نامش جاودان است.....
نقل قول کردن
#7 محسن 1401-05-15 09:51
روحش شاد ،بزرگمرد لر ....
نقل قول کردن
#8 دانشگاه صنعتی 1401-12-04 18:27
با توجه به معضل بیکاری باید کارآفرینی و مهارت آموزی در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد باید بسمت《علوم صنعتی》برویم الان تمامی استان‌ها دانشگاه علوم صنعتی دارند مثل: بهبهان، گلپایگان، قوچان، اراک، همدان، کرمانشاه، دزفول، قم، اصفهان، بیرجند و...فقط لرستان دانشگاه صنعتی ندارد! تمام دانشگاه‌ها دارند علم را به《صنعت》گره می‌زنند و《پژوهشگاه》و پارک علم و فناوری و شهرک علمی_تحقیقاتی دارند همین دانشگاه صنعتی اصفهان کلی پژوهشکده دارد ولی دانشگاه لرستان بعداز ۴۶ سال فقط ۵ دانشکده ساده دارد ولی دانشگاه‌های همدوره لُرستان تعداد دانشکده‌هایشان ۲ رقمی است. با اینکه ۷۰درصد مساحت لرستان کوهستان است، نه دانشکده معدن دارد و نه پژوهشکده سنگ! درصورتیکه ساخت پژوهشکده سنگ شناسی لرستان توسط دولت قبلی هم مجوز داده شد و هم ردیف بودجه گرفته ولی متأسفانه اداره صنعت و معدن و دانشگاه لرستان اراده ای برای ساختش نشان ندادند. سایت مردمی یافته لطفا چاپ کنید شاید مسئول دلسوزی دید و بفکر تاسیس دانشگاه صنعتی افتاد. سپاس
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا