یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سر به فلک کشاندن اجاره بهای منازل مسکونی در استان لرستان فریادگر فقدان مستندات قانونی و اخلاقی است که ابعاد پنهان ان اعلان جنگ با بنیان خانواده هاست.
ابعاد این جنگ پنهان که از آن سخنی توسط مدیران و مسئولان ذی ربط به میان نمی‌آید عامدانه در سایه‌ی این سکوت‌ها توسط بنگاه‌هایی که در فاصله هر نیم متر یکی فعال است گلوی مردم فلک‌زده را می‌فشارند.
مسأله گرانی هولناک اجاره بهای منزل در استان لرستان به ویژه شهرستان خرم آباد ترکیبی از عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان مرتبط با این حوزه و از بین رفتن اصول انسانیت و منفعت طلبی تعدادی افرادی غیر مسلمان است.
امروز صد‌ها و شاید هم هزاران خانواده در این بلبشوی بی‌نظارتی و بی‌قانونی که خوی حیوانی بسیاری را برای پر کردن کیسه‌های گشاد مالی خود زنده کرده است برای هیچ کس قابل قبول نیست.
این روز‌ها گرانی بی‌حد و مرز در افزایش اجاره بهای منزل کام مستأجران را تلخ کرده است که همگی حکایت از روز‌های سخت برای اجاره نشین‌های بی‌سرپناه دارد.
در گذشته نه چندان دور شاید با کمی قرض و وام می‌شد یک سرپناه اجازه کرد اما امروز حتی در حاشیه شهر‌ها و حتی شهرستان‌های کوچک هم دیگر نمی‌توان‌امید به پیدا کردن منزلی برای یک زندگی ساده را داشت.
انگار هیچ عزمی برای سرو سامان دادن به این بحران وجود ندارد چالش‌های مربوط به حوزه گرانی هولناک اجاره بهای منزل در خرم آباد یواش یواش دامان خود دولت را هم خواهد گرفت.
در زیر پوست جامعه نوعی فاجعه در حال رخ دادن است که ورود مستقیم و بدون مماشات دادستان عمومی و انقلاب را می‌طلبد.
با ادامه دار شدن این فاجعه قطعآ باید منتظر رویارویی با پدیده کارتن خوابی باشیم که البته در فصول سرما دیگر کارتن خوابی هم جوابگو نیست.
از آسیب‌های اجتماعی که این روند وحشتناک گران شدن دل بخوایی و خودسرانه بوجود خواهد آورد بی‌خانمانی و فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها بخصوص زوج‌های جوان خواهد بود.
چرا مسئولین در فکر پیدا کردن و مجازات نمودن مقصرین این وضعیت اسفناک در این حوزه نیستند و اثرات پدیده گرانی اجاره مسکن را نمی‌بینند.
مسئولین بهتر است تا مدتی به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های دولت برای ازدواج و افزایش جمعیت نباشند و اگر می‌توانند جلوی گرانی بی‌در و پیکر مسکن را بگیرند و از هم پاشیدن خانواده‌های مستأجر جلوگیری کنند.
متأسفانه در این شرایط بسیار سخت اقتصادی هر تغییری در اوضاع و احوال زندگی مردم هر چند کوچک زمینه‌های نابودی خانواده‌ها را فراهم می‌کند.
با همه این فریاد‌ها در سال‌های اخیر که اجاره مسکن تبدیل به یک شغل در خرم آباد برای مالکین شده است نگارنده معتقدم که برای تغییر چهره نامطلوب زندگی خیلی از مستأجران؛ مسئولین و هم خود مالکین بعنوان انسان در یک مسیر تاریخی قرار گرفته‌اند که باید با همکاری و داشتن شرف و انسانیت از فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری کنند.
مسئولین محترم تا دیر نشده است سازوکاری اجرایی برای پایان بخشیدن به مناقشه هر ساله بین مالکین و مستأجران نگون‌بخت فراهم و تعریف کنید.
یکی از شاخصه‌های شناخت هر جامعه و مردم آن یا بهتر است بگوییم هر قومیتی بعد از مؤلفه‌ی گفتار و گویش‌ها؛ گویه‌های فرمیک زبان ذهن و ذات درونی انسان‌های آن جامعه است.
زبان ذات انسان‌ها در اعمال و حرکاتی که در هنگام مشقت و سختی در کنار هم انجام می‌دهند مشخص شده و قابل ارزیابی می‌باشد.
بازتاب سر به فلک کشاندن ساعتی اجاره بهای منزل (رهن و کرایه) و رفتار‌های نه چندان نوع دوستی در این مسیر همگی نشان اشکال در پروسه شکل گرفتن شخصیت انسانی خیلی‌ها دارد که در این موفقیت سخت اقتصادی که نفس‌های خیلی را به شماره انداخته است به دنبال مکیدن خون مستأجران نگون‌بخت هستند.
گفته هلن کلر درباره شرایط امروزی مالکین و مستأجران شهرستان خرم آباد بسیار صدق می‌کند.
««تا زمانی که توده مردم برای بهبود حال یکدیگر احساس مسئولیت نکنند عدالت اجتماعی تحقق نمی‌یابد»»
تضاد در گفتار‌های مسئولین و رفتار عملی آن‌ها در برخورد با به وجود اوردندگان شرایط رهن و کرایه در لرستان نشان دهنده این است که جامعه‌ی ما به نقطه حساسی رسیده است و همین تضاد بیانگر ناکارآمدی شیوه‌های اعمال شده در این زمینه است.
مسئولین اگر می‌خواهند لرستان رنگ توسعه را به خود ببیند اول از همه باید جلوی فروپاشی خانواده‌ها را بگیرد و در وهله دوم بستر را برای تشکیل خانواده و ازدواج جوانان مهیا سازد که قطعاً با این شرایط باید آماده برخورد و رویارویی با اسیب‌های اجتماعی بسیار باشیم.
سکوت مسئولان هیچ تفسیری ندارد این مسأله چندان هم پیچیده نیست که راهکار حل آن نیاز به زمان داشته باشد با یک کنش ساده اجتماعی و جمعی می‌توان به یک راه حل قانونی تأثیرگذار رسید.
در یکی دو سال اخیر تب سوزناک و داغ رهن و کرایه منزل نشان از فاجعه‌ای اجتماعی دارد و در این بین هم پرسش‌های فراوانی همه روزه مطرح شده و می‌شود که همگی بیانگر فساد در رابطه مالکین و بنگاه‌ها و مشاورین املاک هستند.
چرایی اینکه وظیفه یافتن ریشه‌های این فساد سیستماتیک و با کیست معلوم نیست و هیچ فرد یا گروهی مسئولیت رسیدگی به این فاجعه اجتماعی را برعهده نمی‌گیرد فقط در حد چند دقیقه شعار دادن و گزارش‌های الکی و بی‌حاصل برای مردم بی‌سرپناه.
بی اهمیتی و نگاه ضعیف مسئولین به مشکل بی‌سرپناهی مستأجران که درصد بالایی از جامعه را تشکیل می‌دهند با واقعیات پیش روی این فاجعه اجتماعی خود نوعی باز تولید فاجعه؛ باز کردن راه برای مالکین و مشاورین املاک برای مکیدن خون مستأجران بدبخت و در کل ذبح کردن بسیاری از خانواده هاست.
شلاق مالکین که با هم دستی مشاورین املاک بر تن عریان مستأجران نواخته می‌شود در کنار بی‌مسئولیتی و فریاد زدن دروغ‌های پشت تریبون‌ها که در حمایت از مستأجران و کنترل اوضاع گفته می‌شود تطهیر‌کننده چیست؛ هیچ کس نمی‌داند.
بلاشک برای اینکه درصد زیادی از مستأجران بتوانند به حیات عادی خود ادامه دهند بایستی هماهنگی میان ساختار‌های مدیریتی و کارکرد آن‌ها در درجه اول برای مهار این نابسامانی‌ها و مقابله با فساد در این زمینه باشد.
درد است که چندین هزار مستأجر خانه به دوشانی هستند غم اجاره دارند.
این مستأجران خانه به دوشانی به شمار ‌می‌روند که غم اجاره و اسکان دارند زیرا نگران هستند که از پس سیلاب تورم اجاره بها که صد درصد افزایش یافته است برنیایند.
مسئولین باید با کمک دادستان مرکز استان مشاورین املاک را ملزم به سیستمی شدن قراردادی اجاره بهای منزل در سامانه کد رهگیری املاک و گذاشتن سقف افزایش قیمت کند تا از ثبت قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های اعلامی دولت جلوگیری شود.
دادستان بعنوان مدعی العموم می‌بایست تا دیر نشده است به قضیه اجاره بهای مسکن ورود کند و بر علیه متخلفین در این حوزه که ساختار خانواده‌ها را نشانه رفته‌اند اعلام جرم کند.
ظاهرآ دیگر هیچ راهی جز اعمال قوه قهریه نمانده است و برای ساماندهی این بلبشوی اجاره بهای دل بخواهی باید از زور قانون استفاده کرد.

✍️ یاسرنظری چگنی
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی

دیدگاه‌ها  

#1 وایمابتو 1401-03-27 12:23
با سلام یکی از عوامل این گرانی ها در بخش خانه و منزل برنامه دیوار است که عده ای سود جود اقدام به اعلام قیمت ها نامتعارف در یک محله نموده و به نوعی با این کار قیمت ملک را عرف می کنند که بقیه نفرات هم به تبع اینکه قیمت اینقدر است منزل خود را به رهن و اجاره می گذارند و بعد ملک خود را با قیمت پاینتر از عرف به وجود آمده به کرایه می دهند و به هدف شوم خود با سرعت بالامی رسند در بخش ماشین هم اینگونه است . دیوار برنامه ای برای خرید و فروش کالای دست دوم است که دارای واحد فروش و یا صنف خاصی نیست مث معامله یک کالاسکه بچه نه ملک و ماشین که داری اتحادیه هست و می تونه نرخ گذاری کنه . الان دیگه نوع بافت و مکان شهر در خرم آباد نشان دهنده قیمت رهن و کرایه نیست همه در یک رنج قرار گرفتن تقریبا . اگه واقعا قوه قضائیه بخواد کاری کنه باید جلوی انتشار فروش رهن و غیره را در برنامه دیوار بگیره . تا صنف ها بتونن قیمت پایه هر محله و خانه را مشخص کنند .
نقل قول کردن
#2 همشهری 1401-03-27 13:29
مسبب تمام بدبختی ها تصمیمات بدون برنامه دولتمردان خواهد بود . تا مادامی که فکر می کنیم یک فرا زمینی باعث گرانی ، تورم ، فقر ، فلاکت و بدبختی و بیکاری کشور شده امید به بهبود نخواهد بود .
نقل قول کردن
#3 فرهاد 1401-03-27 13:47
مطالب نگارنده بجاست. در حال حاضر اجاره مسکن هم بعنوان یک شغل است و هم بعنوان یک سرمایه گذاری چرا که در این شرایط بحران زده اقتصادی فرد بجای اینکه پولش را در بانک بگذارد تا سودی بگیرد یا طلا و سکه ..... بخرد و با بالا و پایین شدن قیمت ها سرمایه اش ارزشش با مشکل مواجه شود چه راهی بهتر از سرمایه گذاری در بخش خرید ملک مسکونی و تجاری و با گرفتن اجاره های بسیار سرسام آور هم سود خوبی به جیب میزند و می داند هر روز و هرساعت ارزش ملکش بیستر میشود. پس اینگونه افراد هستند که نبض بازار مسکن را در دست دارند و بدون اینکه مالیاتی پرداخت نمایند پول راحتی به جیب میزنند.
خدا وکیلی بنده در شهر خرم آباد بصورت مستند افرادی را سراغ دارم که با اجاره چندین خانه و مغازه دارند بهمراه خانواده در اروپایی و امریکا زندگی مرفه ای دارند. و یا در بهترین نقاط تهران زندگی میکنند.
نقل قول کردن
#4 چگنی 1401-03-27 14:27
بالا رفتن رهن و اجازه در کل کشور سر به فلک کشیده و مختص لرستان نیست،وقتی در کمتر از یک ماه همه اجناس دو و سه برابر شده اجاره هم بالا خواهد رفت،ای مشکبل کل کشوره نه فقط لرستان
نقل قول کردن
#5 فرهنگی 1401-03-27 14:30
مقصر اصلی فقط دولت است نه کسی دیگه،قرار بود فقط ۴قلم گرون بشن همه دیدیم دیگه
نقل قول کردن
#6 علی 1401-03-27 15:28
با متن فوق کاملا مخالفم ،نگارنده متن اصلا توجهی به این موضوع که تعیین مبلغ اجاره املاک براساس قیمت ملک تعیین و اعلام می‌گردد و امری کاملا علمی و با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعدیل یا افزایش می یابد می باشد .تا زمانی که قیمت نهاده های تولید ساختمان و قیمت زمین و ساختمان در بستر درست اقتصادی و با عرضه اصولی تعیین نگردد و میزان عرضه کم تر از تقاضا باشد هر مالکی اختیار ملک خود را داشته و به دنبال کسب منافع بیشتر می باشد و دادستان محترم یا سایر دستگاه‌های نظارتی امکان و اجازه ورود و تعیین قیمت املاک را به موجران و فروشندگان نداشته و نخواهند داشت .با تشکر
نقل قول کردن
#7 اصغری 1401-03-27 15:29
اقتصاد یک علم است و نمی توان با مشکلات به روش قهری برخورد نمود
نقل قول کردن
#8 ناامید 1401-03-27 15:37
انسانیت و اخلاق مداری سالهاست از دل مردم بیرون رفته و همه خودخواه و مادیگرا شدن هرکسی به فکر خودش و نهایتا زن و بچه هاشه نه همسایه نه همشهری نه هموطن نه همزبان خدا عاقبت این قوم بیرحم رو ختم بخیر کنه
نقل قول کردن
#9 فرهاد 1401-03-27 18:39
به نقل از چگنی:
بالا رفتن رهن و اجازه در کل کشور سر به فلک کشیده و مختص لرستان نیست،وقتی در کمتر از یک ماه همه اجناس دو و سه برابر شده اجاره هم بالا خواهد رفت،ای مشکبل کل کشوره نه فقط لرستان

با سلام
برادر درست است در کل کشور عمومیت دارد اما تو لرستان و بالاخص خرم آباد وحشتناک و افسار گسیخته است.
نقل قول کردن
#10 محمدطاها 1401-03-27 22:45
باباجلال موقعی بنگاه ...یا چند تا داخل خیابان شیرخوارگاه صد تا بچه بعنوان املاکی اجیر نمودن وهر خانه صدبرابر گران کردن باید تعزیرات وصف جلو ایتها بگیرع
نقل قول کردن
#11 حسن 1401-03-28 07:47
خرم اباد شهر بی کلانتره هیچ کس نمی تونه قیمت خونه رو پیش بینی کنه خداوکیلی بنگاهها از همه بدترند .حداقل فکر جوانان تازه داماد بکنید
نقل قول کردن
#12 حسینی 1401-03-28 09:51
جای برای پاسخگوی به مردم نیست اعلام میکنند مثلا بیست درصد ولی در عمل بالای صد در صد اجاره ها بالا رفته و کسی جوابگو نیست وقتی که بنگاه دار ساختمان و بیشتر اجاره بدهد سودش بیشتره سعی میکنه مبلغ بیشتری به جیب بزنه برای کارمند با حقوق ناچیز مالیات هست ولی برای ملکی با ماهیانه ده میلیون اجاره و بیشتر نه
نقل قول کردن
#13 عابدی 1401-03-28 18:43
متاسفانه دادستان هیچ کاری نمیتونه انجام‌بده


ورود دادستان ، صدور دستور و ... همگی فقط به مانند یه مُسکن عمل میکنه و هیچ نقشی در درمان بیماری نخواهند داشت
نقل قول کردن
#14 فرزاد 1401-03-29 05:40
خداوندا تحمل این همه فشار توسط مردم به کدامین گناه ؟
نقل قول کردن
#15 مهرداد 1401-03-29 07:36
حذف قیمت اجاره در سایت ها.... کنترل وباز سی از بنگاه‌ها... مقایسه قیمت سال قبل وقیمت جدید... جلسه با مشاوران املاک وسایت های اجاره..... در یک کلام بازار اجاره متولی ندارد تمام...
نقل قول کردن
#16 قهرمانی 1401-03-29 10:13
فقط بنگاهها و مشاورین املاک عامل گرانی اجاره هستند. شما ببینید در خیابان انقلاب که گرونترین نرخ اجاره مغازه را داره .حدود 70% مشاورین املاکند.اگه دادستان میخواهد برخورد کند بایستی با این رشد قارچ گونه مشاورین املاک مقابله نماید.
نقل قول کردن
#17 اکبر-ظ 1401-03-31 16:29
دولت انتظار داره کسی که سالها از تفریح زده از زندگیش زده با قرض و قوله و وام و کلی مالیات انچنانی به شهرداری ی ساختمان ساخته حالا بیاد دو دستی خانه خودش به مستاجر با نرخ زیر تورم کرایه بده.این کجاش عدالته؟مشکل مستاجران اینجوری حل نمیشه .دولت باید همه اقشار مردم را صاحب خانه کند با وامهای کم بهره و اهدا زمین بصورت مجانی .اگه این همه هزینه که تو سوریه و بقیه کشورها میشه داخل مملکت سرمایه گذاری میشد مشکل مسکن حل میشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا