یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چهارم آذر برابر با 25 نوامبر روز جهانی حذف خشونت علیه زنان نام‌گذاری شده است. خشونت علیه زنان پدیده‌ای فراگیر است و اختصاص به یک منطقه خاص جغرافیایی ندارد و در همه جوامع و تمامی لایه‌های اجتماعی به‌صورت کم و بیش وجود دارد ؛ اما به نظر می‌رسد زنان در موقعیت‌های پایین‌تر اقتصادی و اجتماعی موقعیت‌های بدتر خشونت را تجربه می‌کنند و عواملی مانند سطح سواد پایین، درآمد کم، فقر، منابع اندک در افرادی که به خشونت دست می‌زنند یا قربانی خشونت می‌شوند، قابل‌توجه است.
با وجود گستردگی خشونت علیه زنان و تبعات زیان بار ناشی از آن، پنهان نگه‌داشتن اعمال خشونت و پرهیز از واکنش فعال نسبت به آن، یکی از مشخصات خشونت علیه زنان در سراسر جهان است
خشونت‌ علیه زنان اشکال مختلفی دارد از جمله خشونت همسر که در برگيرنده‌ هرگونه‌ رفتار در يك‌ ارتباط نزديك‌ و صمیمی است‌ كه‌ باعث‌ آسيب ‌جسمي‌، رواني‌ يا جنسي‌ فرد مقابل‌ شود. اين‌ رفتارها شامل‌: خشونت‌ فيزيكي‌ مانند سيلي‌ زدن‌، ضربه‌ زدن‌، مشت‌ زدن‌، بدرفتاري رواني‌ مانند تهديد، تحقير و خوار نمودن‌، مقاربت‌ و اشكال‌ ديگر ارتباط جنسي‌ اجباری و رفتارهاي‌ كنترل‌كننده‌ متفاوت‌ مانند جدا کردن‌ زن‌ از خانواده‌ و دوستان، زير نظر داشتن‌ رفت‌وآمد و ... می‌باشد.
قربانيان خشونت خانگي مخصوصاً زنان به‌شدت محتاج مداخله نهادهاي دولتي و غیردولتی و حتي شبکه‌های اجتماعي و نهادهاي تخصصي و مشاوره هستند. اين زنان فاقد كمترين آموزش‌های لازم و مهارت‌های ارتباطي براي مواجهه با خشونت در درون خانواده هستند. حذف خشونت علیه زنان با دادن آگاهی و آموزش، تفهیم حقوق شهروندی به زنان، حمایت قضایی و پلیسی، دادن فرصت‌های شغلی و اشتغال به زنان امکان‌پذیر است.
امیدوارم در آینده دختران و زنانی با توانایی‌های بسیار و جسارت و مقاومت در برابر خشونت‌ها داشته باشیم. زنان و دخترانی که در برابر تمام این ناملایمت ها سکوت نکنند یک قدم از دیگر زنان جلوتر هستند. امید که در آینده جهانی با امنیت بهتر برای دختران و زنان داشته باشیم.
 
فرنوش رضایی منفرد (مددکار اجتماعی دفتر تسهیلگری پشت بازار و درب دلاکان)










توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا