یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته: در سطح شهر خرم‌آباد که مرکز استان لرستان است و یک رودخانه هم در وسط آن، جریان دارد انواع و اقسام سگ‌های بدون صاحب رها شده به‌ویژه در محله‌های نزدیک به رودخانه‌، دیده می‌شود.
در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز همین موضوع از موضوعات مورد گفتگوی اعضای شورای شهر بود که در جلسه مطرح شد اما یک راهکار عملیاتی برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب ارائه نشد و مدیران سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد هم در این جلسه فقط مشکلات سازمان خود را مطرح کردند که نتیجه‌ی بیان این مشکلات، صرفاً تثبیت وضع موجود است.
به تازگی سعید فتوحی از طرف شورای جدید شهر خرم‌آباد به عنوان سرپرست شهرداری خرم‌آباد انتخاب شده است و تاکنون ندیده‌ام وی برنامه‌های خود را برای جمع‌آوری و زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب و همچنین برنامه‌های خود را برای مبارزه با انواع و اقسام حیوانات موذی که می‌توانند تسریع‌کننده‌ی چرخه‌ی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بشوند ارائه کند.
همان‌گونه که توضیح دادم محله‌هایی که نزدیک به رودخانه خرم‌آباد قرار دارند بیشتر از سایر محلات با معضل پرسه‌زدن انواع سگ‌های بدون صاحب روبه‌رو هستند و ضرورت دارد شورای جدید شهر خرم‌آباد و شهردار این شهر، یک راهکار عملیاتی و علمی و کاربردی برای این مشکل، اندیشیده و اجرایی کنند.
در این زمینه می‌بایست همکاری‌ بین شهرداری خرم‌آباد با سایر شهرداری شهرهایی از کشور که در زمینه‌ی زنده‌گیری و نگه‌داری از سگ‌های بدون صاحب، موفق عمل کرده‌اند تقویت شده و توسعه یابد.
نگاه کنیم دیگرانی که موفق بوده‌اند چه کار کرده‌اند؟
چه ایرادی دارد از ظرفیت شرکت‌های توانمند بیرون از استان هم برای زنده‌گیری و نگه‌داری از سگ‌های بدون صاحب استفاده شود؟
وقتی تعداد زیاد سگ بدون صاحب در سطح شهر خرم‌آباد رها شده است خود به خود می‌تواند برای کودکان، نوجوانان، کهن‌سالان و زنان هم خطراتی داشته باشد؛ زیرا ممکن است سگ بدون صاحبی که به دنبال غذاست به صورت ناگهانی به یک شهروند حمله‌ور شود و باعث انواع آسیب‌ها به شهروندان شود.
همچنین از نظر رعایت شاخص‌های بهداشت محیط نیز ضرورت دارد دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در این رابطه پیگیری‌های لازم را انجام بدهد.
جالب است که در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، بیان شد که یک کارگروه شهرستانی برای موضوع سگ‌های بدون صاحب وجود دارد و انواع ادارات هم عضو این کارگروه هستند!
اما در عمل، تاکنون، شاهد فعالیت اثرگذار این کارگروه نبوده‌ایم؛ زیرا در عالم عمل و اقدام و مشاهده، می‌بینیم که انواع سگ‌های بدون صاحب در سطح خیابان‌های شهر خرم‌آباد، پرسه می‌زنند!
امیدوارم شورای جدید شهر خرم‌آباد که ریاست آن را رضا بیرانوند و نائب رئیسی آنرا مجید دریکوند برعهده دارند یک راهکار علمی و عملیاتی براساس استفاده از تجربیات موفق شهرداری‌های موفق کشور در این زمینه، تهیه و از طریق شهرداری، آنرا را اجرایی کنند؛ زیرا وجود انواع سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر، امنیت، آرامش و آسایش روانی شهروندان را مختل کرده است.
ضرورت دارد نسبت به زنده‌گیری و نگه‌داری این سگ‌ها در مکان‌هایی بیرون از شهر، اقدامات و تدابیر لازم، اجرایی شود.



.


بازگشت به بالا