یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سه نکته اصلی برای موفقیت و فائق‌آمدن بر همه‌گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا و پیشگیری از پیک‌های آتی و مدیریت ریسک مطلوب این همه‌گیری باید توامان و به‌طور مکمل مدنظر قرار گیرد و به جدیت و با نظارت کامل پیگیری شود.
 


اول: کنترل و کاهش اینفودمیک‌ها یا همان انتشار سریع و گسترده اطلاعات عموما تأیید‌نشده و نادرست، دوم، حرکت همه‌جانبه جهادی و تسریع ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون عمومی و سوم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون.
گام اول: کنترل و کاهش اینفودمیک‌ها
اینفودمیک یا به‌عبارت ساده‌تر، انتشار سریع و گسترده اطلاعات که اکثرا مورد تأیید مراجع رسمی نبوده و نادرست است باید تا حد امکان تحت کنترل قرار گیرد.
اینفودمیک(Infodemic)، ترکیبی است از دو کلمه اطلاعات(Information) و همه‌گیری(Epidemic) که به‌طور اخص و تخصصی به‌معنای انتشار سریع و گسترده اطلاعات دقیق و هم غیردقیق درخصوص یک موضوع خاص، مانند یک بیماری که رسیدن به یک راه‌حل و نیل به آن را سخت می‌نماید، است.
در اینجا منظور، هجمه اطلاعات دقیق و صحیح درخصوص همه‌گیری کووید-۱۹ نیست؛ چراکه کنترل اینفودمیک‌ها باید توسط مراجع علمی و دانشگاهی ذی‌صلاح صورت پذیرد.
اما در عوض این انتشار و هجمه گسترده خبرها و اطلاعات غیردقیق و ناصحیح و شایعات است که باید تحت کنترل قرار گیرد.
[مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نظرسنجی‌ای را در روزهای ۱۶ تا ۲۰تیرماه۱۴۰۰ در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات اجرا کرده است.
جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان ۱۸سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۵نفر بوده است.
 
ازشهروندان پرسیده شده است «اگر امکان انتخاب داشته باشید، ترجیح می‌دهید از کدام واکسن استفاده کنید؟»
طبق نتایج، ۲۸،۳ درصد از پاسخگویان ترجیح می‌دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند، ۲۳،۲ درصد واکسن خارجی را ترجیح می‌دهند، ۲۳،۲درصد گفته‌اند فرقی نمی‌کند، ۱۷،۹درصد تمایلی به واکسن‌زدن ندارند و گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کرده‌اند، ۵،۵ درصد از پاسخگویان واکسن زده‌اند و ۱،۹درصد به این سؤال پاسخ نداده‌اند.
دلیل اینکه ۱۷،۹درصد تمایلی به واکسن‌زدن ندارند و ۱،۹درصد به این سؤال پاسخی نداده‌اند که جمعا تقریبا معادل ۲۰درصد یعنی برابر یک‌پنجم جمعیت مورد مطالعه که حجم قابل ملاحظه و آمار نگران‌کننده‌ای است باید با قید فوریت و به‌دقت مورد مطالعه قرار گیرد.
شاید دلیل آن اینفودمیک و هجمه اطلاعات نادرست و غیردقیقی است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و گاهی اوقات سایر رسانه‌ها به‌طور غیرمسئولانه منتشر می‌شود که باید در این خصوص فرهنگسازی‌ لازم ارائه و هشدارهای به‌موقع در زمان و مکان مناسب توسط مراجع ذی‌صلاح منتشر شود.

بیژن یاور
بیژن یاور
پژوهشگر مدیریت بحران

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا