یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی: عصر روز دوشنبه، 28 تیرماه همراه با دوست گرامی و دانشی ام، جناب آقای امین روشن پور (دانش آموخته جامعه شناسی و علوم اجتماعی) در پارک بزرگ آبشار طلایی شهر خرم آباد، گشتی زدیم.
این مجموعه گردشگری در دامنه مخمل کوه خرم آباد قرار دارد و البته امسال باتوجه به شرایط خشکسالی، خبری از آب جاری شده در نهر این بوستان بزرگ نبود و نهر موجود در بوستان، یک نهر کاملاً خشک و بی آب است!
 
همچنین در بخش حوضچه بالادست نهر که به زحمت و سختی، مقدار ناچیزی آب در آن وجود داشت، انبوهی از زباله ریخته شده داخل این حوضچه و عدم نظافت را مشاهده کردیم.
 
بوستان‌ها و پارک‌ها نیاز به متولیان ثابت نظافت دارند که به صورت 24 ساعت شبانه روز در قالب شیفتی، در این مکان‌ها حضور و فعالیت داشته باشند.  
 
تعداد زیادی از مردم (خانواده ها) به ویژه در روزهای تعطیل، راهی این بوستان بزرگ 44 هکتاری می شوند تا اوقات فراغت خود را در این مجموعه، سپری کنند.
 
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان هم با رویکرد مدیریت پیشگیرانه، پروژه ی مهار سیلاب احتمالی را اجرا کرده است که یک اقدام پیشگیرانه‌ی زیرساختی مثبت است.
 
شهرداری می بایست یک برنامه توریستی اقتصادی را در این منطقه اجرا کند تا بر جاذبه‌های گردشگری این منطقه افزوده و درآمدزایی نیز با مشارکت بخش خصوصی، محقق شود.
 
یکی از ایرادات این مجموعه بزرگ که مورد استقبال شهروندان است نبود سرویسهای بهداشتی است!
 
متأسفانه بوستان بزرگ آبشار طلایی خرم‌آباد همچون بسیاری از دیگر بوستانهای شهر، سرویس بهداشتی عمومی ندارد و این خودش برای خانواده هایی که چندین ساعت در این بوستان، حضور دارند مشکلاتی را ایجاد کرده است.
 
فرض کنید گردشگران به این مجموعه بیایند (در شرایط غیرکرونایی)؛ اگر بپرسند سرویس بهداشتی عمومی این بوستان کجاست چه باید پاسخ داد؟! 
 
همچنین، خبری از آبخوری نیست!
یک بوستان یا پارک بزرگ که مورد استقبال شهروندان است بایستی هم سرویس بهداشتی داشته باشد هم آبخوری و البته متولی نگهداری و مراقبت هم برای اینگونه امکانات و تجهیزات و زیرساختها وجود داشته باشد تا در طول زمان، خراب نشوند (با همیاری و مشارکت بخش خصوصی).
 
هرچقدر به قسمتهای دامنه‌ی مخملکوه نزدیکتر می شویم، زمین، از نوع خاکی است و نیاز است این قسمت‌ها نیز ساماندهی شوند و برج های نوری نیز در این قسمت‌ها برای روشنایی شب، نصب شوند (نزدیک به دامنه‌ی کوه).
 
متأسفانه در شهر خرم‌آباد که مرکز استان لرستان است ندیده‌ام چیزی با آرم و نشان مشخص «پلیس پارک» وجود داشته باشد.
 
وجود اکیپ‌هایی ثابت تحت عنوان، آرم و نشان «پلیس پارک» به ویژه برای بوستان‌ها و پارک‌های گردشگری بزرگ از ضروریات تقویت امنیت اجتماعی به ویژه امنیت در شب است.
 
در این زمینه، شورای شهر و شهرداری می‌توانند از مشارکت و ظرفیت شرکت‌های خصوصی حفاظتی تحت نظارت پلیس، استفاده کنند. 
 
همچنین یک پارک یا بوستان می‌بایست وسایل ورزشی و وسایل کافی برای بازی کودکان داشته باشد که متأسفانه مجموعه بزرگ بوستان آبشار طلایی، این مهم‌ها را هم در تناسب با میزان جمعیت استقبال کننده ندارد.
 
بزرگ بودن یک مجموعه، فقط به وسعت آن نیست؛ بلکه بایستی امکاناتی همچون سرویس‌های بهداشتی، آبخوری، وسایل ورزشی مناسب، وسایل بازی برای کودکان، رونق اقتصادی درآمدزا با مشارکت بخش خصوصی و امثال این شاخصها را داشته باشد.

دیدگاه‌ها  

#1 رضا-س 1400-04-29 11:25
در تایید نوشتار فوق ، پارک ها و بوستان ها باید دارای چک لیست هایی باشند و مدیران نسبت به انجام و رعایت آیتم های آنها حساس باشند مانند: سرویس بهداشتی ، وضعیت نظافت ، روشنایی ، امنیت و...ضمناً کمیت و بزرگی شهر ها و پارک ها و بوستان ها ملاک نیست بلکه ممکن است شهری وسیع نباشد ولی امکانات و نمای بصری آن کیفیت بهتری داشته باشد که مسافران و توریست ها براساس آن شهرهای ما را قضاوت می کنند .البته ورودی شهر ما مخصوصا از طرف فرودگاه که ویترین شهر می باشد هنوز ساماندهی نشده است و کلیه مسئولین ما اعم از استاندار ، فرماندار ، شهردار ، شورای شهر ، نمایندگان مجلس و سایر ارگانها از انجام آن عاجز بوده اند.همانگونه که سرمایه گذار خارجی که از فرودگاه وارد شهر شده بود پرسیده بود چرا ورودی این شهر این قدر بی نظم است؟ حتما به خیلی از شهرها تشریف برده اید ، حداقل وضعیت ورودی های شهرشان بهتر از ماست.بالاخره باید از جایی شروع کرد و نابسامانی ها را مدیریت کرد و بهبود داد ولی اگر نخواهیم تغییر کنیم فاجعه است.....
نقل قول کردن
#2 رضا 1400-04-29 11:37
با سلام خدمت همه، عرض تشکر داریم خدمت اقای شرفی که به این بحث پرداختند من خودم از ساکنان این محله هستم و مشکلات را به چشم دیده ام در حالت عادی در شب بیش از ۱۰۰ خانوار در این پارک برای فراغت حضور دارند اما این پارک تنها امکاناتش چمن است!! به دلیل عدم روشنایی کافی عملا نیمی از ان در شب قابل استفاده نیست و عدم سرویس بهداشتی هم معظلی است چرا که بیشتر افراد کودکان خود را به این پارک می اورند برای تفریح، متاسفانه کل شمال شهر خرم اباد شامل محله هزار دستگاه دره گرم اذربایجان و پاسیلون همین یک بوستان را دارد و نیمه تام و بدون امکانات رفاهی بهداشتی ورزشی رها شده ، منطقه پارسیلون هم که یک پارک کوچک دارد به دلیل واگذاری بخش جلوی خیابان ان به اقوام شورای شهر سابق هم به یک باغچه تبدیل شده که محصور برای همون چند کوچه شده، امیدواریم نهاد نظارتی به این گونه واگذاری های غیر قانونی‌برخود کنند که عده ای حق شهروندان را پایمال نکنند. وشهر داری هم چند سالی خدارو شکر هیچ پروژی ندارد و فقط بودجه را صرف استخدام اقوام می کند
نقل قول کردن
#3 Mehdi 1400-04-29 14:10
دلیل این همه مشکل از بی عرضگی برخی در شورا شهر دوره قبله
یک تیم کاملا ضعیف و بدون برنامه داشتن
متاسفم
و وای ب کسانی ک ب آن ها رای دادن :sad:
نقل قول کردن
#4 روشن 1400-04-29 22:20
باسلام وتشکراز جناب اقای دکترشرفی عزیز که واقعادغدغه مسائل اجتماعی ومدنی شهر واستان محروم ومظلوم لرستان رو دارند و در حوزه مدنی مسائل رو بخوبی تحلیل میکنند وتشکر از پایگاه مردمی یافته که بحق چندین برابر صدا وسیمای استان علیرغم اون همه بودجه وامکانات، صدای واقعی مردم هستش ودغدغه های اونا رو بازتاب میده مهم ترین مشکل در شهرخرم اباد دیدگاه قومی و قبیله ای به مسایل شهری در شورای شهر ونیز نمایندگان مجلس شورا میباشد بطوری که هروقت اکثریت شورای شهر از شهروندان جنوب شهر انتخاب میشوند مسایل جنوب از قبیل ماسور بولد میشود و هروقت اکثریت به طوایف شمال شهر اختصاص پیدا میکند مسائل شمال خرم اباد الویت پیدا میکند در صورتی که این بخشی نگری وطایفه محوری باعث شده است که خرم اباد که زمانی در دهه پنجاه پایتخت طبیعت ایران لقب گرفته شده بود ، متاسفانه به وضعیت امروزی دچار شده است از شوری جدیدشهرعاجزانه خواهشمندیم خرم اباد را بعنوان ویترین مرکز استان نگاه کنند وباقیحات الصالحاتی از خود بیادگار بگذارند مانند بزرگمرد دیارمان ساکی عزیز و امثال دهمرده ها که بام شهر یادگار تلاش خستگی ناپذیر ایشان بود
نقل قول کردن
#5 علی 1400-04-30 20:08
:-| با سلام خدمت همه هم شهروندان عزیز ، از همه شما عزیزان خواستارم که مطالبه گر باشند مگر نه کسی به فکر ما نیست ،همه باید مطالبه گر باشیم اگر مشکلی در محلی یا کوچه و خیابانی است منتظر نمانیم بیاییند دست به کار ویم تماس بگیریم مراجعه کنیم به رسانه ها اطلاع دهیم، از علل اصلی توسعه مطالبه گری است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا