یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وجود بیش از 13 میلیون جوان مجرد بالای 27 سال در پسران و 25 سال در دختران در کشور، کاهش جمعیت جوان کشور در دهه گذشته از 23 میلیون و 700 هزار نفر به 17 میلیون و 817 نفر و افزایش جمعیت سالمند در کشور،
زنگ خطر جدی کاهش ازدواج و به دنبال آن کاهش موالید و پیر شدن جمعیت کشور را به صدا درآورده است که متأسفانه این خطر در استان‌های محرومی چون لرستان بیش از استان‌های دیگر به چشم می‌خورد و این مشکل با وجود آمار بالای طلاق در لرستان سناریویی دردناک از وضعیت جوانان لرستانی را در برابر دیدگانمان ترسیم می‌کند در خرم‌آباد در سال گذشته از هر 4 هزار و 372 واقعه ازدواج، یک هزار و 290 واقعه طلاق ثبت شده است.
بالا رفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق ارتباط تنگاتنگی با آمار بالای بیکاری، فقر و فلاکت در استان دارد به طوری که بیشترین دلایل طلاق بیکاری، فقر و اعتیاد عنوان شده است. در شرایطی که زنان نمی‌توانند به مردان زندگی‌شان تکیه کنند و آن‌ها را پناهگاه امن خود به شمار آورند و دختران جامعه به واسطه تعهدپذیر نبودن پسران و عدم استقلال مالی‌شان تن به ازدواج نمی‌دهند هیچ راهکار و شعار زیبایی نمی‌تواند جوانان را به سمت ازدواج سوق دهد که همین مسئله آسیب‌های روانی و اجتماعی زیادی را بر پیکره جامعه وارد می‌کند و موجب می‌شود که بسیاری از جوانان برای رفع نیازهای روحی و جسمی خود وارد رابطه‌هایی خلاف عقاید و فرهنگ جامعه اسلامی شوند و نتیجه زندگی با این روش کاهش فرزند آوری و پیر شدن جامعه کشور و فراموش شدن ارزش و جایگاه خانواده است.
علاوه بر بیکاری وضعیت نابسامان و رها شده مسکن به خصوص در لرستان موجب ایجاد شرایط بحرانی در جامعه شده است به طوری که دیده می‌شود که اجاره مسکن در مرکز استان روی ریلی صعودی در حال حرکت است و در بسیاری از موارد این افزایش قیمت به صورت ماهیانه اتفاق می‌افتد و دلالان مسکن با تاخت‌وتاز بی‌سابقه خود شرایط سختی را برای مردم به خصوص جوانانی که در آستانه تشکیل زندگی هستند و درآمد آن چنانی هم ندارند و علاوه بر هزینه مسکن، درگیر مراسمات پرخرج در آستانه ازدواجشان قرار دارند به وجود آورده‌اند.
زینب فیضی کارشناس حوزه جوانان اداره کل ‌ورزش‌و‌جوانان استان در این باره به "یافته" می‌گوید:: غرب‌گرایی و چشم به هم‌چشمی و فراموش‌شدن سنت‌های گذشته از دلایل اصلی افزایش سن ازدواج در میان جوانان است. وی معتقد است که باید با به‌روزرسانی سنت‌های گذشته و دخیل کردن خانواده‌ها در امر انتخاب همسر جوانان سعی کنیم که شرایط مناسبی را برای ازدواج موفق و آسان در جامعه فراهم آوریم.
او می‌گوید: در گذشته در امور ازدواج جوانان طرف حساب خانواده‌ها بودند این در حالی است که امروزه در بیشتر موارد خانواده‌ها نمی‌توانند نقشی در انتخاب همسر فرزندشان داشته باشند و مجبورند به انتخابشان احترام بگذارند.
او با انتقاد از نحوه فعالیت مراکز مشاوره پیش از ازدواج می‌گوید:
او با اشاره به لزوم آگاه‌سازی نسل جوان و استفاده از روش‌های جدید در این باره اذعان می‌کند: مشاوره ازدواج دو روز قبل از عقد چه طور می‌تواند کارساز باشد؟! وی می‌افزاید: لازم است که آگاه‌سازی در مورد ازدواج از زمان تحصیل و در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد تا بتواند روی آگاهی جوانان تاثیر گذارد.
او می‌گوید: در حال حاضر اداره کل ورزش و جوانان با روی آوردن به انتشار نمایش‌هایی با محتوای طنزهای تلخ سعی می‌کند در این‌باره تاثیرگذار باشد.
وی می‌افزاید: این اداره کل با به کارگیری هنرمندان حوزه نمایش استان به موضوعات مربوط به جوانان می‌پردازد. فیضی می‌گوید: هم استانی‌های محترم ما می‌توانند از طریق شبکه‌های اینترنتی این برنامه‌ها را دنبال کنند.
فیضی می‌گوید: چنان‌چه در مرکز استان و همه شهرستان‌های لرستان مراکزی برای ارائه خدماتی برای ازدواج آسان راه‌اندازی شود و در آن فروشگاه‌هایی برای ارائه خدماتی چون کت و شلوار دامادی، لباس عروس و... آن هم با کیفیت اعلا وجود داشته باشد و این مراکز با عقد قرارداد با آرایشگاه‌های معتبر، گل‌فروشی، سفره عقد، محضر و... سعی کنند این خدمات را با نازل‌ترین قیمت در اختیار جوانان قرار دهد و با فروش لوازم‌خانگی به صورت اقساطی با شرایط مناسب زمینه ازدواج افراد بسیاری را فراهم آورند.
 مجید زهره‌ای معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در این‌باره به "یافته" می‌گوید: اداره کل ورزش‌وجوانان با برگزاری کارگاه‌هایی در این باره سعی کرده در زمینه آگاه‌سازی جوانان و توانمندسازی‌شان در امر ازدواج موثر باشد.
وی اظهار می‌کند: هم‌چنین ما با حمایت از سمن‌های مختلفی که در استان وجود دارد شرایطی را فراهم کرده‌ایم که برنامه‌های توانمندسازی جوانان در حد وسیع‌تری انجام شود. او می‌گوید: در حال حاضر 38 سمن فعال در استان وجود دارد.
این مقام مسئول می‌گوید: برای ایجاد اشتغال و حل مشکل جوانان لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط پای کار باشند و با برنامه‌ریزی‌های مناسب اقدامات شایسته‌ای صورت گیرد.
آن‌چه در حال حاضر پیش‌رو داریم خیل جوانان بیکار و مجرد و تعداد زیادی جوان که زندگی مجردی را انتخاب آخر خود می‌دانند و پدر و مادرهای ناامیدی است که نقشه‌های رنگینی برای آینده فرزندان‌شان در سر داشتند و حالا مجبورند تا نفس می‌کشند عهده‌‌دار زندگی آن‌ها باشند است این فاجعه نتیجه کوتاهی‌های برخی دولتمردان و مسئولان و نادیده انگاشتن مردمی است که همیشه پای اسلام و انقلابشان بودند، هستند و خواهند ماند. تورم بی‌سابقه در سال‌های اخیر، بالا رفتن سطح توقع جوانان، جولان فضای رها شده مجازی، عادت کردن به بیکاری و وابستگی، افزایش اعتیاد و روابط نامشروع و... هم دست به دست هم داده‌اند تا جوانان را از ازدواج منصرف کنند و تن دادن به زندگی متاهلی و مسئولیت‌های آن را به تاخیر بیندازند.
در شرایط فعلی حداقل کاری که نمایندگان مردم برای حل مشکلات موجود در این باره می‌توانند داشته باشند تلاش برای تصویب قانون تسهیل ازدواج است چرا که چنان‌چه مجلس، قانون تسهیل ازدواج را 16 سال پیش تصویب می‌کرد و دولت با تعهد به دنبال اجرای قوانین آن بود مشکلات موجود در این حوزه تا این حد گسترش نمی‌یافت.
در قانون تسهیل ازدواج قرار است نیازهای ضروری جوانان برای شروع زندگی مشترک به یک سازمان و نهاد واگذار شود به طوری که بحث اشتغال، تامین مسکن حتی استفاده از تالارها و اردوگاه‌های در اختیار ادارات دولتی برای برگزاری مراسم عروسی و.. در آن در نظر گرفته شده‌است و این قانون به سبب وجود تبصره‌های مختلف به‌طور کامل مشکلات سر راه ازدواج جوانان را پوشش داده است.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1400-04-21 19:37
من خودم یک جوان خرم ابادی بودم که به دلیل نبود
شغل از خرم اباد رفتم ادارات خرم اباد پر است ازسهمیه ای و استخدام های با پارتی.
حالا هم در تهران با حقوقمان فقط میشود کرایه خانه
وهزینه معیشیت را تهیه کرد که دیگر پولی برای ازدواج
نمی ماند. البته اینده جامعه ایران یک کشور پیر
فرطوت خواهد بود که دودش در چشم همه میرود.
یافته عزیز واقعیت های جامعه را نمیشود پنهان
کرد. علی پیرداده به امید واقع بینی.
نقل قول کردن
#2 افسرده 1400-04-22 01:45
منم یه جوان تحصیل کرده هستم که تا مقطع ارشد تو بهترین دانشگاه های دولتی درس خوندم و ۵ سال هست بیکارم.پدرم کارگر هست و خانواده پر جمعیت. واقعا تو این گرونی نابود شدیم. واقعا افسردگی گرفتم نمیدونم مسئولین این استان جواب خدا رو چی میخان بدن. خودم بیکار برادرم بیکار پدر درامد بخور و نمیر بقیه دانشجو بیداد تورم خدایا واقعا خودت به دادمون برس
نقل قول کردن
#3 اکبر-ظ 1400-04-22 07:25
بر باعث بانیش لعنت.
نقل قول کردن
#4 فرزاد 1400-04-22 08:18
متاسفانه برای اکثر جوانان استان ، راهی به جز مهاجرت به استان های دیگه و شهروند درجه دو اونجا شدن وجود نداره ، خداوند مسئولین کم کاری که این وضعیت رو برای استان به وجود آوردن هرگز نبخشه...
نقل قول کردن
#5 AMIN 1400-04-24 12:12
لعنت بر باعث و بانیش
منم بیکارم دارم افسرده میشم متاسفانه تو هر خونه ای چند بیکار وجود داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا