یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات:


1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید
#برنامه مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئی‌تر مطرح می‌شود. اما #شعار اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح می‌شود.

2️⃣ آیا وعده‌های کاندیدا در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور است
گاهی کاندیداها قول‌هایی می‌دهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخش‌هاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعده‌اش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند.

3️⃣ به کلیدواژه‌ها دقت کنید
 واژگان بی‌علت انتخاب نشده‌اند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. مثلا کاندیدایی که از هشتگ یار کمکی یا نامزدپوششی بسیار زیاد بهره می‌برد مسأله اصلی کشور را پوششی بودن نامزدها می‌داند یا موضوعات اقتصادی. کلیدواژه‌های پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روش‌های است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید
در هفته‌های گذشته به‌وفور اخباری را دیده‌ایم که تیترشان به نکته‌ای جنجالی اشاره کرده که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها می‌توانند شما را گمراه کنند.

5️⃣برچسب است یا واقعیت؟
در انتخابات رقبا برای بی‌اثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسب‌زنی و انگ زدن می‌کنند. لزوما برچسب‌ها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده می‌شوند و شما را از مسیر اصلی دور می‌کنند.

✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانه‌ای

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا