یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✅امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی شاهد پیچیده‌تر شدن ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و کالبدی در سطح محلات شهری می‌باشیم. طرح‌ها و اقدامات و برنامه‌های شهری زمانی موفقیت‌آمیز خواهند بود که متناسب با نیازها و خواسته‌های اقشار و ساکنین محلی باشند.
  ✅از جمله اموری که حوزه مدیریت شهری می‌بایست بیش‌ازپیش در راستای تربیت شهروندان مسئول و نهادینه کردن مشارکت شهروندان در امور مختلف در سطح محلات گام بردارد موضوع «سرای محلات» می‌باشد. برنامه‌ریزی توسعه اجتماع محلی مبتنی بر توانمندسازی اجتماع محلی بر پایه منابع، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و نیازهای اجتماع محله‌ای با هدف کارآمدی بیشتر مدیریت شهری و مشارکت مردمی در فرآیند برنامه‌ریزی می‌باشد.
✅ایجاد ســراهای محله و مشارکت‌های اجتماعی شهروندان در قالب برنامه‌های اجتماع‌محور محلی، گامی ارزنده در جهت تحقق رویکرد مشارکت از پایین به بالا و جلب مشارکت‌های مردمی در برنامه‌های مختلف محلی است.
از جمله برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری خرم‌آباد بحث راه‌اندازی و توسعه سرای محلات به‌خصوص در محلات کمتر برخوردار می‌باشد.
✅هم‌اکنون در شهر خرم‌آباد سرای محلات گل‌سفید و ماسور راه‌اندازی شده‌اند و سرای محلات پشت بازار و اسدآبادی در دست تشکیل و راه‌اندازی می‌باشند.
سراهای محلات ازجمله اولویت‌ها و نیازهای محلی محلات کمتر برخوردار با توجه به سرانه پایین آموزشی و فرهنگی و ورزشی در این قبیل محلات می‌باشد.
 ✅سرای محله با هدف سپردن امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و غنی کردن اوقات فراغت برای افراد و ساکنین فرصتی است که باعث تقویت سرمایه اجتماعی ساکنین و افزایش حس تعلق افراد محلی می‌باشد.
✅هدف اصلی از راه‌اندازی سرای محله مشارکت شهروندان در امور مربوط به خودشان و در نهایت واگذاری تصمیم‌گیری‌های محله به ساکنین محلی است. وظیفه هیات مدیره سرای محلات که شامل افراد اثرگذار محلی، اعضای شورایاری و کارگروه‌ها و تیم‌های تخصصی است؛ بحث برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و نظارت بر امور محله در چارچوب سیاست‌های اجرایی شهری است.
✅سرای محله از جمله ابزارهای توانمندسازی و جلب مشارکت و اعتماد شهروندان و تقویت سرمایه اجتماعی محلات با تکیه بر رویکرد اجتماع‌محور محلی است و با تشکیل و توسعه سرای محلات و شورای محله شاهد تقویت و نهادینه کردن مشارکت شهروندان در عرصه مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، خدماتی و رفاهی می‌باشیم.
✅آموزش حقوق شهروندی، آموزش در حوزه مدیریت بحران، آموزش مهارت‌های زندگی برای ساکنین، توانمندسازی اقتصادی محلی، غنی کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی است که در سراهای محلات می‌بایست به آن‌ها توجه شود.
✅در حوزه کودکان، نوجوانان و جوانان می‌توان از ظرفیت سرای محلات به عنوان فضاهای امن و مناسب استفاده کرد و با استفاده از مربیان تربیتی و متخصص باعث رشد و آموزش ساکنین محلی شد و حتی می‌توان از ظرفیت مغفول ریش‌سفیدان و بزرگان مطلع در راستای حل و رفع‌ورجوع مشکلات مردم محلی نیز استفاده کرد.
✅در پایان امیدواریم که دغدغه مندان و فعالین اجتماعی و مدنی و اهالی رسانه در راستای ارتقاء توسعه فرهنگی و آموزشی محلات کمتر برخوردار تلاش کنند و با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت و جایگاه سرای محلات در بین شهروندان قدم بردارند تا شاهد مشارکت هر چه بیشتر افراد محلی در فعالیت‌ها و اقدامات آموزشی و فرهنگی در سطح محلات باشیم.
 
بهزاد رضوانی
مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خرم‌آباد

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا