یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حوادث و بلایای طبیعی و حتی اتفاقاتی که در نتیجه سهل‌انگاری رخ می‌دهد، همواره بخشی از زندگی شهروندان بوده و بروز آن‌ها غیرقابل‌انکار می‌باشد.
بی‌شک بخش مهمی از فرآیند کاهش خسارات حوادث، آموزش افراد جامعه و فرهنگ‌سازی می‌باشد، اما هنگامی‌که حوادث و بلایا از مرحله پیشگیری گذر نمود، باید برای مقابله با آن اقدام نمود که قطعاً اقدام کارساز مستلزم نیروی انسانی مجرب و مجهز می‌باشد.
 یکی از سازمان‌های مهم مقابله با حوادث مختلف، آتش‌نشانی می‌باشد. اگر به سابقه تأسیس آتش‌نشانی در ایران نگاهی داشته باشیم این اتفاق به ۱۷۸ سال قبل بازمی‌گردد.
طبق اسناد سال ۱۲۲۱ اولین آتش‌نشانی در شهر تبریز که در آن زمان پایتخت ایران بود توسط نیروهای اشغالگر روسیه و صرفاً با هدف حفاظت از منافع اقتصادی روس‌ها تأسیس شد و بعدها در شهرهای دیگر ایران این واحد احداث، تا به امروز که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های امدادرسان به مردم خدمات ارائه می‌دهد.
اگر در گذشته‌های دور فعالیت این سازمان بسیار محدود بود، امروز با وجود تصادفات جاده‌ای و گسترش فعالیت واحدهای صنعتی و صنفی وظایف آتش‌نشانان سنگین‌تر شده و قطعاً با توجه به شرایط ذکرشده و همچنین برج‌های تجاری و مسکونی که هر روز قارچ گونه سر به فلک می‌کشند، این سازمان نیاز به تجهیزات و امکانات مدرن دارد.
حادثه تلخ پلاسکو را شاید بتوان یکی از دردناک‌ترین حوادث ثبت‌شده در پرونده‌های آتش‌نشانی دانست.
حادثه‌ای که مسوولان در مدت‌زمانی کوتاه از آن به‌عنوان درس عبرت و تجربه‌ای برای تجدیدنظر در ساخت‌وسازها و نظام‌مهندسی و لزوم تجهیز سازمان‌های آتش‌نشانی یاد نمودند، اما متأسفانه بعضاً آتش این‌گونه اظهارات که تحت تأثیر شرایط بیان می‌شود به‌سرعت به فرو‌کش کرده و به فراموشی سپرده می‌شود و اکنون بعد از گذشت ۴ سال از آن واقعه تلخ بازهم آتش‌نشانان با مشکلات فراوانی مواجه می‌باشند.
آتش‌نشانی الیگودرز سازمانی که به‌رغم ایثار و ازخودگذشتگی کارکنان با مشکلات فراوانی ناشی از نبود تجهیزات در ارائه خدمت به مردم مواجه است و با توجه به دلایل و پرسش‌هایی که در پی می‌آید لزوم توجه جدی مسوولان را طلب می‌کند.
شهرستان الیگودرز یکی از مناطق مستعد بروز بلایای طبیعی نظیر سیلاب و زلزله می‌باشد، حال سؤال این است، آیا با شرایط و امکانات و تجهیزات موجود می‌توان به امدادرسانی موفق و نجات جان مردم در زمان‌های بحرانی امیدوار بود؟!
امروزه و به‌ناچار در پی تغییر سبک زندگی اکثر شهروندان از ویلا نشینی به آپارتمان‌نشینی قطعاً باید امکانات خدمات‌رسانی در خور هم افزایش یابد، اما در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی در آپارتمان‌های چند طبقه و‌ چند واحدی آیا با امکانات و تجهیزات موجود سازمان آتش‌نشانی الیگودرز می‌توان چشم‌انداز مدیریت بحران را امیدوارکننده دانست؟!
 در موسم بروز تصادفات سخت و خونین جاده ه ای آیا لوازم و‌ تجهیزات کامل برای رهاسازی مجروحان در اختیار آتش‌نشانی قرار دارد.
در دهه‌های اخیر احداث چند سد مخزنی و دریاچه‌های مصنوعی در شهرستان به‌رغم برکات باعث افزایش آمار غرق‌شدگان شده است، آیا در بروز این‌گونه حوادث سازمان آتش‌نشانی از تجهیزات کامل غواصی برخوردار می‌باشد؟!
و سوالات بسیاری دیگر که قطعاً پاسخ همه آن‌ها مأیوس‌کننده می‌باشد و در صورت بروز هرکدام از حوادث مذکور مدیریت آن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده و خسارات ناشی از کمبود و فقدان تجهیزات چند برابر خواهد شد.
 
کلام آخر؛
اگرچه سازمان آتش‌نشانی مجموعه‌ای تحت نظارت شهرداری می‌باشد، اما قطعاً به‌عنوان یکی از بازوان توانمند ستاد مدیریت بحران شهرستان نقش تأثیرگذاری در عبور از بحران‌ها دارد که در این خصوص علاوه بر شورای شهر و شهرداری، فرماندار به‌عنوان ریاست ستاد مدیریت بحران و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی لازم است برای رفع کمبودهای این سازمان اقدام نمایند که بی‌شک چنانچه روزی حادثه‌ای رخ دهد، برگزاری جلسه و ابراز همدردی و تشکیل کمیته تحقیق و در جستجوی مقصر بودن دردی را درمان نخواهد کرد.

عباس شاه علی


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا