یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

باران‌های سیل‌آسا در تعطیلات نوروز سیل را مهمان ناخوانده پل‌دختری‌ها و جز سین ناخوانده امسال قرار داد. سیلاب راه ارتباطی، گاز، آب شرب و برق شهر و روستاها را قطع کرد و به روستاها و باغات حاشیه کشکان و وسایط نقلیه سبک و سنگین خسارت وارد کرد. سیل ویرانگر و خشمگین فروردین‌ماه آنچه پیش رویش بود را از بیخ کند و با خود برد. سیلی که راهزن عمر بود و غارتگر مال، اماکن ورزشی و تفریحی را با خود برد. سیلاب 12 فروردین پل‌دختر را به خاک سیاه نشاند و مردم علاوه بر خانه و زندگی خود منبع‌های درآمد و حاصل دسترنج و تلاش خود را در یک‌چشم بر هم زدن از دست دادند و باغات و مزارع به‌جای گُل دادن در بهار به گِل نشستند تا مردم نه خانه و کاشانه داشته باشند و نه منبع درآمد. بعد از گذشت بیش از شش ماه از سیلاب هنوز برخی از خسارات از جمله ماشین‌آلات تعیین تکلیف نشده‌اند و در پارکینگ بلاتکلیفی متوقف‌شده‌اند.
 در سیل اخیر بیش از 700 خودرو سبک و سنگین آسیب دیدند (طبق گفته سرپرست فرمانداری پل‌دختر مبنی بر تشکیل بیش از 700 پرونده خودروهای آسیب‌دیده در سیل اخیر جهت جبران خسارات) که از این تعداد بیش از 95 درصد آن‌ها شخصی هستند و تعداد ناچیزی از این خودروها بیمه داشتند. شهروندانی هستند که چهره مخرب سیل را با آسیب دیدن خودروها در زندگی خود دیده‌اند که می‌طلبد هرچه سریع‌تر وضعیت آن‌ها تعیین تکلیف شود چراکه بسیاری از این افراد از خودرو به‌عنوان وسیله‌ای برای امرارمعاش استفاده می‌کردند و برخی نیز خودروی خود را با تسهیلات دریافت کرده‌اند و امروز برای پرداخت تسهیلات آن با مشکل مواجه شده‌اند. برخی از صاحبان خودروهای آسیب‌دیده در سیل اخیر بیکار و خانه‌نشین شده و برخی در حال مهاجرت به شهرهای صنعتی هستند تا بتوانند زندگی کنند و خودروهای آن‌ها در پارکینگ بلا‎تکلیفی قرار دارند و این در حالی است که در سیل فروردین‌ماه شیراز، چند روز بعد از این اتفاق دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا بر رسیدگی خارج از نوبت و ویژه به حل مشکلات سیل‌زدگان تأکید کرد و گفت: بررسی‌های کارشناسی برای ۲۱۰ خودرو خسارت‌دیده در این حادثه به اتمام رسیده و رایزنی‌های لازم انجام شده است. هماهنگی لازم با بیمه‌ها انجام شده تا هزینه خودروهای مشمول بیمه پرداخت شود و در مورد مابقی خودروهایی که شامل بیمه نیستند توسط دولت در اسرع وقت انجام می‌شود. (کد خبر:98010702041 – چهارشنبه 7 فروردین 98)
 
صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته است: پیگیری‌هایی صورت گرفته و مقررشده در مرحله نخست ۱۰۰ دستگاه خودرو به وزارت صمت معرفی شوند که بر اساس تصمیم‌های اولیه این افراد خسارتی دریافت نمی‌کنند بلکه خودروهای آن‌ها تعویض می‌شود. شرایط انتخاب ۱۰۰ نفر برای مرحله اول باید با هماهنگی استان تعیین شود که خسارت ۱۰۰ درصدی خودرو یکی از شرایط احتمالی این اولویت‌بندی است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار معرفی ۱۰۰ نفر شده اما قول مطلقی نداده است و ۱۰۰ خودروی آسیب‌دیده با نظارت استاندار لرستان و هماهنگی نماینده وی انتخاب و برای تصمیم‌گیری نهایی به وزارت صمت معرفی خواهند شد.( کد خبر: 83487122 - 2 مهر 1398)
 
به‌هرحال امیدواریم این صحبت‌های رئیس سازمان صمت لرستان در حد حرف باقی نماند و مسئولان استان با چانه‌زنی و رایزنی، مسئولان کشوری را مجاب نمایند که خسارات وارده شده به‌تمامی خودروهای سبک و سنگین در سیل اخیر را به صاحبان آن‌ها پرداخت نمایند.
پاکبانان از لشکر یزید نیستند


مجتبی پسند


 

سیل پل‌دختر و خودروهای آسیب‌دیده در پارکینگ بلاتکلیفی


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا