یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هرچند جهانگردی دارای قدمت دیرینه‌ای است اما از دهه 60 قرن گذشته بود که توسط اقتصاددانان توسعه، جهانگردی در ردیف صنعت قرار گرفت و با عنوان صنعت گردشگری در جهان مطرح شد.
صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین صنایع جهان در آغاز هزاره سوم به شمار می‌رود که بخش قابل‌توجهی از درآمدهای ارزی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.
صنعت گردشگری یا به بیان دیگر صادرات نامرئی در اقتصاد امروز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و شاخه‌های مختلفی از گردشگری به جهانیان معرفی کرده است.
اکوتوریسم، توریسم ورزشی، توریسم مذهبی و دینی، توریسم حادثه‌جویی، توریسم سفر به روستاها، توریسم سلامت، توریسم درمانی و.... ازجمله شاخه‌های مختلف این صنعت است گردشگری سلامت به عنوانی یکی از بزرگ‌ترین صنایع گردشگری حاصل از به هم پیوستن دو صنعت پر درآمد سفر و پزشکی در جهان است که کشور ما با دارا بودن سابقه طولانی در پزشکی و طب سنتی می‌تواند به جایگاه قابل قبولی در این زمینه دست یابد. بر اساس تعریف‌های سازمان جهانی جهانگردی یكی از اهدافی كه می‌تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می‌کنند. در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است كه به‌منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و كمتر از یك سال صورت می‌گیرد. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می‌تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی‌اش را به دست بیاورد. در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به‌منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌گیرد. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می‌تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی‌اش را به دست بیاورد. اين نوع از گردشگری این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیداکرده و توریست‌های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می‌کشاند.

انواع توریست درمانی عبارت است از:
۱ - گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)؛ مسافرت به دهکده‌های سلامت و مناطق دارای چشمه‌های آب گرم و آب‌معدنی برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدیدقوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و در مواردی که گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد را گردشگری تندرستی گویند.
۲ - گردشگری درمانی (Curative Tourism)؛ مسافرت به‌منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی (آب‌های معدنی، نمک، لجن و...) برای درمان بعضی بیماری‌ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گردشگری درمانی گویند.
۳ - گردشگری پزشکی (Medical Tourism)؛ مسافرت به‌منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی گویند. در این نوع از گردشگری سلامت، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی باشد.
شهر خرم‌آباد با داشتن آب‌وهوای بسيار مطبوع و مناطق زيباي تفريحي و گردشگري و بهره‌گیری از امكانات مناسب پزشكي و بیمارستان‌های تخصصي و فوق تخصصي توانايي احياي اين صنعت را دارد هرچند كه در اين زمينه از شهرهاي بزرگ كه در اين زمينه پيشگام بوده‌اند عقب هستيم اما داشتن امكانات مناسب جغرافيايي و هم‌جواری با كشورهايي همچون عراق، كويت، امارات، عمان و... می‌تواند خرم‌آباد را به‌عنوان يكي از قطب‌های صنعت گردشگري سلامت مطرح نمايد. درزمینهٔ توسعه صنعت گردشگري سلامت سازمان‌های زيادي می‌توانند ايفاي نقش نمايند و در اين زمينه نقش سازمان ميراث فرهنگي بسيار اساسي و حياتي است
حركت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دو مسير جذب بيماران خارجي با تبليغات وسيع و گسترده و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف پژوهش و آموزش، استفاده از توان مراکز درماني، کلینیک‌های مخصوص چك آ پ و ... می‌تواند به تسريع در پويايي اين صنعت نوپا در استان لرستان و بخصوص شهر خرم‌آباد سرعت بخشد يكي ديگر از فاكتورهاي رونق بخشيدن به اين صنعت پويا در ايران هزینه‌های پزشكي است هزینه‌های پزشکی در ایران در قیاس با دیگر کشورها پایین است و این مسئله زمینه را برای جذب توریسم فراهم می‌کند از سوی دیگر، بیمارستان‌های تخصصی و تجهیزات متناسب نیز باعث شده تا وضعیت سلامت در ایران متمایز با سایر کشورهای همسایه باشد.






محمد جايدري/ كارشناس
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا