یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چنانچه در اخبار هست خانم هیلی سفیر آمریکا در سازمان در مورد برجام دیداری با آقای آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. ظاهراً وزیر امور خارجه ایران نیز در این رابطه نامه‌ای به آقای آمانو نوشته و در آن هشدار داده بودند که نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات برای چنین سفری حتی قبل از انجام آن ممکن است تبعاتی برای اجرای کامل برجام داشته باشد.
 

خانم هیلی در پاسخ به سوال روزنامه واشنگتن در این رابطه گفته بود 'برای من جالب است که ایرانی‌ها نگران سفر من به وین هستند. اگر آن‌ها چیزی برای پنهان کردن ندارند نباید نگران سؤالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم.'
مایلم در این نوشته پاسخی به ایشان بدهم و امیدوارم بخواند.
خانم هیلی، حدود سی سال پیش که وارد دانشکده روابط بین‌الملل شدم در سال اول دوره لیسانس استاد عزیزی داشتیم که در درس‌های ابتدایی به ما می‌گفت «در آینده وقتی مذاکره می‌کنید همیشه درصدی از هوش و ذکاوت برای طرف مقابل خود قائل باشید. هیچ‌گاه فکر نکنید دیگران خیلی کمتر از شما مسائل را می‌فهمند»
حتماً استاد خانم هیلی هم در دانشکده خودشان چنین نصیحتی را شنیده‌اند ولی احتمالاً فراموش کرده‌اند. ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و به آنچه توافق کرده است کاملاً پایبند است. وفای به عهد بیش از دو هزار سال است که بخشی از سنت فکری ما ایرانیان است. کیست که هدف از سفر شما را نداند؟ شاید واقعاً خودتان هم نمی‌دانید ماموریت شما چیست وگرنه چنین پاسخی نمی‌دادید. شما اگر سؤالی از آقای آمانو دارید و موضوع به همین سادگی است سفیر شما در وین می‌تواند سوالات شما را بپرسد نیازی به این تبلیغات و حضور شما نیست. شاید به سفیر خود هم اعتماد ندارید و او هم به‌زودی اخراج خواهد شد. واقعاً اگر نمی‌دانید مأموریت شما چیست من به شما خواهم گفت. شما جز تیمی هستید که رئیس تان آقای ترامپ به این تیم دستور داده است که به هر قیمت کاری کنید تا من بهانه‌ای برای کارهای غیرمنطقی و غیرقانونی خود داشته باشم و بتوانم به برجام خدشه وارد کنم و به تعهدات آمریکا پایبند نباشم. رییس جمهور شما علاوه بر نقشه‌های شومی که در سر می‌پروراند یک هدف داخلی هم دارد و آن اینکه رئیس‌جمهور سابق آمریکا هیچ دستاوردی نداشته و سرتاسر زندگی او کلاً اشتباه بوده است.
خانم هیلی شاید واقعا شما از مکانیسم بازرسی‌ها طبق پروتکل الحاقی و مکانیسم‌های برجام و بررسی شکایات طرفین اطلاع ندارید؛ اما نمی‌توان باور کرد. پس قصد شما از هم‌اکنون پیداست که دنبال بهانه‌جویی و طرح خواسته‌های غیرممکن از آژانس هستید تا بتوانید مبنایی دروغین برای جنجال‌آفرینی و عدم پایبندی خود به یک توافق بین‌المللی ایجاد کنید. شما نماینده یک کشور امپریالیست یکجانبه گرا هستید که ارزشی برای اصول حقوق بین‌الملل و تعهدات خود قائل نیستید و با خودخواهی هیچ‌گاه حاضر نشده‌اید اندکی از منافع خود به نفع خیر عمومی جامعه بین‌المللی کوتاه بیایید تا جهانی امن‌تر و متمدن‌تر داشته باشیم.
بعدتر با همکلاس‌های خود درس دیگری آموختیم هیچ‌کس از خشونت، تروریسم، جنگ، سو نیت و عدم احترام به قانون و عدم پایبندی به قانون سود نخواهد برد اگر آن درس اول را به خاطر ندارید حداقل به این درس آخر توجه داشته باشید. فکر نکنید کشور شما از نقض قانون سود خواهد برد. این را بارها تجربه کرده‌اید.

منبع: ایرنا
محسن بهاروند /پژوهشگر ارشد مسائل حقوقی


پ،ن: نویسنده یادداشت، عضو تیم مذاکره‌کننده محرمانه مسقط در دوره احمدی‌نژاد بود.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا