یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گروه "تالار کنشگران لرستان" که با حضور بیش از 180 نفر از مدیران، کارشناسان، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای اهل لرستان در فضای " تالار کنشگران لرستانتلگرام" تشکیل شده، سعی دارد به دور از حواشی با کوتاه کردن فاصله گفتمانی بین مردم و مسوولین به بررسی و واکاوی مشکلات اجتماعی موجود در لرستان پرداخته تا از این طریق یاری‌دهنده مورد اعتمادی برای مردم و مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در توسعه همه‌جانبه لرستان باشد.
این گروه برای شروع مباحث اجتماعی به بحث " نقد و بررسی وضعیت تعاونی‌های اتوبوس‌رانی برون‌شهری استان با دو محور: 1- رعایت حقوق مسافرین اعم از حرکت رأس ساعت مقرر، تهیه وسایل رفاهی مطابق با استانداردهای تعیین‌شده، حرکت با سرعت مطمئنه و 2- نبود پایانه مسافربری برون‌استانی در لرستان" پرداخت.
برای بررسی این موضوع، مدیران و کارشناسان مربوطه از جمله حسن رحمانی مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان، مصطفی ملکی صادقی معاون حمل‌ونقل پایانه‌های لرستان، لقمان نادی رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‎های لرستان، محمد رضا پور یگانه مدیر اجرایی انجمن حمایت از ایمنی راه‌های لرستان، هدایت‌اله دالوند سرپرست پایانه‌های شهرداری خرم‌آباد و رضا عبدی مدیر روابط عمومی اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‎های لرستان به تالار دعوت و به پاسخ‌گویی سؤالات مطروحه پرداختند.
در شروع بحث، ملکی صادقی معاون حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان به بیان آمار و اطلاعاتی در سه بخش اتوبوس، مینی‌بوس و سواری در حوزه حمل‌ونقل لرستان پرداخت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان لرستان 75 شرکت در حوزه حمل‌ونقل مسافر فعالیت می‌کنند که مالکیت 100 درصد این شرکت‌ها خصوصی است، افزود: این شرکت‌ها در 9 پایانه عمومی (شهرداری) و 26 پایانه اختصاصی مستقر هستند که شهرهای خرم‌آباد (2 پایانه عمومی شرق و شمال)، بروجرد، الیگودرز، دورود، کوهدشت، الشتر، نورآباد و پل‌دختر دارای پایانه عمومی می‌باشند.
ملکی صادقی افزود: 8 شرکت اتوبوس‌رانی در خیابان شریعتی خرم‌آباد فعال می‌باشند که همگی دارای پایانه اختصاصی هستند.
وی تاکید کرد: در شهر خرم‌آباد ترمینال‌های شمال، شرق و جنوب اختصاصاً در زمینه سواری کرایه و مینی‌بوس‌رانی ارائه خدمات می‌نمایند و مرکز استان تاکنون فاقد ترمینال برون‌استانی (اتوبوس‌رانی) بوده است.
ملکی صادقی در ادامه به بیان معضلات ترمینال‌های فعال در سطح لرستان پرداخت و گفت: حضور سواری‌های پلاک شخصی در محوطه و ورودی پایانه، عدم وجود دسترسی مناسب، مکان‌یابی نامناسب، عدم حضور نیروی انتظامی در پایانه، نداشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی، مهمان‌پذیر، مبلمان، سرویس بهداشتی مناسب و سیستم روشنایی محوطه مناسب، عدم وجود سکوی پیاده و سوارشدن مسافر و فرسودگی ساختمان‌ها و تأسیسات را از مهم‌ترین این معضلات برشمرد.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 93 در لرستان 285 دستگاه اتوبوس، 1448 دستگاه مینی‌بوس و 848 دستگاه سواری کرایه (مجموع 2581 دستگاه) در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری در حال فعالیت بوده‌اند افزود: 53 درصد از اتوبوس‌های استان عمری بین 1 تا 5 سال دارند که از این نظر لرستان دارای یکی از جوان‌ترین ناوگان اتوبوسی کشور است و این میزان برای اتوبوس‌های با عمر تا 10 سال 77 درصد است.
معاون مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان افزود: تا پایان سال 93 نیز، 3118 راننده حرفه‌ای آموزش‌دیده در حوزه حمل‌ونقل مسافر اشتغال داشته‌اند.
در ادامه مدیران و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل استان به پاسخ سؤالات اعضاء پرداختند.
برای نوسازی ناوگان حمل و نقل لرستان وام پرداخت می‌شود
حسن رحماني مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان لرستانمدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان لرستان در پاسخ به این سؤال که میانگین عمر مینی‌بوس‌های حوزه حمل‌ونقل لرستان چقدر است و چه اقداماتی برای کاهش این شاخص در دست دارید؟ گفت: میانگین سن ناوگان کشوری ۲۵ سال است و در سال جاری طرح نوسازی ناوگان در دستور کار است ولی استقبال چندانی از آن نشده است و توان رانندگان و مبلغ کرایه برای بازگشت سرمایه جواب‌گوی خرید خودروهای گران نیست.
وی در خصوص بالا بودن عمر ناوگان مینی‌بوس استان هم افزود: در حال حاضر مشکل ناوگان در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل نیست؛ وزارت صنایع و شرکت‌های تولیدکننده هم برای خودشان تصمیم می‌گیرند و در بسیاری از موارد به نظرات وزارت راه توجهی ندارند و همین عامل باعث شده کیفیت خودروهای قدیمی بنز همچنان برای شبکه راه‌های ایران و شبکه خدمات پس از فروش بهتر باشد.
ایشان بابیان برخی مشکلات برای تحول در ناوگان حمل‌ونقل استان گفت: اساساً برای ایجاد تحول در ناوگان باید عوارض گمرگی اصلاح شود تا زمانی که مافیای خودروسازی در ایران فعال است امکان اصلاح جدی وجود ندارد.
وی تأکید کرد: برای نوسازی ناوگان در سال جاری اعتبارات مناسبی (وام با کارمزد ۴ درصد تا ۱۲ درصد) از سوی سازمان ارائه می‌شود و متقاضیان می‌توانند اطلاعات بیشتر را در سایت اداره کل کسب کنند.
لقمان نادی رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‎های لرستان در پاسخ به این مشکل گفت: متأسفانه کیفیت خودروهای جایگزین ما نسبت به مینی‌بوس‌های بنز قدیمی بسیار پایین است و اگر بتوانیم دوباره از کارخانه بنز با قیمت مناسب خریداری کنیم و سهم آورده را کاهش و به شکل اقساط تسهیلان دهیم قطعا" با استقبال مواجه خواهد شد.
نادی اظهار امیدواری کرد: به یاری خدا با ورود کارخانه‌جات با برندهایی اروپایی به چرخه حمل‌ونقل عمومی، این مشکلات مرتفع خواهد شد.
ترمینال جدید خرم‌آباد – کوهدشت احداث خواهد شد
ترمینال کوهدشترحمانی در پاسخ به دغدغه اعضای تالار مبنی وضعیت نامناسب ترمینال کوهدشت در خرم‌آباد و اعتصاب رانندگان این ترمینال گفت: بحث ترمینال کوهدشت و اعتصاب رانندگان مطلب جدیدی نیست، وجود بیکاری در لرستان علت این امر است لذا نمی‌توان با سواری‌های شخصی فعال در امر مسافرکشی برخورد قهری کرد چون بسیاری از مردم خودشان از این خودروها استفاده می‌کنند.
وی در این خصوص اضافه کرد: مشکلات پایانه مسافربری کوهدشت چه پایانه هجرت و چه پایانه مینی‌بوسی آن از ابتدای حضور بنده در لرستان مورد توجه بوده و مذاکراتی را با شهردار اسبق (کرمی) و مسوول حمل‌ و نقل آن‌جا داشتم، ولی به دلیل تغییرات متعدد مدیریتی کار به‌جای مهمی نرسید!
ایشان تأکید کرد: مالک زمین جهت احداث ترمینال جدید خرم‌آباد به کوهدشت اعلام آمادگی کرده و با مشارکت یک سرمایه‌گذار و طی مراحل قانونی استارت این پایانه زده خواهد شد.
دالوند‌ مدیر پایانه شهرداری خرم‌آباد هم در خصوص ترمینال کوهدشت گفت: در خصوص پایانه مسافربری کوهدشت مالکیت آن شخصی بوده مکان و شرایط موجود قطعاً نامناسب بوده پیگیر زمین در روبروی سازمان بهشت رضا هستیم تا مراحل احداث ترمینال غرب را به یاری خدا در آینده نه‌چندان دور با توافق با مالکین منطقه و تامین اعتبارات عمرانی در این خصوص قدم‌های مثبتی را برداریم.

مردم شکایات خود را پیامک کنند
بحث در خصوص برخی ناهنجاری‌ها و معضلات اتوبوس‌ها و شرکت‌های مسافربری در لرستان ادامه یافت، رحمانی در پاسخ به این معضلات گفت: ساخت و نگه‌داری از پایانه‌های مسافربری بر عهده شهرداری‌ها است و وظیفه نظارت بر عهده اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها است.
وی افزود: ادارات کل گروه بازرسی مشخصی ندارد و بر حسب موضوعات و ضرورت در فصول مختلف به صورت سرزده و ناشناس در اتوبوس‌ها و در بین مسافرین حاضر می‌شوند و عمده موارد باید از طریق مسافرین انتقال داده شود.
رحمانی اضافه کرد: مردم باید از طریق پیامک ۱۱۰۱۲۰ به پلیس اطلاع دهند و در غیر این صورت برای ما نامه ارسال کنند تا رسیدگی شود.
ملکی صادقی معاون مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان در خصوص شکایات مردمی از شرکت‌های حمل‌ونقل گفت: بررسی شکایات واصله و طرح موضوع در کمیسیون‌های ماده 11 و 12 و صدور رأی برای رانندگان و شرکت‌های متخلف از اقدامات اداره کل می‌باشد.
رضا عبدی رییس روابط عمومی اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان هم در این خصوص اظهار داشت: سامانه پیامکی اداره کل برای ارسال شکایات، پیشنهاد‌ها و انتقادات به شماره 20001240 آماده دریافت نقطه نظرات مردم است.
بحث در خصوص جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان ادامه یافته و پور یگانه مدیر اجرایی این انجمن به تشریح سابقه و وظیفه آن پرداخت؛ وی گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان شعبه‌ای از جمعیت است که به شکل مردم‌نهاد مدیریت می‌شود و در حال حاضر حدود دوازده نفر متخصص در عضویت هیات رئیسه می‌باشند و این شعبه رسما شروع به فعالیت نموده‌اند.

اصلاح عیوب جاده‌ها، کاهش سوانح را در پی داشت
بررسی راه‌های مواصلاتی لرستان+ + نظرات مهندساندر ادامه از مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان سؤال شد که طبق اخبار اعلام شده در محورهای محل عبور تانکرهای عراقی مانند پل سیمره - بابازید و بالعکس و پل‌دختر - اندیمشک و بالعکس شاهد افزایش تردد وسایل نقلیه هستیم، اقدامات کنترلی در خصوص ایمنی تردد و مدیریت سرعت وسایل نقلیه در این محورها برای حفظ جان مردم جوابگوی این افزایش هست؟
ایشان پاسخ داد: تردد این ناوگان با نظر شورای امنیت کشور است و ما خیلی نمی‌توانیم محدودیتی ایجاد کنیم.
وی افزود: ما برای ایجاد نظم در زمان عبور این ناوگان مذاکراتی را با تهران داشتم ولی توفیقی حاصل نشد و تنها راه‌حل این موضوع، اصلاح عیوب جاده‌ایی بود که بازدید فنی انجام شد و بخشی از مشکلات رفع شد و برابر آمار موجود کاهش حادثه داشته‌ایم و ظرف یک ماه گذشته موردی از واژگونی اتفاق نیفتاده است.

پایانه برون‌استانی خرم‌آباد از مکان‌یابی و دسترسی مناسبی برخوردار نیست
بخش پایانی بحث تالار به بررسی آخرین وضعیت پایانه خرم‌آباد اختصاص داشت.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان لرستان در این خصوص گفت: اگر از بالا به ترمینال در حال احداث خرم‌آباد نگاه کنید متوجه می‌شوید که ساختمان ترمینال آغوش خودش را برای محله اسدآبادی باز کرده است این در حالی که باید سمت آن به‌سوی خیابان اصلی باشد و از طرف دیگر راه ورودی آن از خیابان‌های فرعی است.
ایشان افزود: برای رفع مشکل دسترسی به ترمینال جدید طرح استفاده از پل در دست احداث مازیار را البته با تغییراتی ارائه گردید؛ ولی چون هزینه‌اش نسبتاً زیاد بود نپذیرفتند و قرار است توسط شهرداری در همین پل اصلاحاتی صورت پذیرد و نیاز را رفع گردد.
وی در خصوص طراحی این پایانه گفت افزود: بحث طراحی پایانه خرم‌آباد برداشتی آزاد از الگوی پایانه جنوب تهران بوده است. یک پایانه‌ای قبلا در مجاورت پل شکسته ساختند و هم از نظر محوطه و هم از نظر الگوی ساخت چیز مطلوبی بوده ولی چون مکان‌یابی‌اش نامناسب بود بلاتکلیف مانده است و اکنون تحت عنوان پایانه حافظی مشهور است.
وی در خصوص پایانه واقع در کرگانه اظهار داشت: من از روز اول حضور در لرستان مخالف محل فعلی بودم و به شهردار وقت اعلام کردم که این هم می‌شود حافظی دوم! متأسفانه اعتراضات بنده افاقه نکرد و دعواهای شورا و ... کار را ابتر گذاشت.
وی در ادامه در خصوص شکل ساختمان ترمینال خرم‌آباد گفت: شکل این بنا یک قطاع از دایره است و البته نواقصی هم دارد که اشکالات به اتفاق شهردار خرم‌آباد و آقای دالوند و شرکت‌ها بررسی شد.
ملکی صادقی معاون مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان هم در این خصوص گفت: بزرگ‌ترین مشکل محل در حال ساخت پایانه برون‌استانی خرم‌آباد مکان‌یابی و بحث دسترسی مسافرین به آن است.
وی صحبتش را با طرح سؤالی ادامه می‌کند که آیا کسی می‌داند انگیزه اعضای شورای شهر خرم‌آباد از اصرار بر مکان فعلی ترمینال چه بوده است؟
دالوند ‌سرپرست پایانه‌های شهرداری خرم‌آباد هم در این خصوص گفت: نقشه و طرح معماری به سبک مدرن امروزی می‌باشد بر گرفته از سایر پایانه‌های موجود در کشور می‌باشد.
وی تأکید کرد: برای ترمینال جدید هزینه زیادی شده و امیدوارم مردم هم همراهی کنید تا علی‌رغم مشکلات مطروحه و بعد از سالیان طولانی صاحب پایانه برون‌استانی شویم.
ایشان تأکید کرد: راه دسترسی موجود موقت بوده که با تأمین اعتبار لازم راه ورودی و خروجی طبق نظر مشاور طرح اجرا خواهد شد.
در پایان گفتگو، یکی از اعضاء سؤالی را مطرح کرد که طبق تبصره ماده سوم قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه‌های مسافربری، شهرداری خرم‌آباد موظف به ارائه امکانات مناسب در محل پایانه‌ است. آیا اگر این پایانه در خارج از محدوده‌ی جغرافیایی شهرداری احداث شود، شهرداری خرم‌آباد این تبصره را اجرا می‌کند؟!
رحمانی در این خصوص گفت: اگر شهرداری پایانه‌ای را بسازد موظف به ارائه خدمت هست
ملکی صادقی هم در پاسخ به این سوال اظهار داشت: برای شهر خرم‌آباد و مکان‌های پیشنهادی همچنین مشکلی وجود ندارد؛ ضمن اینکه شهرداری که خودش ترمینال را بسازد، خدماتش را هم ارائه می‌کند و مکان ترمینال باید با مطالعات عمیق و تخصصی تعیین شود.
اما پاسخ دالوند‌ سرپرست پایانه‌های شهرداری خرم‌آباد به این سؤال جالب بود. وی گفت: شهرداری صرفاً در محدوده قانونی شهر موظف به انجام خدمت است.
تنظيم كننده: مدیران گروه تالار کنشگران لرستان
امیر  زیدی‌نژاد –  عبدالرضا  قاسمی

دیدگاه‌ها  

#1 کیوان 1394-06-15 15:45
ببینید این اشتباه ما بود که رای به برخي ادم های غیر کارشناس دایم و شورای شهر تشکیل شد و باید چوبشم بخوریم ولی میتوانستن جانمایی بهتری کنن و در مکان بهتر و بزرگتری ان را بسازند خیلی بزرگتر از الان ولی متاسفانه ما مردم خرم اباد هیچ کاره هستیم و نظرات ما مهم نیست و باید شهر همچنان ضرر کند تو رو خدا جایی که ترمینال رو می سازند جای همه اتوبوس رو داده به خدا نداره ولی باز تحمل میکنیم
نقل قول کردن
#2 همشهری 1394-06-15 21:55
این ترمینال در واقع تحقیر مردم شهر خرم آباد است
نقل قول کردن
#3 پلدختری 1394-06-16 09:37
علت اینکه در پست بانک کارت هوشمنده رانندگان فعال میشود و صنف رانندگان هیچ کاره است ، یک کاسه ای زیر نیم کاسه است
نقل قول کردن
#4 آقا رضا دولتشاه 1394-07-09 10:02
با سلام به عنوان يك لرستاني واقع بين ، و آشنا با درايت و تجارب موفق مهندس و استاد والا مقام آقاي حسن رحماني ؛ پيشنهاد دارم ارتجاب موفق اين مدير خلاق - با حمايت مسوولين ارشد استان- درحوزه ي حمل ونقل جاده اي و حتي حمل و نقل تركيبي استفاده و بهر ه مندي لازم معمول تا بعدا ً افسوس نخوريم
با سپاس - رضا دولتشاه - ( از استان فارس )
نقل قول کردن
#5 خرم‌آبادی 1402-02-14 19:27
چند ساله میگن ترمینال خرم‌آباد به چگنی و کوهدشت درست میشه ولی نشده که نشده و مشکل ترمینال خرم‌آباد جاده ورودی بسیار باریک و کم عرض است و جایگاه سوخت CNJ در ابتدای خیابان کرگانه باعث شده ترافیک و راه بندان بوجود بیاید لذا شهرداری این پمپ گاز CNJ را جابجا و خیابان را پهن کند تا اتوبوس‌ها بتوانند تردد کنند همچنین این خیابان پیاده رو و روشنایی و خط کشی هم ندارد و جوب آب پُر از آشغال و زباله است. دانشجویان و سربازان و مسافران به سختی از این خیابان عبور می‌کنند حداقل شهرداری این خیابان را پهن و تعریض کند. سایت یافته لطفا چاپ کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا