یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پس از سال‌ها کشمکش و تنش بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بالاخره طرفین بر سر راه‌کارهای مشترکی تحت عنوان "برجام" به توافق رسیدند تا نقطه پایانی بر این منازعه تاریخی و نفس‌گیر بگذارند.
یکی از مطالبات ایران در این منازعه طولانی، لغو تحریم‌هایي ناعادلانه‌اي بود که از طرف کشورها و مجامع بین‌المللی بر علیه اقتصاد ما وضع شده و می‌رفت مشكلاتي ايجاد كند.
بالاخره با تلاش بی‌وقفه و ستودنی دیپلمات‌های قهار ایرانی، مقرر شد که تحریم‌ها بر علیه کشورمان لغو شوند.
گر چه هنوز تا طی کردن مراحل قانونی برجام برای تایید و اجرایی شدن حدود 2 ماه زمان باقی مانده اما ظواهر امر گویای احتمال بسیار بالای تایید و اجرایی شدن این توافق می‌باشد.
پس از اجرایی شدن این توافق و لغو تحریم‌ها و آزادشدن دارایی‌های مسدود شده کشورمان دو اتفاق رخ خواهد داد. اولی سرازیر شدن پول‌های آزاد شده به اقتصاد تشنه و تضعیف شده کشور و دومی صف طولانی دیپلمات‌ها و نمایندگان شرکت‌های کوچک و بزرگ دنیا برای ورود و سرمایه‌گذاری در اقتصاد بکر و بازار پر‌سود ایران است.
کما این که سفر اخیر وزیر اقتصاد آلمان‌ - به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا- در صدر هیاتی اقتصادی و نیز نهایی شدن سفر وزیر خارجه فرانسه، مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رییس جمهور اتریش و وزیر خارجه ایتالیا به کشورمان در همین فاصله زمانی اندک پس از حصول توافق هسته‌ای و حتا قبل از تایید و اجرایی شدن آن نشانه‌ای پررنگ از تمایل دنیا برای مراوده و معامله اقتصادی با ایران است.
***
لرستان یکی از ضعیف‌ترین استان‌های ایران به لحاظ اقتصادی محسوب می‌شود و قرارگیری در صدر جدول بیکاری کشور طی سالیان متمادی گواه خوبی بر این مدعاست.
اکنون که کشور در آستانه تحول اقتصادی است، نباید این فرصت کم‌نظیر را از دست داد زیرا ممکن است که بار دیگر چنین فرصتی نصیب این استان مصیبت زده نشود و باز هم در زنگ زده اقتصاد لرستان بر همان پاشنه لق سالیان گذشته بچرخد و این همان چیزی است که به هر نحو ممکن باید از آن حذر کرد.
مهندس بازوند استاندار لرستان گویا اعتقاد عمیقی به حضور بخش خصوصی در اقتصاد دارد یا لااقل از افعال و گفتار وی چنین برمی‌آید.
اجرای برجام و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و فعال شدن سرمایه‌گذاران داخلی می‌تواند بستری مناسب برای استاندار لرستان باشد تا با تکیه بر تجربیات اندوخته شده از قبل سال‌ها حضور در مناصب اجرایی، به ویژه تجربه حضور در استان مرکزی که از صنعت و بخش خصوصی توانمندی برخوردار است، لرستان را برای بهره‌گیری از این فضای جدید و پررونق یاری رساند و رضایت سرمایه‌گذاران برای ورود و پساتحریم، انتخابات و توسعه/ اين بار فرصت بازسازي لرستان را از دست ندهيمسرمایه‌گذاری در لرستان را جلب نماید.
اسفند‌ماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. این انتخابات تحت هیچ شرایطی نباید مانند ادوار گذشته باعث ورود برخي افراد ناتوان از حوزه‌های انتخابیه لرستان به مجلس شود. پس از تجربه 9 دور شرکت در انتخابات مجلس دیگر زمان آزمون و خطا به پایان رسیده و کوچک‌ترین قصور و کوتاهی در این انتخابات می‌تواند 4 سال سیاهی به بار آورد؛ 4 سالی که اتفاقاً باید به هر وسیله‌ای دست یازید تا با توجه به فضای به وجود آمده در عرصه کلان کشور لرستان را از این فقر کمرشکن و بیکاری نابود کننده خارج ساخت.
 انتخابات اسفند‌ماه امسال جای هیچ مجامله و قصوری نیست! اگر در 9 دور گذشته به هر دلیلی چشم را بر واقعیت بسته و به کاندیداهای نالایق و ناتوان رای داده‌ایم این بار باید با چشمانی کاملاً باز و هوشیار منتخبینی را روانه مجلس کنیم که بتوانند از خوان گسترده شده پس از لغو تحریم‌های اقتصادی، لقمه چشم‌گیری نیز برای لرستان فراهم کنند.
البته این بدین معنا نیست که اگر کاندیدایی در زمینه اقتصادی تحصیل کرده پس مناسب‌ترین فرد برای حضور در جایگاه نمایندگی است؛ کما این که بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با اقتصاد حتا از مدیریت اقتصاد جیب خود هم ناتوان هستند!
این بار باید افراد شاخص و قدری را از بين کاندیداها انتخاب كرد که بتوانند در میان 280 نماینده دیگر - به ویژه نمایندگان قدرتمند و پرتعداد مناطق توسعه یافته - لابی کرده، طرح ارایه دهند، نقش فعالی در روند تصویب بودجه کشور ایفا کنند و در یک کلام بتوانند حق ما را به بهترین نحو ممکن بستانند.
بدیهی است در این میان باید عواملی نظیر همشهری و هم‌محله‌ای، طایفه و قبیله، جناح سیاسی و مواردی از این دست را برای انتخاب نمایندگان توانمند به کناری نهاده و تنها و تنها به یک عامل تکیه کرد: داشتن پرستیژ و شخصیت لازم برای نمایندگی و توانایی لابی کردن و امتیاز گرفتن از نمایندگان و قوه مجریه در راستای پیشرفت و توسعه لرستان.
فضا برای جهش اقتصادی کشور و به تبع آن لرستان در حال فراهم شدن است. این ما هستیم که باید توان خود را برای بهره گرفتن از این فضای مساعد نشان دهیم.
اگر این بار نیز همانند اكثر ادوار گذشته بخت خود را دودستی تقدیم استان‌های دیگر کردیم، قطعاً اشتباهی تاریخی و کمرشکن مرتکب شده‌ایم که به احتمال بسیار زیاد عواقب آن تا سالیان سال دامن ما را خواهد گرفت.
شرایط کنونی بی‌تشبیه به شرایط بازسازی پس از جنگ تحمیلی نیست؛ قریب به یک ربع قرن از آن دوران گذشته اما هنوز که هنوز است بسیاری از ریشه‌های عقب‌ماندگی لرستان از قافله توسعه و پیشرفت را در عدم سرمایه‌گذاری لازم در زیرساخت‌های استان در آن برهه زمانی می‌دانیم. پس این بار نباید فرصت بازسازی را از دست داد زیرا بعید نیست که با از دست دادن این فرصت نیز، ربع قرن دیگر حسرت اشتغال و چرخیدن چرخ تولید در استان خود را داشته باشیم.
طنز تلخی است که انتظار داشته باشیم گروه‌ها و لابی‌های قدرتمند فعال در مجلس و دولت توان خود را در اختیار ما قرار داده و حق ما را نیز ادا کنند! بنا به ضرب‌المثل معروف "تا نگرید طفل، کی نوشد لبن" حتا نوزاد هم به حق خود نخواهد رسید مگر این که تلاشی از خود بروز دهد. پس بدانیم و آگاه باشیم که انتخاب نمایندگان به شدت طايفه‌گرا و جناح‌طلب يا كم‌كار و در عین حال انتظار برای پیشرفت اقتصادی بیشتر به جوک شبیه است تا تصوری عقلانی!
پس بیایید برای خاطر خودمان و جوانان بیکار نشسته در کنج خانه‌های‌مان هم که شده از شام به درد نخور یا "مویرگ مشترک بی‌ارزش" یا حمزه رامينچندرغاز پول خرید یک برگ رای ارزشمند خود چشم‌پوشی کرده و تنها و تنها توانمندی و لیاقت کاندیداها را ملاک رای خود قرار دهیم و چرخه باطل برخي ادوار گذشته را این بار با عقلانیت و آینده‌نگری بشکنیم و به توانمندی رای دهیم نه به خون و خویشاوندی و چپ و راست!
ارسالی:
حمزه  رامين / پلدختر
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا