یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فعالیت مخرب معادن گوناگون در دل مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست لرستان همچنان پا برجاست.
 این حقیقتی است تلخ که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد؛ یک نمونه ی آن حضور 30 ساله‌ی معدن در غرب منطقه حفاظت شده سفیدکوه در خرم‌آباد است.
مجوز این معدن سال 64 براي بهره‌برداري به مدت 25 سال صادر شده و این در حالی است که سفیدکوه در سال 69 به عنوان یک منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده است.
 مناطق حفاظت شده یا معادن حفاظت شده لرستان؟!
مجوز معدن ذكر شده در سال 89 تمام شده اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد! در این بین، چندین سؤال بی‌جواب باقی مانده است:
هنگامی که تصویب سفیدکوه به عنوان منطقه تحت حفاظت نهایی شد، چرا مجوز این معدن باطل نشد؟
چرا با وجود گسترش فعالیت‌های تنش‌زای این معدن در طی ادوار مختلف سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت‌های این معدن برخورد قاطع نشد؟
با این همه چرا در سال 89 و هنگامی که مجوز 25 ساله‌ی این معدن تمام شده بود، سازمان حفاظت محیط زیست معدن را برای همیشه تعطیل نکرد؟
چرا امروز با گذشت 30 سال از فعالیت مخرب این معدن و البته گذشت 5 سال از ابطال مجوز معدن یاد شده، نهاد‌های متولی به ویژه سازمان محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت لرستان پی‌گیر تعطیلی آن برای همیشه نمی‌شوند؟
آیا برخورد با این معدن در توان اجرایی سازمان محیط زیست نبوده و نیست یا به هر دلیلی نخواسته‌اند با آن برخورد کنند؟
آیا فعالیت معدن در مناطق چهارگانه تحت حفاظت قانونی است؟
چه مواردی توانسته است بر سر قوانین موجود غلبه کند؟
آیا امروز کسی می‌تواند تخریب‌های تحمیل شده به منابع زیستی و جنگلی سفیدکوه را جبران کند؟
و سوال آخر این که چرا امروز مسوولان حفاظت محیط زیست استان لرستان با آگاهی از این موضوع که مجوز آن معدن به اتمام رسیده از مدیریت سازشی دم می‌زنند و می‌گویند: «باید منتظر بمانیم که مدت زمان قید شده در پروانه بهره‌برداری این معادن به سر برسد و با توجه به قوانین چاره دیگری نداریم جز این که با وضعیت کنونی بسازیم.» (خبرگزاری مهر / 19 فروردین 1394)
در انتها یک نکته بسیار مهم، در آخرین جلسه شورای عالی معادن نماینده سازمان حفاظت محیط زیست غایب بوده و بدین ترتیب اعضای آن شورا دوباره به فعالیت این معدن رای داده‌اند. چرا آن نماینده حضور نداشته، نمی‌دانيم!
کلام آخر، فعالیت این معدن از سال 69 غیر قانونی بوده هر چند از ابتدا شرایط اکولوژیکی حاکم بر منطقه را نادیده گرفته‌اند، اما امروز سازش با این معدن از مدار علم و قانون خارج است.
محسن تيزهوش
فعال محيط زيست
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 کیوان 1394-03-02 14:17
نوش جونشون قدرتشو دارن بزار کیف کنند طبیعت واسه چیمونه
نقل قول کردن
#2 محمد اکبری 1394-03-02 16:20
احسنت به نویسنده درالیگودرز وضع محیط زیست را معادن خراب کردند حالاهم خودشان تعطیلند
نقل قول کردن
#3 بیرانوند 1394-03-02 20:21
برخی مسوولین که دلسوز بودند تلاش کردند اما...
نقل قول کردن
#4 کیوان 1394-03-02 22:58
تو کامنت بالا منظورم اینه که دیگه خسته شدیم اینقدر ناملایمتی دیدیم اونا به فکر پولشونن. طبیعت واسه چیه؟ بعد میرن شهر یا حتی کشور دیگه... روزانه شبکه افلاک از زمین خاری و کوه خاری میگه روزنامه ها هم همینطور. پس کو هیچ اقدامی نشده پس حتما می تونن وگرنه یکی جلوشونو میگرفت. بعد میگن چرا هوا الوده شد؟ چرا بارون نیست؟ چرا چشمه ها خشک شدن؟ هر چی به سرمون میاد خودمون مقصریم
نقل قول کردن
#5 یک شهروند از چگنی 1394-03-03 01:23
با سلام، به خدا اگر یک سری به معادن شهرستان چگنی بزنی بسیار متاثر خواهی شد و از دست مسئولان استان به شدت عصبانی، کاری که معادن داران با طبیعت چگنی کرده و می کنند بدتر از بلایي است که اسرائیل بر سر سرزمین فلسطین آورده، مسئولین باید از رهنمودهای رهبر انقلاب اطلاعت کنند و با برخورد ی ضربتی جلوی تخریب بیشتر مناطق حفاظت شده سفید کوه را بگیرند، چه دستوری بالاتر از دستور مقام معظم رهبری؟
نقل قول کردن
#6 عزیزی 1394-03-03 09:25
تو رو بخدا به داد محیط زیست لرستان برسید. به الله فعالیت این معدن غیر قانونی است. این یک زمین خواری آشکار است و باید مسئولین با توجه به بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در خصوص جلوگیری از زمین خواری جلوی این معدن را در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد را بگیرند. از شهردار تهران باید درس اموخت که پس از بیانات رهبری آن را در مقام عمل انجام داد به فریاد برسید از دست زمین خواران
نقل قول کردن
#7 عزیزی 1394-03-03 09:26
سلام -تشکر میکنیم از گزارش ارزنده شما خواهشمندیم جلوی زمین خواری در لرستان به خصوص معادن را بگیرید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا