یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرستان کوهدَشت که در غرب استان لرستان قرار گرفته از نظر جغرافيايي در ۴۷ درجه و ۳۶ دقيقه درازاي غربی، ۳۳ درجه و ۳۲ دقيقه پهناي شمالي و ارتفاع ۱۱۹۵ متري از سطح دريا قرار دارد.
آب و هواي كوهدشت معتدل و نيمه خشك بوده و بيش ترين دماي هوا در اين منطقه ۴۲ درجه و كم‌ترين دما ۷- درجه است.
شهرستان کوهدشت به واسطه دشت‌های حاصلخیز و پتانسیل‌های طبیعی دارای عملکرد مثبتی در زمینه کشاورزی در غرب کشور و کوهدشت تشنه!استان لرستان می‌باشد و از این شهرستان در سالیان گذشته به عنوان انبار غله استان نام می‌بردند اما در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی تولیدات این شهرستان کاهش کاملاً چشم‌گیری داشته است.
میانگین بارش شهرستان کوهدشت در چند سال اخیر کاهش خیلی زیادی داشته به طوری که در سال زراعی 93-94 میزان باراش شهرستان کوهدشت تا فروردین امسال حدود 211 میلی‌متر بوده که نسبت به سال زراعی گذشته که 449 میلی متر بود بسیار پایین‌تر بوده و در حدود 50 درصد کاهش داشته است.
ذخایر منابع زیر زمینی نیز در دشت‌های کوهدشت و رومشکان کاهش 19 متری را به واسطه برداشت بی‌رویه برای کاشت گیاهان آب‌دوست داشته در چندساله گذشته داشته است.
همچنین عواملی از قبیل عدم تکمیل طرح و زیرساخت مرتبط با کشاورزی شهرستان، مانند سد معشوره و عدم توسعه سد‌های خاکی  و آب بند‌های مقطعی باعث شده که کشاورزی این شهرستان که سابقه‌ای در حدود 6 هزار ساله دارد در ورطه‌ي نابودی قرار گیرد.
متاسفانه سد معشوره که بارقه امید کشاورزان کوهدشت برای نجات از تبعات خشکسالی منطقه‌ای بود بر اثر لابی‌گر نمایندگان محترم استان خوزستان در وزارت نیرو به سراب تبدیل شد و حتی خبرهایی مینی بر تعطیلی کامل طرح در منطقه محل احداث سد به گوش می‌رسد و شرکت پیمانکار نیز آماده خروج ادوات و نیرو‌های خود از منطقه شده است.
شهرستان کوهدشت در حدود 200 هزار هکتار زمین حاصل‌خیز دارد که از این مقدار حدود 12 درصد آن‌ها در تحت کشت آبی قرار گرفته و بقیه به صورت دیم کشت می‌شوند. متاسفانه نبود برنامه مدون و علمی در سال‌های 84 تا 92 ضربه‌های مهلکی به کشاورزی این شهرستان وارد کرده است، چرا که اولین آثار کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در این دوران اتفاق افتاده که نه تنها چاره‌ای اندیشه نشده بلکه میزان برداشت نیز گسترش یافته و کوچک‌ترین راهکار برون‌رفتی نیز ارائه نگردیده است.
برای رهایی از این بحران نیاز یک همدلی و هم‌زبانی بین مردم و دولت در استان لرستان است و کوهدشت و طرح‌های نیمه تمام آن باید به یک خواسته همگانی در تمام استان تبدیل گردد چون‌که زندگی 200 هزار نفر مردم این شهرستان در گرو این طرح‌ها می‌باشد و از طرفی هم باید خاطر‌نشان کرد کشاورزان باید اقدام به تغییر الگوی کشت و روش آبیاری خود نمایند چون‌که روش‌های سنتی که در کشاورزی استان و شهرستان کوهدشت مرسوم است کاملاً منسوخ بوده و باید تغییر کنند.
در کشور‌های توسعه‌یافته از هم اکنون برنامه‌هایی را در زمینه مقابله با خطر کاهش نزولات جوی و آب‌های زیر زمینی اجرا کرده‌اند که این اقدامات به دو دسته کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تقسیم‌بندی می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به: ممنوع کردن کشت گیاهان آب‌دوست در مناطق درگیر بحران کمبود آب، ایجاد سد‌های خاکی برای ذخیره رواناب‌‌ها، تصفیه فاضلاب شهری برای برگشت مجدد به سیستم تولید و بهره‌وری مفید‌تر از پتانسیل‌های موجود، تغییر الگوی کشت با معرفی گیاهان و رقم مناسب(اصلاح شده) با شرایط محیطی منطقه بحران‌زده، تغییر روش‌های منسوخ آبیاری سنتی، ایجاد شهرک‌های کشاورزی(کشت‌های گلخانه‌ای)، کاهش استفاده از سموم سنتتیک برای کاهش آلودگی منابع آبی و محیط زیست و گام برداشتن به سوی کشاورزی ارگانیک، ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان و ارائه روش‌های جدید کشت و ... اشاره کرد.
سخن آخر اين كه در صورت مداومت این وضع در این شهرستان در آینده نزدیک با وضعیت غیر قابل کنترلی مواجه خواهیم شد که تبعات آن خیلی بیش‌تر از بحث لابی‌گری در توقف طرح و زیر‌ساخت‌های این شهرستان خواهد بود.
 این شهرستان دارای 276 منطقه روستایی و 539 خانوار عشایری است كه زندگی آنان در ارتباط مستقیم با کشاورزی و دامداری دارد و آب یک عنصر مهم در این بین است. نبود و کاهش این فاکتور مهم باعث کوچ و تغییر سکونت این عزیزان خواهد شد و عواقب بسیار بدتر خواهد بود، هر چند اکنون هم این عزیزان و مردم ساکن شهر نیز با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند و کمبود آب آنان را آزار می‌دهد و کمبود آب و راهکار رهایی از آن به یک مطالبه جدی در این شهرستان تبدیل شده است.
این امر نیازمند نگاه ویژه استاندار محترم استان در زمینه اتمام طرح‌های نیمه رها شده مانند معشوره دارد و ایشان و تمام نمایندگان محترم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی باید هم‌صدا از این طرح‌ها دفاع کنند و نگذارند که حق این مردم محروم ضایع گردد.
 ارسال کننده:
احسان  صلاحي / كوهدشت
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی نسب 1394-02-19 17:55
با سلام و عرض ادب
با تشکر و قدردانی از دست اندرکاران سایت وزین یافته
موقعیت جغرافیایی که در این مطلب برای شهرستان کوهدشت قید شده مربوط به یک نقطه خاص می باشد و تمیم دادن به یک پهنه که صحیح نمی باشد.
با تشکر
نقل قول کردن
#2 کیوان 1394-02-19 18:40
نترسید با این همه چاه های عمیقی که تو استان زدند خشک سالی به همه جا لرستان میرسد وقتی به کسی که ماشینشو میشوره تذکر میدیم که این آب از طلا بالا تر است نباید اون هدر داد گوش نمیده و... پس خودمون هم مقصریم
نقل قول کردن
#3 سجاد 1394-02-20 00:28
به کی باید شکایت برد واسه پاراگراف پایین
"متاسفانه سد معشوره که بارقه امید کشاورزان کوهدشت برای نجات از تبعات خشکسالی منطقه‌ای بود بر اثر لابی‌گر نمایندگان محترم استان خوزستان در وزارت نیرو به سراب تبدیل شد و حتی خبرهایی مینی بر تعطیلی کامل طرح در منطقه محل احداث سد به گوش می‌رسد و شرکت پیمانکار نیز آماده خروج ادوات و نیرو‌های خود از منطقه شده است."
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا