یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

میهمانان دومین  جشنواره‌ي لاله‌های واژگون الیگودرز خوش آمدید، اما آیا شایسته است به خاطر دستیابی به پر زیبای طاووس، خود طاووس را به قتل برسانید؟!
 آیا شایسته است به خاطر شاد بودن خودتان در یک روز، بقیه‌ي روزهای سال آرامش ما را بگیرید و مجبورمان کنید به رغم میل باطنی‌مان در همجواری زباله‌های خطرناک اعم از پلاستیک‌، اشیاء مصنوعی، روغن سوخته موتور اتومبیل زندگی کنیم‌؟
آیا شایسته است به خاطر یک روز شرکت شما در جشنواره 365 روز دیگر را ما نیمه سوخته‌، شکسته‌، له شده‌، ضربه خورده و زار و نزار به سر ببریم؟
حال شما و کارهای‌تان به کنار معضل کاهش  فضای دشت را چگونه تحمل کنیم که هر ساله وسعت قابل ملاحظه‌ای از دشت مربوط به ما (‌دشت لاله‌ها‌) کاسته و به دیگر مراتع همجوار افزوده می‌گردد تا عده‌ای به منافع شخصی خود دست یابند و ... وای مگر جرم ما چیست؟
از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم                  مرحمت فرموده ما را مس کنید
 این صدایی بود که روز جمعه 4 اردي‌بهشت 94 من از طبیعت دشت لاله‌های واژگون در روز برگزاری جشنواره‌ای که به همین نام برگزار گردید شنیدم. من صدای فریاد لاله واژگون را شنیدم که داد می‌زد جشنواره نمی‌خواهم!
این صدا را زمانی شنیدم که در زیر کفش‌های کسانی که برایش پایکوبی می‌کردند و در حال له شدن بود‌، صدای فریاد گون‌ها را در حالی می‌شنیدم که اشک‌های‌شان برای سوخته شدن هم‌نوعان‌شان درآمده بود و خود نمی‌توانستند از زیر چرخ اتومبیل‌ها به راحتی نفس بکشند صدای خفه رودخانه زمانی بگوشم رسید که پراز زباله‌، پلاستیک و ظرف یک بار مصرف و جلد آدامس و شکلات و پفک نمکی شده بود.
صدای دشت‌: وای صدای دشت سرسبز و با طراوت را زمانی شنیدم که جای جای آن جولان‌گاه اتومبیل‌ها شده بود و از هر سو به برکت مهارت رانندگان خودروها جاده‌ای جدید‌الاحداث در آن گشوده شده بود تا خود را هر چه نزدیک‌تر به جایگاه جشنواره ببینند.
فریاد سبزه‌ها را نیز شنیدم که در زیر پهنای سفره یک بار مصرف رها شده در طبیعت، نای نفس کشیدن نداشتند. مهاتما گاندی جمله‌ای معروف در خصوص نحوه برخورد با حیوانات و طبیعت دارد که می‌گوید‌: عظمت و فضائل ملت را از نوع برخورد صحیح‌شان با طبیعت و حیوانات ارزیابی کنید اینک ما ایرانیان به خصوص قوم لر که قدمتی به بلندای آفتاب دارد آیا این‌گونه رفتاری باید با طبیعت داشته باشیم؟
من حتی صدای کوه‌های اطراف دشت را به خوبی می‌شنیدم که از هیاهوی خودروها و دود و تولید منواکسید کربن توسط اتو‌مبیل‌ها به تنگ آمده بودند و....
لذا خواهشمند است مسوولین فکر دیگری برای برگزاری این‌گونه همایش‌ها بنمایند و خیلی ساده و به شکلی از دشت موصوف در زمان‌های قبل از برگزاری جشنواره را با شکل کنونی آن مقایسه نمایند!
دشت‌هاي اليگودرز و جشنواره‌ای برای طبيعت يا براي آزردن طبیعت؟! + تصوير 
عباس شاه‌علي/ نیوز اليگودرز
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد اکبری 1394-02-07 13:14
وقتی از مشارکت فراگیر استفاده نمیشود باید هم اینگونه شود واشک اشک مریم را به غم دربیاورند. به خود بیایید واز مشارکت جویان استفاده نماید که فردا دیر است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا