یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در آخرین روزهای فروردین‌ماه مجمع نمایندگان لرستان با معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور نشستي داشتند که در آن مسائل زیست‌محیطی استان لرستان مطرح شد.
در این جلسه‌ي هم‌اندیشی که در تهران و در محل سازمان محیط زیست برگزار گردید، مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان نیز حضور داشت که در این نشست وی در بیانی غریب، نمایندگان لرستان را حامی و همراه محیط زیست لرستان خوانده است!
بنا بر گزارش خبرگزاری مهر در 27 فروردین 94، «مهرداد فتحی‌بیرانوند با تاکید بر همراهی و نگاه مثبت نمایندگان استان به موضوع محیط زیست و اشراف آن‌ها بر مسائل و چالش‌های محیط زیستی استان، گفت: خوشبختانه نمایندگان استان هرگز درخواستی که منجر به آسیب به محیط زیست استان باشد را مطرح و پی‌گیری نکرده‌اند و این قابل تقدیر است.»
 نمایندگان لرستان و سرنوشت محیط زیستی که نابود می‌شود (بخش اول)
 همچنین با توجه به گزارشات واصله، نمایندگان محترم لرستان در رابطه با چالش‌های زیست محیطی لرستان و حل مسائل وابسته به آن درخواست‌هایی از رییس سازمان محیط زیست کشور ایراد کرده‌اند از جمله: حفظ و احیای جنگل‌های بلوط زاگرس، همکاری سازمان مراتع و منابع طبیعی، بحران آب و حفظ سفره‌های زیر‌زمینی، بحران ریزگردها و هجوم آن به لرستان، احیای تالاب‌های لرستان، بهبود شرایط معیشتی و جایگاه قانونی و قضایی محیط‌بانان، حفظ سفره‌های آب زیرزمینی استان، کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی مختلف در استان به ویژه آلودگی‌های ناشی از فرسودگی خطوط انتقال نفت و گاز یا واژگونی قطار و خودروهای حامل سوخت، افزایش مناطق حفاظت شده استان و البته حفظ آبشارهای لرستان، چرای بی‌رویه دام و حل معضل پسماندها و گردشگری سبز - که در اصل تجلی توسعه پایدار و سبز است- را نیز در میان درخواست‌های نمایندگان محترم باید افزود.
به گمانی این دیدار و هم‌اندیشی با رییس سازمان محیط زیست کشور از طرف نمایندگان لرستان ازآن گونه نشست‌هایی  باشدکه دیگر به طور مستقیم به چالش زیست محیطی لرستان توجه نشان می‌دهد که قابل تقدیر و تامل است و لیکن در این زمینه نکته‌های قابل تاملی می‌توان یافت که ورای پیچیدگی‌ها و جنبه‌های تخصصی مسائل زیست‌محیطی، به خاطر در آمیختگی روح و جسم زندگی مردم حوزه‌های انتخابیه این نمایندگان در استانی با شرایط جغرافیایی و طبیعی خاص در مسیری که به نمایندگان و نقش آنان به این شاخص مهم و رابطه آن با هر شهروند مربوط است، اشاراتی می‌شود:
محیط زیست بی‌جان لرستان و کاسه‌های داغ‌تر از آش
تا جایی که ملموس است نمایندگان کنونی لرستان بعضاً محصول شرایط ظهور دولت احمدی‌نژاد هستند، دولتی که به خاطر نوع نگاه و عملکردش به مفهوم توسعه هیچ منطق و ارزیابی زیست‌محیطی برای پیشبرد طرح‌های مثلاً توسعه‌طلبانه‌اش قائل نبود و بیش‌ترین تخریب و ویرانی را به محیط زیست این سرزمین متنوع و پهناور وارد کرد.
سقوط رتبه جهانی ایران از حیث شاخص زیست‌محیطی در طی عملکرد این دولت و نمایندگان حامی آن خود گواه این واقعیت تلخ است.
هر چند تخریب طبیعت و چالش‌های زیست‌محیطی لرستان در دوره‌های بر کرسی نشستن نمایندگان پیشین نیز وجود داشته است ولیکن در زمان دولت احمدی‌نژاد و بر کرسی نشستن نمایندگان فعلی به اوج و شدت رسید.
شواهد نشان می‌دهد که اكثر نمایندگان لرستان در تمام ادوار هیچ وقت طرفدار و هواخواه محیط زیست لرستان و طبیعت کوهستانی زاگرس لرنشین به آن معنای اخص که از توسعه پایدار سخن بگوید نبوده‌اند و حتی بنا به ذهنیت بد به مفهوم توسعه و فاصله ذهنی آن‌ها از ماهیت توسعه پایدار بر علیه مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی لرستان نیز به خاطر ايجاد يك كاركاه اشتغال‌زا اما مخرب محيط زيست عمل کرده‌اند.
عجیب آن که مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان در حالی از حمایت و همراهی نمایندگان لرستان از محیط زیست سخن می‌گوید که هیچ سند و گواه رسمی یا غیر‌رسمی ازدفاع آن‌ها حتی از چند فعال محیط زیست و سخنوری در باب مفاهیم توسعه پایدار حتی درتبلیغات کاندیداتوری‌شان نیز وجود ندارد. اگر هم هست در حوزه‌ي عمل چیزی برای مردمی که هواخواه محیط زیست زادگاه‌های‌شان هستند موجود نیست.
بسیاری از آن‌ها تا همین اواخر سال 93 به اندک فعالین محیط زیست و حرف و حدیث در زمینه بحران زیست محیطی که کشور را در بر گرفته است پوزخند می‌زدند و برای‌شان حتی مرگ بلوط‌ها که چه عرض شود، حتی آلودگی‌های زیست‌محیطی در هوا و زمین همچون ریزگردها و نابودی روان‌رودها و منابع آبی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی چیزی بی‌اهمیت تلقی می‌شد، اما اینک که سال جدید (1394) به عنوان سال "‌همدلی و همزبانی دولت و ملت‌" نام گرفته و شاخص زیست‌محیطی به عنوان یک دستور رسمی وارد جریان‌های  سیاسی کشور شده است و عموم مردم و مسوولین ارشد کشور به آن اهمیت می‌دهند، برخي نمایندگان لرستان نیز که تا دیروز خودشان بخشی از فرایند تخریب آن بوده‌اند بدون پاسخ‌گویی در‌باره رفتار ضد زیست‌محیطی‌شان، در دیدار با خانم ابتکار و معاونان وی برای محیط زیست لرستان  کاسه‌ي داغ‌تر از آش شده‌اند!
پلدختر؛ جنوب لرستان و سرنوشت محیط زیست یک حوزه انتخابیه
همان طور که ذکر شد، اكثر نمایندگان لرستان در تمام ادوار مجلس عملکرد خوبی در رابطه با مقوله‌ي محیط زیست نداشته‌ و هیچ وقت طرفدار محیط زیست نبوده‌اند؛ به شکلی که چالش زیست‌محیطی و حفظ آن برای‌شان چیزی است دور از ذهن و درحاشیه‌ي همه‌ي چیزهاي ديگر.
 به بیانی دیگر، تخریب محیط زیست لرستان در همه دوره‌های سپری شده نمایندگان پیشین مجلس نیز وجود داشته است. شاید حوزه‌ي انتخابیه پلدختر واقع در کوهستان‌های جنوب لرستان و اصولاً موسوم به بالاگریوه شاهد خوبی در بازگویی این واقعیت باشد. به عنوان مثال در دوران صدارت 12 ساله سید مهدی شاهرخی نماینده وقت حوزه انتخابیه پلدختر و معمولان و اساساً جریان وابسته به او (جریان پیشاکایدی) تالاب بکر و نسبتاً وسیع موسوم به "گوری بلمک" که البته  انگیزه خشکاندن آن در قبل بین وابستگان سیاسی – محلی او وجود داشت با به قدرت رسیدن وی به طور کامل خشک گردید تا بستر آن مبدل به زمین‌های لم‌یزرع بومیان شود و این‌چنین در گوشه‌ای از این کشور هزاران ساله اکوسیستم یک مملکت در مسیر عطش و نابودی قرار گیرد. (به راستی نقش نماینده در آن زمان و رابطه‌اش با محیط زیست و حفظ آن چه بود؟) در همین دوران است که استارت پدیده‌ي کوه‌خواری و تپه‌خواری تپه‌های گچی و آهکی پلدختر (حوالی دشت واشیان) در این منطقه زده می‌شود تا به نام توسعه گنگ و صنعت کور، و به قیمت پر شدن جیب یکی از وابستگان جناحی او، منابع بکر طبیعی و مراتع و مناظر متعلق به عموم مردم نابود شود؛ پدیده‌ای که این روزها در دوران نماینده فعلی يعني جناب علی کایدی شدت گرفته و بر تعداد این کارخانه‌ها یا انگیزه ساخت آن‌ها افزوده می‌شود.
البته این اتفاق‌های زیست‌محیطی در پلدختر در زمانی به وقوع پیوست که نماینده فعلی این حوزه انتخابیه و رییس کنونی مجمع نمایندگان لرستان خود در آن زمان به شخصه حامی، همفکر و همراه جریان شاهرخی بود و کلاً عضو فرایندی بود که در رابطه با محیط زیست لرستان و پلدختر بد عمل کرد و خشکیدن ناجوانمردانه تالاب گوری بلمک نيز سند آن است، اما با شکست شاهرخی با آن همه اصطحکاک و کشمکش به وسیله غیرت مردمی حوزه انتخابیه که نتیجه آن ورود کائیدی به مجلس بود، روند تخریب محیط زیست جنوب لرستان یا پلدختر به شکل و ذهنیت احمدی‌نژادی‌اش شدت بیش‌تری گرفت!
می‌توان به موارد متعددی از‌ رابطه‌ي نماینده فعلی با تخریب محیط زیست پلدختر اشاره داشت که باید علت آن‌ها را از خود نماینده محترم و رییس مجمع نمایندگان لرستان جناب کایدی پرسید و در مورد آن‌ها اندیشه کرد:
باید پرسید به چه دلیلی بیش از 600 هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های دشت جایدر به ساخت شهرک صنعتی تعلق گرفته است‌؟ چه کسانی و با چه منطق و ارزیابی زیست‌محیطی دست به چنین عمل ضد محیط زیستی زده‌اند در حالی که زمین‌های غیر زراعی زیادی در موقعیت‌های دور از شهر و دشت و مراتع منطقه وجود دارد. بر اساس اصول فنی و کارشناسی‌: "شهرک صنعتی باید در مناطقی زده شود که با شهر اصلی حداقل 20 کیلومتر فاصله داشته باشد و در اساس شهرک صنعتی منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده است. هدف از ایجاد شهرک صنعتی، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کم‌ترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد".( ویکی‌پدیا)
ولی ساخت شهرک صنعتی پلدختر که در زمان علی کایدی استارت آن زده شده است فاقد تمامی این شرایط و این فاصله است و بر روی تخته‌بند سینه دشت زیبای جایدر با آن زمین‌های مرغوب کشاورزی قرار گرفته و چهره‌ي این دشت باستانی را زشت نموده و سفره بسیاری از کشاورزان را از برکت خالی نموده است. این خود یک سند برای عملکرد منفی زیست‌محیطی یک نماینده است. این درحالی است که سیستم آبرسانی دشت جایدر می‌خواهد کشتزاران این دشت را آبیاری کند اما کدام زمین و کشتزاری‌؟ باید از ایشان پرسید شمایی که اینک در دیدار با معصومه ابتکار برای محیط زیست لرستان کاسه‌ي داغ‌تر از آش شده‌اید چرا اجازه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی دشت جایدر را به شهرک صنعتی داده‌اید یا لااقل چرا اعتراضی نکرده‌اید‌؟ یا برای‌تان بی‌اهمیت بوده و هست؟ هر چند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی فقط  مختص به  دشت جایدر و این شهرک صنعتی نیست بلکه  تغییر کاربری این زمین‌ها به ساخت کارخانه‌های صنعتی پراکنده و شهرک‌سازی بنیاد مسکن که انگیزه مهاجرت روستاییان را به این دشت و دهکده‌های آن بیش‌تر کرده و خود عاملی است در تخریب محیط زیست این دشت و بروز آسیب‌های اجتماعی. چرا در حالی که نباید زمین‌های حریم تالاب‌های پلدختر واقع در این دشت کهن به خاطر عاملی در جهت نابودی تالاب‌ها تغییر کاربری داده شود به ساخت دامداری‌های صنعتی اختصاص داده شود‌؟ همچنان که این شرایط بسیاری از زمین‌های مرغوب کشاورزی کل منطقه همچنین دشت واشیان را نیز تهدید می‌کند.
چرا جهاد کشاورزی و اداره محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان و کلاً دستگاه‌های مربوطه که مدیریت‌شان تحت نفوذ قدرت نمایندگی شماست اجازه این تغییر کاربری را داده‌اند؟ چگونه است حالا که طبق دستور مقامات ارشد کشور تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جرم محسوب می‌شود به فکر نجات محیط زیست استان افتاده‌اید؟
چرا مرغوب‌ترین زمین‌های روستای جلگه در کرانه رودخانه کشکان را به احداث طرح من‌درآوردی و غیر منطقی و البته تخیلی – احمدی‌نژادی، پالایشگاه پلدختر اختصاص داده‌ایدو هر دفعه بر روی آن برای جذب رای مانور می‌دهید؟ بر روی چه منطق زیست محیطی و چه ارزیابی علمی؟ آیا به سرنوشت آلودگی رودخانه بی‌جان کشکان هیچ اندیشیده‌اید؟ رودخانه‌ای که حیات‌‌بخش زندگی و نان و آب مردم کرانه‌ي آن است.
چرا انتقادهاتی برخی از مسوولین محیط زیست استانی و فعالان دلسوز محیط زیست استان و شهرستان را به سخره می‌گرفتید؟ به چه حقی شرایطی را که با جریان شاهرخی در نابودی و تپه‌خواری تپه‌های آهکی پلدختر به وسیله یک کارخانه گچ‌سازی شکل گرفته در دوران شما تشدید می‌شود؟
به چه حقی محیط زیست و منابع طبیعی که حق تمام مردم است به یک یا چند نفر اختصاص می‌یابد تا از راه معدن‌فروشی به قیمت نابودی اکوسیستم یک مملکت جیب‌ چند نفر پر گردد؟
نماینده پلدختر در حالی در دیدار با خانم ابتکار از احیا و حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس سخن می‌گوید که خود وی بيش از پدیده ریزگرد و خشکسالی بر علیه زوال و نابودی بلوط‌های میانکوه پلدختر عمل کرده است! از طرح فاقد ارزیابی زیست محیطی ساخت آزادراه به وسیله‌ي دولت احمدی‌نژاد که هزاران هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه بالاگریوه را بی‌دلیل کارشناسی و بی‌رحمانه نابود کرد که بگذریم (در عصر بزرگ‌ترین پیشرفت‌های شگفت‌انگیز ترابری و حمل و نقل که بر ساخت آزادراه‌های ویرانگر خط بطلان می‌کشد‌) باید رفت و دید طرح احداث کارخانه سیمان پارسیان که هنوز هم هیچ خبری از آن نیست، چه به روز جنگل‌های بکر بلوط در میانکوه شرقی آورده است.
موارد دیگری را نیز می‌توان اضافه نمود. به عنوان مثال به چه دلیلی و به چه حقی تپه ماهورهای ماسه‌ای چم‌قلعه که بخشی از هویت و پیکره‌ي دشت جایدر و از منابع طبیعی و حیات‌بخش مردم منطقه است برای احداث کارخانه آجر به یک سرمایه‌دار محلی اهدا می‌شود تا تپه‌خواری در پلدختر شکل و نمای زشت دیگری هم بگیرد‌؟
آیا نماینده پلدختر و مدیران مربوطه استان، کوهستان موسوم به "کوه بسیاری" در تنگ فنی را دیده است که معدن‌فروشان گچ و آهک و صاحبان کارخانه‌ای واقع در آن حوالی چه به روز آن آورده‌اند؟
آیا نماینده پلدختر که در دیدار با رییس سازمان محیط زیست به فکر آلودگی‌های خطوط لوله نفت و نجات آبشارهای لرستان و تالاب‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی افتاده است، هیچ به سرنوشت کشکان‌رود پرخروش دیروز اندیشیده است که چگونه به خاطر آلودگی‌های شرکت نفت  واز همه مهم‌تر برداشت بی‌رویه‌ي ماسه و شن از بسترش حال و روز یک جوی آب بی‌رمق را یافته است؟
به هر جهت، تخریب و نابودی محیط زیست در جنوب لرستان به ویژه در دوران پیشاکایدی و خود دکتر کایدی به گونه‌ای است که دیگر باید به هواداران این جمله پیوست که: جنوب لرستان بیابانی می‌شود و کوهستان‌های بالاگریوه در منطقه پلدختر در حال تبدیل شدن به یک برهوت کوهستانی است.
ادامه دارد...
ارسال کننده: رضا  جودکی‌نژاد / پلدختر
 

دیدگاه‌ها  

#1 وحید 1394-02-05 13:12
سپساس فراوان از دوست عزیزم رضا جودكي نژاد که مانند من و امثال من چشمانش را بر روی زخم ها و درد ها نبسته و غم جامعه دارد و و هر نابسامانی در جامعه را مشکل خود میداند.
امیدوارم ما نیز از خواب بیدار شویم و جامعه و شهرمان را خانه ی خود بدانیم و غیرت مان را به ذلت مبدل نسازیم .
نقل قول کردن
#2 پلدختری 1394-02-05 14:07
طوری که ایشان حرف زده باید برگردیم به عصر پارینه سنگی . صنعت و راه و زیر ساخت اگر نباشد زندگی معنا ندارد نه به ان شوری دیگران و نه به بی نمکی این نویسنده
کاییدی محصول کسی نبود خودش یک انسان زیرک بود و مردم او را دو دوره انتخاب کرده اند برخی می گویند پالایشگاه و سیمان و کارخانه شما که می گویید اینها نباشد؟ سوال می کنم پس کجا بروند سرمایه گذاری کنند؟ تمام جایدر 2000 هکتار است ان وقت می گویید شهرک صنعتی 600 هکتار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟ کل سراب حمام 200 هکتار نیست جناب آقای نویسنده
به کاییدی حمله نکن نزدیک ترین اقوام جنابعالی چاه عمیق در سراب حمام حفر کرده و دارند کشاورزی می کنند آیا از آنها سوال نمی کنی چرا با حفر شش حلقه چاه توسط م.ج-ک.م-ش-ج و اقوام تان باعث از بین رفتن آب های زیر زمینی شده اید؟
نقل قول کردن
#3 پلدختری2 1394-02-05 14:10
تپه ماهور های چم قلا مورد اشاره شما را سرمایه گذاری دارد برای کارخانه آجر مهیا می کند که از اقوام نزدیک شماست آقای ا-ا
گویا شما باید می رفتید این نوشته را به آنها می نوشتید نه نماینده در ضمن چرا دولت را خطاب قرار نداده اید؟ نماینده قانون گذار است و ناظر در این خصوص هم بارها پیگیری کرده برو به فرماندار و استاندار و..بگو
آیا می شود به بهانه تخریب محیط زیست جلوی ابادانی را گرفت؟ فراموش کرده ایی که کاییدی دو نطق بر علیه شرکت مجری آزادراه ایراد کرد و خواهان پرداخت خسارت شد؟
نقل قول کردن
#4 محمد اكبري 1394-02-05 14:38
بهتربود سركارخانم ابتكاراز فعالان وسمن هاي فراموش شده دعوت ميفرمودندواقعيت اين است كه گونه هاي گياهي وجانوري لرستان با اين نوع نگاه ها درحال نابودي وانقراض است
نقل قول کردن
#5 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیری 1394-02-05 15:02
سایت یافته چرا خبر به این مهمی را اینقدر دیر منتشر کردی ، واقعاً کار مجمع نمایندگان استان قابل تقدر است . خوشحالم که روزی رسیده که نماینگان استان با بینش و درک اهمیت محیط زیست ، با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دیدار می کنند و مشکلات و معضلات زیست محیطی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.
___________________________________
يافته: شما چند بار نيز با نام‌هاي مستعار مهتاب فيروزي، كارشناس محيط زيست، خيرخواه،البرز، نگران يافته، جوادي و ... نظر گذاشتيد، لذا نظرات شما به دليل نداشتن صداقت در رفتارتان منتشر نمي‌شوند
درست نيست با نام مستعار چند بار نظر بگذاريد، شماره ip شما در سيستم ثبت مي‌شود
يافته در امر اطلاع‌رساني بي‌طرف است. آقاي جودكي‌نژاد حق دارد به عنوان يك شهروند و نه به عنوان يك روزنامه‌نگار، دغدغه‌هايش را بيان كند. كسي هم پاسخي دارد، براي ما همانند ايشان با نام واقعي خودش ارسال كند تا بدون كم و كاست منتشر كنيم
در غير اين صورت به هيچ‌وجه اجازه‌ي تخريب ديگران با نام‌هاي مستعار را نخواهيم داد
نقل قول کردن
#6 کارشناس محیط زیست 1394-02-05 15:22
اقدام ارزشمند نمایندگان استان در دیدار با معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و بررسی مسائل محیط زیست استان قابل تقدیر است. به عنوان کارشناس محیط زیست ، حمایت خود را از این اقدام زیست محیط اعلام می دارم .
طبق اصل 5 قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می گردد.
نقل قول کردن
#7 لرستان فردا 1394-02-05 19:13
نویسنده بسیار شتاب زده قلم زده و ظاهرا انچه که او به ان تمایل ندارد مذموم و به دنبال تخطئه شخص خاصی است. آقای جودکی شما نیمه پر لیوان را ببینید توسعه و زیرساخت اصل است محیط زیست هم اهمیت دارد خوب به حرف های خود توجه کنید متوجه می شید از نظر شما هیچ کاری نباید بشود تا درختی بماند.
ریزگردها و بحران آب و فرسایش خاک و نقش مخرب انسان ها و فرآیند صنعتی شدن و.. را نادیده گرفته و فقط فلان شخص را مقصر می دانید که اصلا درست و منطقی نیست
نقل قول کردن
#8 سوری 1394-02-05 19:38
کار نمایندگان خصوصا آقای کاییدی بعنوان رئیس مجمع نمایندگان خوب بود نباید به بهانه دستمالی قیصریه را به اتش کشید. نمایندگان قانون گذار هستند نه مجری. نماینده مقصر oشکیدگی کشکان است؟آیا درختان کبیر کوه خشک شده و چشمه سارها کم آب شده کاییدی مقصر است؟کمی منطق خوب است شما همه چیز را تخریب کرده اید
نقل قول کردن
#9 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 22:49
1- جناب پلدختری با احترام به نظرشما... معلوم است یا خوب مقاله را نخوانده ای یا اینکه فقط درچشم انداز وابستگی و طرفداری نماینده محترم پلدختر جناب کایدی آن را خوانده ای به همین دلیل از نقد کایدی برآشفته شده اید... نگارنده در این مقاله بر طبق دلیل و مدارک ملموس سخن گفته ام وفقط به عنوان یک شهروند با دغدغه های زیست محیطی و عشقی که به کشور وزادگاهم وترقی لرها دارم ... نمایندگان لرستان و استانداران و فرمانداران و مدیران و معاونان خط قرمز نیستند لذا نقد آنها اشکالی ندارد چون رفتار و عملکرد آنها بر روی سرنوشت تک تک ما و خانواده ها و کودکان که باید در محیطی سالم زندگی کنند تاثیرگذار است پس نقد حمله نیست ....
نقل قول کردن
#10 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 22:54
2- اكثر نمایندگان لرستان بنا به دلایل بافتاری لرستان و فرم انتخابشان در همه زندگی سیاسی وحقوقی مردم وعزل ونصبها دخالت می کنند و تجربه این را نشان داده است در ضمن این نمایندگان بوده اند که با خانم ابتکار دیدار کرده اند نه استاندار وفرمانداران واین دیدار فرصت خوبی بوده برای نقد عملکرد زیست محیطی برخي نمایندگانی که در طی این سالها در کوچکترین عزل و نصبهای محلی تا مدیرکل محیط زیست واستاندار وبقیه فعالیتهای دولتی ومثلاًتوسعه خواه دخالت داشته ودارند وبه تعبیری هر دولتی هم جناح یا جناح مخالف آنها که روی کار بیایدآنها احترامی برای تفکیک قوا در مدیریت ها قائل نیستند و معمولا همه سیستم مدیریتی دولت را دراستان همیشه به شکل و فرمانبرداری خودشان می خواهند تا دور بعدی هم بر کرسی مجلس بنشینند لذا درهمه چیز دخالت دارند از جمله طرحهای ظاهراً توسعه خواه که محیط زیست را هدف قرار می دهد. پس عملکرد زیست محیطی نمایندگان بسیار مهم است همچنان که نقداستانداران وفرمانداران در سایز خود نیز مهم است
نقل قول کردن
#11 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 23:11
3- گفته اید که بنده می خواهم به عصر پارینه سنگی برگردیم ...نگارنده به بسیاری از ابعاد فکر کرده ام واین مقاله را نوشته ام لذا جواب امثال شمارا که طرفداران محیط زیستی را دشمان توسعه می دانید در بخش دوم و قسمت "چه کسانی دشمنان توسعه هستند" را با تحلیلی در حد توان داده ام که در صورت نشر حتماً بخوانید هر چند صحبت کردن در این رابطه یعنی تضاد بین توسعه و محیط زیست که دراصل چالش زیست محیطی جهان است در این مقاله نمی گنجد و کتابهاست ودر حیطه متخصصان گوناگون اما نگارنده درحد وسعت یک شهروند معمولی لر با دغدغه های زیست محیطی برای زادگاهش پاسخ امثال شما را که هواداران محیط زیست را دشمن توسعه می خوانید گفته ام ...
نقل قول کردن
#12 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 23:19
4- خیر جناب پلدختری جهان خیلی تغییر کرده ونگرش بشربه توسعه بسیار سبز ورویایی شده ودارد می شود.من دشمن توسعه نیستم دشمن توسعه کسانی هستند که در طرحهایشان ارزیابیهای زیست محیطی را نادیده می گیرند... در ضمن هر ایدئولوژی ونوع نگاه به توسعه را باید از پیامدهایش شناخت این نوع نگاه به توسعه که نمایندگان ومسئولان وهواداران آنها همچون شما بدان چسبیده اید در کشور ودر استانی چون لرستان با این طبیعت خاصش فاجعه بار بوده وریزگرد وتنش آبی وخشکیدگی تالابها ورودخانه ها ونابودی درخت وحیات وحش را ایجادکرده است لذا وقت آن است که آنرا کنار گذاشت متاسفانه برخي مسئولین ونمایندگان لرستان از جمله جناب کایدی فقط به واژه ها می چسبند همه اش می گویند توسعه ، زیرساخت ، صنعت توریسم ووو.اما محتوای این واژه ها که در جهان متمدن امروز هزاران کتاب والبته نقد آنها در مورد مفهومشان نوشته می شود کجاست؟ چرا در عملکرد چندین ساله برخي نمایندگان ومسئولین لرستان خبری از توسعه نیست و فقط طبیعت است که نابود می شود؟
نقل قول کردن
#13 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 23:28
5- نگارنده در منظری به گذشته هم به عملکرد زیست محیطی نماینده پیشا کایدی یعنی شاهرخی پرداخته ام وهم به خود کایدی ..کایدی چه زیرک باشد چه نباشد (که این خصوصیات به خودش مربوط است )چه مردم او را انتخاب کرده باشند یا هر چیز دیگر نماینده است و باید عملکردش نقد شود و بنا به دلایلی که در پیش گفتم باید به ما مردم معمولی پاسخ دهد چون خط قرمز نیست و قوانین کشور این حق را به ما شهروندان داده است میزان رای ما مردم کوچه وبازار است جناب پلدختری نه زیرکی کایدی
نقل قول کردن
#14 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 23:43
6- می گویید به کایدی حمله نکن چون این طرحها به کایدی وامثال او مربوط نیست اولا: پس چرا کایدی وامثال او به هنگام جمع آوری رای از مردمی که بیشترشان از حقوق زیست محیطی خود به خاطر فقر و بیکاری آشنایی چندانی ندارند مدام دربوق و کرنا می دمند توسعه ، توسعه ، این طرح حا را من آورده ام
دوماً کایدی مانند برخي ديگر از نمایندگان لرستان در عزل ونصبهای مدیریتی شهرستان دخالت مستقیم وغیر مستقیم داردو هیچ وقت مسائل زیست محیطی هم اعتراضی نکرده است لذا این طرحهای ضد محیط زیستی به او بسیار مربوط است چه درزمان همراهی اش با شاهرخی و تالاب گوری بلمک و چه درزمان صدارت خودش یعنی امروز...
سوما کایدی با چیزی به نام ارزیابی های زیست محیطی و توسعه پایدار بیگانه است تا چه برسد که به عنوان یک قانون گذار برود در جلوگیری از این طرحها پیگیری کند...
نقل قول کردن
#15 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-05 23:48
7- جناب پلدختری دشت کهن جایدر که زمانی راولینسون باستانشناس مشهور انگلیسی را در سفرنامه اش به وجد آورد چه 2000 هکتار باشد چه 600 هکتار چرا باید بوسیله و در سکوت مسئولین نماینده به صورت غیر کارشناسی زمینهای مرغوبش تغییر کاربری داده شوند و بیش از 600 هکتار از آنها به شهرک صنعتی اختصاص یابد که کاریست فاقد ارزیابی زیست محیطی؟
نقل قول کردن
#16 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-06 00:04
8- جناب پلدختری لرستان و شهرهای حومه آن بافت اجتماعی و نظام خویشاوندی خاصی دارد که در ایلشهرهای آن همچون پلدختر مردمش به گونه ای فامیلند محیط زیست یک شاخص شهروندی است وحق همه چه غریب وچه فامیل وهرکس برعلیه آن باشد محکوم است .
آقای کایدی هم از فامیلهای نزدیک است کمااینکه آقای شاهرخی هم از بستگان مردم پلدختر بود... پس آیا کایدی باید نقد نشود؟ بحران حفر چاه های عمیق در پلدختر نیز یک چالش زیست محیطی است و قابل نقد اما این مسئولین هستند که این اجازه را می دهند یعنی کسانی که در موضع قدرتند آقای کایدی در موضع قدرت است و با ابتکار دیدار داشته است نه این افراد عادی که معلوم نیست که هستندو آنها را به من چسبانده اید در ضمن بسیاری از بچه هایی که اهل فعالیتهای زیست محیطی هستند با برخی از بستگانشان که ضد محیط زیستند در چالش هستند
بنده ابایی ندارم که برعلیه هر فامیل وآشنایی که بر علیه محیط زیست لرستان عمل کند مانند یک لر متعصب به زادگاهش بایستم کما اینکه در میان دوستان وآشنایان هم از این بابت شهره ام ورودررویشان هم می گویم همچنان که در این مقاله به آقای کایدی که یک فامیل هست می گویم ...
نقل قول کردن
#17 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-06 00:13
درپاسخ به کامنتی به نام " لرستان فردا "
دوست عزیز با سپاس از نقد شما ،نگارنده به دنبال تختئه شخص خاصی نیستم دربخش دوم ودرمورد نمایندگان دیگر هم مواردی آورده ام ،نگارنده با توجه به دیدار نمایندگان لرستان با خانم ابتکار به نقد عملکرد زیست محیطی نمایندگان لرستان اشاراتی داشته ام واین مقاله فقط در این زاویه دید است نه چیز دیگر چالشهای زیست محیطی ابعاد گوناگون دارد ودلایل مختلف که مسلما باید درتمامی مناظر بدان پرداخت اما نمی توان نقش نمایندگان ومسئولین را نادیده گرفت چون برزندگی ما تاثیر گذار است ونوع نگرششان به توسعه ومحیط زیست در لرستان که استانی ست با طبیعت وساختاری خاص کوهستانی بسیارمهم است وقابل نقد...
نقل قول کردن
#18 پلدختر 1394-02-06 14:54
برادر جودکی
1- باز تکرار می کنم شهرک صنعتی سراب حمام 5هکتار است نه 60هکتار
2-پلدختر مشکل بیکاری دارد کسی منکر محیط زیست نیست اما توسعه هم مهم است ایجاد اشتغال اولویت است مساله محیط زیست مهم است اما بگویید آیاریزگردها هم کارنماینده بوده؟
3-کسی نگفته چرا به کاییدی حمله می کنی اما زیر سوال بردن اقدامات یک نماینده که از سوی برخی رقبای بی انصافش متهم به کم کاری است انصاف نیست شما و امثال شما بیکار هستید رفع بیکاری مهم نیست؟نگفتید این طرح ها بروند کجا ساخته شوند نوک قله هم بروند باز می گویی محیط زیست ،بروند خارج شهر می گویی محیط زیست،بروند دهات ها میگویی محیط زیست پیشنهاد بدهید کجا توسعه ایجاد شود تا محیط زیست داغون نشه؟راه ساخته نشه چون درختان خراب میشن اما مهم نیست براتون بعلت باریکی راه همین سه شب پیش سه جوان افرینه ایی پرپر شدند؟
نقل قول کردن
#19 رضا جودکی نژاد-پلدختر 1394-02-07 13:28
جناب پلدختر اول اینکه باز تکرار می کنم بروید خوب مقاله را بخوانید 60 هکتار یا 600 هکتار هرچه که باشد طبق اصول کارشناسی که در مقاله آورده ام ساخت شهرک صنعتی قابل تایید نیست .دوم اینکه بروید مفهوم ارزیابی های زیست محیطی را خوب مطالعه کنید ودر مورد مفهوم توسعه پایدار خوب اندیشه کنید تا بدون منطق اینجانب را متهم به توسعه ستیزی نکنید درضمن بخش دوم را هم خوب مطالعه کنید ...موفق باشید
نقل قول کردن
#20 رفیعی 1394-02-15 13:12
درود بر رضا جودکی نژاد
نقل قول کردن
#21 میرهاشمی 1394-02-15 13:37
درودبرقلم نازنین ودغدغه بزرگ وهمیشگیت درباب محیط زیست زاگرس
نقل قول کردن
#22 زاگرس 1394-04-11 16:09
درود بر آ قای جودکی وتحسین قلم همیشه روانش
نقل قول کردن
#23 بالاگریوه 1394-05-01 14:33
آفرین جودکی برار . هر حرفی میزنی نقده ولی متاسفانه بعضیا متوجه نمیشن . ما که آب بردمون حالا چمی پایین تر!!!! ولی نماینده رو ما مردم انتخاب میکنیم پس حق داریم درموردش هم نظر بدیم و ازش انتقاد بکنیم .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا